عصر آذربایجان

گزارش خبر

هدايتي که به انتخاب اجباري مدرسه دانش آموزان ختم مي‌شود

هدايتي که به انتخاب اجباري مدرسه دانش آموزان ختم مي‌شود

1395/05/24

گروه فرهنگي: روند هدايت تحصيلي و تعيين سقف امتياز منطقه‌اي سبب شده است تا دانش آموزان براي آنکه وارد رشته دلخواه خود شوند بايد در مدارسي که ظرفيت در آنها تعيين شده است ادامه تحصيل دهند که گاهي اين روند سبب شده است تا مدارسي که در منطقه سکونت دانش آموز است از پذيرش دانش آموزان به دليل نبود ظرفيت سرباز زنند.

گروه فرهنگي: روند هدايت تحصيلي و تعيين سقف امتياز منطقه‌اي سبب شده است تا دانش آموزان براي آنکه وارد رشته دلخواه خود شوند بايد در مدارسي که ظرفيت در آنها تعيين شده است ادامه تحصيل دهند که گاهي اين روند سبب شده است تا مدارسي که در منطقه سکونت دانش آموز است از پذيرش دانش آموزان به دليل نبود ظرفيت سرباز زنند.
 امسال براي نخستين بار پس از 22 سال روند هدايت تحصيلي به پايه نهم بازگشت که اين بازگشت اعتراض و سردرگمي والدين و دانش‌آموزان و بي برنامگي براي ورود دانش آموزان به مدارس را بدنبال داشته است.
بر اساس نتيجه هدايت تحصيلي دانش آموزان از پايه دهم وارد رشته تخصصي مي‌شوند که امسال در زنجان 12 هزار و 450 دانش‌آموز در پايه نهم رشته تحصيلي خود را انتخاب مي‌کنند که آمارها نشان مي دهد بيش از 60 درصد دانش‌آموزان متقاضي ورود به رشته تجربي هستند.در روند جديد هدايت تحصيلي که توسط شوراي عالي آموزش و پرورش مصوب شده است انتخاب رشته بر اساس 6 مؤلفه انجام مي‌شود و اين مؤلفه‌هايي شامل نظر دانش‌آموز با 10 درصد از کل امتياز ، نظر والدين با 5 درصد امتياز از 100، نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه با امتياز 10 درصد، نتايج آزمون‌هاي مشاوره‌اي با امتياز 30 درصد، نتايج عملکرد تحصيلي يا همان نمرات درسي با امتياز 35 درصد و نظرات مشاور با امتياز 10 درصد در نظر گرفته شده است.
اين مصوبه شوراي آموزش و پرورش که براي نخستين بار به اجرا گذاشته شده بود موجي از اعتراضات در بين دانش‌آموزان و والدين را به دنبال داشت که ادامه اين امر و مشکلات سبب حذف هدايت تحصيلي اجباري توسط رئيس سازمان بازرسي کل کشور شد.رئيس اداره مشاوره تربيتي و تحصيلي اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در اين رابطه مي گويد: روند انتخاب رشته امسال تغييراتي داشته است اما روند کلي اين انتخاب تغيير نيافته است و بلکه دانش‌آموزان به اولويت‌هاي نخست انتخابي هدايت مي‌شوند.وي اضافه مي‌کند: تا کنون 150 مورد اعتراض به آموزش و پرورش استان رسيده‌است که به 100 مورد از اين اعتراضات رسيدگي شده است و رسيدگي به باقي مانده اعتراضات ادامه دارد.
فرم هدايت تحصيلي به گونه‌اي طراحي شده است که برخلاف روند سال‌هاي گذشته که تنها ملاک ورود به رشته علاقه دانش آموز نيست و علاوه بر امتياز دانش‌آموز، تست‌هاي استعداد سنجي و رغبت‌سنجي، نظر خانواده‌ها، معلمان و مشاوران مدارس نيز جمع‌آوري شده و داراي امتيازاتي است و با توجه به نمراتي که دانش‌آموز کسب مي‌کند ده اولويت براي او مشخص مي‌شود
* روند هدايت تحصيلي مي‌تواند از ورود حجم وسيعي از دانش‌آموزان به يک رشته خاص جلوگيري کند
اينکه تا چه اندازه اي اين روند هدايت تحصيلي مي‌تواند از ورود هجم وسيعي از دانش‌آموزان به يک رشته خاص جلوگيري کند جاي سوال است چرا که هم اکنون با آمار 60 درصد کنکوري‌ها در رشته تجربي و متقاضيان 60 درصدي براي ورود به اين رشته مواجه هستيم.بهبودي با بيان اينکه هدايت تحصيلي در طول سال‌هاي گذشته سبب شده است تا بدون توجه به نيازهاي شغلي بازار کار حجم وسيعي از دانش آموزان وارد يک رشته خاص شوند ادامه داد: هم اکنون با مشکل بيکاري و نبود بازار کار براي فارغ التحصيلان اين رشته‌ها مواجه هستيم که در روند فعلي سعي شده است اين مشکل حل شود و با در نظر گرفتن امتياز منطقه‌اي و اختصاص سهميه مشخص براي هر يک از رشته‌ها برطرف شود اما متاسفانه برخي از خانواده‌ها و دانش آموزان اسرار دارند تا در رشته تجربي تحصيل کنند.
وي اضافه مي کند:براي دانش آموز بر اساس امتيازات و کارنامه هدايت تحصيلي سه اولويت در نظر گرفته شده است که اولويت اول انتخاب دانش‌آموزان بر اساس کف امتياز منطقه‌اي تعيين شده است که اگر مايل به تحصيل در اولويت‌هاي بعدي باشد بايد در مدارسي که ظرفيت پذيرش براي آنها وجود دارد اقدام به ثبت نام کند.بيان اين موضوع در حالي است که فرآيند هدايت تحصيلي علاوه بر اعتراض نسبت به نحوه اولويت دهي به انتخاب‌هاي دانش‌آموزان، مشکل نبود ظرفيت پذيرش در مدارس را نيز به بار آورده است.مريم محمدي يکي از دانش آموزان پايه نهم مي‌گويد: من براي ورود به رشته تجربي با توجه به اينکه اولويت اول من نيست و اعتراض بايد در مدرسه اي ثبت نام کنم که نزديک خانه‌مان نيست و حتما بايد با سرويس به مدرسه رفت و امد کنم.بهبودي در پاسخ به نبود ظرفيت براي پذيرش دانش آموزان در برخي از مدارس مي‌گويد: اين حرف که در مدارس ظرفيت وجود ندارد درست نيست و با توجه به امتياز منطقه اي و اولويت دانش آموزان در مدارس ظرفيت ايجاد شده است اما اگر دانش آموزي تمايل به اين داشته باشد تا در رشته اي خاص ادامه تحصيل دهد بايددر مدارسي که ظرفيت دارند پذيرش شود که خود اين موضوع مي تواند سبب شود تا دانش آموز در مدرسه ديگري پذيرش شود.
وي مي‌گويد: موضوع نبود ظرفيت براي پذيرش دانش‌آموز تنها مختص اين پايه نيست و بلکه ما اين مسئله را در دانش‌آموزان پايه ابتدايي نيز داريم که دانش‌آموزان به ساير مدارس هدايت مي‌شوند. ميانگين معدل دانش‌آموز در پايه 7 تا 9 يکي از ملاک‌هاي هدايت تحصيلي دانش‌آموزان بوده است که عدم آشنايي دانش آموزان به اين روند باعث شده است تا برخي از دانش‌آموزان با تصور اينکه تنها پايه نهم ملاک است دچار سردرگمي شوند که در اين‌باره نيز بهبودي اضافه مي کند: در سال تحصيلي آينده روند هدايت تحصيلي به صورت الکترونيکي شده و از طريق پورتال آموزش و پرورش انجام مي‌شود.
وي در ادامه با اشاره به اينکه از سال آينده روند هدايت تحصيلي از پايه هفتم آغاز مي‌شود، تشريح مي‌کند: آزمون‌هاي هدايت تحصيلي از پايه هفتم آغاز مي‌شود و سعي شده است تا با دخيل کردن سه سال تحصيلي هدايت تحصيلي دانش‌آموز با روند بهتري انجام شود . براي والدين نيز درباره اين هدايت تحصيلي انجام مي‌شد.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا صرف نظر از مشکلات پيش روي امسال اميدواريم که با اصلاح روند انتخاب و هدايت تحصيلي دانش آموزان به گونه اي انجام شود که علاوه بر رضايت خاطر و علاقه مندي دانش‌آموزان بازار کار و وفرصت‌هاي شغلي نيز براي اين افراد فراهم شود.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هدايتي که به انتخاب اجباري مدرسه دانش آموزان ختم مي‌شود

هدايتي که به انتخاب اجباري مدرسه دانش آموزان ختم مي‌شود
خروج

گروه فرهنگي: روند هدايت تحصيلي و تعيين سقف امتياز منطقه‌اي سبب شده است تا دانش آموزان براي آنکه وارد رشته دلخواه خود شوند بايد در مدارسي که ظرفيت در آنها تعيين شده است ادامه تحصيل دهند که گاهي اين روند سبب شده است تا مدارسي که در منطقه سکونت دانش آموز است از پذيرش دانش آموزان به دليل نبود ظرفيت سرباز زنند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها