عصر آذربایجان

گزارش خبر

پيري جمعيت، هشداري که بايد جدي گرفت

پيري جمعيت، هشداري که بايد جدي گرفت

1403/03/06

گروه اجتماعي: يکي از موضوع‌هايي که به دغدغه اين روزها و آينده کشور تبديل شده، پيري جمعيت و کاهش زاد و ولد است؛ موضوعي که اثرهاي آن بر همه حوزه‌ها سايه مي‌افکند و آثار سوء خود را زماني نشان مي‌دهد که ديگر نمي‌شود آن را جبران کرد.


براساس آخرين برآوردهاي مرکز آمار ايران، 9 ميليون و 521 هزار نفر سالمند در کشور زندگي مي‌کنند که پنج ميليون و 897 هزار نفر آن‌ها در سن 60 تا 70 سال، دو ميليون و 658 هزار نفر در سن 70 تا 80 سال و 966 هزار نفر از سالمندان کشور نيز در سن بيشتر از 80 سال هستند. جمعيت سالمندان (افراد بالاي 65 سال) در ايران، با توجه به نرخ رشد سريع آن به‌شدت در حال افزايش است.
نقش موثر صاحبان منبرها در فرهنگ‌سازي فرزندآوري
امروز همه نسبت به اهميت موضوع جمعيت آگاهي دارند، اما فوريت و درک شرايط بحران جمعيت هنوز در جامعه احساس نشده است. در راستاي فرهنگ‌سازي براي افزايش جمعت تک تک اعضاي جامعه دخيل هستند که در اين بين، از ظرفيت تريبون‌داران، ناطقان، کاتبان و بويژه صاحبان منبر، در اين مسير نبايد به سادگي گذشت.
خالي شدن کلاس‌هاي درس و دانشگاه از پيامدهاي پيري جمعيت است
درباره افزايش جمعيت بارها توسط علما، روحانيون، ائمه جمعه و جماعت در منبرها و جلسات مختلف صحبت شده است. در همين رابطه امام جمعه ابهر گفت: يکي از دغدغه‌هاي بسيار مهم مقام معظم رهبري، پيري جمعيت ايران است.
حجت‌الاسلام سعيد مرادپور با اشاره به اينکه يکي از پيامدهاي پيري جمعيت، خالي شدن کلاس‌هاي درس دانشگاه‌ها و مدارس است، بيان کرد: در بحث جمعيت، هم سياست‌گذاران و هم ملت ما فريب خوردند و هرچه تا به حال از خوبي‌هاي تک‌ فرزندي به ما گفته‌اند، دروغ است.
وي با بيان اينکه جمعيت جوان است که آينده يک کشور را مي‌سازد و عامل اصلي رشد و ترقي جامعه محسوب مي‌شود، توضيح داد: به گفته کارشناسان، جمعيت جوان کشور کاهش پيدا کرده است و اگر به همين منوال در حرکت باشيم، در نهايت به جايي خواهد رسيد که ديگر قابل علاج نيست يا با سختي بسيار مي‌توان کمبودهاي نيروي انساني کشور و تبعات آن را جبران کرد.
سقط جنين موضوعي که نبايد از کنار آن به سادگي گذشت
آيت‌الله علي خاتمي، نماينده ولي‌ فقيه در استان زنجان با بيان اينکه امروزه يکي از خطرهاي بسيار مهم و بزرگي که کشور را تهديد مي‌کند، کاهش نرخ باروري و رشد جمعيت است، گفت: هرچند اکنون وضعيت جمعيت کشور با داشتن 30 ميليون نفر جوان خوب است، اما از دهه 80 به بعد، ميزان زاد و ولد در کشور کم شده است.
وي با توضيح اينکه موضوع بسيار ناخوشايند اين است که سقط جنين نيز بيشتر شده است، تاکيد کرد: از هر 10 نفر يک نفر در سن 60 سال به بالاست و اگر همين وضعيت ‌چهار سال بعد وجود داشته باشد، بسيار نامطلوب خواهد بود.
نماينده ولي‌ فقيه در استان زنجان با اشاره به اينکه‌ مقام معظم رهبري از سال 1390 تا کنون موضوع کاهش جمعيت را گوشزد کرده‌اند، افزود: در عمل، حرکت جدي ديده نمي‌شود و اين در حالي است که براي داشتن يک جمعيت فعال توجه به نيروي انساني، امري ضروري است.
او با بيان اينکه موضوع تحکيم خانواده در نظام اسلامي اهميت ويژه‌اي دارد که با توجه به اين موضوع در جنگ نرم، دشمن تنزل خانواده‌ها را مورد توجه قرار داده است، اظهار کرد: براي جلوگيري از پيري جمعيت، خانواده‌ها حداقل دو تا سه فرزند را مد نظر قرار دهند تا جمعيت متعادل شود.
جمعيت عامل مهم اقتدار و بالندگي کشور
حجت‌الاسلام احمد اصلاني، امام جمعه سجاس نيز در اين زمينه به پيام‌هاي قرآني در موضوع جمعيت اشاره و بيان کرد: قرآن کريم جمعيت را موهبتي الهي و کثرت جمعيت را خير کثير عنوان مي‌کند.
وي با تاکيد بر اينکه جمعيت، عامل مهم اقتدار و رشد و بالندگي فردي و اجتماعي است، اظهار کرد: جنگ جمعيتي و هلاکت نسل، سياست طاغوت و نظام سلطه است. بنابراين توجه به موضوع افزايش جمعيت، مانع جدي در مسير اجراي اين سياست دشمنان است.
او با توضيح اينکه تشکيل خانواده، همسرگزيني و فرزندآوري نياز فطري بشر است و علاقه به فرزند در نهاد همه انسان‌ها وجود دارد، گفت: ترک ازدواج و جلوگيري از فرزندآوري، تحريم حلال‌هاي الهي، باطل‌گرايي و کفران نعمت است.
امام جمعه سجاس با تاکيد بر اينکه حکومت، جامعه و خانواده مسؤول ازدواج افراد هستند، توضيح داد: ترويج و تحقق ازدواج آسان وسيله وسعت و برکت زندگي افراد است. بنابراين گفتمان‌سازي و فرهنگ‌پردازي در زمينه افزايش جمعيت، ترويج تحکيم خانواده، ترويج ازدواج‌هاي آسان، اصلاح بينش نگرش و رفتار خانواده‌ها در زمينه فرزندآوري، مطالبه تحقق کامل قانون جواني جمعيت و تقدير از سياست‌هاي تشويقي افزايش جمعيت و افشاي طرح‌هاي نظام سلطه براي کاهش جمعيت جهان بايد مهم‌ترين راهبردهاي جامعه و مسؤولان باشد.
جواني جمعيت، جاده دو طرفه بين مردم و مسؤولان
حجت‌الاسلام سيدعمران حسيني‌نسب، امام جمعه شهرستان سلطانيه در اين‌باره با بيان اينکه جمعيت يک موهبت الهي و از عوامل اقتدار و يک مانع جدي در برابر دشمنان است و در عين حال، افزايش جمعيت و فرزندآوري مورد تاکيد منابع ديني است، گفت: کاهش جمعيت خطري است که تن انسان را مي‌لرزاند و در 30 سال گذشته در حالي که کاهش نرخ باروري در دنيا 33 درصد و در دنياي اسلام 41 درصد بود، در ايران 70 درصد بود که فاجعه است.
وي با بيان اينکه مسأله جواني جمعيت موانع اقتصادي و فرهنگي هم دارد که بايد برطرف شود، ادامه داد: جواني جمعيت، جاده دو طرفه است که هم مسؤولان و هم جوانان بايد همت متقابل داشته باشند و مسؤولان بايد قوانين جواني جمعيت را اجرا کنند و در وام فرزندآوري مردم را به دردسر نيندازند و از زوج‌هاي ناباور حمايت کنند که متاسفانه کم‌رنگ شده است.
جمعيت، سرمايه بدون جايگزين هر جامعه
حجت‌الاسلام حسين‌علي زاهدي‌پور، امام جمعه خرمدره نيز با بيان اينکه جمعيت سرمايه‌ بدون جايگزين هر جامعه است، گفت: موفقيت در عرصه‌هاي مختلف علمي، فناوري، دفاعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي وابسته به جمعيت است. وي با توضيح اينکه اصرار افراطي بر کاهش جمعيت ما را با چالش جدي در حوزه‌هاي مختلف مواجه کرد، افزود: اگر نهيب رهبر عزيز و آگاه‌مان نبود، بعيد نبود که در سال‌هاي آينده با بحران‌هاي خطرناک مواجه شويم.
جمعيت، رکن اصلي تمدن‌سازي نوين
حجت‌الاسلام اسدالله زارعي، امام جمعه هيدج با بيان اينکه تمدن‌سازي نوين بستگي به جمعيت دارد، اگر انسان نباشد تمدن ساخته نخواهد شد، اظهار کرد: غربي‌ها به‌شدت در تلاشند که جمعيت جهان را کاهش دهند، اما اين موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد که در صورت وجود جمعيت است که عمران و آباداني به‌وجود مي‌آيد. به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا، وي با توضيح اينکه تأمين نيروي انساني جوان و با نشاط هم در گروي فرزندآوري است که اگر جمعيت جوان نباشد، پيرها قادر نيستند در مقابل دشمنان ايستادگي کنند، افزود: اين جوانان بودند که در جنگ توانستند نيروهاي مستکبر را به خاک و خون بکشند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها