عصر آذربایجان

گزارش خبر

تهديد کرونا فرصت اقتصادي براي ايران است

تهديد کرونا فرصت اقتصادي براي ايران است

1399/03/11

گروه اقتصادي:معاون بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي زنجان گفت: شيوع بيماري کرونا بعد از حوزه سلامت بيشترين تاثير را در حوزه اقتصاد گذاشته و تمام کشورها از جمله ايران به يقين رسيده‌اند که دوران پُرتلاطمي در حوزه اقتصادي خواهند داشت اما تجربه تاريخي بشر و به‌ويژه دوران دفاع مقدس و تحريم‌هاي ظالمانه چندين ساله عليه کشور به ما آموخت که بهترين درس‌ها را از بدترين شرايط مي‌گيريم.

گروه اقتصادي:معاون بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي زنجان گفت: شيوع بيماري کرونا بعد از حوزه سلامت بيشترين تاثير را در حوزه اقتصاد گذاشته و تمام کشورها از جمله ايران به يقين رسيده‌اند که دوران پُرتلاطمي در حوزه اقتصادي خواهند داشت اما تجربه تاريخي بشر و به‌ويژه دوران دفاع مقدس و تحريم‌هاي ظالمانه چندين ساله عليه کشور به ما آموخت که بهترين درس‌ها را از بدترين شرايط مي‌گيريم.
 معاون بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني صنايع، معادن و کشاورزي زنجان گفت: اقتصاد ايران به دلايلي مانند وابستگي به نفت تحريم‌هاي بين‌المللي، رشد منفي اقتصاد و تورم بالا، آسيب‌پذيري بيشتري را از شيوع بيماري کرونا شاهد خواهد بود و به‌يقين بخش‌هايي از اقتصاد مانند گردشگري و حمل و نقل که محدوديت‌هاي کنترلي از سوي دولت جهت کنترل و کاهش ابتلا به اين بيماري اِعمال مي‌شود از جمله بخش‌هايي هستند که به سرعت تحت تاثير شيوع ويروس کرونا قرار مي‌گيرند.
ولي افشاري با بيان اينکه در واقع بخش خدمات در مقايسه با ساير بخش‌ها آسيب بيشتري را شاهد است، اظهار داشت: مشاغلي مانند تالارهاي پذيرايي، رستوران‌ها، هتل‌ها آموزشگاه‌ها، اماکن ورزشي، مهدکودک‌ها و آرايشگاه‌ها به شدت تحت تاثير منفي اين ويروس قرار گرفته و مشکلات و شوک‌هاي وارده به کسب و کارهاي خدماتي کوچک و متوسط و بنگاه‌هاي فعال در زمينه تجارت بين‌المللي به بنگاه‌هاي بزرگ و نظام بانکي منتقل خواهد شد و تاثير جدي در 2 حوزه اشتغال و تورم خواهد گذاشت.
آينده اقتصاد ايران به تصميمات امروز بستگي دارد
وي خاطرنشان کرد: از طرف ديگر، منابع دولت براي سياست‌هاي حمايتي به شدت محدود بوده و از اين رو بسيار مهم است که با اتخاذ بهينه سياست‌هاي حمايتي از اجراي سياست‌هاي حمايتي غيرهدفمند که مي‌تواند منجر به تورم شديد شود، اجتناب گردد.
افشاري با بيان اينکه هر يک از تصميمات امروز، آينده اقتصاد ايران را رقم خواهد زد تصريح کرد: آثار تصميم‌هاي امروز در سال‌هاي پيش رو مشاهده خواهد شد لذا راهکارها و برنامه‌هاي حمايتي دولت بايد با رويکرد افزايش تقاضا، جلوگيري از کاهش اشتغال و تامين درآمد خانوارها تنظيم شود.
وي افزود: بايد به اين نکته توجه شود که توزيع منابع مالي در بين اقشار جامعه به شکل اعتبار خريد کالا با هدف حمايت از معيشت اقشار آسيب‌پذير و تحريک و افزايش تقاضا دنبال شود که هم در رونق توليد و هم در جلوگيري از کاهش اشتغال، موثر خواهد بود و همچنين ممانعت و محدود نمودن تخصيص ارز ترجيحي به برخي کالاها براي جلوگيري از تورم مي‌تواند موثر باشد.
شرايط موجود، فرصتي براي تقويت توليد و بازرگاني است
 معاون بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني صنايع، معادن و کشاورزي زنجان گفت: با مختل شدن تجارت بين‌الملل و حتي حمل و نقل داخلي، زنجيره ارزشِ طيف وسيعي از محصولات دچار اختلال شده و ظرفيت توليد واحدها به دليل محدوديت دسترسي‌ها کاهش يافته است. وي اظهار داشت: در حقيقت، بازار تقاضا با چند ماه وقفه روبه‌رو بوده و نياز واقعي وجود دارد لذا اين شرايط، فرصت مناسبي براي تقويت بخش توليد و بازرگاني بوده و شرايط فراهم است تا با تحقق اقتصاد مقاومتي و اتکا به درون به دنياي بعد از کرونا بيانديشيم.افشاري خاطرنشان کرد: با ايجاد شفافيت در حوزه‌هاي مرتبط با کسب و کار و بازنگري در برخي قوانين و مقررات اين حوزه مي‌توان تهديد ناشي از بحران بيماري کرونا را به يک فرصت براي اقتصاد ايران تبديل کرد.
راهکارهاي پيشنهادي براي اقتصاد پس از کرونا
معاون بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني صنايع، معادن و کشاورزي زنجان گفت: وابستگي به نفت و توجه به صنايع وابسته به آن باعث شده ساير بخش‌ها و ظرفيت‌هاي موجود آنچنان که شايسته توجه بوده و مي‌توانسته در توسعه و رشد اقتصادي کشور، سهيم باشند به جايگاه خود نرسيده‌اند که از جمله مي‌توان به 2 حوزه معدن و کشاورزي اشاره کرد.
وي اظهار داشت: کشور ايران با داشتن بيش از 68 نوع ماده معدني و حدود 60 ميليارد تُن ذخاير از جايگاه بالايي در جهان برخوردار است که با برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري مناسب در حوزه معدن، توانمندسازي منابع انساني و نوآوري در تجهيزات و ماشين‌آلات اين بخش مي‌توان علاوه بر جهش توليد، محوريت رشد و بالندگي اقتصاد کشور را بعد از نفت در بخش معدن دنبال کرد.افشاري خاطرنشان کرد: وسعت سرزميني تنوع اقليمي و آب و هوايي، نيروي انساني جوان و تحصيلکرده و پشتوانه فرهنگي و ديني مناسب در رابطه با کار کشاورزي و زارعت، يک سرمايه نهفته در کشور است که با تغيير رويکردها و سياست‌گذاري مناسب به فرموده حضرت امام خميني(ره) مي‌تواند محور خودکفايي کشور باشد.وي افزود: بخش کشاورزي به عنوان تامين‌کننده کالاهاي استراتژيک و همچنين مواد اوليه صنايع غذايي، نقش و جايگاه ويژه‌اي مي‌تواند در رشد اقتصادي و توسعه ايفا کند.
تغيير رويکردها و اصلاح قوانين و ساختارها
معاون بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني صنايع، معادن و کشاورزي زنجان گفت: تغيير رويکرد سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان اقتصادي کشور به بخش خصوصي بسيار ضروري است و تا زماني که نگرش و رويکرد مديران و سياست‌گذاران اقتصادي کشور به بخش خصوصي باحفظ و توسعه کرامت اين بخش همراه نباشد، توسعه سرمايه‌گذاري و توليد به عنوان يک ارزش، ديده نخواهد شد و در نتيجه توليدي رونق نخواهد گرفت.
وي اظهار داشت: تلاش در جهت اصلاح ساختارهاي اقتصادي کشور، قوانين معيوب و دست و پا گير توليد و کسب و کار، مالياتي بانکي، بيمه‌اي، کار و معدن از يک سو و تنوع و تعدد قوانين و سيّال بودن قوانين از سوي ديگر خود به موانع جدي براي کسب وکار، رونق توليد و سرمايه‌گذاري مبدل شده است.
افشاري خاطرنشان کرد: در کنار قوانين معيوب، حضور پررنگ دولت و شبه‌دولتي‌ها در حوزه اقتصاد، عرصه را براي رشد و توسعه بخش خصوصي تنگ کرده است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، وي افزود: فرآيند صدور مجوز توليد با پيچيدگي‌ها و بروکراسي‌هاي دست و پا گير مواجه بوده و به يکي از موانع اصلي توليد، بدل شده که اصلاح و شفاف‌سازي اين فرآيند مي‌تواند به جهش توليد و تسهيل در کسب و کارها بيانجامد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها