عصر آذربایجان

گزارش خبر

اعتبارات سفر استاني موزه فرش تبريز را از رکود خارج مي‌کند

اعتبارات سفر استاني موزه فرش تبريز را از رکود خارج مي‌کند

1401/04/12

گروه گزارش: موزه فرش از جمله طرح‌هاي نيمه‌تمام آذربايجان‌شرقي است که پس از گذشت 12 سال از آغاز ساخت آن تاکنون به نتيجه نرسيده و تصويب اعتبار 280 ميليارد توماني حوزه ميراث فرهنگي در سفر استاني اخير هيات دولت به اين خطه اين سوال را به افکار عمومي متبادر کرده که آيا ساخت اين بنا از رکود خارج مي‌شود؟ کلان شهر تبريز به »شهر موزه ها«، معروف و اکنون بيش از 20 موزه در آن فعال است؛ در اين ميان »موزه فرش« نيز از جمله موزه هاي در حال احداث اين خطه محسوب مي شود که رکورد يک دهه اي در تکميل آن، صداي دوستداران حوزه ميراث را در آورده و آنان خواستار اهتمام براي تکميل اين بناي فاخر فرهنگي مي باشند.

گروه گزارش: موزه فرش از جمله طرح‌هاي نيمه‌تمام آذربايجان‌شرقي است که پس از گذشت 12 سال از آغاز ساخت آن تاکنون به نتيجه نرسيده و تصويب اعتبار 280 ميليارد توماني حوزه ميراث فرهنگي در سفر استاني اخير هيات دولت به اين خطه اين سوال را به افکار عمومي متبادر کرده که آيا ساخت اين بنا از رکود خارج مي‌شود؟ کلان شهر تبريز به »شهر موزه ها«، معروف و اکنون بيش از 20 موزه در آن فعال است؛ در اين ميان »موزه فرش« نيز از جمله موزه هاي در حال احداث اين خطه محسوب مي شود که رکورد يک دهه اي در تکميل آن، صداي دوستداران حوزه ميراث را در آورده و آنان خواستار اهتمام براي تکميل اين بناي فاخر فرهنگي مي باشند.
منتقدان رکود در تکميل موزه فرش تبريز که گفته مي شود بيش از 70 درصد پيشرفت فيزيکي دارد، مي گويند در شرايطي که مسوولان استاني بر اتمام آن تا پايان سال 1395 تاکيد داشتند، چه عواملي سبب شده که اين مهم تحقق نيابد و اين سازه موزه اي همچنان نيمه تمام باقي بماند؛ البته مديران ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي نيز استدلال هاي خود را دارند و مي گويند که تخصيص نيافتن اعتبار مورد نياز و مشکلات حقوقي با پيمانکار قبلي از دلايل اصلي به فرجام نرسيدن اين طرح ميراثي در آذربايجان شرقي بوده است.
حال هر چه بوده، با تصويب اعتبار 280 ميليارد توماني براي حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در سفر اخير هيات دولت به اين خطه، بارقه هاي اميد براي تکميل موزه فرش تبريز روشن شده و دوستداران اين حوزه تاثيرگذار به گذاشتن نقطه پايان بر آن در دولت مردمي اميدوار شده اند.در تبيين اهميت و ضرورت تکميل موزه فرش تبريز، اشاره به اين نکته نيز خالي از لطف نيست که فرش تبريز، شناسنامه فرش ايران در بازارهاي جهاني است و هر گونه سرمايه گذاري براي معرفي اين هنر- صنعت باستاني در سطوح ملي و فراملي مي تواند به اعتلاي نام ايران در سطح جهاني منجر شود.نکته ديگري که ضرورت تلاش براي تسريع در تکميل موزه فرش تبريز را دوچندان مي کند، شناخته شدن تبريز به عنوان پايتخت جهاني فرش دستباف است که منجر به برگزاري رويدادهاي مختلف با اين انتخاب بين المللي در يکي دو سال قبل و فعال شدن دبيرخانه آن در اين کلان شهر شد و بار ديگر نام فرش تبريز را بر بام فرش جهان نشاند.در هر حال مردم تبريز، گردشگران و دوستداران ميراث فرهنگي انتظار دارند که با توجه به تصويب اعتبار قابل توجه براي حوزه ميراث فرهنگي استان در سفر اخير رييس دولت سيزدهم و جمعي از اعضاي کابينه به اين خطه، نهادهاي مسوول در تکميل و بهره برداري از اين بناي فرهنگي هم افزايي بيشتري داشته باشند تا برگ زرين ديگري بر کتاب قطور تاريخ اين ديار افزوده شود.
موزه فرش تبريز تا سال 1403 تکميل مي شود
سرپرست اداره کل موزه هاي وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از تامين اعتبار تکميل پروژه موزه فرش تبريز خبر داد و گفت: »با توجه به اينکه فرش يکي از شناسنامه‌ها و هويت اصيل تاريخي تبريز و منطقه آذربايجان است، لذا راه‌اندازي موزه فرش تبريز يکي از مهم‌ترين پروژه‌هاي در دستورکار اين وزارت محسوب مي‌شود.«
مرتضي اديب زاده  ادامه داد: »در راستاي تکميل اين پروژه اعتبار لازم از محل اعتبارات سال 1401 اين وزارت تامين خواهد شد تا طي دو سال آينده شاهد راه‌اندازي اين موزه ارزشمند با همکاري همه‌جانبه دستگاه‌هاي اجرايي، بازار فرش تبريز و تهران، خيرين و مجموعه‌داران باشيم.«وي با اشاره به اينکه اعتبار لازم براي تکميل موزه منطقه‌اي تبريز نيز از محل اعتبارات رياست جمهوري تامين خواهد شد، ادامه داد: »به دنبال سفر اخير رياست محترم جمهور به آذربايجان شرقي، تامين اعتبار لازم براي تکميل موزه منطقه‌اي تبريز از محل اعتبارات رياست جمهوري در دستورکار قرار گرفت که پس تکميل پروژه، اقدامات تجهيز اين موزه توسط وزارت ميراث‌فرهنگي انجام شود.«
ورود ديوان محاسبات به پروژه رها شده موزه فرش تبريز
مديرکل ديوان محاسبات آذربايجان شرقي نيز به تازگي از بررسي پروژه نيمه کاره ساخت موزه فرش تبريز توسط ديوان با هدف تحقق سياست محوري کاهش قيمت تمام شده کالا و خدمات و مقابله با ترک فعل‌ها، خبر داد.
محمدرضا کردلو با ابراز تاسف از تعطيلي پنج ساله پروژه اظهار کرد: اين پروژه امروز به دليل تعطيلي به 1000 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد تا تکميل شود در حالي اگر پروژه با تعطيلي مواجه نمي شد با هزينه هاي خيلي کمتري تر قابل بهره برداري بود. وي با بيان اينکه ديوان محاسبات در حمايت از اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام براي کاهش اتلاف در بيت المال مصمم است، خاطرنشان کرد: طولاني شدن زمان احداث پروژه ها، موجب هدر رفت بيت المال و افزايش قيمت تمام‌شده‌ مي شود.کردلو اجراي راي هيات داوري مبني بر اجراي ماده 48 شرايط عمومي پيمان پيرامون خاتمه قرارداد با پيمانکار و همچنين انتخاب مشاور ذيصلاح براي موضوع نظارت بر پروژه موزه فرش تبريز را به مسئولين ذي ربط خاطرنشان کرد.
 50 ميليارد تومان براي تکميل موزه فرش پيش‌بيني کرديم
در همين حال مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌شرقي اعلام کرد: امسال 50 ميليارد تومان اعتبار براي تکميل موزه فرش تبريز پيش‌بيني کرده ايم.احمد حمزه زاده افزود: موزه فرش تبريز بيش از 70 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و تکميل آن در محوطه تاريخي و موزه اي مسجد کبود مي تواند پازل مجموعه موزه اي اين کلان شهر را در قلب بافت تاريخي تکميل کند.
وي با اشاره به حل مشکلات حقوقي مربوط به اجراي اين طرح در ارتباط با پيمانکار قبلي، يادآوري کرد: بازديد اخير مديرکل ديوان محاسبات آذربايجان شرقي از موزه فرش تبريز نيز در راستاي کمک به تسريع پيشبرد آن بود.
وي در پاسخ به اين سوال که تکميل موزه فرش تبريز به عنوان يک طرح نيمه تمام چقدر هزينه دارد، توضيح داد: تحقق اين مهم با لحاظ قيمت هاي امروزي نيازمند 100 ميليارد تومان اعتبار است.حمزه زاده با اشاره به تصويب اعتبار 280 ميليارد توماني براي حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي در سفر استاني اخير رييس جمهوري به اين خطه اضافه کرد: از اين اعتبار مبلغي نيز براي تکميل عمليات ساخت موزه فرش اختصاص مي يابد.
وي تشريح کرد: موزه فرش تبريز با 12 هزار متر مربع وسعت در سه طبقه ساخته مي شود و سه گالري، آمفي تئاتر و کارگاه هاي آموزش رنگرزي و بافت در آن پيش بيني شده است.
وي گفت: موزه فرش تبريز به گونه اي طراحي شده که صفر تا صد توليد فرش دستباف به شکل کارگاهي در آن براي گردشگران و بازديدکنندگان به نمايش گذاشته مي شود.مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي ادامه داد: در اين موزه گالري ويژه نمايش فرش هاي تاريخي و قديمي نيز طراحي و پيش بيني شده است.
وي خاطرنشان کرد: موزه فرش تبريز به دليل واقع شدن در جوار موزه آذربايجان، موزه سنگ نگاره ها، موزه عصر آهن و مسجد کبود، داراي اهميت ويژه از منظر موزه اي است و تکميل آن مي تواند به کامل شدن پازل موزه اي اين منطقه کمک کند.
به گزارش آراز آذربايجان به نقل ازايرنا، وي گفت: با توجه به اينکه اين موزه ها در محل قديمي ترين خيابان ايران به نام »کهنه خياوان« با قدمت 800 ساله واقع شده اند، دسترسي به اين مسير تاريخي در قالب طرحي پانوراما در ساختار موزه فرش پيش بيني شده است، ضمن اينکه همه اين اماکن موزه اي و تاريخي به همديگر راه دارند و بازديد از آنها مي تواند تمام روز يک گردشگري را به خود اختصاص دهد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها