عصر آذربایجان

گزارش خبر

خبرسازي و خبرسوزي روابط عمومي‌ها

خبرسازي و خبرسوزي روابط عمومي‌ها

1401/05/23

گروه فرهنگي: مديران و فعالان واحدهاي روابط عمومي دستگاه‌هاي اجرايي با پرداخت به موقع به خبرها و رويدادهاي مرتبط، دست بالا را در تشخص دادن به دستگاه خود دارند و به همان اندازه، کم‌توجهي سهوي يا عمدي آنها سبب افول جايگاه آنان در بين اصحاب رسانه و تغيير ديدگاه مردم به دستگاه يا مسئولان آن مي‌شود.

 گروه فرهنگي: مديران و فعالان واحدهاي روابط عمومي دستگاه‌هاي اجرايي با پرداخت به موقع به خبرها و رويدادهاي مرتبط، دست بالا را در تشخص دادن به دستگاه خود دارند و به همان اندازه، کم‌توجهي سهوي يا عمدي آنها سبب افول جايگاه آنان در بين اصحاب رسانه و تغيير ديدگاه مردم به دستگاه يا مسئولان آن مي‌شود.
بارها اتفاق افتاده است که مدير يا مسئولي در تراز ملي براي امري وارد استان مي‌شود و خبرنگاران انتظار دارند، برنامه‌ها و هدف‌هاي سفر او از ناحيه روابط عمومي دستگاه مربوطه به خبرنگاران ارائه شود تا نسبت به پوشش خبري سريع، صحيح و دقيق اقدام کنند اما مدير يا مسئولان روابط عمومي اداره کل يا سازمان مدنظر، کاري در اين راستا انجام نمي‌دهد.
از سوي ديگر تصاوير و خبرهاي حضور، نشست‌ها، ديدارها و بازديدهاي آن مقام ميهمان، از سوي شهروند خبرنگاران در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود و هر چند اين محتواها، بار خبري لازم را ندارند اما زواياي مختلف اينگونه سفرهاي مسئولان از ديد افکار عمومي پنهان نمي‌ماند و به قول معروف " نهان کي ماند آن رازي کزو سازند محفل‌ها"
در چنين موقعي خبرنگاران مقيد به وجدان کاري که حضوري مستمر و کنجکاو در فضاي مجازي دارند، به محض اطلاع از موضوع، براي برقراري ارتباط با روابط عمومي يا مسئول دستگاه مربوطه دست به کار مي‌شوند، اما اغلب در اين مواقع مطالب به دست آمده، دست اول نبوده و چنگي به دل نمي‌زند و اين قبيل کم توجهي‌ها به مقوله خبر، از گلايه‌هاي دايمي خبرنگاران از روابط عمومي هاست هر چند "آنچه البته به جايي نرسد فرياد است".
اگر کارمند يا فعال روابط عمومي به طور علمي يا حسب تجربه کاري به حوزه وظايف و اختيارات خويش واقف باشد، هرگز تن به خبرسوزي نمي‌دهد بلکه قبل از ورود مقام يا مسئول ملي به استان، خبرنگاران را در جريان امر قرار مي‌دهد و سپس برنامه‌هاي آن مسئول را به تناوب به اصحاب خبر منتقل کرده و خود نيز در معيت اصحاب خبر در ميدان کار حضور مي‌يابد تا هيچ گوشه‌اي از وقايع خبري از قلم نيفتد و همه ابعاد سفر به طور واضح به سمع و نظر مردم برسد.
عکس اين قضيه، يعني عدم اطلاع رساني درست روابط عمومي، موجب خبرسوزي يا ناقص بودن محتوا و محصول خبري مي‌شود و مقدار اين خسران خبري براي يک دستگاه اداري و مدير آن، به حدي جدي است که کارکنان شايسته روابط عمومي‌ها و خبرنگاران مشرف و مجرب هرگز مايل نمي‌شوند متحمل اين ضرر و زيان قرار گيرند.
البته در تحليل اين مسئله، از يک نکته ديگر نبايد غفلت ورزيد و آن، نقش و نگاه مديران دستگاه‌ها نسبت به نحوه و نوع اطلاع رساني از سفرهاي مقامات ملي يا استاني است؛ به اين صورت که اگر مديرکل يا رييس يک دستگاه اداري به هر دليلي ميل به پوشش خبري از سفر مقام عالي رتبه را نداشته باشد، کاري از روابط عمومي ساخته نيست و نمي‌توان بر او خرده گرفت.
در اين قبيل موارد، پرسش‌هاي مهمي در اذهان عمومي مطرح مي‌شود و آن اينکه آيا سفر فلان مقام ملي به استان، محرمانه يا امنيتي بوده يا دليل ديگري براي عدم پوشش خبري سفر وجود دارد؟
 اگر سفر آن ميهمان عزيز، جنبه محرمانگي و شخصي نداشته است، چرا سفر او از سوي شهروند خبرنگاران در شبکه‌هاي اجتماعي بازتاب داشته اما به طور رسمي در خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري و صداوسيما انعکاس نيافته است؟دانش روابط عمومي و ارتباطات ايجاب مي‌کند ادارات از ظرفيت خبر و رسانه‌ها براي نمود و بروز خويش بهره بگيرند و هر اندازه همچون آينه‌اي صاف و شفاف درصدد نماياندن واقايع خبري خود برآيند، به همان ميزان نزد افکار عمومي مقبول و محبوب خواهند بود و در غير اين صورت، شکاف ايجاد شده بين سازمان يا اداره با مخاطبان، سبب خواهد شد تا به اصطلاح "کلاهشان پس معرکه باشد".
17 مرداد روز خبرنگار، بهانه‌اي شد تا به اين درد و دغدغه ديرين اصحاب رسانه پرداخته شود، دردي که هر چند از حوزه کاري همکاران روابط عمومي برمي‌خيزد، اما کم توجهي به آن، سبب تکرار مشکلات ناشي از آن مي‌شود؛ خبرنگاران به طور معمول در همه ايام مشغول خبررساني و آگاهي بخشي به جامعه هستند و همه روزهاي سال براي اين قشر، روز خبرنگار محسوب مي‌شود، بنابراين از مديران و همکاران روابط عمومي انتظار مي‌رود، با استفاده از ظرفيت اين اصحاب قلم از بار تکاليف خود بکاهند و دستگاه يا سازمان خود را در صدر رسانه‌ها مطرح کنند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،امروزه کنش و واکنش‌هاي خبري در دهکده جهاني، امري ملموس و غيرقابل انکار است و بر همگان مسلم گشته است که هيچ مقوله‌اي که از حيث خبري براي افکار عمومي ارزش و اهميت داشته باشد، از چشم‌ها و گوش‌ها پنهان نمي‌ماند و اگر براي مقطعي پوشيده باشد، بي شک بعد از مدتي برملا خواهد شد؛ بنابراين دهکده جهاني و عصر فناوري و اطلاعات ايجاب مي‌کند که يا به عنوان يک فعال روابط عمومي يا در جايگاه يک مدير و مسئول، چشم و گوش دوربين‌ها و ضبط صوت‌ها را بر خود ناظر بدانيم تا در چالش حاشيه‌ها و قضاوت‌هاي ناخواسته گرفتار نشويم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها