عصر آذربایجان

گزارش خبر

مردان نمکي؛ زنجاني‌هاي موميايي‌ شده با نمک

مردان نمکي؛ زنجاني‌هاي موميايي‌ شده با نمک

1401/01/28

گروه سيري در استان ها: موزه مردان نمکي در عمارت ذوالفقاري، يکي از جذاب‌ترين موزه‌هاي زنجان است که گردشگران بسياري را جذب کرده است. يک معدن نمک در زنجان، مرداني را با کوله‌بار سفري بي‌سرانجام به دنياي ما وارد کرد و ما را به دنياي گذشته برد.

گروه سيري در استان ها:  موزه مردان نمکي در عمارت ذوالفقاري، يکي از جذاب‌ترين موزه‌هاي زنجان است که گردشگران بسياري را جذب کرده است. يک معدن نمک در زنجان، مرداني را با کوله‌بار سفري بي‌سرانجام به دنياي ما وارد کرد و ما را به دنياي گذشته برد. مردان نمکي زنجان که انواع آلات و ابزار و وسايل را با خود به همراه داشتند، از گذشته‌اي نزديک به 1700 تا 2800 سال پيش به دنياي ما آمدند تا ما را با بخشي از زندگي خود آشنا کنند و از اين رهگذر با سبک پوشاک و لباس‌هاي آن دوره و پارچه‌ها، ابزار دفاعي و چيزهاي ديگر دوره آنان آشنا شويم.

مردان نمکي، نامي است که به شش موميايي کشف ‌شده در زمستان سال 1372 (1993 ميلادي) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده ‌است. در ميان آن‌ها جسد يک زن و يک پسر نوجوان نيز وجود دارد. تعدادي از مردان نمکي بر اثر ادامه کار معدن با بولدوزر به‌ شدت آسيب ديده‌اند. در سال 2008 بهره‌برداري از معدن متوقف شد و جسد ششمين مرد نمکي به دليل کمبود امکانات لازم براي نگه‌داري از آن، دست نخورده در معدن باقي ماند و اين مرد نمکي به دور از هياهوي شهري در آرامگاه خود خوابيده است.
موميايي شماره يک که به او لقب مرد چکمه‌پوش را داده‌اند، ظاهرا از ثروتمندان و اشراف دوران خود بوده است. چراکه همراه با خودش لباس‌ها و اجناسي مزين به طلا، نقره و ساير زيورآلات را داشته است.موميايي بعدي، با نام مرد ميانسال است که گفته مي‌شود به خاطر ريزش سقف تونل از دنيا رفته، مقداري پارچه، ميخ، طناب و سبد در دست داشته است موميايي سوم، به خاطر جسدش که تکه تکه شده است، لقب مرد چند تکه را دارد.برخلاف موميايي سوم، موميايي چهارم، نامش مرد کامل است. پسري 16 ساله با قدي 170 سانتي متري که کامل‌ترين جسد کشف شده است. از شواهد به دست آمده به نظر مي‌رسد که اين جوان با موهاي خرمايي رنگ را مي‌توان خوش‌چهره‌ترين مرد نمکي اين معدن عنوان کرد.از ميان مردان نمکي يافت شده، سه مرد نمکي مربوط به زمان هخامنشيان (حدود 400 سال پيش از ميلاد) و دو مرد نمکي ديگر نيز مربوط به اواخر دوران ساساني (حدود 400 تا 600 سال بعد از ميلاد) هستند. اين مردان پس از غار، حال در خانه ذوالفقاري‌هاي زنجان که قريب صد سال از احداث آن مي‌گذرد، خواب ابدي خود را ادامه مي‌دهند، اين بنا يکي از آثار ارزشمند شهر زنجان است که در ياد و خاطره‌ مردمان اين شهر همواره جايگاه مهمي داشته و خاندان ذوالفقاري از قديمي‌ترين و سرشناس‌ترين خانواده‌هاي زنجان هستند که در گذشته از قدرت و نفوذ زيادي برخوردار بوده‌اند.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا، اين بنا در يکي از محلات قديمي شهر زنجان موسوم به محله «دالان‌آلتي» در ضلع شمالي سبزه‌ميدان و مسجد جامع قرار دارد. اين بنا ساختمان مسکوني و اداري حکمران زنجان بوده و از مجموعه بناهاي اندروني و بيروني و بخش‌هاي مختلفي تشکيل يافته بود. از اين مجموعه در حال حاضر فقط عمارت بيروني باقي مانده که به نام عمارت محمودخان ذوالفقاري معروف است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها