عصر آذربایجان

گزارش خبر

تعطيلي 16 سينماي آذربايجان غربي به دليل بي‌توجهي مسئولان استان به هنر

تعطيلي 16 سينماي آذربايجان غربي به دليل بي‌توجهي مسئولان استان به هنر

1400/04/13

گروه فرهنگي: بي توجهي به سالن هاي نمايش در سال هاي اخير باعث تعطيلي 16 سينماي شهرستان‌هاي استان آذربايجان غربي شده است. اين در حالي است که مسئولان استان هم هيچ اقدامي براي بهبودي شرايط سينماها انجام نداده‌اند.

 گروه  فرهنگي: بي توجهي به سالن هاي نمايش در سال هاي اخير باعث تعطيلي 16 سينماي شهرستان‌هاي استان آذربايجان غربي شده است. اين در حالي است که مسئولان استان هم هيچ اقدامي براي بهبودي شرايط سينماها انجام نداده‌اند.
 تنها کارشان بازسازي سينما ايران بوده که آن هم چنگي به دل نمي‌زند. فرسودگي ساختمان سينماها و به روز نشدن تجهيزات و تکنولوژي آنها و از همه مهم‌تر نبود فيلم‌هاي مخاطب پسند در کنار بي‌توجهي مسئولان به اين صنعت، از مهم‌ترين دلايل تعطيلي سينماهاي کشور از جمله آذربايجان غربي  است.در دهه گذشته کميسيوني با هدف ارائه راهکار براي برون رفت از وضعيت سينماها با همکاري اداره کل فرهنگ، سازمان مسکن و شهرسازي، شهرداري، حوزه هنري  و سازمان آتش نشاني تشکيل شد ولي متاسفانه هيچکدام از مصوبات آن تا کنون عملي نشده است.نتيجه آنکه  ساختمان 16 سينماي استان روز  به روز فرسوده‌تر شده و به حال خود رها شده و در مواردي نيز تخريب مي شوند. برخي نيز تغيير کاربري داده اند که  نشان  بي توجهي مسئولان در فعال سازي آنها است.
تنها دو سينما با سه سالن در اروميه فعال است
رئيس حوزه هنري آذربايجان غربي درباره آخرين وضعيت سينماهاي استان گفت: آذربايجان غربي در حال حاضر 19 سينما دارد که 13 سينماي آن تحت اداره حوزه هنري استان است که از اين تعداد تنها دو سينما با سه سالن در شهرستان اروميه فعال بوده و مابقي تعطيل هستند.احد هوشمند قره باغ با اشاره به اينکه متاسفانه سينماهاي استان از سال‌هاي گذشته تاکنون چندان مورد توجه مسئولان استان نبوده اند، خاطرنشان کرد: با تلاش‌هاي ما و درخواست هاي مردمي سينما ايران اروميه با تزريق اعتباراتي بهسازي و دو سالن نمايش فيلم در اين سينما راه اندازي شد. که با اين وجود ساختمان سينما انقلاب همچنان فرسوده  و در شأن مردم و صنعت سينما در استان نيست.
  بازسازي سينماي 50 ساله اروميه  در انتظار اعتبار
رئيس حوزه هنري آذربايجان غربي با اشاره به اينکه سينما انقلاب اروميه با قدمتي بيش از 50 سال در اروميه فعال است گفت: اگر اعتباراتي براي بازسازي اين سينما به حوزه هنري تزريق نشود به زودي شاهد تعطيلي اين سينما در شهر خواهيم بود.رئيسي حوزه هنري آذربايجان غربي با بيان اينکه بهسازي و بازسازي پرديس سينما آزادي اروميه از دو سال قبل آغاز شده است گفت: اين مجموعه در محل سينماي آزادي سابق اروميه احداث مي‌شود و برآورد اوليه براي ساخت اين پرديس سينمايي با هفت سالن مجزا 8 ميليارد و 500 ميليون تومان بود که با توجه به تورم موجود اعتبارات مورد نياز براي تکميل آن تا سه برابر افزايش يافته است.وي افزود: عمليات ساخت اين مجموعه از 15 بهمن سال 98 آغاز شده و در آن سينماي وي آي پي- صداي دالبي ديجيتال- سالن ويژه کودکان و ساير امکانات و استانداردهاي روز دنيا لحاظ شده است.
رئيس حوزه هنري آذربايجان غربي گفت: تورم باعث افزايش سه برابري هزينه هاي تکميل و بهره برداري از پروژه سينمايي پرديس اروميه شده است.هوشمند فرسوده و مستهلک بودن سينماهاي استان، نبود فيلم هاي مخاطب پسند به همراه رشد تکنولوژي روز دنيا را يکي از دلايل راکد و بي توجهي به صنعت سينما در سال‌هاي گذشته عنوان و اعلام کرد: از دو سال قبل با اکران فيلم هاي سينمايي‌ مخاطب پسند و بازسازي سينما ايران در اروميه شاهد آشتي مجدد مردم با سينماها بوديم که پيام زيادي در پي دارد.
وي با بيان اينکه، تنها راه احياي صنعت سينما در استان احداث پرديس هاي سينمايي است گفت: اگر در شهرهاي استان اعتبارات احياي سينما ها اختصاص يابد، شاهد فعال سازي سينماها در قالب پرديس سينمايي خواهيم بود.
سينماهاي 6 شهرستان استان غير فعال است
 مسعود يکاني مدير امور سينمايي حوزه هنري آذربايجان غربي نيز در اين باره  گفت: در سطح استان  12 سالن سينما داريم که مالکيت آنها با حوزه هنري است و از بين اين سينماها فقط دو سينماي فعال با سه سالن در مرکز استان داريم که شامل سالن هاي «سينما انقلاب» با 600 نفر ظرفيت و سالن هاي «سينما ايران» است .وي افزود: در شهرهاي اشنويه، سلماس، شاهين دژ، نقده، ماکو و خوي هم سالن هاي سينمايي داريم که غير فعال بوده و فعلا بدون استفاده هستند و سينما فرهنگ اروميه که در حال حاضر  محل اداري حوزه هنري استان آذربايجان غربي است و کارکرد سينمايي ندارد.
وي تاکيد کرد: مشکل کمبود سالن در استان آذربايجان غربي يک مشکل جدي است که با همت و حمايت‌هاي هميشگي موسسه بهمن سبز در راستاي بهبود اين وضعيت قدم‌هايي برمي‌داريم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايلنا، يکاني افزود: به همت و اراده موسسه بهمن سبز سقف سالن سينما انقلاب تعمير و سينما ايران نيز بازسازي شد و دو سالن نمايش در اين سينما راه اندازي شده است که تا حدي توانسته جوابگوي نياز مخاطبان باشد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها