عصر آذربایجان

گزارش خبر

بي تدبيري، 18 قرن زحمت صنعتگران چاقوي زنجان را هدر مي‌دهد

چيني‌ها به دنبال قبضه کردن بازار شمشمير و غداره در غياب زنجان//

1395/10/26

با تاييد قانون منع حمل سلاح سرد؛چاقوي زنجان که داراي قدمتي 18 قرني است با مشکلاتي مواجه مي شود که اين صنعت را تحت الشعاع قرار مي دهد.

گروه گزارش: با تاييد قانون منع حمل سلاح سرد؛چاقوي زنجان که داراي قدمتي 18 قرني است با مشکلاتي مواجه مي شود که اين صنعت را تحت الشعاع قرار مي دهد.
از حدود قرن 10 هجري قمري شهر زنجان يکي از مراکز مهم صنعتي بوده است که در آن کارگاه هاي مختلف اسلحه‌ سازي داير شد، با کشف مجموعه‌ منحصر به فرد مرد نمکي، پيشينه‌ تاريخي اين صنعت در زنجان از هيجده قرن پيش به طور قطع مشخص است. چاقوي زنجان با وجود اينکه از طريق گمرک صادراتي ندارد اما در بين کشورهاي عربي از جايگاه مهمي برخوردار است و صنعتگران زنجاني قالبا شمشير، غداره و چاقوهاي تزئيني را به اين کشورها صادر مي کنند.
اما تصويب قانون منع حمل سلاح هاي سرد توسط مجلس شوراي اسلامي صنعتگران اين صنعت را در استان زنجان دچار نگراني هاي بيشماري کرده است، اين قانون در حال حاضر به شوراي نگهبان ارجاع داده شد و صنعتگران زنجاني در تلاشند تا حداقل شوراي نگهبان وضعيت صنعتگران زنجاني را درک کنند. اگر چه مجمع نمايندگان استان زنجان پيگير اين موضوع هستند اما اتحاديه و اصناف چاقوسازان استان گام را فراتر گذاشته و در نامه اي خواستار جديت شوراي نگهبان در اين موضوع شده است.
پيگيري هاي انجام شده تا کنون به اينجا ختم شده است که دبير شوراي نگهبان در نامه اي به علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي خواستار رفع ابهامات اين ماده قانوني شده است. محمدرضا جرجيسي، سخنگوي اتحاديه و اصناف چاقوسازان زنجان در اين زمينه معتقد است، با پيگيري هاي انجام شده و نوشتن حداقل 75 نامه به مسئولان مرتبط، در نهايت دبير شوراي نگهبان به رئيس مجلس شوراي اسلامي نامه‌ اي مبني بر رفع ابهام ماده منع حمل سلاح هاي سرد نوشته است. وي با بيان اينکه اين قانون در مرحله تاييد از سوي شوراي نگهبان است  افزود: اين قانون مشکلاتي را براي صنعتگران استان به وجود آورده است.
 *غداره زنجاني در موزه هاي خارجي
سخنگوي اتحاديه و اصناف چاقوسازان زنجان با اشاره به اينکه در استان زنجان قمه و قداره به صورت کلکسيوني و موزه ‌اي توليد مي_شود، افزود: اين هنر زنجاني ها است که هنر دست آنها در موزه هاي خارجي به نمايش در مي_آيد. جرجيسي با اشاره به قيمت بالاي اين محصولات، گفت: صادرات آن به کشورهاي عربي منبع درآمدي براي صنعتگران زنجاني است اما اين قانون عملا دست صنعتگران را در حنا گذاشته است.
وي خاطرنشان کرد: بازار هدف استان زنجان کشور عراق است و اما در سال جاري صادراتي انجام نشده است. سخنگوي اتحاديه و اصناف چاقوسازان زنجان با اشاره به فعاليت چيني ها در غياب صنعتگران زنجاني آغاز شده است  تصريح کرد:  بازار چاقو براي زنجان ارز آوري دارد که متاسفانه با تصويب اين قانون، اين بازار با مشکلات اساسي مواجه شده است.
 *اقدام خودسرانه پست در عدم جابه‌ جايي توليدات چاقو
جرجيسي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشکل جديد چاقو سازان زنجاني  گفت: عدم جابه‌ جايي توليدات چاقو بر سر راه صنعتگران زنجاني سبز شده است. وي با بيان اينکه پست بدون ابلاغ رسمي به چنين اقدامي دست زده است، بيان داشت: جاي تعجب دارد که مسئولان به جاي رسيدگي به موضوع، مانعي بر سر راه صنعت استان مي شوند. اين مسئول خاطرنشان کرد: اين اقدام در حالي انجام مي_شود که هنوز قانون مجلس نهايي نشده است. وي چاقو را يکي از هنرهاي اصيل و صنايع دستي استان زنجان برشمرد و افزود: اقدام پست غيرقانوني است.
 *قانون جديد حمل سلاح سرد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني 12 آبان ‌ماه امسال با پيشنهاد کميسيون قضايي براي الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامي موافقت کردند که به موجب آن، حمل و واردات سلاح سرد شامل قمه  شمشير، چاقوي ضامن‌دار، ساطور، قداره و پنجه بوکس و نيز ساير ادواتي که در درگيري فيزيکي کاربرد دارد، ممنوع و جرم محسوب مي ‌شود.  کسي که مرتکب اين جرم شود، به حداقل مجازات مقرر در اين ماده، محکوم و واردکننده نيز به جزاي نقدي درجه 6 حسب مورد محکوم مي ‌شود.در اين ماده قانوني آمده است که توليد  عرضه يا حمل ادوات موضوع اين قانون در موارد ورزشي، نمايشي، آموزشي و نياز ضروري اشخاص براي استفاده شغلي يا دفاع شخصي پس از دريافت مجوز بلامانع است. گفتني است،استان زنجان که آن را فلات زنجان نيز مي_نامند، در ناحيه مرکزي شمال غربي ايران واقع شده است. استان زنجان با هفت استان هم مرز است، اين استان از شمال به استان هاي اردبيل و گيلان، از شرق به استان قزوين، از جنوب به استان همدان، از جنوب غربي و غرب به استان_هاي کردستان و آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي محدود است. در استان زنجان رشته هاي مختلف صنايع دستي رواج دارد، از آن جمله گليم بافي در ابهر، قيدار و زنجان روستاهاي آن گيوه دوزي ابريشمي و نخي در انگوران و زنجان، چاروق دوزي در شهر زنجان  رنگرزي در ابهر، زنجان و قيدار، سفالگري در روستاي قلثوق، مليله کاري شامل سيني  سرويس بشقاب کاسه و وسايل مصرفي در شهر زنجان، ساخت انواع چاقو و کارد و قندشکن در زنجان، جاجيم بافي نواري در طارم عليا و ماه نشان، انگوران، کيسه بافي حمامي، نواري در انگوران، ماه نشان، قيدار و حکاکي روي مس در شهر زنجان را مي توان نام برد.
*صنعت چاقوي زنجان
صنعت چاقوسازي در زنجان بطور قطع ماحصل عواملي چون موقعيت جغرافيايي و نقش زنجان در جنگهاي  مختلف تاريخي (قبل از اسلام و بعد از اسلام)، موقعيت سوق‌الجيشي استان نسبت به استانهاي همجوار، قرار گرفتن بر سر تمدنهاي شرقي، غربي و نزديکي به فلات مرکزي، فراهم بودن مواد اوليه و معادن غني آهن و مس است.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، با توجه به شواهد و مدارک به دست آمده به طور قطع اعلام تاريخ دقيق و مشخص پيرامون زمان شروع اين صنعت در استان زنجان مقدور نيست  قديمي‌ترين چاقوي به دست آمده از مجموعه‌ مرد نمکي در معدن نمک چهرآباد " روستاي حمزه‌لو " متعلق به هيجده قرن پيش است.اين چاقو داراي دسته‌ اي از شاخ بز است و طول آن 11 سانتي ‌متر که با استفاده از دو ميخ پرچ به تيغه‌اي متصل شده که طول تيغه 8.5 سانتي‌متر اندازه‌ گيري مي شود.  غلاف آن از جنس چرم بوده و با بندي از جنس چرم به لباس وي متصل بوده است، طول غلاف 15.5 سانتي ‌متر است در عرض آن شکافي تعبيه شده که احتمالاً وسيله‌ اي شبيه گوش‌ پاک‌کن يا نوعي سنجاق در آن جاسازي شده است. چاقوي مزبور را مي توان به عنوان اولين و قديمي‌ترين سند موثق به دست آمده در خصوص صنعت چاقوسازي زنجان نام برد.

منبع :  

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

بي تدبيري، 18 قرن زحمت صنعتگران چاقوي زنجان را هدر مي‌دهد

چيني‌ها به دنبال قبضه کردن بازار شمشمير و غداره در غياب زنجان//
خروج

با تاييد قانون منع حمل سلاح سرد؛چاقوي زنجان که داراي قدمتي 18 قرني است با مشکلاتي مواجه مي شود که اين صنعت را تحت الشعاع قرار مي دهد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها