عصر آذربایجان

گزارش خبر

نظارت بر بیمه محصولات کشاورزی اردبیل افزایش یابد

نظارت بر بیمه محصولات کشاورزی اردبیل افزایش یابد

1401/04/12

عصر آذربایجان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بیمه محصولات کشاورزی باید در بحث نظارت مد نظر قرار گیرد و باید راهکاری اندیشیده شود تا کشاورزی که محصول تولیدی‌ در اثر عوامل مختلف خسارت دیده در کمترین زمان ممکن خسارتش را دریافت کند.

عصر اذربايجان- رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل گفت: بيمه محصولات کشاورزي بايد در بحث نظارت مد نظر قرار گيرد و بايد راهکاري انديشيده شود تا کشاورزي که محصول توليدي‌ در اثر عوامل مختلف خسارت ديده در کمترين زمان ممکن خسارتش را دريافت کند.

 نادر تقي‌زاده در پنجمين جلسه کميته استاني  فني بذر در اردبيل اظهار داشت: دولت سه وظيفه مهم و کاربردي در قبال کشاورزان و توليدکنندگان بر عهده دارد که اين سه وظيفه حمايت، هدايت و نظارت را در سطح عالي و فراگير شامل مي‌شود و قطعا ً در همين ارتباط دولت نظام مقدس جمهوري اسلامي سياستي را پايه گذاري مي‌کند که به واسطه آن استان اردبيل همچنان جايگاه خود را به عنوان قطب توليد بذور اصلاح شده و ويترين بذور با کيفيت در سطح کشوري حفظ کند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل افزود: استان اردبيل قطب توليد بذور اصلاح شده و مرغوب است و بايد حمايت‌ها از اين بخش به گونه‌اي باشد که شرکت‌هاي توليد کننده اينگونه بذور با دلگرمي و اميد به آينده در اين حوزه همچنان فعال و کاربري به وظايف خود عمل کنند و توليد کننده نيز بتواند با دلگرمي و اميدواري هرچه بيشتر به برداشت محصول با حداکثر توليد در واحد سطح دلگرم  و علاقه‌مند باشند.   

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل گفت: خوشبختانه ظرفيت‌هاي تحقيقاتي در بخش کشاورزي بسيار در سطح بالايي است و مراکز تحقيقاتي اردبيل و مغان با بهره گيري از متخصصين توانمند و متعهد بذور اصلاح شده و مرغوب گندم و جو را در تمامي اقليم‌ها که از توليد در واحد سطح بالايي برخوردار بوده و مقام به آفات و امراض هستند و سازگاري قابل قبول و معنا داري با شرايط آب و هوايي دارند توليد و تکثير و در اختيار بهره برداران قرار مي‌دهد به گونه‌اي که بهره برداران در مناطق گرمسيري استان به راحتي قادر به برداشت بيش از 11 تا 12 تن گندم در واحد سطح هستند که تمامي اين بذور اصلاح شده و مرغوب توسط محققين زحمتکش استان در مراکز تحقيقات کشاورزي به بهره برداران معرفي شده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل بيان کرد: شرکت‌هاي توليد کننده بذر بايد ارتباط تنگاتنگي با توليدکنندگان داشته باشند و با تهيه بروشورها و اطلاعيه هاي فني کشاورزان را ترغيب به استفاده از بذور اصلاح شده کرده و ارتباط تنگاتنگي با آموزش و ترويج داشته تا پل ارتباطي توليد کنندگان با شرکت هاي توليد بذر و مراکز تحقيقاتي مستحکم و قوي باشد.

تقي‌زاده افزود: بيمه محصولات کشاورزي بايد در بحث نظارت مد نظرقرار گيرد و نبايد توليدکنندگان به بيمه محصولات کشاورزي بدبين شوند بلکه بايد راهکاري انديشيده شود تا کشاورزي که محصول توليدي‌اش در اثر عوامل مختلف خسارت ديده در کمترين زمان ممکن جبران خسارت به عمل آيد تا توليد کننده بتواند با دلگرمي بيشتر به توليد ادامه دهد.

وي با اشاره به نقش کليدي بانک کشاورزي از توليدکنندگان نيز افزود: اين بانک بايد به دور از بروکراسي و قوانين محدود کننده  با پرداخت تسهيلات با بهره بانکي کم از قشر توليد کننده حمايت کند و بانک نبايد خود را اسير و درگير و بند ضوابط و مقررات بانک کند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان اردبيل ادامه داد: بايد همه مسئولين و دست اندرکاران توليد قدر اقليم و خاک حاصلخيز استان اردبيل را بدانند و با استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي استان ار تحقيقات و آموزش گرفته تا توليد بذور اصلاح شده و استاندارد موجبات عمران و آباداني بخش کشاورزي را فراهم کنند.

وي گفت: در کنار منابع مهم آب و خاک بذر سومين شاخص مهم در عمليات زراعت است و جزو عوامل تعيين کننده توليد محسوب مي‌شود که در صورت تقويت و اصلاح بذور مي‌توان به محصولات اقتصادي با بهره وري بالا و راندمان مد نظر دسترسي پيدا کرد و اگر امروزه با از موضوع مهم افزايش خود اتکايي و اصلاح الگوي کشت سخن مي‌گوييم عقبه اين موضوعات کارشناسي بر مبناي کشاورزي تجاري و پايدار است که نمي توان بدون در اختيار داشتن بذور اصلاح شده به محصول ايده آل دست يافت.

تقي‌زاده اظهار کرد: اصلاح الگوي کشت اين نيست که در اراضي پاياب سد خداآفرين در زمين‌هاي تحويل داده شده هندوانه بکارند و ما هم به عنوان مسئولان تصميم ساز و کارشناس به اين موضوع مهم بي تفاوت بوده و تماما ً شعار اصلاح الگوي کشت را سربدهيم و در عمل صاحب زمين زراعي که به عوض محصول استراتژيک هندوانه مي کارد بي تفاوت باشيم.

وي تصريح کرد: بنابراين بايد با هرم بازدارنده همچون عدم حمايت از اين کشاورزان بي‌تفاوت که به جاي کشت محصولات استراتژيک اقدام به کشت محصولاتي با آب بري بالا مي‌کنند و از آب کشاورزي يارانه‌دار بهره مند شوند که بايد امور آب استان براي چنين کشاورزاني مقرارت سفت و سخت در نظر بگيرد و با پرداخت آب بهاي بالايي مانع از گسترش کشت اينگونه محصولات شوند. 

در ادامه احمد شهريار معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي اردبيل نيز افزود: برنامه ابلاغي خريد گندم آبي 5485 تن بود که از اين ميزان تا کنون 2285 تن خريداري شده و نزديک به 42 درصد از برنامه ابلاغي تحقق يافته است در خصوص گندم ديم نيز مي بايست بر اساس برنامه ابلاغي به ميزان 12958 تن گندم ديم از کشاورزان خريداري مي‌کرديم که تاکنون به ميزان 5843 تن خريداري شده است به عبارت ديگر بيش از 44 درصد برنامه خريد تحقق يافته است اين خريدها همچنان ادامه دارد و قطعا تا پايان زمان برداشت به سقف برنامه ابلاغي خريد دست خواهيم يافت.

معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي اردبيل افزود: کمينه فني پيگيري خريد بذور خود مصرفي در سطح استان تشکيل شده است و هماهنگي با تعدادي از شرکت هاي توانمند توليد کننده بذر جهت خريد اضافه بر برنامه تخصيصي  صورت گرفته که اميدواريم هيچ گونه مشکلي در اين ارتباط در بحث خريد نداشته باشيم.

در ادامه قنبري، مدير صندوق بيمه محصولات کشاورزي استان اردبيل نيز افزود: تسهيلاتي که بانک کشاورزي به توليدکنندگان پرداخت مي‌کند تمامي جوانب را در نظر مي‌گيرد و صورت مالي شرکت هاي توليد کننده بذر را به دقت بررسي مي‌کند.

قنبري افزود: سامانه اعتبار سنجي افراد در سيستم بانکي ضبط و ثبت است و پرداخت هاي بانک کشاورزي در قالب تسهيلات بانکي بر اساس آيين نامه اي ابلاغي بانک مرکزي انجام مي‌شود.

وي  گفت: سقف تسهيلات پرداختي استان در بذور گواهي شده 500 ميليارد ريال است و هيچ گونه مشکلي در خصوص پرداخت تسهيلات به متقاضيان وجود ندارد.

در ادامه يحيي  آذرمي، مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي اردبيل بيان کرد: استان اردبيل جزو استانها پيشرو در توليد و توزيع بذور اصلاح شده و مرغوب محسوب مي شود و اختلاط بذور ، خطر افزايش بيماريها مثل سياهک را به شدت افزايش مي دهد به همين دليل مي بايست تمامي سعي و کوشش خود را در بکارگيري از بذور اصلاح شده و مرغوب به‌کار گيريم.

وي افزود: ضريت نفوذ بذور اصلاح شده و مرغوب 45 درصد است و در خصوص بذور آبي نيز اين ميزان 65 درصد است که بنابراين بايد با افزايش سطح آموزش و ترويج ميزان ميل و رغبت زارعين را به استفاده از بذور اصلاح شده و مرغوب در شرايط آبي و به ويژه ديم بيش از پيش بالا ببريم.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي اردبيل افزود: دستورالعمل استفاده بهينه از بذور اصلاح شده و مرغوب مرتباً در بين زارعين پخش مي‌شود و هيچ مشکلي نيز در توزيع سموم مبارزه با آفات و امراض گندم و جو وجود ندارد و انتظاري هم که از مراکز تحقيقاتي داريم اين است که با حذف بذور حساس به آفات و امراض ارقامي با قابليت‌هاو  توانمندي‌هاي بالا تهيه و تکثير و در اختيار زارعين قرار دهند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها