عصر آذربایجان

گزارش خبر

چگونه يک اشغالگر از ايران اخراج شد

چگونه يک اشغالگر از ايران اخراج شد

1402/03/02

گروه تاريخي: شوروي، آمريکا و انگليس که در آستانه کسب پيروزي بزرگ بودند، قبل از پايان رسمي جنگ نشست سه جانبه‌اي را بدون حضور شاهِ ايران در سفارت شوروي در تهران برگزار کردند و بر خروج قواي نظامي‌شان از ايران تا شش ماه بعد از پايان رسمي جنگ، توافق کردند اما شوروي که درصدد به دست آوردن امتياز نفت شمال از ايران بودند با ورود دکتر محمد مصدق به چهاردهمين دوره مجلس شوراي ملي و تصويب طرح قانون منع اعطاي امتياز نفت به دول خارجي به لجبازي با ايران پرداختند و نيروي زميني خود را از استان‌هاي شمالي ايران خارج نکردند.

بخش دوم

گروه تاريخي: شوروي، آمريکا و انگليس که در آستانه کسب پيروزي بزرگ بودند، قبل از پايان رسمي جنگ نشست سه جانبه‌اي را بدون حضور شاهِ ايران در سفارت شوروي در تهران برگزار کردند و بر خروج قواي نظامي‌شان از ايران تا شش ماه بعد از پايان رسمي جنگ، توافق کردند اما شوروي که درصدد به دست آوردن امتياز نفت شمال از ايران بودند با ورود دکتر محمد مصدق به چهاردهمين دوره مجلس شوراي ملي و تصويب طرح قانون منع اعطاي امتياز نفت به دول خارجي به لجبازي با ايران پرداختند و نيروي زميني خود را از استان‌هاي شمالي ايران خارج نکردند.
بهانه آنها براي اين کار ناامني مرزهاي جنوبيش با ايران بود در حالي که خود در پشت پرده به حمايت از شورش جعفر پيشه‌وري در آذربايجان و حمايت از شورش قاضي محمد در کردستان مشغول بودند و در آتش آشوب و ناامني در ايران مي‌دميدند.
روزشمار تجاوز3 شهريور
سپيده‌دم سوم شهريور 1320 نظاميان اتحاد جماهير شوروي و قواي انگليس از شمال، شرق، جنوب و غرب و از طريق زمين، هوا و دريا وارد ايران شدند و شهرهاي سر راه خود را بمباران کردند و زنان و مردان و سربازان و درجه‌داران بسياري را قتل عام کرد.
در روزهاي اول تجاوز نظامي به ايران، اسميرنوف و سر ريدر بولارد سفير کبير شوروي و وزير مختار بريتانيا با حضور در خانه شخصي رجب‌علي منصور نخست‌وزير وقت ايران او را در جريان حمله نظاميان‌شان قرار دادند و علت اين تهاجم را تعداد بالاي کارشناسان آلماني در ايران بيان کردند. مقامات سياسي هر دو کشور به نخست‌وزير يادآور کردند اين حمله، متعاقب دو هشدار در تاريخ‌هاي 28 تير و 25 مرداد 1320 به دولت و دربار ايران انجام گرفته است.در تهاجم قواي متفقين به ايران علاوه بر به خاک و خون غلتيدن هزاران نفر از مردم بي‌دفاع شمال و جنوب کشور، کشتي‌ها و قايق‌هاي نيروي دريايي در سواحل خليج‌فارس و درياي خزر آتش گرفتند و به کلي نابود شدند.در اعلاميه‌اي که ستاد جنگ رضا شاه صادر کرد از تهاجم هوايي به شهرهاي تبريز، اردبيل، اروميه، خوي، اهر، مياندوآب، ماکو، بناب، مهاباد، رشت، حسن‌کياده، ميانه، اهواز و بندرانزلي خبر داده شد.بعد از اين بود که نخست‌وزير وقت به همراه جواد عامري، سرپرست وزارت امور خارجه به کاخ سعدآباد و بعد به ساختمان مجلس شوراي ملي رفتند و رضا شاه و نمايندگان مجلس را در جريان حمله نظامي شوروي و انگليس به کشورمان قرار دادند.
به دنبال اين اطلاع، نشست اضطراري هيات دولت به رياست رضا شاه و با دستور حمله به ايران و نقض بي‌طرفي کشور در کاخ سعدآباد تشکيل شد.
با بي‌نتيجه ماندن مذاکرات دولت با نمايندگان سياسي انگليس و شوروي و پيشروي قواي هر دو کشور، رضا شاه به روزولت رييس‌جمهور وقت آمريکا تلگراف زد و از او خواست مانع پيشروي قواي شوروي و انگليس شود اما روزولت با رد اين درخواست و با حمايت از اقدام آنها، تهاجم نظامي و پيشروي در خاک ايران را مورد حمايت دولت آمريکا دانست.
4 شهريور
بمباران سربازخانه‌ها در اين روز نيز ادامه داشت. لشکرهاي تبريز، رضائيه، رشت، مشهد، اردبيل و گرگان در شهرهاي قزوين، رشت و تبريز مورد حمله هوايي قرار گرفتند و به کلي نابود شدند و مردم شهرها با دادن تلفات زياد به پناهگاه‌ها پناه بردند.
5 شهريور
دومين نشست فوق‌العاده هيات وزيران به رياست رضا شاه برگزار شد و رجبعلي منصور پس از ارائه گزارشي از اقدامات انجام شده طي دو روز گذشته استعفاء داد و پهلويِ پدر هم بعد از قبول استعفا مجيد آهي وزير وقت دادگستري را مأمور تشکيل کابينه کرد اما او از پذيرش اين سمت طفره رفت و رضا شاه با وجود مسن دانستن محمدعلي فروغي در نهايت حکم نخست‌وزيري او را صادر کرد.فروغي در ديدار با شاه هيات وزيران رجبعلي منصور را با دو تغيير به مجلس معرفي کرد. او علي سهيلي و جواد عامري را به عنوان وزراي امور خارجه و کشور جايگزين وزراي کابينه قبل کرد.
6 شهريور
فروغي به همراه کابينه‌اش در جلسه راي اعتماد مجلس شوراي ملي حاضر شد و برنامه‌هاي دولت و ترک مقاومت در برابر قواي انگليس و شوروي را در نطقي کوتاه به اطلاع نمايندگان مجلس رساند و وزيرانش را معرفي کرد و مجلس هم به وزرايش راي داد.
فروغي در نطقش مردم کشور را به آرامش و خويشتن‌داري دعوت کرد و گفت: «اين روزها نيز بگذرد و کشور به سياق سابق خود طي مسير خواهد کرد.
... مي‌آيند و مي‌روند، حوائجي دارند و به ما کاري ندارند.«
او بعد از جلسه راي اعتماد در منزل خود با سِر ريدر بولارد و اسميرنوف سفراي انگليس و شوروي درباره ترک مخاصمه و توقف جنگ، مذاکره کرد. نخست‌وزير در اين جلسه از قصد انگليس براي برکناري رضا شاه مطلع شد.
نامه ترک مخاصمه و توقف جنگ بامداد ششم شهريور به هر دو سفارتخانه فرستاده شد اما بمباران شهرها متوقف نشد. ارتش سرخ به هر شهري از شهرهاي ايران پا گذاشت، اداره شهر را به دست گرفت و مديران نظامي و غير نظامي را بازداشت، زنداني يا تبعيد کرد.
7 و 8 شهريور
در حالي که بمباران شهرهاي شمالي ايران از سوي بمب‌افکن‌هاي شوروي در اين دو روز ادامه داشت، رضا شاه اعضاي خانواده‌اش به جز محمدرضا پهلوي، وليعهد را به اصفهان فرستاد تا به مقامات سياسي انگليس، آمريکا و شوروي پيام دهد آماده استعفا و خروج از ايران است.
سرلشکر احمد نخجوان کفيل وزارت جنگ نشست اضطراري شوراي عالي ارتش را بدون حضور رضا شاه برگزار کرد و طرح به مرخصي فرستادن سربازان وظيفه و استخدام سربازان پيماني را به تصويب اعضاي اين شورا رساند. اين تصميم موجب سرگرداني سربازان گرسنه در خيابان‌هاي تهران شد.ارتش براي کنترل اوضاع تهران سپهبد احمد اميراحمدي را به عنوان حاکم نظامي انتخاب کرد و او نيز در تهران حکومت نظامي بر پا کرد.
9 و 10 شهريور
رضا شاه بعد از ظهر نهم شهريور 1320 با احضار سرلشکر احمد نخجوان و سرتيپ علي رياضي و ساير اعضاي شوراي عالي ارتش، فرماندهاني را که امضاي‌شان پاي طرح به مرخصي فرستادن سربازان وظيفه از سربازخانه‌ها بود را خائن خواند. او نخجوان و رياضي را خلع درجه کرد و با کتک به زندان انداخت سپس دستور داد آنان را به خاطر اين خيانت در دادگاه نظامي محاکمه کنند.البته با تبعيد او از ايران نه تنها اين اتفاق نيفتاد بلکه پس از رضا شاه در کابينه دوم فروغي به عنوان وزير جنگ انتخاب شد.فرداي اين اتفاق، رضا شاه تصميمش براي استعفا از سلطنت را به اطلاع فروغي و اعضاي کابينه رساند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها