عصر آذربایجان

گزارش خبر

رسانه‌هامسئوليت اجتماعي خود را فراموش کردند

رسانه‌هامسئوليت اجتماعي خود را فراموش کردند

1400/03/31

گروه فرهنگي: اسدي عضو هيأت‌علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: شکست و چالش در آموزش روزنامه نگاري يکي از ضعف هاي بزرگ ما در آموزش اين حرفه است چنانچه هنوز آموزش روزنامه نگاري و خبرنگاري بحران را نداريم.

گروه فرهنگي: اسدي عضو هيأت‌علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: شکست و چالش در آموزش روزنامه نگاري يکي از ضعف هاي بزرگ ما در آموزش اين حرفه است چنانچه هنوز آموزش روزنامه نگاري و خبرنگاري بحران را نداريم.
نشست تخصصي »گفتمان خبري کرونا ويروس در محافل رسانه‌اي کشور« 1400 باحضور سيدرضا نقيب‌السادات (عضو هيأت‌علمي دانشگاه علامه طباطبايي) و عباس اسدي (عضو هيأت‌علمي دانشگاه علامه طباطبايي) و با دبيري اسماعيل افقهي (عضو هيأت‌علمي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) به صورت مجازي برگزار ‏‌شد.
فرصت‌هايي که کرونا ايجاد کرد اما ناديده ماند
سيد رضا نقيب السادات عضو هيأت‌علمي دانشگاه علامه طباطبايي به عنوان اولين سخنران اين نشست،بود.وي در توضيح فرصت هايي که شيوع کرونا براي جامعه و مردم ايجاد کرد اما به آن پرداخته نشد گفت: کرونا براي ما فرصت هايي داشت که بايد مورد توجه قرار گيرد.
اين استاد دانشگاه با تاکيد بر شيوه خبررساني رسانه هاي فارسي زبان خارج از ايرن به بيان ويژگي‌هاي خبررساني آنان پرداخت و گفت: سياه نمايي در مورد کمبود امکانات و دانش لازم براي مقابله با کرونا، ضعف در واکسن سازي و بي اعتبار کردن فعاليت هاي ايجاد شده در زمينه توليد واکسن، دوقطبي هاي دين و سلامت يا عزاداري و سلامت (تعطيلي و باز بودن امامزاده ها و …)، بحث تناقض سلامت و کنکور يا حتي مسائل سياسي و انقلابي مانند مناسبت هاي ملي و… و تقابل آموزش و پرورش و کرونا از جمله مواردي بود که اين رسانه ها بر آن تمرکز داشتند.وي ادامه داد: دامن زدن به برخوردهاي ايدئولوژيک در مواجهه با کرونا (واکسن ايراني نخريد و…) يکي از کارهاي رسانه هاي خارج از ايران بود که شروع به تشويش افکار عمومي با اظهاراتي چون سه برابربودن ميزان مرگ و مير در مقايسه با آنچه به صورت رسمي اعلام مي شد، کردند؛ چندقطبي کردن و نااميد کردن مردم جامعه؛ بي اعتمادي نسبت به رسانه هاي داخلي به ويژه تلويزيون که اين بي اعتمادي خود باعث حضور و توجه بيشتر مردم به فضاي مجازي شد، بخش ديگري از کارهايي بود که اين رسانه ها در زمان شيوع کرونا انجام دادند.
نقيب السادات در مورد نقش رسانه هاي مجازي در بحران کرونا گفت: يکي از نکاتي که در باب اين شبکه هاي اجتماعي وجود دارد اين است که عمدتاً توييتر را در اختيار مديران و مسئولان و سياستمداران مي دانند و از سوي ديگر شبکه هايي چون اينستاگرام شرايط بيشتري براي تجارب مردم دارند.وي افزود: در غير اين صورت اين رسانه ها، رسانه‌هاي جايگزين خواهند شد و جاي رسانه رسمي اي را مي گيرند و مي توانند آسيب هايي را به همراه داشته باشند. عدم کنترل و نظارت بر روند صحت اخبار، عدم مسئوليت پذيري در نشر خبرهايي که گاهاً درست نيست، ژست هاي تبليغاتي و ايجاد تغيير در محيط هاي مرجع را مي توان از جمله ضعف هاي فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي عنوان کرد که با اقدام و بهره گيري از پتانسيل هاي اين حوزه آن را مي توان يکي از رسانه ها براي هم افزايي اطلاع رساني عنوان کرد.
تلاش خبرنگاران در بحران کرونا ديده نشد
در ادامه عباس اسدي عضو هيأت‌علمي دانشگاه علامه طباطبايي به بيان نظرات خويش پرداخت و عنوان کرد: ما در ايام شيوع کرونا با دو گفتمان اساسي مواجه بوديم: بحران در مديريت اخبار يا رسانه ها و اخبار بحران ساز در رسانه ها.
وي ادامه داد: شکست و چالش در آموزش روزنامه نگاري يکي از ضعف هاي بزرگ ما در آموزش اين حرفه است چنانچه هنوز آموزش روزنامه نگاري و خبرنگاري بحران را نداريم و اين طرح بحران نه به عنوان موضوعي مستقل که صرفاً در ميان بخش هاي ديگر مطرح مي شود.اسدي ادامه داد: موضوع ديگر اين است که رسانه هاي ما در تحليل و تبيين بحران به قبل و بعد بحران نمي پردازند و صرفاً بحران را مي بينند همچنان که در اين مدت بيشتر اقدامات کادر درمان و دولت را پوشش دادند در صورتي عواملي چون خود مردم و خبرنگاران در اين ميان مغفول ماندند و مشکلات خود خبرنگاران در گفتمان خبري کرونا جا ماند و به آن پرداخته نشد.
وي افزود: ضمن اينکه بعد حرفه اي تهيه خبر در حوزه سلامت وجود نداشت و ما خبرنگار حرفه اي حوزه سلامت تربيت نکرده ايم. ضمن اينکه مديران و سردبيران ما شم خبري در حوزه سلامت نداشتند و اين موضوع هم باعث عدم پرداخت به برخي از ابعاد داستان بود.اين استاد دانشگاه در ادامه و در توضيح بعد ديگر بحران خبررساني در ايام کرونا تصريح کرد: در گفتمان بحران در مديريت اخبار يا رسانه ها (در تمام رسانه هاي ما) دال مرکزي و تاکيد بر تهديد بود؛ در حالي که کرونا فرصت‌هايي را هم ايجاد کرد که به آن پرداخته نشد.اين عضو هيئت علمي دانشگاه تصريح کرد: در نتيج? اين اتفاقات مسئوليت اجتماعي رسانه فراموش شد و اخبار جعلي و ضدونقيض در اين ميان بسيار زياد بود.
به گزارش  آراز آذربايجان به نقل از مهر، اسدي در انتها يادآور شد: رسانه هاي سنتي در اين موارد بحران منبعي معتبر هستند چرا که مشخص است ريشه و منشا آن چيست در صورتي که در شبکه هاي اجتماعي منبع و اعتبار هميشه شفاف نيست؛ بزرگترين بحران ما در اين زمان بحران منابعي بود که از صحت و سقم آنان خبر نداشتيم.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها