عصر آذربایجان

گزارش خبر

دستگاه هاي چيني و فرسودگي خط توليد دشمنان مشترک نساجي‌زنجان

پارچه‌بافي زنجان ظرفيت اشتغالزايي ارزان//

1396/07/30

صنعت نساجي جزو صنايع قديمي استان زنجان بوده و همواره تاثير بسزايي در اشتغال داشته ولي اين روزها با ورود محصولات چيني و فرسودگي دستگاهها با مشکل مواجه است.

صنعت نساجي جزو صنايع ريشه دار در استان زنجان بوده و در اشتغال استان بسيار تاثيرگذار است. اگر مروري به گذشته اين صنعت بکنيم مي‌بينيم که صنعت نساجي در زنجان آوازه بلندي داشته و پتانسيل‌هاي لازم براي توسعه صنعت نساجي را دارد.
البته صنعتي که بيش از 30 سال از فعاليت ماشين‌آلات آن در استان مي‌گذرد و نيازمند نوسازي و به‌روز شدن ماشين‌آلات است تا حداقل حيات خود را در گردش چرخ‌هايش ببيند. البته نبايد فراموش کرد که با گرايش مردم به سمت مصرف کالا و پارچه‌هاي خارجي از ظرفيت‌هاي و پتانسيل‌هاي اين صنعت غفلت شده است.
*صنعت نساجي با ارزش‌افزوده و کاربري بالا
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از وجود 800 واحد نساجي در استان زنجان خبر داد و گفت: اين واحدها پروانه بهره‌برداري از صنعت و معدن دريافت کردند و پنج‌هزار نفر در اين واحدها مشغول به فعاليت هستند.
علي کلانتري افزود: سالانه 20 هزار تن نخ پنبه و 35 ميليون مترمکعب پارچه در استان زنجان توليد و بافته مي‌شود که در اشتغال و اقتصاد استان بسيار مفيد و موثر است.
وي با بيان اينکه صنعت نساجي نياز به حمايت دارد، افزود: صنعت نساجي ارزش‌افزوده و کاربري بالايي دارد و نسبت به ساير صنايع، نيروي کاري زيادي را مي‌تواند ايجاد کند و اشتغال ايجاد شده در اين صنعت خوب است در عين اينکه هزينه براي راه‌اندازي اين صنعت نسبت به ساير صنايع کم است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکيد کرد: براي ايجاد اشتغال در استان زنجان در بخش صنعت بيش از 600 ميليون تومان اعتبار نياز است ولي براي ايجاد اشتغال در بخش صنعت نساجي با کمتر از 200 ميليون تومان مي‌توان واحدي را در اين حوزه راه‌اندازي کرد.
کلانتري با بيان اينکه زنجيره توليد بايد تکميل شود، عنوان کرد: پنبه‌ريزي، ريسندگي، پارچه و رنگرزي بايد با کيفيت باشد تا کالاي ناب توليد شده و بتوانيم توليد پوشاک صنعتي را داشته باشيم.
وي افزود: در استان زنجان دو کارخانه فاستوني داريم و کارخانه کت و شلوار و پوست چرم را نداريم ولي در اين زمينه سرمايه‌گذاري شده و در فاز اول توليد پوشاک خواهد بود.
* زنجان در بحث اشتغال‌زايي در صنعت نساجي موقعيت خوبي دارد
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصريح کرد: استان زنجان در بحث اشتغال‌زايي در صنعت نساجي موقعيت خوبي دارد و خوشبختانه در استان زنجان درصد اشتغال در صنعت نساجي خوب است و در اين ميان بايد دولت بر اين امر اذعان داشته باشد که حمايت از صنعت، يعني توسعه اشتغال و اقتصاد و بايد براي تحقق اين مهم برنامه‌ريزي شود.
کلانتري تاکيد کرد: چند واحد صنعت نساجي در استان راه‌اندازي شده و وضعيت صنعت نساجي در استان زنجان اميدوارکننده است.
وي افزود: صنعت نساجي به سرمايه‌گذار نياز داشته و توسعه صنعت نساجي در استان زنجان نيازمند حمايت و توجه جدي است؛ چراکه اشتغال در صنعت نساجي پرکاربردترين اشتغال است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ابراز کرد: صنعت نساجي استان ظرفيت مناسبي براي توسعه داشته و توانسته است در اين زمينه دستاوردهاي خوبي داشته باشد. همچنين استان زنجان جايگاه بسيار خوبي در صنعت نساجي داشته، به گونه‌اي که در بحث ريسندگي، رنگ‌رزي و بافندگي در کشورحرفي براي گفتن دارد.
کلانتري، ماشين‌آلات صنعت نساجي را جوان دانست و گفت: ماشين‌آلات اين صنعت فرسوده نشده ولي نياز به بازسازي دارد. همچنين سهميه استان زنجان از تسهيلات 10 هزار ميليارد توماني، 270 ميليارد تومان است. براي واحدهاي کوچک زير 50 نفر اشتغال يک ميليارد تومان، واحدهاي متوسط 50 تا 100 نفر 6 ميليارد تومان وبيش از 100 نفر 15 ميليارد تومان تسهيلات براي بازسازي تاسيسات و ماشين‌آلات در نظر است.
وي با بيان اينکه در توليدات از طراحي و تکنولوژي به‌روز بايد استفاده شود، افزود: متاسفانه ما کمبود صادرات در اين زمينه را داريم و پوشش توليدي ما به 40 درصد نمي‌رسد و بايد گسترش دهيم، لذا بايد به سمت صادرات برويم و از ورود کالاي قاچاق جلوگيري کنيم؛ چرا که مانع توسعه صنعت نساجي مي‌شود.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بايد بازاريابي و صادرات را مدنظر قرار دهيم و با روش‌هاي مدرن، کيفيت را توسعه و قيمت تمام شده را پايين بياوريم تا بتوانيم در صادرات حرفي براي گفتن داشته باشيم.
وي با بيان اينکه بايد روي بازاريابي تمرکز کنيم و قيمت تمام شده را کاهش دهيم، افزود: تحقق اين امر مهم نياز به مواد اوليه با کيفيت دارد.
*زنجان يکي از قطب هاي صنعت نساجي کشور است
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به وضعيت صنعت نساجي در استان زنجان اشاره کرد و افزود: زنجان يکي از قطب_هاي صنعت نساجي کشور است و در اين زمينه جايگاه خوبي را در سطح کشور دارد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نيز به وضعيت صنعت نساجي در استان زنجان اشاره کرد و افزود: زنجان جزو پنج استان برتر در حوزه صنعت نساجي در کشور است و استان زنجان جايگاه بسيار خوبي در صنعت نساجي داشته و در بحث ريسندگي، رنگرزي و بافندگي در کشور نيز حرفي براي گفتن دارد.
ناصر فغفوري ادامه داد: مزيت اين صنعت در استان اين است که اگر 10 سرمايه‌گذار در اين زمينه در کشور فعال باشد، پنج سرمايه‌گذار حوزه صنعت نساجي در استان زنجان مستقر هستند و واحدهايي که در صنعت نساجي در استان زنجان فعال هستند، بسيار فعال بوده و صادرات هم دارند.
*صنعت نساجي ظرفيت اشتغال‌زايي بالايي دارد
وي به مشکلات واحدهاي صنعت نساجي در استان نيز اشاره کرد و گفت: سرمايه در گردش مشکل عمده اين صنعت در استان است، بنابراين بايد تلاش کنيم تا اين مشکل رفع شود؛ چراکه صنعت نساجي بسيار اشتغال‌زا است و در دولت تدبير و اميد تسهيلات خوبي براي تقويت اين واحدها ارائه مي‌شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: مشکلات صنعت نساجي در استان زنجان متفاوت‌تر از کشور است و ما در برنامه‌ خود راه‌اندازي واحدهاي نساجي در استان را داريم.
فغفوري ادامه داد: متاسفانه ورود محصولات چيني، بازار پوشاک و پارچه را تحت‌ تاثير قرار داده و اين امر صنعت نساجي را در استان با مشکل مواجه مي‌کند و گرايش مردم به سمت مصرف محصولات خارجي باعث مي‌شود که صنعت ما حرفي براي گفتن در بازار نداشته باشد، لذا معتقديم طراحي پارچه‌ها بايد به سمتي پيش برود که مطابق با سلايق افراد باشد.
وي گفت: بايد طراحي پارچه‌ها به سمتي پيش برود که مطابق با سلايق افراد باشد و بتوانيم با فرهنگ‌سازي خريد توليدات بومي و داخلي را توسعه بدهيم، از طرفي مردم نياز به جذابيت و تازگي دارند و در اين راستا اين صنعت با نيازهاي روز مردم ارتباط دارد و براي توسعه فعاليت‌ها بايد به نياز مردم توجه داشت.
فغفوري خوشبختانه استان زنجان در صنعت نساجي موقعيت خوبي دارد ولي براي توسعه و ترقي و صادرات نياز به تجهيزات و طراحي نو و باکيفيت است؛ چرا که اين صنعت در اشتغال و اقتصاد مي‌تواند موثر باشد و بايد از فرصت‌ها و موقعيت‌ها به خوبي استفاده کرد. اگر مي‌خواهيم به توسعه برسيم بايد خود مردم هم کالا و توليد داخلي را مصرف و از مصرف کالاي قاچاق صرفه‌نظر کنند تا واحدهاي توليدي و کارخانه‌هاي ما بتوانند چرخ‌هاي خود را بچرخانند.
وي، صنعت نساجي استان زنجان را جوان و پويا عنوان کرد و يادآور شد: اين صنعت در استان موقعيت خوبي نسبت به استان‌هاي ديگر دارد و صنعت نساجي در استان زنجان نسبت به ساير استان‌ها جوان و مدرن بوده و به خاطر آب و هوايي که دارد اين صنعت رونق خوبي دارد.
همچنين رئيس خانه صنعت، معدن استان زنجان نيز وضعيت صنعت نساجي در استان زنجان را اميدوارکننده عنوان کرد و گفت: واحدهاي نساجي استان زنجان داراي تجهيزات خوبي هستند.
سجاد نباتچيان، صنعت نساجي استان زنجان را جوان و پويا عنوان کرد و افزود: اين صنعت در استان موقعيت خوبي نسبت به ساير استان‌ها دارد.
وي اظهار کرد: صنعت نساجي در استان زنجان نسبت به ساير استان‌ها جوان بوده و به خاطر آب و هواي استان دارد، رونق خوبي خواهد داشت.
رئيس خانه صنعت و معدن استان زنجان گفت: اگر صنعت نساجي در استان با سرعت حرکت کند، در يک دهه از برخي از استان‌ها جلوتر مي‌رود و اين صنعت به اين خاطر بايد حمايت شود چون شکننده است.
نباتچيان تاکيد کرد: چند واحد صنعت نساجي در استان راه‌اندازي شده و چند واحد ديگر هم نصب مي‌شود و وضعيت صنعت نساجي در استان زنجان اميدوارکننده است.
*فرهنگ ايراني‌ها متمايل به پوشاک خارجي شده است
وي، قاچاق را معضل مهم اعلام کرد و گفت: فرهنگ ايراني‌ها متمايل به مصرف پوشاک خارجي شده است و قاچاق پوشاک و پارچه از طريق کانتينر وارد استان مي‌شود و بايد جلوي آن را گرفت تا توليد نساجي کشور مورد مصرف مردم قرار گيرد.
نباتچيان افزود: بايد مشوق‌ها را شناسايي و بدون اينکه کارخانه داشته باشيم با برند خود  کالا را صادر کنيم.
اين مسئول با بيان اينکه استان زنجان در بحث اشتغال‌زايي در صنعت نساجي موقعيت خوبي دارد، افزود: خوشبختانه در استان زنجان درصد اشتغال در صنعت نساجي خوب است.
وي تصريح کرد: در اين ميان بايد دولت بر اين امر اذعان داشته باشد که حمايت از صنعت، يعني توسعه اشتغال و اقتصاد و بايد براي تحقق اين مهم برنامه‌ريزي شود.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از مهر  رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: صنعت نساجي استان ظرفيت مناسبي براي توسعه دارد و توانسته است در اين زمينه دستاوردهاي خوبي داشته باشد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

دستگاه هاي چيني و فرسودگي خط توليد دشمنان مشترک نساجي‌زنجان

پارچه‌بافي زنجان ظرفيت اشتغالزايي ارزان//
خروج

صنعت نساجي جزو صنايع قديمي استان زنجان بوده و همواره تاثير بسزايي در اشتغال داشته ولي اين روزها با ورود محصولات چيني و فرسودگي دستگاهها با مشکل مواجه است.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها