عصر آذربایجان

گزارش خبر

آزادراه تبريز-بازرگان؛ مسير اصلي ترانزيتي با ترکيه اتحاديه اروپا و قفقاز

آزادراه تبريز-بازرگان؛ مسير اصلي ترانزيتي با ترکيه اتحاديه اروپا و قفقاز

1402/11/15

گروه تحليل: به گفته کارشناسان اقتصادي، مسير آزاد راه تبريز -مرند- بازرگان، مسير اصلي ترانزيت کالا و مسافر با کشور ترکيه، اتحاديه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بيش از 15 ميليون تن بار و 10 ميليون مسافر از طريق آن جابجا مي‌شوند. آزادراه تبريز- مرند- بازرگان از ابرپروژه‌هاي آذربايجان شرقي و بخشي از بزرگراه 20 هزار و 557 کيلومتري آسيا به شمار مي رود که از کمربندي توشين در مرکز توکيو شروع شده و پس از عبور از کره شمالي، چين، ويتنام، کامبوج، تايلند، ميانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و ايران در مرز بين ترکيه و بلغارستان خاتمه مي يابد.

 گروه تحليل: به گفته کارشناسان اقتصادي، مسير آزاد راه تبريز -مرند- بازرگان، مسير اصلي ترانزيت کالا و مسافر با کشور ترکيه، اتحاديه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بيش از 15 ميليون تن بار و 10 ميليون مسافر از طريق آن جابجا مي‌شوند. آزادراه تبريز- مرند- بازرگان از ابرپروژه‌هاي آذربايجان شرقي و بخشي از بزرگراه 20 هزار و 557 کيلومتري آسيا به شمار مي رود که از کمربندي توشين در مرکز توکيو شروع شده و پس از عبور از کره شمالي، چين، ويتنام، کامبوج، تايلند، ميانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و ايران در مرز بين ترکيه و بلغارستان خاتمه مي يابد.
اين آزادراه به عنوان بخش مهمي از کريدور (دالان) بين المللي شرقي - غربي کشور از گمرک »دوغارون« در مرز افغانستان شروع و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکيه ختم مي شود که بخشي از اين مسير از تهران تا تبريز ساخته شده و در حال بهره برداري است بخشي نيز به طول 64 کيلومتر از غرب تبريز شروع شده است و پس از عبور از صوفيان به مرند مي رسد.
آزادراه تبريز- مرند - بازرگان به طول 253 کيلومتر از محورهاي پرتردد سفرهاي تجاري و تفريحي منطقه به شمار مي رود که اجراي آن موجب کاهش زمان سفر، افزايش ظرفيت تردد جاده اي در اين مسير، افزايش سطح کيفيت ترافيک، کاهش تصادفات و افزايش ايمني، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزادراهي کشور و افزايش سهم ايران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکيه مي شود.ارديبهشت ماه سال 94 بود که در سفر هيئت دولت به آذربايجان شرقي دستور احداث پروژه اي حياتي براي توسعه شمال غرب کشور و احياي مسير تاريخي جاده ابريشم توسط رئيس جمهور داده شد و پروژه آزادراه تبريز- مرند-بازرگان کليد خورد تا نخستين پروژه مشترک آزادراهي ميان ايران و ترکيه در اين محور ساخته شود. طبق وعده دولتمردان برآورد اوليه براي اتمام اين طرح 5 سال اعلام‌شده بود که با گذشت نزديک 7 سال اتمام نيافته است.
 تبريز-بازرگان؛ مسير اصلي ترانزيتي با ترکيه، اتحاديه اروپا و قفقاز
توسعه زيرساخت‌هاي جاده‌اي و ارتباطي آذربايجان‌شرقي به عنوان بستر دستيابي ايران به منطقه قفقاز و ترکيه از اولويت هاي دولت سيزدهم براي توسعه زيرساخت هاي جاده اي و ارتباطي کشور و آذربايجان شرقي بوده که براي تحقق آن 2 هزار و 383 ميليارد تومان اعتبار تصويب شده که با بهره برداري کامل از آزادراه تهران - بازرگان، راه دسترسي از پايتخت کشورمان به مرز ترکيه به طول حدود 900 کيلومتري به شکل آزادراه فراهم مي شود.به گفته کارشناسان اقتصادي، مسير تبريز - بازرگان، مسير اصلي ترانزيت کالا و مسافر با کشور ترکيه، اتحاديه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بيش از 15 ميليون تن بار و 10 ميليون مسافر از طريق آن جابجا مي‌شوند.در هفدهمين دور از دوره‌هاي راويان پيشرفت که به همت استانداري آذربايجان‌شرقي برگزار مي‌شود، بازديدي از اين پروژه انجام گرفت.
آزاد راه تبريز- صوفيان- مرند
ناصر بصيري، مجري آزادراه‌هاي شمالغرب کشور در تشريح اقدامات صورت گرفته براي آزادراه تبريز_مرند اظهار کرد:  اين پروژه از تهران تا تبريز احداث و در حال بهره‌برداري است؛ آزادراه تبريز_ مرند با توجه به شرايط حاکم بر بخش‌هاي مختلف آن به سه بازه کلي تقسيم شده است.
وي با بيان اينکه محدوده کيلومتر از تقاطع ديزل‌آباد شروع مي‌شود، گفت: در حال حاضر به صورت آزادراه 4 خطه در دست بهره‌برداري بوده و با بهسازي و تعويض باندهاي عبور به 6 خط عبور ارتقا خواهد يافت.بصيري ادامه داد: محدوده بازه جهش توليد (از کيلومتر 3 تا 46 نيز با توجه به پيشرفت نسبتا خوب عمليات اجرايي و نيز جذب ترافيک قابل توجه در قالب پروژه‌هاي جهش توليد و داراي اولويت کشور با در نظر گرفتن تامين اعتبار مورد نياز تا پايان سال به مرحله بهره‌برداري خواهد رسيد.
وي بيان داشت: در محدوده کيلومتر 46 تا 64 نيز با توجه به محدوديت‌هاي مالي پروژه به منظور مديريت منابع، برنامه‌ريزي اجراي اين بخش در اولويت دوم اجرا قرار داشته است و عمليات اجرايي آن آغاز نشده است.مجري آزادراه‌هاي شمالغرب کشور با اشاره بر اهداف مهم اين پروژه گفت: کاهش زمان سفر و تلفات جاده‌اي، افزايش ظرفيت محور و افزايش سطح کيفيت ترافيک، کاهش مصرف سوخت و آلايندگي زيست محيطي، تکميل شبکه آزادراهي کشور و اتصال آن به مرز بازرگان، افزايش سهم ايران در بازار ترانزيت کالا و مسافر با اتصال پايتخت به اروپا از جمله اهداف اين پروژه است.وي با بيان اينکه باند برگشت با پيشرفت 92 درصدي در ايام الله دهه فجر مورد بهره‌برداري خواهد رسيد، گفت: مسير رفت نيز تا 6 ماه آينده با تامين اعتبار به بهره‌برداري خواهد رسيد.بصيري  مبني بر اينکه اين پروژه بين‌الملي چند درصد از کل پروژه را در استان پوشش مي‌دهد گفت: اين يک پروژه 20 هزار کيلومتري جهاني است که 140 کيلومتر از آن در ايران است که نصف اين ميزان نيز شامل استان آذربايجان‌شرقي است.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از فارس،وي افزود: تنها در کشور افغانستان هيچ اقدامي براي اين پروژه نشده است و در ايران پروژه ناقص است که به زودي بخش استان ما به بهره‌برداري خواهد رسيد ولي براي بخشي که شامل استان آذربايجان‌غربي است حتي متولي هم تعيين نشده است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها