عصر آذربایجان

گزارش خبر

کشورهاي همسايه به راحتي حقابه ايران را مي‌برند

کشورهاي همسايه به راحتي حقابه ايران را مي‌برند

1401/11/09

گروه اجتماعي:عضو هيات رئيسه کميسيون کشاورزي مجلس، با انتقاد از ضعف ديپلماسي در حضور آب‌هاي مشترک المنافع بين کشورها؛ گفت: در آينده با کمبود آب کشاورزي و شرب روبرو خواهيم بود در اين بين کشورهاي همسايه هم به راحتي حقابه ايران را مي‌برند بدون اينکه مسئولان و متوليان امر عکس العملي در سطح بين المللي، داشته باشند. هيچ گونه پيگيري در اين راستا صورت نمي‌پذيرد و محيط زيست قرباني منافع زودگذر سياسي کشورها مي‌شود.

گروه اجتماعي:عضو هيات رئيسه کميسيون کشاورزي مجلس، با انتقاد از ضعف ديپلماسي در حضور آب‌هاي مشترک المنافع بين کشورها؛ گفت: در آينده با کمبود آب کشاورزي و شرب روبرو خواهيم بود در اين بين کشورهاي همسايه هم به راحتي حقابه ايران را مي‌برند بدون اينکه مسئولان و متوليان امر عکس العملي در سطح بين المللي، داشته باشند. هيچ گونه پيگيري در اين راستا صورت نمي‌پذيرد و محيط زيست قرباني منافع زودگذر سياسي کشورها مي‌شود.
جلال محمودزاده در مورد کاهش 30 درصدي حقابه ايران از رود ارس، گفت: وزارت امور خارجه تاکنون در خصوص سد سازي‌هاي مکرر ترکيه گزارشي ارائه نکرده است. دولت ترکيه در قالب دو پروژه »داپ« و»گاپ« سدسازي‌هايي در مسير آب‌هاي مرزي ايران، عراق و سوريه شروع کرده، چندين سد هم به مرحله بهره‌برداري رسانده است به فرض مثال؛ آبگيري سد آتاتورک که 6 برابر حجم آبي کرخه را دارد و همچنين بهره‌مندي از سد ايليسو، در قالب پروژه راهبردي گاپ که سال گذشته به مرحله آبگيري رسيد و تاثيرات کلي بر روي رودخانه بزرگ هورالعظيم داشت.نماينده مهاباد در مجلس شوراي اسلامي به خانه ملت افزود: امروز سدسازي‌هاي متعدد ترکيه منجر به خشکي 6 ميليون هکتار از اراضي کشاورزي عراق و سوريه شده است و همچنين به ميزان 75درصد ورودي آب به هورالعظيم در بخش عراقي و ايراني آن کاهش يافته است و همين مسئله منجر به رشد ريزگردها در مناطق جنوبي شده که بعضا در مرکز کشور هم شاهد آن هستيم. در حال حاضر ترکيه مشغول بهره برداري از ساير سدهاي خود است.محمودزاده ادامه داد: ترکيه اجراي پروژه آناتولي شرقي »داپ« را بر روي منابع آبي رودخانه ارس آغاز کرده است که شاخه‌هايي از اين رودخانه به خاک ايران و ارمنستان جاري مي‌شد، در پروژه طرح داپ دولت ترکيه حدودا 30 سد را در دستور ساخت قرار داده است و به جرات مي‌توان گفت سد سازي »گاپ« و»داپ« با تمام سدهاي موجود کشور برابري مي‌کند. همچنين به تازگي ترکيه ساخت سد قره گل را آغاز کرده است که مطمئنا آبگيري آن بر روي خطوط مرزي آبي ايران و ارمنستان تاثير خواهد گذاشت؛ اين پروژه حدود 40 درصد آبريزي بر روي ارس را تحت تاثير قرار مي‌دهد به گونه‌اي که در آينده نزديک شاهد کوچ دامداران، کشاورزان و مهاجرت روستاييان آذربايجان شرقي خواهيم بود و حتي هزينه‌اي که براي آبياري مدرن دشت مغان صورت گرفته با اين سدسازي‌هاي بي رويه کشور همسايه بي فايده خواهد بود.
سدهاي آتاتورک و ايليسو پاياب کشاورزي ندارد
نماينده مجلس يازدهم با انتقاد از منفعت طلبي ترکيه از سد سازي‌هاي مکرر؛ گفت: سدهاي آتاتورک و ايليسو پاياب کشاورزي ندارد و ترکيه با هدف فروش آب به کشورهاي ايران، ارمنستان و عراق اقدام به احداث اين سدها کرده است که بي ترديد در آينده شاهد تنش‌هاي اجتماعي و محيط زيست خواهيم بود.
ترکيه مشغول ساخت حدود 10 الي 15 سد بر روي ارس است
او ادامه داد: در حال حاضر ترکيه مشغول به ساخت حدود 10 الي 15 سد بر روي ارس با هدف توسعه کشاورزي است که اين مسئله در جاي خود بسيار خطرناک‌تر از پروژه توليد برق به واسطه سدسازي است.
محمودزاده اظهار کرد: وزارت امور خارجه در دولت يازدهم، دوازدهم و سيزدهم در حوزه محيط زيست به ويژه حقابه‌هاي مرزي نه تنها کم کاري داشته‌اند بلکه ترک فعل‌هايي نيز صورت گرفته است؛ بايد با تک تک افرادي که در اين راستا ترک فعل داشتند برخورد قانوني صورت پذيرد؛ نسل‌هاي آينده تمام اين مسئولان را که کم کاري داشتند پاي ميز محاکمه مي‌کشند تا از حق و حقوق قانوني کشور در حوزه آب‌هاي مرزي دفاع کنند و اجازه ندهند کشورهايي همچون ترکيه از فرصت‌هايي همچون تحريم‌ها سوء استفاده کرده و در قالب سد سازي اقدام به تخريب طبيعت ساير کشورها کنند.
همسر اردوغان رود ارس را در انحصار ترکيه مي‌داند
عضو هيات رئيسه کميسيون کشاورزي مجلس، تاکيد کرد: طي سفري که يکي از بانوان نماينده آذربايجان شرقي به کشور ترکيه داشتند همسر اردوغان با ارسال پيغامي ايشان را تهديد کرده که در خصوص حقابه رود ارس که هيچ کدام از کشورها حق ندارند صحبتي در راستاي حقابه اين رودخانه داشته باشند؛ انتظار داريم از رسانه‌ها، تمام تشکل‌‌هاي مردم نهاد و هر کسي که به گونه‌اي عِرق ايراني در آنها وجود دارد؛ فشار به دولت و کشورهاي تصميم گيرنده وارد کنند تا نسبت به محيط زيست در سطح ملي و بين المللي انفعالي عمل نکنند.
قوانين آب‌هاي مشترک المنافع بايد رعايت شود
محمودزاده با اشاره به اينکه آب‌هاي بين المللي مشترک المنافع هستند و ساير کشورها بايد از قوانين آنها پيروي کنند؛ گفت: آب‌هايي که به صورت مشترک با ساير کشورها به بهره برداري مي‌رسند بايد 6 الي 7 درصد آنها براي احياي محيط زيست رها سازي شود.
نماينده مجلس يازدهم ادامه داد: کم کاري کشور ما در بخش روابط بين المللي در حوزه منابع آب بسيار بالا است؛ اميرعبداللهيان وزير امور خارجه در حدود 6 ماه گذشته قولي از تريبون مجلس مبني بر پيگيري‌هاي مکرر براي حقابه‌هاي بين المللي به ملت ايران دادند. چرا تاکنون گزارشي مبني بر اين قول به مجلس ارائه نشده است؟ بعد از 6 ماه چه اقداماتي براي باز پس‌گيري حقابه‌هاي مرزي ايران صورت گرفته است.
85 درصد آب شرب در ساير مصارف هزينه مي‌شود
او در ادامه با تاکيد به کاهش بارندگي در کشور؛ گفت: ما در حال حاضر در کشوري با اقليم خشک و نيمه خشک زندگي مي‌کنيم و با تمام اين خصوصيات جغرافيايي شاهد کاهش بارندگي در کشور هستيم در اين بين پراکنش بارندگي با توجه به کشت محصولات هم مناسب نبوده است؛ هم به جهت کاهش بارندگي و هم از راستاي محيط زيست با مشکلاتي روبرو هستيم؛ متاسفانه سوء مديريت آب شرايط را بحراني کرده است و از 100 درصد ميزان مصرف آب شرب حدود 85 درصد آن در ساير مصارف هزينه مي‌شود. براي اينکه وضعيت آبي کشور را در وضعيت مطلوب قرار داده شود بايد آبياري مدرن در کشاورزي را در کل کشور راه اندازي کنيم.
صادرات آب ايران زير پوست هندوانه به کشورهاي عربي
محمودزاده بيان کرد: با تمام کم آبي‌هايي که در کشور شاهد آن هستيم يک ريال هم براي آبياري مدرن هزينه نشده است؛ در حال حاضر طي يکسال گذشته آبياري مدرن تعطيل شده است و شاهد هزينه‌اي از طرف دولت نبوديم، از طرفي در کشور محصولاتي کشت مي‌شود که نيازمند هزينه آب زيادي است براي توليد يک هندوانه 10 کيلويي حدود 3 هزار ليتر آب لازم است، بعد همين محصول را با کيلويي 2 هزار تومان به کشورهاي عربي صادر مي‌کنيم، به بياني 10 کيلو هندوانه به قيمت 20 هزار تومان؛ يعني 3 هزار ليتر آب در شرايط کم بارشي و بي آبي به قيمت 20 هزار تومان به کشورهاي عربي مي‌فروشيم يعني صادرات آبي که در کشور نياز داريم به قيمت ناچيز به ساير کشورها مي‌فروشيم. در مقابل کشورهاي عربي همچون عربستان و امارات با وجود کم بارشي امروز جزو صادرکنندگان آب هستند چون توانستند با سرمايه گذاري روي آب شيرين کن‌ها علاوه بر تامين کشور خود در حوزه آبي يکي از صادرکنندگان آب به ساير کشورها هم باشند.
فرونشست زمين در پايتخت جدي است
نماينده يازدهم با اشاره به به فرونشست پايتخت، تصريح کرد: در حال حاضر تهران در خطر فرونشست زمين قرار دارد و حدود 32 دشت ممنوعه در کشور وجود دارد ارتفاع آب زيرزميني آنها به قدري پايين آمده است که به سختي مي‌توانيم آنها را بالا بياوريم؛ به لحاظ علمي خاکي که پوک شود و تخليه شده باشد به سختي قابل بازگشت و جبران است در حال حاضر فرونشست را مي‌توان به وضوح با چشم عادي رويت کنيم.
تهديد کم آبي در کشاورزي و شرب
عضو هيات رئيسه کميسيون کشاورزي مجلس، تصرح کرد: در آينده با کمبود آب کشاورزي و شرب روبرو خواهيم بود در اين بين کشورهاي همسايه هم به راحتي حقابه ايران را مي‌برند بدون اينکه مسئولان و متوليان امر عکس العملي در سطح بين المللي، داشته باشند. هيچ گونه پيگيري در اين راستا صورت نمي‌پذيرد و محيط زيست قرباني منافع زودگذر سياسي کشورها مي‌شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از کردپرس، محمودزاده در پايان اظهارکرد: احياي درياچه اروميه تا حدودي به واسطه شرايط اقليمي و تا حدودي به عکس العمل متوليان امر وابسته است، شرايط اقليمي به دليل ميزان بارندگي هر ساله و شدت افزايش دما تغيير مي‌کند، از طرفي کشورهاي توسعه يافته توانسته‌اند از ظرفيت بارورسازي ابرها حداکثر استفاده را داشته باشند به گونه‌اي که زماني اين ابرها به کشور ما مي‌رسند باري ندارند، در بارورسازي ابرها ما در ابتداي کار قرار دارم هم به جهت پروژه تحقيقاتي و هم در راستاي اقدامات عملياتي، از طرفي مقرر شده بود با تکميل تونل زاب آب رودخانه به اروميه منتقل شود که هيچکدام تاکنون عملياتي نشده است، مسئولان بايد نسبت به حقابه ايران در سطح بين المللي و در دوران بي آبي پاسخگو باشند

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها