عصر آذربایجان

گزارش خبر

مسکنِ خاص

مسکنِ خاص

1402/08/14

گروه اقتصادي:تعدادي از متقاضيان مسکن ملي »غرب« و »شرق« زنجان نسبت به روند ساخت و ساز در پروژه 48 واحدي کوي فجر واقع در شهرک نصر واکنش نشان داده و ضمن گلايه از نگاه مسئولان ذيربط به »محل« و »سرعت اجراي« اين پروژه و پروژه‌هاي مشابه گفتند که بعيد مي‌دانند در قالب »قرعه‌کشي« اراضي مطلوب شهر به مسکن ملي کارکنان دولت و برخي ارگان‌ها رسيده باشد و سهم مردم عادي به ويژه کارگر برخي نقاط شهر که از امکانات شهري مسافت زيادي دارند، باشد!b

ايرج رفيعي

گروه اقتصادي:تعدادي از متقاضيان مسکن ملي »غرب« و »شرق« زنجان نسبت به روند ساخت و ساز در پروژه 48 واحدي کوي فجر واقع در شهرک نصر واکنش نشان داده و ضمن گلايه از نگاه مسئولان ذيربط به »محل« و »سرعت اجراي« اين پروژه و پروژه‌هاي مشابه گفتند که بعيد مي‌دانند در قالب »قرعه‌کشي« اراضي مطلوب شهر به مسکن ملي کارکنان دولت و برخي ارگان‌ها رسيده باشد و سهم مردم عادي به ويژه کارگر برخي نقاط شهر که از امکانات شهري مسافت زيادي دارند، باشد!
اجراي پروژه »نهضت ملي مسکن« و برخي ساخت و سازها در »کوي نصر« زنجان موجب گلايه شهروندان زنجاني به ويژه متقاضيان مسکن ملي »غرب« و »شرق« زنجان شده است.
علت تفاوت در پيشرفت فيزيکي پروژه‌هاي مسکن‌هاي حمايتي در شهر زنجان چيست؟
شهروندان گله‌مند 2 گروه را شامل مي‌شوند، گروه نخست مي‌پرسند، چرا بايد سرعت اجراي نهضت ملي مسکن و پيشرفت فيزيکي آن در بالاشهر زنجان (کوي نصر) با »شرق« و »غرب« زنجان فاصله آنچناني داشته باشد؟  گروه دوم که کاري به »مشارکتي« بودن پروژه يا »ملي« بودن آن ندارند، مي‌گويند چرا بايد محل اجراي پروژه‌هاي مسکن کارکنان دولتي يا ارگان‌هاي اجرايي در بهترين نقطه شهر باشد که دسترسي آساني به امکانات شهري دارد؟
اين گروه که به نظر  نمي‌رسد »قرعه‌کشي« صورت گرفته در ابتداي اجراي پروژه جهت مشخص شدن محل و منطقه هر يک از واحدهاي مسکن ملي را قبول ندارند، مي‌گويند: با توجه به اينکه محل استقرار پروژه‌هاي مسکن ملي براي تعدادي از کارکنان ادارات در بهترين نقطه شهر است، نسبت به شيوه قرعه‌کشي‌ها نيز ابهاماتي وارد مي‌کنند. ظاهرا اين دو گروه نسبت به ساخت واحدهاي مسکوني پروژه 48 واحدي کوي فجر شهرک نصر زنجان واکنش‌هاي متفاوتي دارند.
طبق اطلاعات مندرج در تابلوي نصب شده در محل اجراي پروژه، اين ساختمان با استفاده از تسهيلات بانک مسکن شعبه قائم زنجان احداث مي‌شود و تمامي واحدهاي در حال ساخت نيز در وثيقه بانک قرار دارد.
کارفرماي پروژه به نمايندگي از متقاضيان طرح نهضت ملي مسکن، اداره کل راه و شهرسازي استان زنجان و کارگزار مربوطه نيز »شرکت مديريت سرمايه‌گذاري و توسعه بافت شهري زنجان« است.
اين پروژه 4 طبقه‌اي با زيربناي حدود 9 هزار و 606 مترمربع از 9 ارديبهشت‌ماه سال 1401 آغاز شده و قرار است در بازه زماني 2 ساله، 9 ارديبهشت‌ماه 1403 ساخته و تحويل شود.
اما تعدادي از متقاضيان مسکن ملي »شرق« زنجان (M2) مي‌گويند: از سال 1399 منتظر تکميل واحدهايشان هستند و با گذشت بيش از 2 سال هنوز واحايشان را تحويل نگرفته‌اند؟
تفاوتي بين متقاضيان مسکن ملي در »غرب« و »شرق« زنجان با مسکن ملي کوي فجر هست؟
يکي از متقاضيان مسکن ملي عنوان مي‌کند: ما متقاضيان مسکن ملي در »شرق« و حتي »غرب« زنجان مثل ساير متقاضيان مسکن ملي در «کوي نصر» زنجان در هر قسط 40 ميليون تومان واريزي داشته‌ايم؟ چرا بايد پروژه متقاضيان اين منطقه در بازه زماني 2 ساله و شايد زودتر از آن، دقيقا آن چه گفته شده بود، تکميل شود و بخش قابل توجهي از متقاضيان مسکن در غرب و شرق زنجان پس از گذشت 2 سال، معطل باشيم؟ اين متقاضي مسکن با دلخوري خطاب به نهادهاي نظارتي مي‌گويد: چرا بايد بين متقاضيان مسکن ملي در کوي نصر با شرق و غرب زنجان تفاوتي وجود داشته باشد؟ من در يکي از واحدهاي توليدي شهر، به سختي مشغول به کار هستم و به درخواست خودم اضافه کار نيز مي‌مانم تا در تامين قسط 40 ميليون تومان مشکلي نداشته باشم. مگر در مسکن ملي، بين کارکنان دولت و قشر کارگر فرقي هست؟
 چرا کارگران بايد از اقشار ديگر جامعه جدا شوند؟ مگر رئيس دولت سيزدهم، رئيس جمهور محرومان و کارگران نبود؟
عبدالعظيم همايوني يکي از فعالان حوزه کارگري زنجان و از متقاضيان مسکن ملي نيز مي‌گويد: به اين که برخي ادارات و ارگان‌ها در کوي نصر يا هر منطقه‌اي براي کارکنان و کارمندان خودشان مسکن مي‌سازند کاري ندارم اما چرا بايد بين پروژه‌ مسکن نهضت ملي يا هر طرح ملي، متعلق به کارکنان يک ارگان خاص و مردم عادي تفاوتي باشد؟
وي با اشاره به روند اجراي پروژه 48 واحدي کوي فجر شهرک نصر زنجان مي‌گويد: اين پروژه سرعت آنچناني دارد. من به عنوان يکي از کارگران اين شهر راضي هستم 2 ميليارد پول بدهم تا صاحب يکي از اين واحدها باشم! کارگران زحمتکش در پروژه‌هاي شرق و غرب زنجان از سال 1399 پول‌هاي خود را کنار گذاشتند و با دريافت هر بار پيامک، 40 ميليون تومان‌ها را پرداختن کردند اما هنوز واحدها را دريافت نکرده‌اند حرف من اين است، چرا بايد بين کارمند دولت و کارگر تفاوت قائل شد؟ چرا بايد پروژه‌اي که استارت آن از اواخر 1399 يا اوايل 1400 زده شده هنوز تحويل متقاضيان نشده و پيشرفت فيزيکي آنچناني هم ندارد اما پروژه‌اي که از سال 1401 آغاز شده پيشرفت بالايي دارد و تصور نمي‌کنم متقاضيان آن مشکل فعلي ما را داشته باشند!همايوني با تاکيد بر اينکه هيچ تفاوتي بين عوام و خواص نيست، ادامه مي‌دهد: مسئولان گفته بودند که با 200 ميليون آورده مي‌توان صاحبخانه شد اما الان اين ميزان به 700 ميليون تومان رسيده است! بسياري از متقاضيان، طلا و حتي ماشين زيرپايشان را فروختند که مبلغ خواسته شده را تامين کنند. مسکن ملي متعلق به تمامي اقشار مختلف است که بايد با شرايط يکسان ساخته و تحويل شود. چرا کارگران بايد از اقشار ديگر جدا شوند؟ مگر رئيس دولت سيزدهم، رئيس جمهور محرومان و کارگران نبود؟ مي‌گويند قسط ماهانه مسکن ملي، 9 ميليون است، کارگري که 8 ميليون حقوق دارد بايد يک ميليون تومان هم بالاتر از حقوقش کنار بگذارد. طبق قانون، دولت موظف است مسکن ارزان قيمت براي مردم تامين کند نه 700 ميليون تومان و حتي بالاتر! اگر اين ميزان پول را داشتيم که خودمان مسکن مي‌ساختيم!
 اگر پروژه‌اي با پيشرفت فيزيکي پائين درمقايسه با ساير پروژه‌هاي مسکن ملي است مشکل به »آورده متقاضيان« برمي‌گردد
اصغر اسماعيلي، مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان تاکيد مي‌کند: پروژه‌هاي نهضت ملي فاقد رديف اعتباري هستند و منبع تامين نيز از محل»بانک« و »آورده مردمي« است.وي با بيان اينکه تمامي پروژه‌ها اعم از »شرق«، »غرب« و »فجر«، »نيروي انتظامي«، »ارغوان« و تمامي پروژه‌هاي مذکور در شهر زنجان، چنين شرايطي دارند، ادامه مي‌دهد: اگر پروژه‌اي داراي پيشرفت فيزيکي پائين درمقايسه با ساير پروژه‌هاي مسکن ملي است در »آورده متقاضيان« يا »وام بانکي« مشکلاتي وجود دارد و بلعکس! مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان ياداور مي‌شود: 3 ماه قبل پروژه 64 واحدي شرق زنجان را 100 درصد به اتمام رسانديم، 192 واحد نيز در پروژه برکت تحويل متقاضيان شد، 304 واحد در کوي ثمين (عرب زنجان) در سفر اخير وزير راه و شهرسازي تحويل صاحبان واحدها شد. اين پروژه‌ها با آورده مردم، تکميل و تحويل شد.
اين مسئول با بيان اينکه هيچ تفاوتي بين پروژه‌هاي خواص و عوام وجود ندارد و فقط «مکان» اجراي پروژه‌ها متفاوت است، اضافه مي‌کند: هر يک از متقاضيان در غرب، شرق، ارغوان، نيروي انتظامي و فجر و غيره سهمي دارند.
باور کنيم که قرعه‌کشي در مسکن ملي واقعي بوده است؟
با وجود اينکه قرعه‌کشي براي مشخص شدن واحدهاي هر يک از متقاضيان مسکن ملي در زنجان صورت گرفته است اما برخي با توجه به استقرار پروژه‌هاي مسکن ملي در مجاورت پروژه‌هاي مشارکتي برخي ادارات، مدعي هستند که قرعه‌کشي صورت گرفته و انتخاب محل استقرار واحدهاي متقاضيان زياد هم تصادفي و شانسي نبوده است!عبدالعظيم همايوني، متقاضي مسکن ملي در اين خصوص مي‌گويد: چه اشکالي دارد که يک مسئول يا قشر خاص در بين مردم خانه و کاشانه داشته باشد؟ چرا بايد هر نقطه از شهر، مختص قشر خاص باشد؟
 تمامي اراضي قرعه‌کشي شده‌اند و هيچ تفاوتي بين قشر عام و خاص قائل نشده‌ايم
اصغر اسماعيلي، مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان هم در پاسخ به گلايه متقاضيان مسکن ملي که ادعاي قرعه کشي جهت مشخص شدن محل واحدها را قبول نداشته و معتقدند که اين محل‌ها آن هم درست در وسط شهر با دسترسي راحت به مراکز خريد و امکانات شهري، براي کارکنان دولت و ارگان‌هاي اجرايي از قبل انتخاب شده بودند، تاکيد مي‌کند: تمامي اراضي قرعه‌کشي شده‌اند. اشخاص واجد شرايط احصا کرده‌ايم و تمامي فرآيندهاي مربوط به واگذاري زمين‌ها اعم از شرق، غرب و غيره در حضور نماينده ارگان‌هاي ذيربط از جمله استانداري صورت گرفته و صورتجلسات کتبي آن نيز موجود است.
وي با بيان اينکه پروژه‌هاي مسکن ملي واقع در کوي نصر زنجان متعلق به ادارات مختلف دولتي، نيروي انتظامي است، عنوان مي‌کند: پروژه مشارکتي براي نيروهاي انتظامي در کوي نصر در حال اجراست که شرايط آن با نهضت ملي مسکن تفاوت دارد و متعلق به »نيروي انتظامي و سازمان ملي زمين و مسکن« است.  به گزارش  عصر اذربايجان به نقل از صداي زنجان،مديرکل راه و شهرسازي استان زنجان با بيان اينکه پروژه مشارکتي، نيروي انتظامي در کوي نصر 168 واحد بوده و نزديک 85 تا 90 درصد پيشرفت فيزيکي دارد ميزان پيشرفت فيزيکي پروژه 48 واحدي کوي فجر اين ارگان را پائين و در حدود 65 درصد اعلام مي‌کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها