عصر آذربایجان

گزارش خبر

شخصيت شعري اعتصامي در حصار زمان نمي گنجد

شخصيت شعري اعتصامي در حصار زمان نمي گنجد

1403/01/19

گروه فرهنگي: بازه زماني 25 اسفند تا 15 فروردين در روزهايي که گذشت، قصه متفاوتي داشت و خانه پروين اعتصامي در اين ايام به کانون فعاليت هاي فرهنگي، هنري و ادبي تبديل شده تا هم ياد و خاطره پروين اعتصامي گرامي داشته شود و هم گردشگران نوروزي تبريز با بازديد از خانه پروين، فرصت بهره مندي از رويدادهاي مختلف فرهنگي و هنري را داشته باشند.

گروه فرهنگي: بازه زماني 25 اسفند تا 15 فروردين در روزهايي که گذشت، قصه متفاوتي داشت و خانه پروين اعتصامي در اين ايام به کانون فعاليت هاي فرهنگي، هنري و ادبي تبديل شده تا هم ياد و خاطره پروين اعتصامي گرامي داشته شود و هم گردشگران نوروزي تبريز با بازديد از خانه پروين، فرصت بهره مندي از رويدادهاي مختلف فرهنگي و هنري را داشته باشند.
 کوتاه بودن فاصله زماني 25 اسفند، سالروز تولد پروين اعتصامي تا 15 فروردين ماه سالروز وفات اين شاعره تاثيرگذار ايران زمين، شايد نمادي از عمر کوتاه و در عين حال موثر پروين اعتصامي نيز باشد.
2 مناسبتي که معمولا يکي در شلوغي و هيجانات آخر سال و ديگري در پايان تعطيلات نوروزي چندان مجالي براي کنشگري فرهنگي و هنري پيرامون اين شخصيت ادبي فراهم نمي کند، هرچند شخصيت شعري پروين اعتصامي که بزرگان معاصرش همچون دهخدا و علامه ي قزويني مقاله هايي درباره اشعار او نوشته و شعر و هنرش را ستوده اند، بسي بزرگ تر از آن است که در حصار زمان قرار گيرد.
فعاليت هاي خانه پروين اعتصامي نيز با برگزاري آئين بزرگداشت تولد پروين اعتصامي در تاريخ 25 اسفند ماه 1402 آغاز شد و در اين آئين حسن گلي معاون فرهنگي و رسانه اي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت:‌ نبايد پروين را فقط در 25 اسفند ماه ياد کنيم و رسالت اداره ارشاد و انجمن‌هاي فرهنگي، ياد کردن مستمر بزرگان آذربايجان است که هر کدام را در حوزه خود شاخص سازي کنيم.وي افزود: انتظار اين است که محافل و انجمن هاي ادبي در همه ايام سال به تبيين و معرفي شخصيت پروين اعتصامي و ديگر مفاخر ادبي و فرهنگي ايران و آذربايجان اهتمام کنند که اين مهم مي تواند در تربيت نسل جديدي از نخبگان ادبي و شاخص سازي اساتيد و برجستگان حوزه شعر و ادب نقش ارزشمندي داشته باشد.
اجراي موسيقي عاشيقلار در قالب ويژه برنامه آذربايجان خاستگاه موسيقي عاشيقي ، اجراي برنامه روز جهاني هنرهاي نمايشي و تجليل از فعالان مقام آور اين عرصه،‌ برگزاري کارگاه خوشنويسي با محوريت بزرگداشت استاد مير علي تبريزي واضع خط نستعليق، برگزاري آئين کتابت قرآن کريم توسط جمعي از خوشنويسان تبريزي و بزرگداشت ميرزا طاهر خوشنويس از جمله برنامه هايي بود که در ايام نوروز و در حضور شهروندان تبريزي و گردشگران نوروزي در خانه پروين انجام شد و در همه اين برنامه ها ، ضمن اشاره به ابعاد مختلف ادبي و اجتماعي شخصيت پروين اعتصامي ، ياد و خاطره اين بانوي شاعر تبريزي گرامي داشته شد.
علاوه بر اين ايام نوروز در مقبره الشعراي تبريز نيز در قالب ويژه برنامه عيد 1403 با مفاخر آذربايجان، پروين اعتصامي براي ميهمانان و گردشگران معرفي شد.
واقعيت اين است هر کدام از مفاخر آذربايجان در حوزه هاي مختلف از جمله شعر و ادب، سرمايه هاي گرانسنگي هستند که بايد براي پاسداشت از فرهنگ و هويت ايراني و اسلامي مورد توجه قرار گرفته و بسان الگوهاي قابل دسترسي براي نسل هاي مختلف به خصوص جوانان معرفي شوند.
پروين اعتصامي به رغم عمر کوتاه خود، در حوزه هاي مختلف مانند سرايش شعر اجتماعي با درون مايه سياسي، گام هاي استواري برداشته است.جمشيد عليزاده، نويسنده و استاد ادبيات با اشاره به وجه سياسي اشعار پروين معتقد است: شعر سياسي به شعري گفته مي‌شود که با زبان ساده عليه دستگاه حاکميت سروده مي‌شود.
وي افزود: بيشتر اشعار سياسي با کارکردي روزنامه‌وار و با کمترين بسامد در ماندگاري ارائه مي‌شوند. شعر سياسي موفق و ماندگار سرودن شايد دشوارترين نوع شعر سرودن در اين حوزه باشد و در خصوص اشعار پروين نکته مغفول مانده اينکه بسياري از اشعار او هيأت حاکمه وقت را مورد نقد قرار مي‌دهند بي آنکه وارد ورطه روزنامه‌اي بودن شود و اين شاخص مهمي از اشعار پروين است.عليزاده خاطرنشان کرد: علاوه بر اين ظلم‌ستيزي، مقابله با فقر، و توجه به عدالت اجتماعي از جمله مهم‌ترين درونمايه‌هاي اشعار پروين اعتصامي هستند.
وي با بيان اينکه از نظر سبک شعري و نقد ادبي، آثار پروين اعتصامي را مي‌توان متا?ثر از درک بالاي او از دو جريان ادبيات کهن فارسي و همچنين ادبيات غرب دانست، افزود: اين درک هم‌زمان به پروين اعتصامي فرصت خلق اشعاري نو و متمايز با ساير شاعران هم‌عصرش مي‌داد. به همين دليل برخي از منتقدان، سبک شعري پروين اعتصامي را تحت تأثير نوعي جريان تلفيقي و ترکيبي از اشعار کهن سنتي و ديدگاه‌هاي نو و تازه مي‌دانند.
براي شاخص سازي مقبره پروين اعتصامي هماهنگي هايي با آستان مقدس حضرت معصومه (س)‌ لازم است
معاون فرهنگي و رسانه اي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي ، با بيان اينکه دفن اين شاعر تبريزي در جوار بارگاه ملکوتي حضرت معصومه (س)‌ در قم سعادت بزرگي براي پروين اعتصامي محسوب مي شود.
وي معتقد است :‌ البته لازم است در خصوص شاخص سازي مقبره اين شاعر بزرگ و تبيين شخصيت شعري و اجتماعي وي ، اقدامات و هماهنگي هايي با آستان مقدس حضرت معصومه (س)‌ و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم انجام داد تا همه علاقمندان فرهنگ و ادب که به زيارت حضرت معصومه مشرف مي شوند، بر سر مزار اين شاعره بزرگ نيز حاضر شوند و بيش از پيش با اشعار و شخصيت وي بعنوان يکي از مفاخر برجسته ادبي آذربايجان و ايران آشنا شوند.
پروين اعتصامي در سال 1315 از پذيرش مدال درجه سه‌ لياقت که توسط دربار رضاشاه به پروين اعتصامي اهدا مي شد سر باز زد و به گفته‌ خودش نتوانست اين مدال را از دست استبداد بگيرد و جلو استبداد ايستادگي نکند.
 در همين زمان بود که او شعر »صائقه‌ي ما ستم اغنياست« را سرود.از پروين اعتصامي يک ديوان اشعار چاپ و منتشر شده و عمده‌ شهرت او به دليل استفاده از سبک شعر »مناظره« در اشعارش است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،وي در سال 1320 در حالي که تنها 34 سال داشت و خود را براي چاپ دوم ديوان اشعارش آماده مي‌کرد، به بيماري حصبه مبتلا شد و در 15 فروردين‌ماه همان سال چشم از جهان فروبست. او را در آرامگاه خانوادگي‌شان در حرم حضرت معصومه(س) در قم به خاک سپرده‌اند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها