عصر آذربایجان

گزارش خبر

اخذ يك هزار و 600 سند شامل 4 هزار رقبه براي موقوفات آذربايجان غربي

اخذ يك هزار و 600 سند شامل 4 هزار رقبه براي موقوفات آذربايجان غربي

1397/01/21

گروه گزارش: تثبيت مالکيت و سند دار کردن موقوفات گام مهم در احياي موقوفات به شمار مي_رود چراكه اخذ سند مالکيت موجب کوتاه شدن دست موقوفه خواران از اراضي موقوفه مي_شود و در اين راستا همکاري و تعامل خوب و سازنده دستگاه هاي اجرايي ذيربط مي تواند نقش مهمي در احيا و عمران موقوفات و بقاع متبرکه ايفا کند.

به گزارش عصر آذربايجان، وقف در واقع مشارکت گرفتن از مردم جهت حل مسائل و مشكلات در جامعه با توجه به پيشينه ديني و اعتقادي است به طوري كه در گذشته به ازاي هر نيازي که ايجاد مي شد به سرعت نيات مردم براي وقف به سمت رفع آن نياز جهت مي گرفت و حل و فصل مي شد.
سنددار شدن اموال موقوفي از دست درازي به اين اراضي جلوگيري مي کند در آذربايجان غربي نيز سنددار کردن موقوفات و بقاع متبرکه از اولويت هاي كاري اداره كل اوقاف و امور خيريه استان محسوب مي شود به طوري كه طي 85 سال گذشته ميانگين 74 سند در هر سال براي موقوفات سند اخذ شده در حالي که تنها در سال 96تعداد  يك هزار و 600 سند شامل 4 هزار رقبه براي موقوفات استان اخذ شده كه نشان از اقدامي جهادي جهت سنددار کردن موقوفات در استان مي باشد. اخذ سند مي تواند موجب ماندگاري موقوفات و اماکن مذهبي و ديني شده و از تعرض شدن افراد به اين اماکن و اراضي موقوفه جلوگيري خواهد کرد و سنددار کردن موقوفات نه تنها موجب تثبيت مالکيت اراضي موقوفات مي‌شود بلکه زمينه را براي سرمايه‌گذاري و افزايش بهره‌وري موقوفات فراهم مي‌آورد.
*رفع اختلافات اراضي ملي و زمين‌هاي موقوفات آذربايجان‌غربي تا پايان سال 97
مدير کل اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌غربي گفت: اختلافات اراضي ملي و زمين‌هاي موقوفات آذربايجان‌غربي تا پايان سال 97 به پايان مي‌رسد.
حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت در ديدار با مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان با اشاره به اينکه اختلافات اراضي ملي و زمين‌هاي موقوفات آذربايجان‌غربي تا پايان سال 97 به پايان خواهد رسيد، اظهار کرد: خوشبختانه تفاهم‌نامه بين اداره کل اوقاف و امور خيريه و اداره کل منابع طبيعي در راستاي احياي موقوفات انجام شده و در اين راستا اداره کل منابع طبيعي حمايت‌هاي بي‌دريغي در راستاي احياء موقوفات استان انجام داده است.
وي با اشاره به همکاري و تعامل بين اين دو اداره کل تصريح کرد: طي 85 سال گذشته ميانگين 74 سند در هر سال براي موقوفات سند اخذ شده در حاليکه تنها در سال 96تعداد  يك هزار و 600 سند شامل 4 هزار رقبه  براي موقوفات استان اخذ شده که نقش اداره کل منابع طبيعي در اين امر قابل تقدير است. مدير کل اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌غربي يادآور شد: علاوه بر آن خوشبختانه تعامل و همکاري مطلوبي نيز بين ادارات اوقاف و امور خيريه و ادارات منابع طبيعي و آبخيزداري در شهرستان‌هاي آذربايجان‌غربي وجود دارد.
در ادامه مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان‌غربي با اشاره به مشکلات موجود در اخذ سند موقوفات و رقبات اراضي اوقافي، ابراز داشت: در اين زمينه در هر مکان اگر ادارات اوقاف سهمي داشته باشند، اداره کل منابع طبيعي در احياي رقبات و موقوفات در کنار اداره کل اوقاف خواهد بود.
*اخذ يك هزار و 600 سند شامل 4 هزار رقبه براي موقوفات آذربايجان غربي طي سال 96
حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت در ديدار با مدير کل ثبت اسناد و املاک استان اظهار کرد: تاکنون يک هزار و 600 برگ سند و 4 هزار رقبه از رقبات آذربايجان غربي سندددار شده است. وي ضمن تبريک سال نو با تقدير از تعامل و همکاري بي دريغ اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در سال گذشته، به سبب صدور اسناد موقوفات و رقبات  از زحمات بي شائبه مدير کل و همکاران ستاد اجرايي اداره کل ثبت اسناد تقدير کرد.
مدير کل اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌غربي در اين ديدار ضمن اشاره به تفاهم نامه في مابين اداره کل اوقاف و اداره ثبت اسناد، متذكر شد: با توافق مديران کل دو دستگاه ، از نيمه دوم فروردين سال 97 جلساتي مشترک در راستاي  حل و فصل سنددار کردن رقبات و موقوفات استان برگزار خواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اجراي طرح آرامش بهاري در بقاع متبرکه استان در ايام تعطيلات نوروز، اعلام كرد: در طول اجراي طرح آرامش بهاري در بقاع متبرکه استان بالغ بر 85 هزار زائر نوروزي از اين اماکن معنوي بازديد کردند. مدير کل اوقاف و امور خيريه آذربايجان غربي ضمن اعلام اينكه طرح آرامش بهاري از 28 اسفند 96 آغاز و تا 15 فروردين سالجاري اجرا شد، افزود: حدود 7 هزار و 500 نفر در امام زادگان و بقاع متبرکه استان در لحظه تحويل سال جديد حضور داشتند.
وي با بيان اينكه طرح آرامش بهاري در 25 امام زاده و بقاع متبرکه استان در شش شهرستان برگزار شد و ميزان استقبال مردم از اين طرح نسبت به سال گذشته افزايش داشته است، ابراز كرد: تعداد 45 روحاني در 15 بقعه مجري طرح آرامش بهاري با شيوه نوين تبليغي و ترويجي فعاليت کردند که از اين تعداد مبلغ 25 روحاني اعزامي از قم و 20 روحاني بومي بودند.
حجت‌الاسلام جوانبخت در پايان از چاپ و توزيع 3 هزار نسخه نقشه مسير هاي منتهي به امامزادگان مجري طرح در استان خبر داد و گفت: ويژه نامه معرفي امامزادگان استان در 80 هزار نسخه چاپ و در مبادي خروجي و ورودي شهرهاي استان توسط کمپ هاي هلال احمر و ميراث فرهنگي استان توزيع شد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

اخذ يك هزار و 600 سند شامل 4 هزار رقبه براي موقوفات آذربايجان غربي

اخذ يك هزار و 600 سند شامل 4 هزار رقبه براي موقوفات آذربايجان غربي
خروج

گروه گزارش: تثبيت مالکيت و سند دار کردن موقوفات گام مهم در احياي موقوفات به شمار مي_رود چراكه اخذ سند مالکيت موجب کوتاه شدن دست موقوفه خواران از اراضي موقوفه مي_شود و در اين راستا همکاري و تعامل خوب و سازنده دستگاه هاي اجرايي ذيربط مي تواند نقش مهمي در احيا و عمران موقوفات و بقاع متبرکه ايفا کند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها