عصر آذربایجان

گزارش خبر

خطر نابودي بزرگترين سنگ فرش جهان در تبريز

گزارش//

1395/03/16

گروه فرهنگي: بزرگترين و اولين سنگ فرش جهان به عنوان نماد يکي از ميادين اصلي و تاريخي تبريز، به دليل بي توجهي در نگهداري و مراقبت از اين اثر بي همتا، در حال نابودي است که اين امر هشداري اساسي به مسئولان شهري تبريز است.

گروه فرهنگي: بزرگترين و اولين سنگ فرش جهان به عنوان نماد يکي از ميادين اصلي و تاريخي تبريز، به دليل بي توجهي در نگهداري و مراقبت از اين اثر بي همتا، در حال نابودي است که اين امر هشداري اساسي به مسئولان شهري تبريز است.
اين سنگ فرش زيبا و چشم نواز که در چهارراه شهيد بهشتي ( منصور) در شهريور 1391 افتتاح شد تا به عنوان يکي از نمادهاي فرهنگي، اجتماعي و تاريخي تبريز لقب بگيردامروز به چنان روزگاري دچار شده است که مشاهده آن دل هر شهروند تبريزي را به درد مي_آورد و اذهان عمومي را نسبت به بي مسئوليتي نهادهاي مسئول در ارتباط با نگهداري اين اثر هنري، به شدت نگران و متاثر کرده است.
اين سنگ فرش در ابعاد 42 در 29 متر با تعداد 500 هزار قطعه سنگ به اندازه پنج در پنج، نسخه کپي شده تخته فرش نفيس آذربايجان با طرح 'باغ بهشت' مربوط به قرن 11 هجري است که هم اکنون در موزه فرش ايران در تهران نگهداري مي_شود.
بزرگ ترين سنگفرش جهان در تبريز که در زمان حاضر با درد تخريب دست به گريبان است، در محوطه اي به وسعت هفت هزار مترمربع کف کاذب طراحي و تعبيه شده است. کارفرماي اين طرح بي بديل، شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي ايران از شرکت هاي زيرمجموعه وزارت راه و شهرسازي است که توسط مهندسان مشاور 'شارستان' اجرا شده است. تنها پس از سپري شدن چهار سال از زمان افتتاح و به دليل تخريب ها و نبود نگهداري مناسب  اين طرح به وضعيتي در حال حاضر دچار شده است که اگر روند کنوني ادامه يابد و چاره اي براي آن انديشيده نشود، بدون ترديد ظرف مدت زمان بسيار کوتاهي اين اثر هنري، ارزشي فرهنگي و اجتماعي به سوي نابودي مطلق پيش خواهد رفت.
مساله اصلي درباره شرايط بسيار بغرنج و ناهنجار کنوني سنگ فرش ميدان شهيد بهشتي مربوط به نگهداري آن است که پس از افتتاح پر حرف و حديث و البته تبليغات وسيع آن، امروز توسط همان نهادهايي که براي افتتاح آن سر و صدا بسيار راه انداخته بودند، به دست فراموشي سپرده شده است. گويا اين اثر تاريخي و هنري هيچ متولي خاصي ندارد و به حال خود رها شده است تا سنگ هاي با ارزش و گران قيمت آن يکي پس از ديگري توسط رهگذران شکسته شده و ديوارها و محوطه ميدان وسيع که با مغازه هاي متعدد احاطه شده است، به مرحله فرسودگي نزديک شود. سرناظر طرح سنگ فرش ميدان شهيد بهشتي تبريز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با ابراز تاسف و تاثر از وضعيت کنوني اين طرح، گفت: اين طرح همچون فرزند ما به شمار مي رود که آن را با هزاران مشکل و معضلات اداري و اجرايي به سرانجام رسانديم اما ديدن سنگ هاي شکسته شده و ترکيدن ديوارهاي مجموعه ما را غصه دار و غنمگين تر مي کند.
آيدين زواره افزود: به تبع اينکه ميدان هاي هر شهر بزرگ در کشورهاي مختلف جهان داراي نمادهاي ويژه اي هستند، جرقه طراحي سنگ فرش براي ميدان شهيد بهشتي تبريز که مجموعه اي از معماري سنتي و مدرن را در خود جاي داده است، در سال 1390 زده شد و پس از فراخوان هاي متعدد، طرح موجود توسط مرحوم بهروز احمدي از طراحان و معماران بنام ايران که نماي ساختمان کنوني مجلس شوراي اسلامي نيز از آثار اين فقيد است، طراحي شد.
زواره با اشاره به مجموعه طرح بزرگ ميدان شهيد بهشتي که سنگ فرش نيز جزئي از آن طرح بزرگ به شمار مي رود، گفت: در اين مجموعه کاربري هاي مختلف تجاري، خدماتي، تفريحي فضاي سبز و مذهبي و اجتماعي تعريف شده است که به دليل نبود متولي مشخص براي نگهداري آن، هم اکنون علاوه بر سنگ فرش، کل مجموعه با خطر تخريب مواجه است. وي ادامه داد: همه امکانات و لوازم مورد نياز براي گردش  تفريح و خريد مردم در اين مجموعه بي نظير گنجانده شده است که اگر طرح هاي مجاور آن نيز در موعد مقرر افتتاح شده و بحث نگهداري و نظافت مجموعه به موقع و مرتب صورت مي گرفت، هم اکنون شاهد اين بوديم که ميدان مزبور به يکي از مراکز عمده رفت و آمد مردم و گردشگران تبديل شده بود.
زواره، از تهيه و تحويل دستورالمعل نگهداري اين مجموعه و سنگ فرش آن به مسئولان اداره کل راه و شهرسازي و شهرداري تبريز در زمان پس از افتتاح خبر داد و افزود: متاسفانه به هيچ يک از بندهاي اين دستورالعمل که براي پا بر جا ماندن طرح لازم بود، تاکنون عمل نشده است و حتي به دليل بي توجهي شهرداري به موضوع آبياري فضاي سبز، اکنون اين فضاها در حال نابودي است.
وي با بيان اينکه متولي نگهداري سنگ فرش تا پيش از اسفند 1394 اداره کل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي بود، از واگذاري اين مسئوليت به شهرداري منطقه هشت فرهنگي و تاريخي از آن تاريخ به بعد خبر داد. سرناظر طرح سنگ فرش ميدان شهيد بهشتي تبريز از اينکه شهرداري منطقه هشت تبريز نسبت به تعهدات خود در ارتباط با نگهداري و تنظيف مجموعه عمل نمي_کند، ابراز تاسف کرد. با توجه به اينکه طرح مزبور از طرح هاي ملي وزارت راه و شهرسازي به شمار مي_رود لازم است مسئولان ذيربط با رايزني هاي مفيد و موثر با مرکز، نسبت به تخصيص اعتبارات لازم و کافي براي اتمام طرح اقدام کرده و البته بر مسئولان مديريت شهري تبريز نيز واجب است تا در کنار هزينه هاي هنگفت مختلف در زمينه هاي تجاري و عمراني در رابطه با نگهداري اين مجموعه نيز اقدامات موثري صورت دهند.
شهردار منطقه هشت فرهنگي و تاريخي تبريز با اشاره به اينکه طرح مجموعه ميدان شهيد بهشتي مشکلات زيرساختي فراواني دارد، از اينکه اين طرح عظيم به وضعيت کنوني دچار شده ابراز تاسف کرد و گفت: شرايط نامناسب اين ميدان را بايد از کساني سئوال کرد که صاحب و مالک آن هستند.
علي مدبر اظهار کرد: طبق قانون، شهرداري ها موظف به ارايه خدمات براي اماکن عمومي شهر هستند و چون اين مجموعه صاحب و مالک خصوصي دارد، مثل پاساژهاي مختلف در شهر مي ماند که شهرداري به هيچ عنوان براي آنها خدمات بهداشتي و تنظيف محيط نمي دهد.وي ادامه داد: از آنجائي که مجموعه ميدان شهيد بهشتي داراي هيات امناء و هيات مديره است اين اعضا بايد براي نگهداري و حفاظت از آن اقدام کنند.
مدبر ادامه داد: توجيه مالکان اين مجموعه براي نبود منابع مالي جهت نگهداري و نظافت مجموعه بي اساس است زيرا اگر چنين بود هزينه اي بالغ بر 500 ميليون ريال براي نصب گيرنده تلويزيوني نمي کردند که البته شهرداري بر اساس قانون مانع از اين اقدام شد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، مدبر با بيان اينکه تحويل يک مجموعه خدماتي، رفاهي به شهرداري بايد بر اساس مقررات انجام بگيرد، اظهار کرد: اينکه اين مجموعه با انواع آسيب ها و خرابي ها تحويل شهرداري شود به هيچ عنوان قابل قبول نيست، چون اگر ما حتي اين کار را بپذيريم، وقتي حتي يک کليد براي دسترسي به واحدهاي مختلف مجموعه براي بررسي و رفع مشکلات برق، آب و ساير زيرساختي نداريم چگونه خدمات بدهيم؟

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

خطر نابودي بزرگترين سنگ فرش جهان در تبريز

گزارش//
خروج

گروه فرهنگي: بزرگترين و اولين سنگ فرش جهان به عنوان نماد يکي از ميادين اصلي و تاريخي تبريز، به دليل بي توجهي در نگهداري و مراقبت از اين اثر بي همتا، در حال نابودي است که اين امر هشداري اساسي به مسئولان شهري تبريز است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها