عصر آذربایجان

گزارش خبر

وقتي تير حزب خلق مسلمان براي تجزيه آذربايجان به سنگ خورد

وقتي تير حزب خلق مسلمان براي تجزيه آذربايجان به سنگ خورد

1400/12/22

گروه تاريخي: غائله »حزب خلق مسلمان« يکي از مسائل بحراني در اولين ماه‌هاي پيروزي انقلاب بود به طوري که آنها در دي ماه سال 58 به فکر تجزيه آذربايجان و تفرقه افکني در تبريز بودند.

گروه تاريخي: غائله »حزب خلق مسلمان« يکي از مسائل بحراني در اولين ماه‌هاي پيروزي انقلاب بود به طوري که آنها در دي ماه سال 58 به فکر تجزيه آذربايجان و تفرقه افکني در تبريز بودند.

در طول شکل‌گيري نهضت انقلاب اسلامي مردم ايران و نيز پس از سرنگوني رژيم پهلوي و استقرار نظام جمهوري اسلامي، حوادث و رويدادهاي فراواني به وقوع پيوستند که اينک هر يک از آنها بخشي از تاريخ معاصر کشورمان محسوب مي‌شوند.
 از جمله اين رويدادها، مسائلي بود که ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در خطه آذربايجان و به کارگرداني »حزب جمهوري اسلامي خلق مسلمان«حول شخصيت سيدکاظم شريعتمداري شکل گرفت.
در شرايطي که حکومت نوپاي انقلاب اسلامي درصدد مهار آشوب‌هاي کردستان و خوزستان بود، ناگهان حزب جمهوري خلق مسلمان، تبريز را عرصه آشوب قرار داد.
اين غائله يکي از مسائل بحراني در اولين ماه‌هاي پيروزي انقلاب بود که انگيزه سردمداران اين حزب تضعيف قدرت حکومت مرکزي و تجزيه آذربايجان اعلام مي‌شد. 
غائله آن‌قدر وسعت پيدا کرد که مرکز راديو تلويزيون تبريز و فرودگاه اين شهر نيز مدت کوتاهي به تسخير عوامل ضد انقلاب درآمد.
آشوبگران خود را طرفدار شريعتمداري اعلام مي‌کردند
در 14 دي‌ماه 1358 حزب خلق مسلمان اقدام به تحرکاتي در تبريز کرد، در آن روزها اعضاي حزب خود را طرفدار سيدکاظم شريعتمداري مي‌دانستند که دست به آشوب‌طلبي و تفرقه‌افکني زدند.
بخش عمده فتنه انگيزي‌هاي ضد انقلاب در تبريز هم ناشي از عملکرد حاميان اين حزب و مواضع تفرقه‌افکنانه آنان بود.
حمله همزمان به بيت امام خميني (ره) در قم و تسخير صدا و سيماي تبريز
بعداز ظهر 14 دي آن سال حزب خلق مسلمان به صورت همزمان اقدام به تصرف صدا و سيماي مرکز تبريز و حمله به بيت امام خميني در قم کرد.
تبريز بعداز اين اتفاق به شدت متشنج شد. در اين روز در سطح شهر شايعه‌اي پخش شد که در قم به منزل آيت‌الله شريعتمداري حمله شده است.
در پي اين شايعه اعضاي حزب خلق در حالي که عکس‌هايي از آيت‌الله شريعتمداري را در دست داشتند، با سر دادن شعار اقدام به تخريب مراکز فرهنگي کردند و مرکز راديو و تلويزيون تبريز را به اشغال خود درآوردند.
از خسارت به اموال مردم تا ايجاد رعب و وحشت در شهر تبريز
اعضاي حزب خلق مسلمان اقدام به اردو کشي‌هاي خياباني و خسارت به اموال عمومي کردند. اين موضوع فقط چند ساعت طول کشيد و در ساعت 21 همان شب گروه کثيري از مردم در حالي که در پشتيباني از انقلاب و امام خميني شعار مي‌دادند، راديو و تلويزيون تبريز را از اشغال اعضاي حزب خلق مسلمان خارج کردند.
سيد حسين موسوي تبريزي که در سال 58 رياست دادگاه انقلاب را بر عهده داشت، در خاطرات خود در خصوص اين غائله مي‌گويد: «از 43 کميته موجود در تبريز 35 کميته "کميته آيت‌الله شريعتمداري" و تنها 5 کميته متعلق به انقلابيون بود.
 اين حزب همچنين همه ادارات تبريز را به غير از دادگاه انقلاب و زندان‌ها در اختيار گرفت. حزب خلق مسلمان، اطلاعيه‌هاي عزالدين حسيني، قاسملو، مجاهدين خلق، کمونيست‌ها و اشرار را در صدا و سيماي تبريز مي‌خواندند
حمله به نماز جمعه تبريز و کشتن مردم بي گناه
بعداز اين جريانات و در اولين نماز جمعه حزب خلق مسلمان به نمازگزاران واقع در خيابان راه آهن تبريز حمله کردند، اعضاي حزب بلافاصله محل را به آتش کشيدند.همچنين افراد مسلح مستقر در حزب خلق مسلمان دو دستگاه خودروي حامل نيروهاي سپاه پاسداران را به رگبار بستند. اين حمله منجر به زخمي‌شدن يکي از پاسداران شد و مهاجمان 11 نفر را نيز به گروگان گرفتند.
خطرناک‌ترين بخش فتنه حزب خلق مسلمان در تبريز، مقدمه سازي جهت ورود شاپور بختيار به تبريز و اعلام حکومت ايران آزاد، شکست انقلاب همراه با خونريزي گسترده و اشغال تمام کشور به کمک آمريکا بود.
آيت‌الله شهيد مدني غائله را خواباند
اما آيت‌الله شهيد مدني امام جمعه وقت تبريز با تدبير خويش و با همراهي مردم اين غائله را خواباند. امام خميني (ره) نيز در آن روز طي سخناني از مردم آذربايجان خواستند تا خود را از اين لکه‌هاي آلوده پاک و مبرا نمايند.
شهيد مدني نيز با حضور در مصاحبه‌اي به همراه آيت‌الله سيدحسين موسوي تبريزي رئيس دادگاه وقت انقلاب اسلامي تبريز گفت: »همه ديدند و شاهدند که اينها (حزب خلق مسلمان) به نفع شاه و بختيار شعار دادند و عکس امام را پاره کرده شيشه‌ها را مي‌شکستد و هرکس را که مي‌خواست مغازه‌اش را باز کند؛ شيشه مغازه‌اش را مي‌شکستند…«بالاخره با محوريت آيت‌الله سيد اسدالله مدني و به همت نيروهاي انقلاب طي حملاتي غافلگيرانه و ضربتي به کميته‌هاي تحت تسلط حزب و نيز ساختمان مرکزي حزب در 22 دي 58 اين مراکز خلع سلاح و مجرمين دستگير شدند و پس از گذشت 11 ماه از پيروزي انقلاب، آرامش در تبريز حکمفرما شد.
نظر مقام معظم رهبري و امام راحل در خصوص غائله سال 58
مقام معظم رهبري در ديدار اخير خود در 28 بهمن ماه با مردم تبريز درخصوص غائله سال 58 تبريز گفتند: در اواسط سال 58 تبريز با حمله‌ي ضدّانقلاب مواجه شد؛ با يک تدابيري، با يک مقدّماتي که حالا در بعضي جاها ثبت هم شده، نوشته شده و خيلي‌ها هم مي‌دانند، قديمي‌ها هم يادشان هست، تبريز مواجه شد با يک حرکت ضدّانقلابي.
 در خود تبريز تعداد معدودي عناصرِ ناباب بودند، لکن عمده از بيرون ريختند داخل تبريز، تبريز را شلوغ کردند و از مرکز هم به نحوي به آنها کمک مي‌شد، از طرف بعضي‌ها به آن اخلالگران کمک‌هايي انجام مي‌گرفت. بعضي‌ها نگران بودند؛ ما در شوراي انقلاب، آن وقت اين قضيّه را مطرح مي‌کرديم، بحث مي‌کرديم، بعضي‌ها بشدّت نگران بودند؛ امام فرمود که خود مردم غيور تبريز اين را علاج مي‌کنند، لازم نيست هيچ کس دخالت کند؛ منطق امام اين بود. در سخنراني هم امام اين را بيان کردند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،ايشان ادامه دادند: امام راحل (ره) گفتند تبريز احتياج به دخالت ديگران ندارد، خود تبريز غائله را خواهد خواباند، و خواباند. شهيد مدني که آن روز بعد از شهيد قاضي (رضوان الله عليهما) امام‌جمعه‌ي تبريز بودند، آن روز وسط ميدان بود؛ خود شهيد مدني وسط ميدان بود، جوان‌ها هم دُورش لحظه‌به‌لحظه زياد شدند، هزاران جوان همراه او [آمدند] و توانستند بر اين توطئه غلبه بکنند. اين حرکت امام، اين نگاه امام، اين نوع رفتار امام موجب شد که يک چنين موفّقيّت بزرگي به وجود بيايد، که اين يک گام بود؛ طبيعت کار امام اين بود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها