عصر آذربایجان

گزارش خبر

ديجيتال عليه مطبوعات

ديجيتال عليه مطبوعات

1402/03/02

گروه فرهنگي: مطبوعات و رسانه‌هاي مکتوب امروز در برابر شبکه‌هاي اجتماعي و فناوري‌هاي نوين ارتباطي تا حدود زيادي به محاق رفته و ظهور و بروز آن به شکل سابق در برابر رسانه‌هاي اجتماعي بعيد و دور از ذهن است و اين رسانه‌ها براي برون رفت از اين وضعيت بايد تدبير و چاره‌انديشي کنند.

 يعقوب شاددل

گروه فرهنگي: مطبوعات و رسانه‌هاي مکتوب امروز در برابر شبکه‌هاي اجتماعي و فناوري‌هاي نوين ارتباطي تا حدود زيادي به محاق رفته و ظهور و بروز آن به شکل سابق در برابر رسانه‌هاي اجتماعي بعيد و دور از ذهن است و اين رسانه‌ها براي برون رفت از اين وضعيت بايد تدبير و چاره‌انديشي کنند.
 يکي از دلايل انزواي فرهنگ مکتوب و تبع آن کنشگران، روزنامه‌نگاري ديجيتالي و رسانه‌هاي مجازي است و همين امر سبب افت توليد محتوا و افت مخاطب در مطبوعات شده است.در چنين شرايطي ديدگاه‌ها و نظرات مختلفي از سوي صاحبنظران براي ادامه حيات رسانه‌هاي مکتوب ارائه مي‌شود و صاحبان رسانه‌هاي معتبر بين‌المللي هم به مرور در حال سازگاري و ادامه حيات در شرايط در حال گذار موجود هستند.
به اعتقاد صاحبنظران براي سرپا ماندن و ادامه حيات مطبوعات مکتوب و کاغذي ? ديدگاه مطرح است؛ ديدگاه اول اين است که مطبوعات به‌طور کامل تعطيل شده و به رسانه ديجيتال و برخط تبديل شود ، ديدگاه دوم هم اين است که مطبوعات براي تداوم حيات خود به سمت انتشار برخط، رسانه ديجيتال و روزنامه‌نگاري موبايلي حرکت کرده و همزمان با آن انتشار کاغذي و مکتوب را هم ادامه دهند به‌ويژه اينکه هنوز طيف‌هايي در جامعه وجود دارند که ترجيح مي‌دهند اخبار واطلاعات مورد نياز خود را از روزنامه و مجلات مکتوب دريافت کنند.
واقع امر اين است که در حال حاضر بخش زيادي از مطبوعات مکتوب و کاغذي هم به لحاظ ضعف‌هاي تکنولوژيک در مقايسه با ابزارهاي نوين ارتباطي توان انطباق‌پذيري خود را از دست داده‌اند.اين روند در بين فعالان و کنشگران حاضر در اين رسانه‌ها هم تا حدودي حاکم است و به نوعي از حضور در عرصه اطلاع رساني ديجيتال و فضاي مجازي ابا دارند. اين کنشگران با وجود مشکلات درآمدي و هزينه‌‎هاي بالاي نشريات و عدم بازگشت هزينه‌هاي صرف شده در اين بخش حاضر به کناره‌گيري از فضاي مکتوب نيستند.
البته نبايد فراموش کرد که کار کردن در مطبوعات و رسانه‌هاي مکتوب به‌رغم دشواري‌هاي ذکر شده، جذابيت‌ها و شيريني‌هاي خاص خود را دارد. به هر حال زبان فضاي مکتوب عمقي و زبان رسانه‌هاي ديجيتال سطحي است ، ضمن اينکه رسانه‌ مکتوب کنشگر و مخاطب را به تفکر وادار مي‌کنند. اتفاقي که در رسانه‌هاي ديجيتال رخ نمي‌دهد و اين رسانه‌ها نمي‌توانند فرد را به تفکر و انديشه وادار کنند.
پيامد انزواي رسانه‌هاي مکتوب و فعالان و کنشگران اين بخش واگذاري کارکرد اصلي رسانه‌ها به کساني مي‌شود که سررشته و مهارت چنداني در روزنامه‌نگاري ندارند.همين امر عرصه اطلاع رساني درست را با چالش‌هاي عديده‌اي روبرو مي‌کند که مي‌توان به افت توليد محتوا ، تحريف خبر، گزارش، و شيوع اخبار کذب و نادرست از سوي کاربران مجازي اشاره کرد که بدون اطلاع از کارکردهاي رسانه وارد اين عرصه شده‌اند.
هوش مصنوعي به جاي خبرنگار تيتر مي‌زند
امروزه هوش مصنوعي در حال رقم زدن اتفاقات اعجاب‌آوري است ، در اين شرايط به شدت متحول کنشگران رسانه‌هاي بايد به اين فکر باشند که مطبوعات و رسانه‌هاي مکتوب در برابر تکنولوژي و فناوري‌هاي ارتباطي نوين دنيا و ربات‌هاي هوش مصنوعي، بات مکالمه‌هايي از قبيل جي پي تي، شاي، سيلور بوت، کوکي، آنيما، ريپليکا، سيم سيمي چه جايگاهي خواهند داشت. واقعيت اين است که در وب چهارم ديگر خبرنگار تيتر نمي‌زند بلکه اين نرم‌افزار است که به‌جاي خبرنگار تيتر مي‌زند ، اين ظرفيت و قابليت هرچند در کشور ما بدليل نبود زيرساخت‌هاي ارتباطي نوين وجود ندارد اما دير يا زود اين فناوري همانند ساير وجوه آن وارد کشور خواهد شد.به اعتقاد صاحبنظران، انقلاب چهارم صنعتي با هوش مصنوعي تا سال 2030 به اوج خود مي‌رسد و جوامعي که نتوانند به اين فناوري دست يابند، از قافله توسعه و پيشرفت‌هاي فناورانه عقب خواهند ماند ، در مدارس کشورهاي پيشرفته به متوليان فرهنگي تاکيد شده که دانش‌آموزان را از سطح ابتدايي با اين فناوري آشنا کنند.عدم تدبير و تحرک فعالان رسانه‌اي و ارتقاي دانش‌هاي مرتبط با رسانه و اطلاع رساني، زمينه‌ساز افزايش شکاف و فاصله ما با دنياي بيرون مي‌شود. متاسفانه رشد و تحولات ما منطبق با رشد و تحولات جهاني نيست و اين وضعيت در فضاي رسانه و مطبوعات هم وجود دارد.فراموش نکنيم که ما از نظريه‌هاي ارتباطي تا چه حد در پيشبرد ارتباطات و روزنامه‌نگاري استفاده کرديم و امروز در رسانه‌هاي مجازي هم تا چه حد از نظريه جديد بهره مي‌بريم.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا ، نظريه‌هاي دوجهاني شدن، دوفضايي شدن و نظريه 6 درجه جدايي بر حکمراني شبکه‌هاي اجتماعي تاکيد داشته است ، بر اين اساس کشورهايي که نتوانند بر شبکه‌هاي اجتماعي حکمراني کنند شبکه‌هاي اجتماعي بر آنها حکمراني خواهد کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها