عصر آذربایجان

گزارش خبر

اردبيل مديريت و صنعت توريسم مي خواهد نه تفاهم نامه

اردبيل مديريت و صنعت توريسم مي خواهد نه تفاهم نامه

1402/07/16

گروه اقتصادي: حضور کشورهاي عضو اکو در اردبيل اگرچه مزيتي براي استان محسوب مي_شود اما اين حضور به تنهايي براي رونق گردشگري کفايت نمي کند.

محمدباقر محمدي

 گروه اقتصادي: حضور کشورهاي عضو اکو در اردبيل اگرچه مزيتي براي استان محسوب مي_شود اما اين حضور به تنهايي براي رونق گردشگري کفايت نمي کند.
اردبيل شهري با جاذبه هاي زيبا و طبيعي که نه مقصد مسافران براي پرکردن اوقات فراغت شان بلکه تنها مسيرگذري است براي رسيدن به مقصد نهايي شان که شايد در بين راه، سري هم به آب هاي گرم سرعين و نير هم زده شود.
اتفاقا همين خصيصه باعث شده که اردبيل به عنوان "شهر گذري مسافران" شناخته شود. شهري که آب و هواي مطبوعَش، جاذبه هاي طبيعي و اماکن تاريخي اش، آب هاي گرم و معدني اش، زيبايي هاي خداداي و کوه هاي سربه فلک کشيده اش هم، انگار رغبتي در دل گردشگرانَ ش ايجاد نکرده که حداقل براي چندصباحي در آن اقامت کنند.
 و شايد همه اين ها باعث شده که رييس جامعه هتلداران اردبيل بر اين عقيده باشد که گردشگري اردبيل ثروت آفرين نيست.
او براين باور است که مدت زمان اقامت گردشگران داخلي در استان به حدي پايين است که امکان توليد ثروت از محل گردشگري ممکن نيست.
در صنعت گردشگري تنها در ميدان هستيم
جعفر بذري اظهار کرد: بعد از سه تا چهار سال شرايط سخت کرونايي و رکودي که در صنعت گردشگري رخ داد، از سال گذشته اين صنعت جان دوباره‌اي گرفته اما اقامت پايين گردشگران داخلي و عدم استقبال از جاذبه‌هاي گردشگري استان اردبيل مانعي در مسير رونق اين صنعت سودآور شده است.وي تصريح کرد: ما در صنعت گردشگري تنها در ميدان هستيم و حمايت‌کننده جدي در اين بخش نداريم و متأسفانه فعالان صنعت گردشگري در مسير توسعه فعاليت‌هاي خود با بي‌مهري مسئولان و عدم پرداخت تسهيلات مناسب روبه‌رو هستند.
رييس جامعه هتل‌داران و مراکز اقامتي استان اردبيل گفت: کار به جايي رسيده که حتي براي حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي و حتي داخلي هيچ‌گونه حمايت دولتي را شاهد نيستيم و فعالان اين حوزه به رغم همه تنگناها و مشکلات و هزينه‌هاي سرسام‌آور در بخش‌هاي مختلف مجبور هستند تا در برخي از اين نمايشگاه‌ها حضور پيدا کنند. بذري افزود: ما نتوانستيم در سالي که اردبيل ميزبان رويداد 2023 پايتخت گردشگري بوده از ظرفيت‌ها و تورليدرهاي مطرح کشور و حتي دنيا براي جذب و جلب گردشگر استفاده کنيم و با يک شرايط نامناسب در حوزه جذب گردشگران خارجي مواجه هستيم.وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان کرد: البته عدم حضور گردشگران خارجي به دليل ضعف زيرساخت‌ها است که در اين زمينه انتظار مي‌رود احداث هتل‌هاي استاندارد و پنج ستاره به همراه آبدرماني‌ها و مجموعه‌هاي گردشگري متنوع با مشارکت سرمايه‌گذاران بخش خصوصي فرصت تحول جذب و جلب گردشگران خارجي را فراهم کنند.بذري اضافه کرد: در شهرستان سرعين تنوع جاذبه‌هاي گردشگري را شاهد هستيم و اخيرا نيز احداث پل معلق سه طبقه در منطقه »دربند ورگه‌سران« سرعين وضعيتي متفاوت به وجود آورده که اميدواريم هر چه سريعتر اين پروژه با تدارک زيرساخت‌هاي مناسب از سوي مسئولان دولتي به سرانجام برسد.رييس جامعه هتل‌داران و مراکز اقامتي استان اردبيل بيان کرد: هر قدر در اين شهرستان ظرفيت‌هاي گرشدگري رونق پيدا کند، به همان نسبت جذب و جلب گردشگران داخلي و خارجي را شاهد خواهيم بود و قطعا حرکت‌هاي تحولي در اين بخش مي‌تواند سود و ثروت سرشاري را نصيب استان کند.اظهارات بذري حکايت تلخي است از شهري که با همه زيبايي هايش اما انگار نه زيرساختي دارد و نه روساخت؛ و البته نه برنامه اي براي بهره مندي از اين صنعت پولساز جهان.اين همان موضوعي است که در اظهارات عزت الله ضرغامي وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي هم مي توان استنباط کرد.
مناظر طبيعي و تاريخي اردبيل موهبتي بي‌نظير است که نمونه آن در هيچ جاي دنيا نيست
ضرغامي در جريان سفرش به اردبيل اين چنين گفت: استان اردبيل با داشتن 12 شهرستان با ويژگي‌هاي منحصر به فرد جاذبه‌هاي متنوع گردشگري را دارا است به طوري که با فاصله کمتر از 100 کيلومتر مي‌توان همه مواهب خدادادي و جاذبه‌هاي گردشگري را در اين استان به نظاره نشست.
دسترسي گردشگران در اين استان به جنگل فندقلو، درياي خزر، چشمه‌هاي آبگرم و وجود مناظر طبيعي و تاريخي موهبتي بي‌نظير است که نمونه آن را در هيچ جاي دنيا نمي‌توان مشاهده کرد.هر چند آب‌هاي گرم متعددي در شهرهاي ايران وجود دارد اما در اردبيل با فاصله کمتر اين آب‌هاي گرم در کنار هم قرار گرفته و فرصتي براي گردشگران و علاقه‌مندان به آب‌هاي گرم به وجود آورده تا از زيبايي‌هاي آن استفاده کنند.
وي همچنين به کوه سبلان و درياچه بي‌نظير آن اشاره کرد و ادامه داد: جوان ايراني که به اين قله مقدس صعود نکرده باشد، قطعا نيمي از عمر خود را بر فنا داده است.اظهارات وزير انگار سربسته از ضعف زيرساخت ها مي گويد؛ اينکه اردبيل هرچه دارد مواهب خدادادي و طبيعي است. اينکه گردشکري اردبيل نياز به زيرساخت دارد و برنامه ... .البته در اين بين ميزباني کشورهاي عضو "اکو" مثل شيپور در گوش هر کسي که از ضعف در صنعت پولساز در اردبيل مي گويد، مدام تکرار مي شود و خواهر خواندگي با مرکز استان چينگ هاي چين هم که از قرار از ثمرات همين ميزباني است.ثمره اي که حالا همه در باره آن اظهار نظر مي کنند و با اين تفاسير انگار اين چشم بادامي ها خکه گردشگري اردبيل را به نان و نوايي خواهند رساند.
سفير چين مجذوب ظرفيت هاي گردشگري، تاريخي و صنايع دستي اردبيل شده است
در همين باره مهدي صفري در سفري که به استان اردبيل داشت گفت: با تقويت روابط ايران با کشور چين، روسيه و کشورهاي آسياي ميانه اميدواريم پايداري توسعه اقتصادي را با محوريت صادرات محصولات متنوع شاهد باشيم.وي بيان کرد: سفير چين در ديداري که از استان اردبيل و ظرفيت هاي گردشگري، تاريخي و صنايع آن داشته مجذوب توليدات اين استان شده و بهتر است در صادرات محصولات صنايع دستي پيشقدم شويم.صفري در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صنايع دستي به صورت ويژه در کشور چين طرفدار دارد و ما به راحتي مي توانيم صادرات اين محصولات را با برنامه ريزي دقيق، مناسب و کيفي تر به کشور چين انجام دهيم.
معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه گفت: تلاش ما بر اين است تا در قالب يک برنامه جامع استراتژيک ديپلماسي اقتصادي بتوانيم کشورمان را بيش از گذشته در مسير توانمندي اقتصادي سوق دهيم.
آمادگي کامل براي حضور گردشگران داخلي و خارجي داريم
در همين رابطه سيدحامد عاملي استاندار اردبيل هم گفت: براي پر کردن اين شکاف اقتصادي ما به يک حرکت جهشي نياز داريم و ضروري است تا با بهبود شاخصه هاي اقتصادي در ابعاد مختلف شرايط بهتر معيشتي را براي مردم استان رقم بزنيم.استاندار اردبيل گفت: مهمترين عنصر تحول ساز در استان اردبيل رويکرد حمايتي از سرمايه گذاران است که در صنعت گردشگري با توجه به استقبال و تنوع طرح ها اجراي پروژه ها در کوتاهترين زمان عامل و عنصر تحولي به شمار مي رود.وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطرنشان کرد: صنعت گردشگري در کنار کشاورزي، صنعت و معدن از ظرفيت بي نظيري در تحول اقتصادي استان برخوردار است و با توجه به ميزباني اين استان در رويداد 2023 آمادگي کامل براي حضور گردشگران داخلي و خارجي را داريم.
عاملي اضافه کرد: همه اين سرمايه‌گذاري‌ها و تحولات اقتصادي بايد منجر به توليد ثروت مردم شود تا سرانه درآمدي مردم ارتقا يافته و بهبود معيشت آن‌ها را شاهد باشيم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از بازار،استاندار اردبيل بيان کرد: با تمام توان در ايجاد تحول اساسي در مناطق استان در خدمت سرمايه گذاران هستيم و قطعا احداث پل هاي معلق و ساير پروژه هاي جذاب گردشگري مي تواند فرصت هاي بي نظير سرمايه گذاري را در اين استان رقم بزند.
در هر حال بايد اذعان کرد که ميزباني از کشورهاي عضو اکو، بستن تفاهم نامه هايي در قالب خواهرخواندگي، برادري و...، اگرچه مزيت بسيار خوب براي استان به حساب مي آيد اما اگر برنامه ريزي صحيحي نداشته باشيم و زيرساخت ها مورد نياز فراهم نشود بي شک نتيجه کار همان خواهد که در آن قرار داريم.
شايد 5 يا 10 هزار گردشگر چيني هم روزي روزگاري سفري به اردبيل داشته باشند؛ بايد بگونه اي مقدمات فراهم شود که خود اين ميهمانان سفير گردشگري اردبيل در کل دنيا باشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها