عصر آذربایجان

گزارش خبر

گام بلند دولت براي ساخت 235 هزار مسکن در آذربايجان‌غربي

گام بلند دولت براي ساخت 235 هزار مسکن در آذربايجان‌غربي

1400/11/03

گروه اقتصادي: مسکن مهمترين عامل رفاه اجتماعي است و تامين زمين، مهمترين جزء آن به شمار مي رود که دولت مردمي طي 120 روز گذشته توانسته زمين موردنياز ساخت 235 هزار واحد مسکن طرح نهضت ملي را در اين استان تامين کند تا مانع اصلي رفع مهمترين دغدغه مردم از سر راه برداشته شود.

گروه  اقتصادي: مسکن مهمترين عامل رفاه اجتماعي است و تامين زمين، مهمترين جزء آن به شمار مي رود که دولت مردمي طي 120 روز گذشته توانسته زمين موردنياز ساخت 235 هزار واحد مسکن طرح نهضت ملي را در اين استان تامين کند تا مانع اصلي رفع مهمترين دغدغه مردم از سر راه برداشته شود.

 ساخت مسکن يکي از مهمترين برنامه‌هاي دولت مردمي براي توسعه رفاه اجتماعي و خانه دار کردن خانواده‌هاي متوسط و ضعيف جامعه است؛ اين امر نشان مي‌دهد که مردم در نخستين گام در کانون توجه دولت هستند تا تمام افراد جامعه با تدابير خاص، از محل سکونت مناسب برخوردار باشند.
تامين مسکن در جوامع مختلف يکي از موارد توسعه رفاه اجتماعي و بخش جدايي‌ناپذير جوامع است و در همين راستا دولت مردمي سيزدهم، تامين مسکن را يکي از اولويت‌هاي اصلي خود شمرده است.
تامين مسکن علاوه بر توسعه رفاه اجتماعي در بين آخاد مردم، منجر به توسعه اشتغال در مناطق مختلف مي‌شود و قشر بزرگي از جامعه مشغول فعاليت مي‌شوند.
طي سال‌هاي گذشته، دولت‌هاي مختلف با طرح‌هاي خود قصد داشتند که مسکن مردمي را تامين کنند که برخي از اين طرح‌ها به نتيجه رسيده و عده‌اي نيز بي ثمر و نيمه تمام مانده‌اند و حتي اين طرح‌هاي نيمه تمام صداي مردم را درآورده و منجر به هدررفت منابع دولتي و سرمايه عموم مردم شده است.
اين مساله نشان مي‌دهد يکي از رويکردهاي اصلي پيشرفت کشور، توسعه رفاه اجتماعي و خانه دار کردن اقشار مختلف مردم است.
اما دولت سيزدهم، در برنامه‌ريزي خود تامين مسکن را "در اولويت" قرار داده و اين امر زمينه را براي بهبود وضعيت هموار کرده است؛ مهمترين کار دولت‌ توسعه و تأمين زيرساخت‌ها براي تحقق خانه سازي و به نوعي تحقق امر ساخت و ساز است تا مسير پيشرفت و آباداني کشور با سرعت و بدون وقفه انجام گيرد.
اراضي مورد نياز 235 هزار واحد مسکوني در آذربايجان غربي تامين شده است
توجه به زيرساخت‌هاي مسکن و تامين زمين عامل مهمي بوده که دولت مدرمي از زمان آغاز به کار خود توجه به اين امر را در اولويت قرار داده و تاکنون زمين براي توليد 235 هزار واحد مسکوني را فراهم کرده است.
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان‌غربي به اين مطلب اشاره دارد که توليد مسکن نه تنها منجر به توسعه رفاه اجتماعي مي‌شود، بلکه عاملي براي رونق اشتغال است واين نهاد طي چهار سال آينده 180 هزار واحد مسکوني را در اين استان توليد و به متقاضيان عرضه مي‌کند.
سيدمحسن حمزه‌لو اين ابلاغ عملياتي دولت مردمي را گامي موثر در راستاي محروميت زدايي برشمرده و معتقد است که تاکنون با حمايت‌هاي دولت و دستگاه‌هاي اجرايي زمين مورد نياز در 14 شهرستان آذربايجان‌غربي تامين شده است.
وي ادامه داده که در شهرستان سلماس مشکل تامين زمين وجود داشت که اين امر نيز با مساعدت مسوولان شهرستان و استاني رفع شده و حدود 340 قطعه براي ساخت مسکن در اين شهرستان در نظر گرفته شده است.
وي به اين مورد نيز تاکيد دارد که برنامه اجرايي قانون جهش توليد مسکن در آذربايجان‌غربي جلوتر از آئين‌نامه‌ ابلاغي عملياتي شده و با اينکه سهم استان در قانون توليد 180 هزارواحد مسکن در مدت چهار سال تعيين شده اما براي 235 هزار واحد مسکن زمين تأمين شده است.
وي تحصيل 24 هزار هکتار اراضي ملي در داخل حريم را اقدام برجسته در تأمين زيرساخت‌هاي لازم جهت تحقق قانون جهش توليد مسکن برشمرد و گفت که اراضي مطابق با ضوابط و مقررات طرح تفصيلي تأمين مي‌شود و دسترسي آسان به خدمات زيربنايي يک اصل در اجراي طرح‌هاي حمايت از توليد و عرضه مسکن قلمداد مي‌شود.
طرح‌هاي گذشته، تجربه‌اي براي اجراي هر چه بهتر طرح نهضت ملي مسکن است
بايد از تجربيات طرح‌هاي مختلفي که در دولت‌هاي گذشته اجرا شده و به دلايل و مشکلاتي خاص نصفه و نيمه مانده درس عبرت گرفت تا طرح نهضت ملي مسکن بدون عيب و ايراد به هدف خود يعني توسعه رفاه اجتماعي برسد.معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازي آذربايجان‌غربي در اين باره تاکيد دارد که همگام با اجراي نهضت ملي مسکن راهکارهاي مناسب با توجه به تجربيات اجراي طرح اقدام ملي و مسکن مهر براي حل و فصل چالش‌هاي پيش‌رو ارائه مي‌شود.
جلال تقي‌دخت به اين مساله نيز تاکيد دارد که موانع پيش‌روي تأمين زمين براي اجراي قانون جهش توليد مسکن در نشست‌هاي تخصصي بحث و بررسي شود.
به گفته وي الحاق به محدوده اراضي خارج از محدوده و تغيير کاربري‌هاي شهري در اولويت برنامه‌هاي شهرسازي آذربايجان غربي قرار گرفته است.
وي در پايان به اين مساله نيز اشاره کرد که سازندگان مي‌توانند همراه با کار عملياتي بخشي از تسهيلات را درخواست کنند و از آن بهره‌مند شوند.
ثبت‌نام‌طرح نهضت ملي مسکن در آذربايجان‌غربي از 63 هزار نفر فراتر رفت
طرح ملي مسکن که ثبت نام آن با روي کار آمدن دولت سيزدهم آغاز شده،  همچنان ادامه دارد تا آحاد مختلف مردم و نيازمندان مسکن از اين طرح بهره‌مند شوند و در آن ثبت نام کنند.
رييس اداره ارتباطات و اطلاع‌رساني راه و شهرسازي آذربايجان‌غربي با اشاره به اينکه تاکنون بيش از 63 هزارنفر از اين استان براي طرح ملي مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، تاکيد کرد که ثبت‌نام اين طرح دربرخي از شهرستان‌ها از جمله سلماس و پيرانشهر همچنان ادامه داد.
زينب مسيبي به تسهيلات اين طرح نيز اشاره کرد و افزود: تسهيلات بانکي براي واحدهاي مسکوني در مرکز استان سه ميليارد و 500ميليون ريال، ساير شهرها سه ميليارد ريال و مناطق روستايي 2 ميليارد و 500 ميليون ريال است.
وي با بيان اينکه براي توسعه ساخت‌ و ساز در بخش مسکن بايد مشوق‌هاي لازم را در نظر گرفت، اضافه کرد: مشکلي از بابت تامين اراضي براي ساخت مسکن در آذربايجان غربي وجود ندارد و دستگاه‌هاي اجرايي نيز بايد در سريعترين زمان ممکن زمين هاي مورد نظر را در اختيار راه و شهرسازي قرار دهند.
به گفته مسيبي با توجه به وضعيت بخش مسکن استان مي‌توان با تعيين تکليف اراضي تصرفي و شناسايي ظرفيت‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي، حجم قابل توجهي از چشم‌انداز توليد 42 هزار واحد مسکن براي مدت مشخص در استان را تحقق داد.
وي تاکيد کرد که براساس قانون جهش توليد مسکن، سياست بزرگ دولت و وزارت راه و شهرسازي توليد مستمر و انبوه مسکن است و دستگاه‌هاي اجرايي تا 2 ماه فرصت دارند تا روند انتقال اراضي را انجام دهند.
رييس اداره ارتباطات و اطلاع‌رساني راه و شهرسازي آذربايجان‌غربي به اين مورد نيز اشاره داشت که در اجراي قانون جهش توليد، مشکل تامين زمين وجود ندارد و با مساعدت دستگاه قضايي، اراضي ملي و دولتي در داخل حريم از منابع طبيعي تحصيل شده است. به گفته وي ظرفيت‌هاي قانوني استفاده از اراضي دولتي ابلاغ شده که تغيير کاربري زمين‌ها، الحاق به محدوده و شناسايي اراضي مازاد دستگاه‌هاي اجرايي از جمله آن‌هاست. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، طرح ساخت مسکن در آذربايجان‌غربي آغاز شده و اين روند همچنان ادامه خواهد داشت که پيشرفت مناسب آن در ماه ها و سال هاي آتي مي تواند اميد مردم به ويژه نسل جوان براي خانه دار شدن را روز به روز افزايش دهد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها