عصر آذربایجان

گزارش خبر

بهينه سازي چراغ‌هاي روشنايي معابر و خاموشي شهر زنجان

بهينه سازي چراغ‌هاي روشنايي معابر و خاموشي شهر زنجان

1402/08/21

گروه گزارش: طرح بهينه سازي مصرف انرژي چراغ‌هاي معابر سطح شهر زنجان به اجرا درآمده درحاليکه بسياري نسبت به خاموشي‌ها و نبود روشنايي کافي در سطح بسياري از معابر اين شهر انتقاد دارند.

گروه گزارش: طرح بهينه سازي مصرف انرژي چراغ‌هاي معابر سطح شهر زنجان به اجرا درآمده درحاليکه بسياري نسبت به خاموشي‌ها و نبود روشنايي کافي در سطح بسياري از معابر اين شهر انتقاد دارند.  يکي از کاربردهاي مهم انرژي برق در عصر حاضر تامين روشنايي معابر به عنوان يکي از زيرساختهاي مهم شهرها و روستاهاست که موجب افزايش امنيت، ‌ کاهش آسيب هاي مختلف اجتماعي از جمله حوادث رانندگي، پيشگيري از سرقت از اماکن خصوصي و عمومي و انواع جرم و جنايات مي شود و در مجموع ارتقاي کيفيت زندگي شهروندان را با افزايش ساعات امکان حضور در خيابان ها و مراکز تفريحي، ‌گردشگري، ‌تجاري و پويايي و نشاط شهر در پي دارد.
با وجود مزاياي زيادي که روشنايي معابر دارد با استفاده از تجهيزات مناسب براي تامين اين روشنايي مي توان مصرف انرژي ارزشمند برق را در اين حوزه مديريت کرد و با بيشترين بهره وري، ‌ کمترين ميزان مصرف را داشت.
امروزه با پيشرفت علم و فناوري مي توان از ابزارهايي بهره مند شد که چراغ هاي روشنايي معابر نسبت به تجهيزات قديمي، ‌ بازدهي بيشتر و مصرف کمتري داشته باشد.ضرورت اين امر به خصوص در برخي فصول سال که در اوج مصرف و ناترازي بين توليد و مصرف قرار مي گيريم بيشتر نمايان مي شود چراکه در اين مواقع تلاش مي شود تا برق بخش هاي مختلف به خصوص برق خانگي، پايدار شود و بار نيروگاه‌هاي توليد اين انرژي کاهش يابد.
بر اساس آمار اعلام شده از سوي پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو در حال حاضر حدود 34 درصد انرژي برق مصرفي در کشور مربوط به بخش صنعت، ‌33.7 درصد در بخش خانگي، 15.4 درصد در بخش کشاورزي، 8.3 درصد در بخش عمومي، 7.4 درصد مربوط به ساير مصارف و 1.2 درصد نيز مربوط به روشنايي معابر است.
در استان زنجان نيز 52 درصد مصرف انرژي برق به بخش صنعت اختصاص دارد، ‌ بخش کشاورزي 19 درصد، ‌ بخش خانگي 18 درصد، روشنايي معابر بيش از يک درصد و سهم ساير مصارف و عمومي نيز 10 درصد است.اين درحالي است که انتقادات و سوالاتي نسبت به روشنايي معابر سطح شهر زنجان مطرح شده و حتي يکي از اعضاي شوراي شهر زنجان،‌اين شهر را به دليل کافي نبودن نور روشنايي معابر،‌شهر خاموش و فاقد امنيت توصيف کرده است.
زنجان شهر خاموشي‌هاست
رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر زنجان در اين باره، گفت: به رغم لحاظ شدن هزينه روشنايي معابر در فيش هاي مصرفي شرکت برق ولي شاهد خاموشي‌ شهر هستيم.منصور مرادلو با بيان اينکه بي‌تفاوتي و بي مسوليتي برخي از مسوولين موجب خاموشي شهر زنجان شده است، گفت: امروز زنجان به يک شهر خاموش و مرده تبديل شده است و به علت بي‌توجهي به اين موضوع،‌ تصادفات زيادي در ساعات تاريک شب رخ مي‌دهد.
اين مسوول با بيان اينکه خاموشي شهر کاهش امنيت را هم به دنبال دارد، تصريح کرد: اکثر نقاط شهر يک طرف روشن و يک طرف خاموش است.وي گفت: متاسفانه هيچکس پاسخگوي اين مشکل نيست و هيچ اتفاقي در اصلاح اين موارد صورت نگرفته‌ است.اين درحالي است که مديران شرکت توزيع برق استان زنجان نظري ديگر دارند و اجراي طرح بهينه سازي مصرف انرژي روشنايي معابر سطح شهر زنجان را در اين راستا ارزيابي مي کنند.
سهم مصرف انرژي برق روشنايي معابر در زنجان بيش از يک درصد است
مديرعامل شرکت توزيع برق استان زنجان در اين خصوص گفت:‌ سهم مصرف انرژي برق روشنايي معابر در اين استان بيش از يک درصد است با اين وجود طرح هايي براي کاهش همين ميزان مصرف نيز در دستور کار اين شرکت قرار دارد که بخش هايي از آن به صورت آزمايشي اجرا و نتايج مثبتي حاصل شده است.
پيام جوادي با اشاره به طرح بهينه‌سازي شبکه‌هاي روشنايي معابر شهري و روستايي در اين استان، افزود:‌ با اجراي اين طرح مصرف 170 هزار چراغ روشنايي معابر در مناطق شهري و روستايي استان بهينه‌سازي مي‌شود.وي يادآور شد:‌ در اين طرح، لامپ‌هاي گازي چراغ هاي روشنايي معابر با لامپ هاي ال اي دي جايگزين و بيش از 50 درصد در مصرف برق در اين حوزه صرفه جويي مي شود.جوادي ميانگين توان منصوبه چراغ هاي روشنايي معابر در استان را 80 وات ذکر کرد و اظهار داشت:‌ با اجراي طرح بهينه سازي، ميانگين توان منصوبه به 40 وات کاهش مي يابد.وي با تاکيد بر لزوم مديريت مصرف انرژي برق به خصوص در ايام پيک بار، تصريح کرد: به همين منظور تابستان امسال براي همه بخش هاي مصرفي برنامه هاي تشويقي يا کنترلي اجرا شد و بدون عارضه اي از روزهاي اوج بار گذر کرديم.
جوادي با بيان اينکه 73 درصد از ميزان برق مصرفي در زنجان از سوي شرکت توزيع نيروي برق استان توزيع مي‌شود، ‌ تصريح کرد:‌ توزيع مابقي برق مصرفي در استان از سوي شرکت برق منطقه اي انجام مي شود.بر اساس مطالعات صورت گرفته، استفاده از لامپ هاي ال اي دي به جاي لامپ هاي معمولي مي تواند تا 80 درصد به صرفه جويي مصرف انرژي کمک کند.
طراحي اين لامپ ها به گونه اي است که نور آنها به طور مستقيم و تنها در جاهايي که روشنايي نياز است نظير پياده روها و معابر تابيده مي شود همچنين کيفيت بالاي اين نورها همانند رنگ نور بهتر و الگوهاي نور متحدالشکل موجب بهبود ديد در شب مي شود.اين ويژگي هاي منحصر به فرد، برنامه ريزان شهري را بر آن داشته است تا براي روشنايي معابر شهرها به استفاده از لامپ هاي “ال اي دي" روي بياورند.کاهش مصرف 50 تا 80 درصدي نسبت به لامپ هاي حبابي، فلورسنت و هالوژن، طول عمر بالا، عملکرد بهتر در دماي خنک بدون نياز به گرم شدن هنگام روشن شدن، ‌ مقاومت بالا بدون داشتن رشته و حباب بيروني در برابر ضربه، شکستگي و ساير اثرات بيروني از مزاياي استفاده از لامپ هاي ال اي دي است.
لامپ‌هاي با مصرف 110 و 125 وات در معابر زنجان جايگزين مي‌شود
مدير دفتر نظارت بر بهره‌برداري و مديريت دارايي‌هاي فيزيکي شرکت توزيع نيروي برق استان زنجان نيز با اشاره به مزاياي اجراي طرح بهينه‌سازي شبکه‌هاي روشنايي معابر شهري و روستايي، گفت:‌ هم اکنون 19 هزار پايه روشنايي معابر در اين استان فعال است.داود دولتياري افزود:‌ براي مديريت مصرف و صرفه جويي هر بيشتر در اين حوزه، لامپهاي گازي با مصرف 110 و 125 وات منصوبه بر اين پايه هاي روشنايي از چرخه مصرف خارج و لامپ هاي کم مصرف 40 وات بر آنها نصب مي شود.
 وي نتايج اجراي آزمايشي اين طرح را مطلوب دانست و گفت:‌ لامپ‌هاي نسل جديد بيش از 50 درصد نسبت به لامپ‌هاي گازي کم مصرف داراي عمر بيشتري هستند و نيازي به نصب ترانس نيز ندارند از اين جهت مي توان هم به لحاظ مصرف انرژي و هم حذف برخي قطعات در هزينه ها صرفه جويي کرد.مدير دفتر نظارت بر بهره‌برداري و مديريت دارايي‌هاي فيزيکي شرکت توزيع نيروي برق استان زنجان تاکيد کرد: استفاده از اين لامپ‌هاي کم‌ مصرف در طرح بهينه سازي، ‌ ميزان و کيفيت نورپردازي معابر را نيز افزايش مي دهد.
برآيند:
به رغم انتقاداتي که از خاموشي معابر سطح شهر زنجان صورت مي گيرد شرکت توزيع برق زنجان استان طرح بهينه سازي مصرف انرژي چراغ هاي روشنايي سطح شهر را در دستور کار قرار داده است. اصلاح اين روشنايي ها علاوه بر جذاب کردن چهره شبانه شهر ارتقاي ايمني و امنيت عمومي افراد جامعه را در پي دارد. در روشنايي معابر که به عنوان يکي از رديف هاي هزينه اي شهرها محسوب مي شود، مي توان با حذف روشنايي هاي غير ضروري و تبديل چراغ هاي قديمي پرمصرف به چراغ هاي کم مصرف به مديران شهري کمک کرد تا با کاهش هزينه ها، محيط شبانه شهرها را با هزينه هاي کمتر و بهره وري بالاتر بهبود ببخشند. به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، حال بايد صبر کرد و ديد آيا با اجراي اين طرح،‌ موضوع خاموشي بسياري از معابر سطح شهر که مورد انتقاد مديران شهري است مرتفع مي شود؟

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها