عصر آذربایجان

گزارش خبر

جناب‌‌ خان‌‌هاي ايراني از سوپرمن‌‌هاي هاليوود الگو مي‌‌گيرند

ورود فرهنگ مدرنيسم با آدمک‌‌هاي پلاستيکي//

1396/05/15

گروه فرهنگي: از زمان‌‌هاي گذشته تا به حال غربي‌‌ها با استفاده از ترفندهاي مختلف، تمام ترفندهايشان را براي تغيير در ايران به کار گرفته‌‌اند و عروسک‌‌ها نيز تحفه‌‌‌هاي آنان براي اعمال سياست‌‌هايشان است.

عروسک‌‌ها هم بازي دوران کودکي‌‌‌ها ما هستند، هم بازي تمام لحظات و همراه هميشگي کودکان که حتي يک ثانيه هم آنها را از خود جدا نمي‌‌‌کنند. اما اکنون همه چيز رنگ عوض کرده و کودکان نيز تابع اين تغيير شده و سعي بر تقليد از ظاهر عروسک‌‌هاي زيبا به نام باربي را دارند، عروسک‌‌هايي که رنگ و بوي غرب را با خود به همراه آورده و در آغوش کودکان اين سرزمين جاي مي‌‌گيرند. اين همبازي‌‌‌ها گرچه تنها يک عروسک هستند، اما همين عروسک با طرز پوشش خود و شکل ظاهري تاثير بسزايي در کودکانمان مي‌‌گذارند و آنها هم خواستار اين نوع پوشش مي‌‌شوند. اين عروسک‌‌‌‌‌‌ها رفتار آينده را به کودکانمان مي‌‌‌‌آموزند و آن‌‌ها را از ارزش‌‌‌ها و هنجارهايي که از همين دوران کودکي بايد آموزش گيرند، دور مي‌‌سازند.
مطمئنا سريال‌‌‌ها و برنامه‌‌‌هاي تلويزيوني تاثير زيادي در افکار عمومي دارد، به طوري که با پخش يک فيلمي تکه کلام‌‌‌ها، اسم بازيگران و نوع پوشش آن‌ها مورد توجه بينندگان قرار مي‌‌‌گيرد و علاوه بر موارد مذکور وقتي در برنامه تلويزيوني عروسکي به عنوان بازيگر نقش آفريني مي‌‌کند  توجه کودکان و نوجوانان و حتي بزرگسالان را تحت تاثير قرار مي‌‌دهد.  از مدت‌‌ها قبل برنامه‌‌‌‌اي با عنوان "خندوانه" به کارگرداني رامبد جوان در شبکه نسيم به روي صحنه مي‌‌رود که در اين برنامه عروسکي به نام "جناب خان" حضور داشت و با پخش اين نوع برنامه‌‌‌ها کودکان عروسک بازيگر را به عنوان الگوي خود در زندگي قرار مي‌‌دادند، از اين رو ما در بازار شاهد وجود عروسک جناب خان هستيم که اين عروسک با استقبال کودکان ايراني به خصوص تبريزي قرار گرفته است، با توليد برنامه‌‌هايي از جمله کلاه قرمزي و خندوانه و ... که عروسکي نقش آفريني مي‌‌کند، باعث جذب کودکان و دسترسي به اين عروسک‌‌ها را بيشتر مي‌‌کند، البته آمار فروش اين نوع عروسک‌‌ها نيز در برهه‌‌‌اي از زمان کوتاه اتفاق مي‌‌افتد و پس از پايان يک برنامه تلويزيوني نيز شوق خريد کودکان براي خريد اين عروسک‌‌ها کاهش پيدا مي‌‌نمايد. با وجود اينکه عروسک‌‌هاي مختلفي متناسب با فرهنگ ايراني وارد بازار شده، اما فروش اين نوع عروسک‌‌ها در مقايسه با عروسک باربي بسيار ناچيز است، چرا که عروسک‌‌هاي پلاستيکي  غربي با ظاهري زيبا دل کودکان را مي‌‌‌ربايد و آنها را اسير نازيبايي‌‌‌هاي به ظاهر زيبا مي‌‌‌کند.
*عروسک‌‌‌ها، وسيله‌‌‌‌اي براي نمايان کردن فرهنگ غربي‌‌‌ها
قرايي مقدم اظهار داشت: عروسک‌‌‌ها يکي از مهم ترين عوامل ارتباطات و ارسال پيام هستند، آنها به خاطر اينکه هم تصوير و هم نوع پوشاک، پيرايش و آرايش را به دنبال دارند و بر ذهن و فکر کودک نيز تاثيرپذير مي‌‌باشند. وي ادامه داد: عروسک‌‌‌ها به عنوان اسباب بازي که در اختيار کودکان قرار مي‌‌‌گيرند حس بينايي و حس عاطفي آنها را نيز تحت تاثير قرار مي‌‌‌دهند. جامعه شناس مطرح کشور تصريح کرد: عروسک‌‌‌ها يکي از مهم‌‌‌ترين عوامل ارتباط و انتقال پيام از طرف توليدکننده کشورهاي ديگر مي‌‌‌باشد، بنابراين ذائقه، فکر و ذهن کودک را به شدت تحت تاثير قرار داده و فرهنگ کشورهاي بيگانه را وارد جامعه مان مي‌‌کند. وي وجود اين عروسک‌‌‌ها را تحت تاثير قراردادن ارزش ها، هنجارها و باورها، پيرايش کودکان و حتي دختران و زنان دانست و خاطرنشان کرد: در مقابل توليد کشورهاي غربي ما بايد عروسک‌‌هاي محلي و ملي با انواع لباس_هاي سنتي اعم از کرد، لر و ديگر مي توان ذائقه کودکان را ايراني بسازيم. قرايي مقدم ابراز داشت: قدرت مانور در مقابل کشورهاي توليدکننده اين عروسک‌‌ها کم است اگر آنها ده نوع عروسک توليد مي‌‌‌کنند ما فقط يک نوع توليد مي‌‌کنيم، اگر دامنه فعاليت‌‌ها را گسترش داده و عروسک‌‌هايي با فرهنگ ايراني، محلي و بومي بسازيم مي‌‌توانيم کودکان را نيز به فرهنگ ايراني عادت دهيم. به گزارش عصرآذربايجان به نقل از آناج، مشکل اينجاست که ما در داخل کشورعروسک‌‌هايي توليد مي‌‌کنيم ولي در کنار عروسک هاي توليد شده غربي ها چندان مورد استقبال قرار نمي‌‌گيرد. اين مهم است که کودک از همان اوايل کودکي خود را با فرهنگ ايراني عادت دهند. در فرهنگ ما ايراني‌‌‌ها و آذربايجاني‌‌‌ها قصه_ها و داستان‌‌‌هاي زيادي براي ساخت انيميشن و کارتون وجود دارد و مي‌‌‌توان براي معرفي فرهنگ و هويت اصيل خود از اين نوع کاراکترها عروسک‌‌‌هاي بومي ساخت، تا فرهنگمان را از طريق اين آدمک‌‌هاي پلاستيکي به کودکانمان آموزش دهيم تا روحيه آنها را براي خدمت به کشور و شهر خود نسبت به هويتمان افزايش دهيم.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

جناب‌‌ خان‌‌هاي ايراني از سوپرمن‌‌هاي هاليوود الگو مي‌‌گيرند

ورود فرهنگ مدرنيسم با آدمک‌‌هاي پلاستيکي//
خروج

گروه فرهنگي: از زمان‌‌هاي گذشته تا به حال غربي‌‌ها با استفاده از ترفندهاي مختلف، تمام ترفندهايشان را براي تغيير در ايران به کار گرفته‌‌اند و عروسک‌‌ها نيز تحفه‌‌‌هاي آنان براي اعمال سياست‌‌هايشان است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها