عصر آذربایجان

گزارش خبر

اهميت بازارچه‌هاي مرزي آذربايجان ‌غربي در رشد اقتصادي کشور

اهميت بازارچه‌هاي مرزي آذربايجان ‌غربي در رشد اقتصادي کشور

1399/11/27

گروه اقتصادي:استان آذربايجان‌ غربي با داشتن مرزهاي مشترک با سه کشور عراق، ترکيه و جمهوري آذربايجان‌، مي‌تواند تاثير بسزايي در عرصه واردات و صادرات داشته باشد و در اين ميان مناطق آزاد، گمرک‌ها و بازارچه‌هاي مرزي و به خصوص بازارچه مرزي کيله سردشت مي‌توانند نقش مهمي در اين زمينه ايفا کنند.

گروه اقتصادي:استان آذربايجان‌ غربي با داشتن مرزهاي مشترک با سه کشور عراق، ترکيه و جمهوري آذربايجان‌، مي‌تواند تاثير بسزايي در عرصه واردات و صادرات داشته باشد و در اين ميان مناطق آزاد، گمرک‌ها و بازارچه‌هاي مرزي و به خصوص بازارچه مرزي کيله سردشت مي‌توانند نقش مهمي در اين زمينه ايفا کنند.
 استان آذربايجان‌ غربي يکي از استان‌هاي مرزي کشور است که با داشتن مرزهاي مشترک با سه کشور عراق، ترکيه و جمهوري آذربايجان‌ مي‌تواند تاثير بسزايي در عرصه واردات و صادرات داشته باشد و در اين ميان، مناطق آزاد،گمرک‌ها و بازارچه‌هاي مرزي و به خصوص بازارچه مرزي کيله سردشت، نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي‌کنند؛ همچنين ارتباط اقتصادي ميان کشورهاي همسايه به توسعه اقتصادي روابط سياسي و امنيت پايدار استان کمک مي‌کند.
در اين راستا مرز کيله يک گذرگاه مرزي در شهرستان سردشت است که از طريق آن مي‌توان به شهر قلعه ديزه در اقليم کردستان عراق رسيد و  اين مرز و گمرک آن در 10 کيلومتري شهر سردشت و 20 کيلومتري شهر قلعه‌ديزه در کردستان عراق قرار دارد و مرز کيله جنوبي‌ترين پايانه مرزي در آذربايجان‌غربي است که با توجه به پتانسيل و ظرفيت موجودي، اين مرز مي‌تواند تاثير بسزايي در صادرات محصولات استان و کشور به عراق داشته باشد از اينرو تقويت زيرساخت‌هاي اين مرز بسيار حائز اهميت است.
وجود پايانه‌هاي مرزي رسمي زميني متعدد در آذربايجان‌غربي يکي از مهم‌ترين امتيازات و برجستگي‌هاي آذربايجان‌غربي در مقايسه با ساير استان‌هاي کشور است در اين راستا فعاليت گمرک بازارچه? مرزي کيله در سردشت از سال 1382 و با هدف سرعت‌بخشي به صادرات کالا از ايران به کردستان عراق و دستيابي به بازار اين منطقه آغاز شد و در اسفند 1395 قربانعلي سعادت استاندار آذربايجان‌غربي اعلام کرد که در ديدارهايي که با استاندار سليمانيه و وزير اقتصاد اقليم کردستان عراق انجام شده، تصميم گرفته شده که بازارچه? مرزي کيله به مرز رسمي ارتقاء يابد.
در مرداد 1397 حسن دانايي‌فر مشاور معاون اول رئيس جمهور و دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران با عراق و سوريه در شهرستان سردشت حضور پيدا کرد و در ديدار با مقامات استاني از برنامه? دولت براي تقويت اين مرز سخن گفت؛ اين در حالي بود که در چهار ماهه? اول سال 1397 ميزان صادرات از مرز کيله نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 221 درصد رشد کرده‌ بود.
از مرداد 1398 مرز کيله با ابلاغ هيئت وزيران دولت جمهوري اسلامي به عنوان گذرگاه مرزي رسمي ميان ايران و کردستان عراق شناخته شد.
شايان ذکر است در همه جاي دنيا وجود مرز يک مزيت اقتصادي محسوب مي‌شود و مرز مکاني براي مبادله واردات، صادرات و ترانزيت است که از نظر اقتصادي مزيت مناطق درون سرزمين‌ها و کشورها است و تقويت پايانه‌هاي مرزي موجب تقويت اشتغال پايدار در مناطق روستاي و شهري مي‌شود.
ارتقاي بازارچه مرزي کيله سردشت به پايانه مرزي
 عبدالهاشم حسن‌نيا معاون وزير راه و شهرسازي درحاشيه سفر يک روزه اعضاي کميسيون عمراني  به سردشت اظهار داشت: سردشت با داشتن بازارچه مرزي کيله و مرزي بودن آن و افزايش چند برابري صادرات در اين مرز ظرفيت زيادي براي حمل و نقل ترانزيتي دارد.
وي افزود: باتوجه به اينکه بارگيري کاميون و خودروهاي سنگين دو کشور ايران و عراق در اين بازارچه انجام مي‌گيرد با احداث پايانه مرزي مي‌توان کاميون‌ها در هر دو طرف تردد داشته باشند و اين امر از لحاظ اقتصادي براي حمل و نقل توسعه اي بزرگ به همراه خواهد داشت.
معاون وزير راه و شهرسازي کشور با بيان اينکه بازارچه‌هاي مرزي شرايط و الزامات خاص خود را دارند، بيان کرد: براي ساخت پايانه در اين بازارچه به ? هکتار زمين نياز است که اگر اين زمين تهيه و تحويل راهداري شود سازمان آمادگي کامل و جامع براي سرمايه گذاري دارد.
حسن‌نيا عنوان کرد: براي محوطه سازي و ساخت پايانه 50 ميليارد تومان و براي توسعه راه_ها نيز 50 ميليارد تومان برآورد و اين هزينه‌ها مصوب شده اند.وي با بيان اينکه نقشه طرح اوليه براي انجام کار تهيه و آماده شده است از مسئولان استاني و شهرستاني خواست تا هرچه سريعتر پيگير مطالبات و موضوع باشند و زمين مورد نياز را تهيه کنند.
افزايش 123 درصدي صادرات در بازارچه مرزي کيله سردشت
فرماندار سردشت نيز با بيان اينکه صادرات امسال در بازارچه مرزي کيله افزايش 132 درصدي داشته تصريح کرد: از ابتداي امسال تاکنون بيش از 718 ميليون دلار صادرات در اين بازارچه انجام شده، که با افزايش صادرات و واردات گنجايش و ترافيک نيز دو چندان شده است.
اقصي نخشي پور افزود: زيرساخت‌هاي بازارچه جوابگوي نياز اين حجم از صادرات و واردات نيست و براي توسعه و رونق اقتصادي در اين منطقه نيازمند ساماندهي بازارچه و توجه ويژه به راه هاي ارتباطي است .
وي بيان کرد: ساماندهي بازارچه مرزي کيله ، بهسازي و تعريض جاده سردشت به کيله و خيابان‌هاي شهري منتهي به بازارچه، اتصال جاده سردشت به بوکان و تجهيز راهداري سردشت به تجهيزات و امکانات جديد و نوين از مطالبات اصلي و مهم شهرستان هستند.
نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز در مورد بازارچه مرزي سردشت گفت: مطالبات مردمي زياد هستند اما مطالبات اصلي و مهم در دو بخش است بخشي مربوط به صادرات و واردات مي‌باشد که در مرز انجام مي‌شود و مشکلات زيادي براي پيله وران، مرزنشينان و فعالان اقتصادي به وجود آورده است.
حسين پور افزود: بخش دوم مسايل عمراني است که مهمترين آن مربوط به رفع مشکلات زيرساخت هاي بازارچه و بهسازي و بهبود راه_هاي مواصلاتي مي باشد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از  فارس، گفتني است، در هفته گذشته با حضور اعضاي کميسيون عمران مجلس و معاون وزير و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در استان، ارتقاي بازارچه مرزي کيله سردشت به پايانه مرزي با اعتبار يک هزار ميليارد ريال کليد خورد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها