عصر آذربایجان

گزارش خبر

گام هاي عملي براي استقلال مس آذربايجان دستاورد سفر رييس جمهور به آذربايجان شرقي

گام هاي عملي براي استقلال مس آذربايجان دستاورد سفر رييس جمهور به آذربايجان شرقي

1402/01/21

گروه گزارش: با واريز دومين قسط درآمد مالياتي مس سونگون به حساب آذربايجان شرقي گام هاي عملي مهمي براي تحقق وعده دولت براي استقلال مس آذربايجان، انتقال حساب هاي اين شرکت و واريز درآمدهاي مالياتي به استان برداشته شد.

گروه گزارش: با واريز دومين قسط درآمد مالياتي مس سونگون به حساب آذربايجان شرقي گام هاي عملي مهمي براي تحقق وعده دولت براي استقلال مس آذربايجان، انتقال حساب هاي اين شرکت و واريز درآمدهاي مالياتي به استان برداشته شد. در واقع دستور رييس جمهور به مسئولان مربوطه در سفر استاني به ورزقان و بازديد مستقيم از معدن مس اين شهرستان اراده راسخ آيت الله رييسي براي تحقق استقلال مس سونگون و ايجاد شرکت مس آذربايجان براي محروميت زدايي از چهره محروم ورزقان و شهرها و روستاهاي اطراف آن و استان آذربايجان شرقي را نشان مي دهد.
استقلال مس سونگون، بازگشت درآمدهاي اين معدن به استان و عدم خروج مواد خام معدني از آذربايجان شرقي جزو مطالبات مردمي بود و از سال ها پيش تبديل به آرزوهاي ديرين ساکنان استان به خصوص شهرستان ورزقان شده بود که با اقدامات دولت سيزدهم رنگ و بوي واقعيت به خود گرفته است.
پس از سفر آيت الله رييسي به آذربايجان شرقي و بازديد رييس جمهور و همين طور گفت و گوي صميمي با کارگران و مديران معدن سونگون در محل معدن و شنيدن مطالبات مردمي و معدن کاران، ضمن موافقت با استقلال مس سونگون دستور اقدامات لازم براي تحقق اين مطالبه را در همان بازديد صادر کرد که اکنون شاهد گشايش هاي مختلف در اين عرصه هستيم.
استاندار آذربايجان شرقي هم بلافاصله بعد از سفر استاني، پيگيري هاي خود را در جهت تحقق دستورات رييس جمهور آغاز کرد و وزير صمت و مدير عامل مس ايران نيز دستور فوري اقدامات مربوط براي استقلال مس آذربايجان را بر اساس دستور آيت الله رييسي صادر کردند که پس از چند ماه از سفر رييس جمهور به آذربايجان شرقي اين موضوع نيز در حال انجام روند قانوني مستقل شدن است.
آذربايجان شرقي يک درصد ذخيره مس دنيا و 52 درصد ذخاير مس کشورمان را در خود جاي داده است و معدن مس سونگون واقع در يک منطقه کوهستاني در شمال‌غرب ايران بر روي کمربند مس جهاني قرار دارد و با توجه به اين ظرفيت هاي غني منطقه اي، مردم استان خواستار بازگشت سرمايه مالي اين ذخاير استاني براي رفع محروميت از شهرها و روستاهاي محروم و توسعه متناسب اين استان هستند.در کنار تشکيل شرکت مستقل مس آذربايجان، افزايش توليد کنستانتره مس، راه‌اندازي واحد ذوب و پالايشگاه براي توليد مس کاتدي و ايجاد صنايع پايين‌دستي جزو مطالبات اصلي مردم آذربايجان شرقي از دولت مردمي سيزدهم به منظور جلوگيري از خروج سالانه 24 هزار ميليارد تومان مس خام مس سونگون از اين خطه محسوب مي‌شود که البته با اقدامات و تلاش هاي دولت گام هاي عملياتي و مهمي در اين جهت برداشته شده است.
چنانکه پيش از اين تنها رقم کمي از گردش مالي ساليانه بيش از 20 هزار ميليارد توماني ناشي از فعاليت مجتمع معدن مس سونگون ورزقان در بانک هاي آذربايجان شرقي انجام مي شد که آن هم با پيگيري هاي مديريت ارشد استان در اسفند ماه سال گذشته از محل قسط دوم را 50 ميليارد تومان از محل ماليات و ?? ميليارد تومان از محل عوارض ارزش افزوده و اواخر بهمن ماه سال گذشته نيز 10 ميليارد تومان به حساب استان واريز شد.
پنج هزار ميليارد تومان از حساب هاي بانکي مس در بانک هاي آذربايجان شرقي گردش دارد
استاندار آذربايجان‌شرقي در اين خصوص با بيان اينکه ساختار جديد مجموعه مس سونگون و تشکيل شرکت مستقل مس آذربايجان نيز ابلاغ شده و اقدامات اجرايي آن نيز از چند ماه پيش آغاز شده است، اظهار کرد: بازگشت ماليات وصولي از آن نيز موضوعي است که در ارتباط بخشي از آن محقق شده که تحقق يکي از وعده هاي دولت در مورد مجتمع مس سونگون است.عابدين خرم اعلام کرد: گردش مالي حساب هاي مس در آذربايجان شرقي تا اندازه قابل توجهي محقق شده است به طوري که هم اکنون پنج هزار ميليارد تومان از حساب هاي بانکي مس در بانک هاي استان گردش دارد.خرم يادآور شد: با انتقال حساب‌هاي مالياتي مس سونگون، ميزان درآمدهاي مالياتي استان 25 درصد افزايش مي‌يابد.
وي همچنين بار ديگر از پيگيري براي انتقال حساب‌هاي بانکي مس سونگون به بانک‌هاي استان خبر داد و گفت: در صورت انتقال کامل اين حساب‌ها، منابع قابل توجهي به بانک‌هاي استان تزريق مي‌شود که مي‌تواند در ارائه تسهيلات به بخش توليد موثر باشد.
وي با بيان اينکه از سفر اخير رياست جمهوري به استان، سه هزار و 550 ميليارد تومان اعتبار در 2 سال آينده براي شهرستان ورزقان مصوب شده است، اظهار مي کند: 14 عنوان مصوبه سفر استاني رياست جمهوري مشخصا براي ورزقان تصويب و توسط معاون اول رييس جمهوري به همه وزارتخانه ها ابلاغ شده و همه آنها حداکثر بايد تا 2 سال ديگر اجرا و خاتمه يابد.استاندار آذربايجان شرقي مي گويد: در 25 سال گذشته نه تنها توسعه اي در معدن مس سونگون اتفاق نيفتاد بلکه فقط کنسانتره آن استخراج شده و به خارج از استان انتقال يافته است که در سايه اقدامات انجام شده، از اين به بعد تغليظ مس در اين منطقه انجام و کاتد نيز توليد مي شود.
نامه 14 ماده اي به عنوان ميثاق مردم آذربايجان شرقي با مسئولان مس ايران مطرح بوده که اميد است هرچه سريعتر اجرايي شود
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار آذربايجان شرقي گفت: حدود 10هزار ميليارد تومان از محل مسووليت هاي اجتماعي مس سونگون در قالب ساخت دهکده ورزشي، گازرساني به بيش از 60 روستا و راه اندازي سايت اطفاي حريق جنگل هاي ارسباران در حال اجراست.محمد کلامي همچنين با اشاره به تاکيد استاندار آذربايجان شرقي و به دنبال آن تصويب رييس جمهوري براي ايجاد شرکت مس آذربايجان، مي گويد: انتظار مي رود فرآيند ايجاد اين شرکت، شتاب بيشتري به خود گرفته و در کنار آن نيز ايجاد زيرساخت ها و صنايع تبديلي مورد توجه قرار گيرد.
وي با تاکيد بر انتقال حساب هاي درآمدي و پرداخت ماليات شرکت در خود استان، مي افزايد: در اين راستا تاکيد ويژه اي بر اجراي نامه 14 ماده اي معاون اول رييس جمهوري وجود دارد که اگر اين نامه اجرايي شود، بخش بالايي از مطالبات استان پاسخ داده مي شود.وي با تاکيد بر رصد و پيگيري اجراي اين نامه، اظهار مي کند: اين نامه 14 ماده اي به عنوان ميثاق مردم استان با مسئولان مس ايران مطرح بوده که اميد است هرچه سريعتر اجرايي شود.
300 ميليارد تومان از اقساط واريز ماليات مس سونگون به حساب آذربايجان شرقي واريز شد
مدير کل امور مالياتي آذربايجان شرقي نيز گفت: به علت تقارن با تعطيلات نوروزي و بسته شدن حساب ها قسط سوم از محل درآمد مالياتي مس سونگون به حساب درآمدهاي مالياتي واريز نشده ولي تا آخر فروردين مبلغ قابل توجهي از مانده بدهي به حساب استان واريز مي شود.
عيسي اورج زاده اظهار کرد: تاکنون 300 ميليارد تومان از درآمدهاي مالياتي مس سونگون به حساب آذربايجان شرقي واريز شده است.مدير کل امور مالياتي آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه وصول درآمدهاي ماليات از محل مس سونگون مطالبه عمومي استان بوده است، گفت: دومين قسط از محل درآمد مالياتي مس سونگون اواخر اسفند سال گذشته به حساب درآمدهاي مالياتي استان واريز شد.وي اظهار کرد: با پيگيري هاي استاندار و تيم اقتصادي استان و اين اداره کل واريز قسط دوم ماليات مس سونگون به حساب درآمدهاي مالياتي آذربايجان شرقي محقق شده است.وي مبلغ واريزي از محل قسط دوم را 50 ميليارد تومان از محل ماليات و 50 ميليارد تومان از محل عوارض ارزش افزوده اعلام کرد و افزود: با تمرکز درآمدهاي اين شرکت در استان و با افزوده شدن مبلغ يکهزار ميليارد ريال فوق به سر جمع درآمدهاي مالياتي استان، شاهد روند سريع تر اجراي پروژه هاي عمراني و توسعه اي در استان خواهيم بود .اروج زاده اظهار کرد: اصل ماليات اين مجتمع چهار هزار و 500 ميليارد تومان است که 25 درصد آن براي آذربايجان شرقي تعيين شده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل ازايرنا، وي اضافه کرد: مبلغ 40 ميليارد تومان از ماليات مس سونگون مربوط به ارزش افزوده است که اين رقم به صورت مستقيم در استان هزينه مي شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها