عصر آذربایجان

گزارش خبر

مجتمع‌های تجاری "ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم" مجوز نظارت نظام مهندسی ندارند

ساخت 3متروپل غیرمجاز در ار‌ومیه//

1401/04/08

عصر آذربایجان- رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی از ساخت ‌مجتمع تجازی غیرمجاز در ار‌میه خبر داد و گفت: ‌مجتمع‌های تجاری "ترک‌مال، اوریاد و سیتادیوم" مجوز نظارت نظام مهندسی ندارند.

عصر آذربايجان- رئيس سازمان نظام مهندسي آذربايجان‌غربي از ساخت ‌مجتمع تجازي غيرمجاز در ار‌ميه خبر داد و گفت: ‌مجتمع‌هاي تجاري "ترک‌مال، اورياد و سيتاديوم" مجوز نظارت نظام مهندسي ندارند.

اميرحسين مرادزاده ز در نشست خبري با اصحاب رسانه با اشاره به عضويت 20 هزار نفر در اين سازمان، اظهار داشت: اين نفرات در قالب 16 دفتر شهرستاني ساماندهي شده‌اند.

وي افزود: طبق قانون، ساختمان بايد توسط مجري ذي‌صلاح اجرا شود اما متاسفانه مالکان تاکيد بر حذف مجريان و اجراي بدون تاييديه سازمان نظام مهندسي دارند.

رئيس سازمان نظام مهندسي آذربايجان‌غربي عنوان کرد: نبايد دخالتي در امر ساخت و ساز از جانب ساير مجموعه‌ها اتفاق افتد، اين  امر موجب بروز مشکلات در حوزه ساخت و‌ ساز و نيز نگهداري ساختمان‌ها مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه موضوع نگهداري ساختمان‌ها مغفول مانده، گفت: اميدواريم با وقوع حادثه تاسف‌بار متروپل، فرايند اجراي قوانين مرتبط با سازمان نظام مهندسي ابلاغ شده و اثر آن در ساخت و ساز نمايان شود.

مرادزاده، ابراز داشت: اعتقاد ما اين است که بدقانوني از بي‌قانوني بهتر است. ساخت و ساز غيرمجاز مشکل اصلي در استان است که اين موضوع در سازمان نظام مهندسي ثبت نشده، متاسفانه در استان آذربايجان‌غربي تعداد اين پروژه‌ها بالاست اما آمار دقيقي در اين خصوص نداريم.

وي تاکيد کرد: در برخي موارد به تذکرات سازمان ترتيب اثر داده نشده که بعد از اتفاقات متروپل، تيم بازرسي تشکيل داده‌ايم و در حال بازديد از ساختمان‌ها هستند.

وي گفت: تاکنون حدود 80 پرونده قطعي ساخت و ساز غيرمجاز شخصي در استان تشکيل داده‌ايم که مقررات استاندارد را رعايت نکرده‌اند.

رئيس سازمان نظام مهندسي استان آذربايجان‌غربي، خاطرنشان کرد: يکي از مشکلات اين عرصه، پروژه‌هاي مشارکتي است، در اين زمينه تنها بر اساس فشارهايي که هيئت‌هاي وقت آورده‌اند، ساختمان‌ها ثبت شده‌اند که ما به دليل عدم ورود جدي به موضوع، نظري در مورد استحکام و ساخت آن‌ها نداريم.

وي با اشاره به اينکه تنها پروژه‌هاي عمراني ادارات وارد چرخه نظام مهندسي نمي‌شوند، تاکيد کرد: با دخالت‌هاي خارج از ضوابط، در موضوع پروژه‌هاي مشارکتي اين اتفاق افتاده است. پروژه‌هايي نظير مجتمع‌هاي تجاري ترک مال، اورياد، سيتاديوم، منازل ساخته شده توسط بنياد مسکن در روستاي جانوسلو و برخي ديگر از ديگر پروژه‌ها شامل اين موارد است که اطلاعاتي از آن‌ها نداريم و بدون مجوز ساخته شده‌اند و مکاتبات را انجام داده‌ايم که بايد توسط سازمان تاييديه دريافت مي‌کردند.

وي در مورد ساخت و‌ سازهاي غيرمجاز و آمار اين ساخت و سازها، عنوان کرد: هم اکنون حدود 40 درصد زمين‌هاي آذربايجان‌غربي به صورت قراردادي و قولنامه خريد و فروش مي‌شوند که اين به معناي ساخت و ساز بدون نظارت و غيرمجاز 40 درصد از منازل است.

مرادزاده، با اشاره به اينکه قانون فعلي نظام مهندسي با توجه به ورودي رشته‌هاي مهندسي پاسخگو نيست، گفت: نيازمند قوانين جديد هستيم که در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

وي ابراز داشت: انتقادات از سازمان بايد ارائه شود و حق طبيعي همه است، اما موضوع مهم اين است که بايد وضعيت فعلي را با قبل مقايسه کنيم تا نتيجه اقدامات را ببينيم.

رئيس سازمان نظام مهندسي استان آذربايجان‌غربي، تدوين سند راهبردي 3 ساله سازمان توسط هيات مديره را جزو افتخارات اصلي اين سازمان دانست و عنوان کرد: اين سند در حال اجرا است و در مسير توسعه قرار دارد.

وي بر لزوم يکسان سازي نقشه ساخت ساختمان‌ها تاکيد و تصريح کرد: در اين خصوص نيازمند همکاري شهرداري،راه و شهرسازي و نظام مهندسي است که در صدد اين هم‌افزايي و همکاري هستيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها