عصر آذربایجان

گزارش خبر

آمار بالاي قاتل خاموش در آذربايجان شرقي

بي‌رنگ و بي‌بو اما کشنده//

1401/09/13

گروه گزارش:مونوکسيد کربن گازي بدون رنگ و بو است که از سوختن ناقص مواد سوختني در محيط منتشر مي‌شود اما انسان را تا پاي مرگ مي‌کشاند و به قاتل خاموش معروف است. با فرا رسيدن فصل سرما، آرام آرام پاي وسايل گرمايشي به منازل کشانده مي‌شود تا بر خلاف سردي بيرون، داخل خانه‌ها گرم باشد اما اگر اندکي به نصب صحيح آنها توجه نکنيم، شايد آخرين باري باشد که فصل سرما را مي‌بينيم.

اسرا درويشي

گروه گزارش:مونوکسيد کربن گازي بدون رنگ و بو است که از سوختن ناقص مواد سوختني در محيط منتشر مي‌شود اما انسان را تا پاي مرگ مي‌کشاند و به قاتل خاموش معروف است. با فرا رسيدن فصل سرما، آرام آرام پاي وسايل گرمايشي به منازل کشانده مي‌شود تا بر خلاف سردي بيرون، داخل خانه‌ها گرم باشد اما اگر اندکي به نصب صحيح آنها توجه نکنيم، شايد آخرين باري باشد که فصل سرما را مي‌بينيم.
مونوکسيد کربن همان گازي است که قربانيان خود را به‌خصوص در فصل سرما در محيط‌هاي بسته و بدون تهويه مناسب به دام مي‌اندازد و آرام و بي‌صدا، فرد قرباني را از پاي درمي‌آورد؛ بنابراين به‌عنوان قاتل خاموش از آن ياد مي‌شود.
مونواکسيد کربن گازي است بي‌رنگ و بي‌بو که در اثر سوختن ناقص سوخت‌هاي فسيلي مانند نفت، گاز، بنزين، گازوئيل و زغال چوب ايجاد مي‌شود و مسموميت با آن به سادگي رخ مي‌دهد که مي‌تواند باعث سردرد، گيجي و باريک بيني و نيز کبودي لب‌ها و ناخن‌ها شود و اين مسموميت در نهايت باعث مرگ مي‌شود.
يک ميليون و 780 مشترک استان به گاز سالم دسترسي دارند
رئيس بهره‌برداري شرکت گاز آذربايجان شرقي در رابطه با ظرفيت گاز استان مي‌گويد: اکنون در سطح استان يک ميليون و 780 مشترک به گاز سالم دسترسي دارند و صد در صد شهرها و 98.5درصد روستاهاي استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند که 1.5 درصد مابقي نيز در دست اجرا است.
خسرو آريان پور ادامه مي‌دهد: تقريباً کل استان زير پوشش گاز است و موارد باقي مانده بسيار کم بوده و منطقه‌اي نيست که کاملاً باقي مانده باشد؛ اکثراً مناطقي که به تازگي توسعه يافته‌اند، مانده‌اند.
او در رابطه با متصاعد شدن بوي گاز از علمک‌ها خاطرنشان مي‌کند: گروه نشتي يابي در سطح استان داريم که معمولاً به دليل اينکه کنتور محوطه داخل ملک است، اگر نشتي باشد، تماس گرفته و براي رفع آن مراجعه مي‌کنند و بقيه‌ي موارد که گزارش مي‌شوند با آدرس به ما ارسال مي‌شوند تا اکيپ امدادي ما براي رفع مشکل اقدام کنند.
او اضافه مي‌کند: در رگلاتور و علمک اين اتصالات دنده‌اي هستند و طبيعي است نشر ايجاد شود که نشر گاز از آنها به صورت مستمر بررسي مي‌شود و علاوه بر وظايف ذاتي، کاهش نشر گاز گلخانه‌اي و متان نيز از برنامه‌هاي شرکت گاز استان است.
آريان پور متذکر مي‌شود: کاهش آلودگي هوا اصلي‌ترين رسالت شرکت گاز استان است تا با گازرساني با سوخت پاک به سمت استان سبز برود، گازرساني به صنايع مختلف را انجام داده‌ايم و در قالب مصوبه شوراي اقتصاد، ميانگين استفاده از سوخت در صنايع طي سه سال تعيين شده است تا يارانه پرداخت کنند و همه صنايع از گاز طبيعي بهره‌مند شوند.
32 نفر بر اثر گاز مونوکسيد کربن در آذربايجان شرقي جان باختند
او در خصوص آمار مسموميت با گاز مونوکسيد کربن در آذربايجان شرقي بيان مي‌کند: در سال 1400، تعداد 243 مورد مسموميت با گاز مونوکسيد کربن در استان اتفاق افتاد که 32نفر هم فوت کردند همچنين در سال 1401 نيز 114 مورد بود که 16 فوتي داشتيم و عمده فوتي‌ها به علت نصب نادرست دودکش يا لوله کشي نامناسب بود.
او مي‌افزايد: نصب آبگرمکن ديواري يا زميني داخل حمام يا رختکن ممنوع است چراکه به ازاي يک حجم متان بايد دو حجم اکسيژن داشته باشيم، در چادرهايي هم که وسيله گرمايشي داريم بايد هواي آزاد جريان داشته باشد.
رئيس بهره‌برداري شرکت گاز آذربايجان شرقي مي‌گويد: ساختمان چندين طبقه بايد سيستم حرارت مرکزي داشته باشد و شير مصرف آن از هواي آزاد تأمين شود و دودکش به صورت استاندارد تعبيه شود و به بيرون منتقل کند، قطر، فاصله و ارتفاع دودکش بسيار مهم است.
او در ادامه بيان مي‌کند: در شروع مصرف حتماً دودکش را تست کنند و بهترين روش استفاده از وزنه است که داخل دودکش بياندازند و در پايين‌ترين قسمت آن تحويل بگيرند و حتماً از کلاهک دودکش مطمئن شوند.
او همچنين يادآور مي‌شود: تغيير رنگ شعله گاز گاهاً ناشي از ترکيبات آن است و از جاهاي مختلفي تأمين مي‌شود، اما جهت اطمينان تست کنند، ارتفاع دودکش از بام بايد يک متر و سه متر از ديوار مجاور فاصله داشته باشد.
نکات لازم در خصوص تأمين ايمني وسايل گازسوز
معاون عمليات سازمان آتش نشاني تبريز نيز مي‌گويد: گاز مونوکسيد کربن از تمامي وسايل گاز سوز توليد مي‌شود و گازي سبک‌تر از هوا بوده و قدرت انتشار آن بسيار بالا است و بايد توجه کنيم اما بحثي راه افتاده که اگر در و پنجره را ببنديم، هوا تلف نمي‌شود اما اگر به هر دليلي ميزان گاز اکسيژن در محيط کاهش يابد، احتمال توليد گاز مونوکسيد کربن افزايش مي‌يابد؛ بنابراين اين فکر که تمامي در و پنجره‌ها را ببنديم، درست نيست.
اکبر دشتي در خصوص گاز مونوکسيد کربن ادامه مي‌دهد: مونوکسيد کربن در اثر ناقص سوزي توليد مي‌شود که به مرور زمان در محيط منزل اکسيژن کم و ميزان آن تشديد مي‌شود که رنگ قرمز شعله ناشي از آن است يعني اکسيژن کاهش يافته است و اگر در را باز کنند، آبي مي‌شود يعني کمبود اکسيژن وجود داشته است که اگر ادامه‌دار باشد، افراد را مسموم مي‌کند.
او مي‌افزايد: در کنار صرفه‌جويي در مصرف انرژي بايد به نکات ايمني هم توجه کنيم و جان اطرافيان خود را به خطر نيندازيم؛ مونوکسيد کربن تا مقدار 9 پي پي ام مجاز است اما اگر بالاتر از 13 پي پي ام باشد، ظرف سه دقيقه فرد را مسموم مي‌کند؛ بنابراين دقت کنند که به هيچ عنوان تمامي درزها بسته نباشد تا اندکي هم تهويه در خانه ايجاد شود.
او خاطرنشان مي‌کند: استفاده از وسيله گرمايشي غير استاندارد حتي بخاري‌هاي بدون دودکش يا بخاري‌هايي که لوله گازي آنها داخل سطل آب قرار دارد، غير مجاز است و افراد را دچار مسموميت و مرگ مي‌کند.
دشتي همچنين در خصوص نصب دودکش نيز مي‌گويد: در نصب دودکش بايد توجه کنند که در تمامي طبقات دودکش‌ها به صورت نر و ماده ادامه يابند و در پايان يک متر از سطح ساختمان بالا باشند و از کلاهک استفاده کنند.
معاون عمليات سازمان آتش نشاني تبريز نيز متذکر مي‌شود: گاز مونوکسيد کربن از تمامي وسايل گازسوز توليد مي‌شود اما برخي اين تصور را دارند که از آب گرم کن توليد مي‌شود اما از اجاق گاز هم توليد مي‌شود که اگر به صورت صحيح نسب شود، 0.5 الي 15 پي پي ام گاز مونوکسيد کربن گ توليد مي‌کند اما در غير اين صورت تا 30 پي پي ام افزايش يافته و نفرات را دچار مسموميت مي‌کند و براي اينکه افراد را دچار مسموميت نکند بايد توسط پنجره به محيط ازاد انتقال يابد.
او با اشاره به علائم اوليه مسموميت با گاز مونوکسيد کربن ادامه مي‌دهد: علائم اوليه مسموميت با گاز مونوکسيد کربن مانند آنفلوآنزا است و بايد جدي بگيريم زماني که تعدادي در خانه هستيم و اين علائم را داريم و وقتي بيرون مي‌رويم حالمان بهتر مي‌شود يعني مونوکسيد کربن وجود دارد.
افزايش 14 درصدي گازگرفتگي در آذربايجان شرقي
او اضافه مي‌کند: آمار مسموميت ناشي از گاز مونوکسيد کربن نسبت مشابه سال گذشته 14 درصد افزايش داشته است، متأسفانه تست‌ها را انجام نمي‌دهند و سيستم‌ها سهل‌انگارانه نصب مي‌شود.
دشتي همچنين يادآور مي‌شود: اکثر موارد گازگرفتگي در اثر غير استاندارد بودن دودکش است که بايد پيش از استفاده از استاندارد بودن آن مطمئن شويم براي مثال در آپارتمان شعله فندک را روشن کنيم و به صورت عمودي مقابل دودکش بگيريم اگر به داخل آن برود يعني صحيح است، تست بعدي رنگ شعله وسايل گازسوز است که بايد آبي باشد در غير اين صورت گاز مونوکسيد کربن توليد مي‌شود، دودکش ما بايد گرم باشد؛ گاهاً مکش معکوس اتفاق مي‌افتد که بايد کانال کولر را کاملاً مسدود کنند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،او تاکيد مي‌کند: دودکش آکارديوني استاندارد نيست و بايد توجه کرد حتماً نر و ماده و کاملاً چفت باشد چراکه قدرت انتشار مونوکسيد کربن بالا است و با هر شيب منفي عمل مکش انجام نمي‌شود، مونوکسيد کربن محصول حريق است و شيب منفي دودکش از مکش جلوگيري مي‌کند؛ با نصب هر زانويي هم به ازاي يک متر حرکت در افق بايد سه متر ارتفاع اضافه کنيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها