عصر آذربایجان

گزارش خبر

پاي لنگ پرورش در کنار آموزش

پاي لنگ پرورش در کنار آموزش

1395/12/01

2 عنصر آموزش و پرورش همواره به عنوان مکمل همديگر در تربيت دانش_آموزان هستند ولي کمرنگ بودن دغدغه ها و اقدامات پرورشي در سطح مدارس، کُميت پرورش را به کلي لنگ و پاي لنگ پرورش حرکت آموزش را نيز دچار مشکل کرده است.

گروه فرهنگي: 2 عنصر آموزش و پرورش همواره به عنوان مکمل همديگر در تربيت دانش_آموزان هستند ولي کمرنگ بودن دغدغه ها و اقدامات پرورشي در سطح مدارس، کُميت پرورش را به کلي لنگ و پاي لنگ پرورش حرکت آموزش را نيز دچار مشکل کرده است. تربيت همواره با هدف آموزش و اصلاح کردن يک يا چند خصوصيت فردي، با التزام به مراقب بودن از وي به واسطه پيوستگي مربي و متربي انجام مي شود. نظام آموزشي هر کشوري از مهمترين ارکان تربيتي نسل هاي جديد آن کشور به شمار مي آيد، از اين رو نبايد اين نظام دچار انحراف از هدف شود، چرا که پيمودن راه اشتباه موجب سردرگمي نسل جديد مي شود.
به نظر مي رسد طي چهار دهه گذشته، از توازن در امر آموزش و تربيت نسل جديد، کاسته شده و رفته رفته اولويت پرورشي با تغيير نگاه مسئولان، معلمان و والدين نسبت به اين مسئله  کم رنگ شده است. اين درحالي است که داشتن جامعه مترقي و توسعه يافته متوازن، نيازمند نسلي آموزش و پرورش يافته است. امام جمعه زنجان در جلسه شوراي آموزش و پرورش استان زنجان با انتقاد از وضع موجود آموزشي  مي گويد: آموزش و پرورش 2 بال در کنار هم هستند، متاسفانه امروز خانواده ها و مجموعه آموزش و پرورش روي مسئله آموزش تاکيد داشته و اهميت چنداني به تربيت کودکان و نوجوانان نمي دهند. حجت الاسلام علي خاتمي در همين جلسه پرداختن صرف، به موضوع آموزش در مدارس را به انسان ماشين نما تشبيه کرد و گفت: 'در مدارس ايران به جاي تربيت انسان، ماشين تربيت مي کنيم'. بيان اين مسئله از زبان نماينده ولي فقيه در استان زنجان اهميت اين موضوع را نشان داده و بيان کننده ضعف عملکردي آموزش و پرورش در طول دهه هاي گذشته است. البته به نظر مي رسد مي توان نگاه مالي دولت ها، به آموزش و پرورش و کم توجهي به بحث تربيتي - آموزشي طي ساليان گذشته را، با ذکر اين نکته از زبان مديرکل آموزش و پرورش استان که 99 درصد بودجه اين اداره کل صرف حقوق معلمان مي شود، تا حدودي به اثبات رساند.
*مطلق گويي درباره کم توجهي آموزش و پرورش به تربيت، پايه علمي ندارد
مشاور مديرکل آموزش و پرورش زنجان درباره کم توجهي اين اداره به حوزه پرورش در مدارس، مي گويد: در اين رابطه نمي شود به طور مطلق اظهار نظر کرد، چرا که مبتني بر پژوهش_هاي علمي نخواهد بود. فريد باباخاني اضافه مي کند: نظام آموزشي در کشور تلاش مي_کند تا در هر 2 حوزه آموزشي و پرورشي عملکرد يکساني داشته باشد. او معتقد است: دليل نمي شود دانش آموزي که دچار برخي ناهنجاري ها شده، فقط آموزش و پرورش به عنوان مقصر معرفي شود، چرا که وي در جامعه امروز به غير از مدرسه منابع فراوان ديگري براي تغذيه فکري خود مانند استفاده از فضاي مجازي دارد.
*گسترش موسسه هاي آزاد کنکور، والدين را از تربيت محور بودن دور کرده است
معاون فرهنگي و پرورشي آموزش و پرورش استان زنجان نيز معتقد است يکي از دلايل کم توجهي به تربيت دانش آموزان، گسترش موسسه هاي کنکوري و توجه بيش از اندازه والدين به اين موضوع، باعث دوري از تربيت محور بودن دانش آموزان شده است. محمود عباسي اضافه مي کند: نبايد جاي دغدغه هاي تربيتي فرزندان با رفتن به سمت آموزش محوري کاهش يابد و اولويت هاي والدين تغيير کند. وي به تجارت از راه آموزش و سود مالي زيادي که نصيب اين موسسه ها مي شود، اشاره کرده و مي گويد: وقتي پول وارد چرخه آموزش و تربيت دانش_آموزان مي شود، خود به خود مديريت اين موضوع را تحت تاثير قرار مي دهد. عباسي ورود تلخ آموزشگاه هاي کنکوري به بازي تجاري با موضوع آموزش را درد آور توصيف کرد و گفت: هژموني اين موسسه ها حتي به مدارس مقاطع ابتدايي هم رسوخ پيدا کرده است.
به خاطر وجود زمينه هاي گسترده تحقيقاتي  پژوهشي و همچنين کثرت مدارس براي دستيابي به نتايج کامل در اين موضوع، امکان اينکه بتوان جايگاه واقعي پرورش در نظام آموزشي کشور را به طور کامل تبيين کرد، وجود ندارد.اما آنچه که آشکار است اين است که نمي شود تا زماني که نگاه به اين نهاد، مادي است و تنها يک درصد از بودجه کل آموزش و پرورش در استان زنجان به تمام حوزه ها به غير از حقوق کارمندان در اين اداره کل اختصاصي مي يابد، انتظار توازن در پرورش و آموزش داشت. گفتني است، نزديک به 99 درصد از بودجه اداره کل آموزش و پرورش به حقوق کارکنان، اين نهاد آموزشي - تربيتي تخصيص مي يابد. ماهانه نزديک به 360 ميليارد ريال صرف حقوق کارکنان اين اداره کل مي شود. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، شايد بهتر باشد مسئولان براي پيشگيري از وقوع ناهنجاري ها در جامعه مشکل را ريشه اي حل کنند و به فکر تربيت انساني باشند که به طور واقعي به درد کشور بخورد. ماحصل تربيت سيستم آموزشي بايد به گونه اي باشد که، يک دهه تحصيل در اين نظام آموزشي باعث افزايش نشاط در جامعه و جلوگيري از گسترش آسيب_هاي اجتماعي شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

پاي لنگ پرورش در کنار آموزش

پاي لنگ پرورش در کنار آموزش
خروج

2 عنصر آموزش و پرورش همواره به عنوان مکمل همديگر در تربيت دانش_آموزان هستند ولي کمرنگ بودن دغدغه ها و اقدامات پرورشي در سطح مدارس، کُميت پرورش را به کلي لنگ و پاي لنگ پرورش حرکت آموزش را نيز دچار مشکل کرده است.

آذربایجان غربی نیاز به 4550کلاس جدید دارد

خروج

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی برای رسیدن به میانگین کشور سرانه فضای آموزشی نیاز به 4550کلاس جدید دارد.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها