عصر آذربایجان

گزارش خبر

10 دليل براي فعاليت ورزشي در سالمندان

1397/11/29

گروه گزارش: ورزش در سالمندي از اهميت بالاي برخوردار است و ضروري است که افراد مسن سعي کنند فعال بمانند تا از عواقب بي تحرکي دور بمانند.

فعاليت ورزشي در سالمندان گذشته از اينکه موجب حفظ تحرک و استقامت و کاهش بروز بيماري ها مي شود، باعث نشاط و ايجاد نيروي جواني و همچنين برخورداري از يک زندگي سالم مي شود. در اين مطلب به دليل مهم که چرا سالمندن بايد ورزش کنند مي پردازيم.
1- ورزش در دوران سالمندي : افزايش تراکم استخوان و جلوگيري از پوکي استخوان
2- نقش ورزش در دوران سالمندي : بهبود خود باوري و ايجاد حس استقلال
يکي از نگراني هاي مهم در افراد مسن از دست دادن کنترل، وابستگي و يا تحميل شدن به ديگران مي باشد. ورزش کمک مي کند تا افراد مسن، ظرفيت بيشتري براي انجام فعاليت هاي روزمره ي زندگي داشته باشند.
3- نقش ورزش در دوران سالمندي : افزايش متابوليسم بدن
انجام تمرين هاي قدرتي عضلاني، سوخت و ساز و متابوليسم بدن را افزايش مي دهد. اين نکته مي تواند منجر به کاهش درصدي از کل چربي بدن شود.
4- نقش ورزش در دوران سالمندي : افزايش تعادل بدن
با گذر عمر، رفته رفته افراد سالمند کاهش طبيعي در تعادل و هماهنگي بدن پيدا مي کنند.اين وضعيت با فعاليت ورزشي به تعويق ميافتد و حتي با کسب قدرت مناسب و افزايش تعادل مانع افتادن و زمين خوردن آن ها شود.
5- نقش ورزش در دوران سالمندي : ايجاد يک حس اجتماعي و يا احساس تعلق داشتن
بسياري از افراد وقتي که سن آن ها رو به سالمندي مي رود خانه نشنين مي شوند. ورزش روابط اجتماعي را در بسياري از سالمندان بالا مي برد. در ضمن دوستي هاي جديد نيز در ورزش هاي گروهي به آن ها انگيزه مي دهد.
6- نقش ورزش در دوران سالمندي و بهبود عملکرد ريوي
با افزايش سن به دليل انحطاط ديسک ستون مهره ها، که باعث تغيير در شکل حفره قفسه سينه مي شود، عملکرد ريوي کاهش مي يابد. فعاليت هاي فيزيکي باعث کاهش ميزان انحطاط مهره و همچنين افزايش قدرت قفسه سينه شده و در نتيجه عملکرد ريه را بهبود مي بخشد.
7- اهميت ورزش در دوران سالمندي با افزايش روحيه
ورزش باعث کاهش بروز افسردگي و افزايش اعتماد به نفس مي شود، ورزش باعث احساس موفقيت در سالمندان مي گردد.
8- اهميت ورزش در دوران سالمندي و کمک به پيشگيري و تنظيم ديابت
مطالعات نشان داده است که فعاليت هاي بدني مانند ورزش ايروبيک مي تواند ابزار مهمي جهت پيشگيري و درمان ديابت غير وابسته به انسولين باشد.
9- انعطاف پذيري و بهبود حرکت و عملکرد مفاصل بدن در دوران سالمندي
در فعاليت هاي فيزيکي که بدن نياز به طيف گسترده اي از حرکت ها دارد، وزرش باعث افزايش انعطاف پذيري بدن مي شود.همچنين گردش خون نيز افزايش مي يابد.
10- بهبود وضعيت قلبي عروقي با ورزش در دوران سالمندي ورزش هاي قلبي عروقي با کاهش خطر و ريسک بيماري هاي قلبي به حفظ سلامت قلب و سيستم قلبي عروقي کمک مي کند. تمرين هاي بدني مناسب پيشرفت را در بسياري از جنبه هاي عملکرد قلب و عروق ا نشان داده است.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

10 دليل براي فعاليت ورزشي در سالمندان

خروج

گروه گزارش: ورزش در سالمندي از اهميت بالاي برخوردار است و ضروري است که افراد مسن سعي کنند فعال بمانند تا از عواقب بي تحرکي دور بمانند.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها