عصر آذربایجان

گزارش خبر

غفلت مسئولان از اصلي‌ترين منبع درآمد مردم آذربايجان‌ غربي

1398/07/17

سرويس اقتصادي: با وجود اينکه کشاورزان بارها اعتراض خود از شرايط اقتصادي و مواد اوليه را به گوش مسئولان رسانده‌اند اما تاکنون هيچ‌کدام از مديران و نمايندگان استاني در راستاي حمايت از اين قشر اقدامي نکرده‌اند.

چند سالي است کشاورزان آذربايجان‌غربي که اولين توليدکنندگان سيب در کشور محسوب شده و سالانه بيش از يک ميليون تن سيب توليد مي‌کنند، با مشکلات متعددي مواجه هستند که اين مشکلات در سال‌جاري رنگ و نوع ديگري به خود گرفته است.از ابتداي سال تاکنون کشاورزان با گراني‌هاي بيش از حد ملزومات رسيدگي به محصولات کشاورزي از جمله سموم شيميايي، کود، کارگر و موارد اين چنين روبرو هستند که در همين راستا بسياري از کشاورزان قادر به برداشت مفيد محصولات تابستانه خود نشدند.با نزديک شدن به فصل پاييز کشاورزان اقدام به خريد ملزومات لازم جهت برداشت محصولات خود‌ کردند که‌ طبق گزارشات مردمي با‌ افزايش بي‌رويه قيمت سبد پلاستکي روبرو‌شده و‌ بسياري توان خريد نداشته و برخي هم نااميد از وجود سبدهاي پلاستيکي در کارگاه‌هاي توليدي، دست خالي ماندند.طي گزارشات و پيگيري‌هاي گذشته، سراغ مسئولان مربوطه در بخش خصوصي و دولتي رفتيم که هيچ ارگاني مسئوليت اين مشکل را بر عهده نگرفته و برخي نبود مواد پلاستيکي را عامل گراني جعبه و‌کمبود اين مورد اعلام کردند و برخي هم وجود کافي مواد اوليه در بورس را خاطرنشان شدند.با اين وحود تنها‌ کشاورزان مهره سوخته اين بي توجهي‌ها مي‌شوند.
* سيب‌هايي که در باغ‌ها رها شدند
مردي ميانسال در يکي از کارگاه‌هاي توليد سبد پلاستيکي توجه خبرنگار را به سوي خود جلب مي‌کند.او که در حال گفت‌و‌گو با مسئولان اين واحد است، مي گويد: فقط 2 هزار جعبه لازم دارم، قيمت هم هرچند که باشد مي‌پردازم تا فقط بتوانم ميوه‌ام را در سبد قرار داده و بسته‌بندي کنم.اين کشاورز، مي‌گويد: يک قطعه باغ سيب زرد و قرمز در جاده دريا (چي‌چست) اروميه دارم. سيب‌هايم بسيار زيبا و بدون هيچ کرم‌زدگي يا لک هستند اما متاسفانه نه کسي خريدار سر زمين است و نه قادر به تهيه سبد براي برداشت هستم!وي، مي‌افزايد: نزديک به 20 تن سيب دارم که هرسال اجاره ميدادم اما امسال هيچ‌کس خريدار سيب‌هاي مرغوبم نشد. حال بايد آن‌ها را بسته بندي کنم تا شايد بتوانم در سردخانه بفروشم اما امروز به بيش از 7 واحد توليد و فروش سبد رفته‌ام که هيچ‌کدام حاضر به فروش 2 هزار جعبه به من نشدند. سرگردانم و نمي‌دانم چه مي‌شود.او، در پاسه به اين سوال که اگر جعبه پيدا نکنيد چه‌کار مي‌کنيد؟، مي‌گويد: چه کار مي‌توانم بکنم؟ بايد تمام محصولم را در باغ رها کنم. مگر سبد نباشد مي‌توان محصول برداشت؟ در ظروف خانه که بسته‌بندي نمي‌کنم. يا بايد تکان دهم و سيب درجه يک را به عنوان سيب صنعتي بفروشم و يا بايد بماند و در باغ بپوسد!اين کشاورز ادامه مي دهد: متاسفانه مسئولانمان در خواب به سر‌ مي‌برند‌ و‌ هيچ ارگاني جوياي حال کشاورزان نيست. مگر مي‌شود در يک شهري که 80 درصد مردم کشاورز هستند جعبه پيدا نشود؟!
* سبد دارم، کارگر پيدا نمي‌شود!
مرد ديگري که در گوشه‌اي ايستاده بود، نزديک‌تر آمده و‌خود را اسماعيل معرفي مي‌کند و مي‌گويد که از سال 69 در کار سيب است اما امسال سردرگم 5 نفر کارگر است. وي، ادامه مي‌دهد: امسال به شدت با نبود‌ کارگر فصلي و روز‌مزد روبه‌ر‌و هستيم.وي، تصريح مي‌کند: هر کيلو کاغذ جعبه را 22 هزار تومان، هر عدد سطل 15 هزار تومان، هر عدد سبد را نيز 8 هزار تومان خريده‌ام. همه چيز آماده است اما هيچ‌کس براي چيدن محصول ندارم.اسماعيل، ابراز مي‌کند: ما کشاورزان به تنهايي و مشکلات مربوط به خودمان عادت کرده‌ايم. با در باغ ماندن محصولات ما هيچ کس آسيب نمي‌بينيد.وي، تاکيد مي‌کند: رانت‌خواران، مديران و بزرگان در پي امورات خود هستند و اين کشاورزان هستند که بايد به تنهايي همه مشکلات را به دوش بکشند.
* دپوهاي کنار جاده‌اي در انتظار سيب هاي درجه يک
کشاورز ديگري، تاکيد مي‌کند: اگر قادر به برداشت محصولاتمان نشويم بايد آن‌ها را به دپوداران کنار جاده‌اي به قيمت تنها 400 تومان بفروشيم، محصولي که از اول بهار تاکنون بيش از 3 هزار تومان هزينه داشته است.طي چند هفته گذشته يکي از اصلي‌ترين بخش‌هاي سخنان حجت‌الاسلام و المسلمين سيد مهدي قريشي در خطبه‌هاي نماز جمعه مرکز آذربايجان‌غربي نيز به موضوع کشاورزي و ضرورت پرداختن مسئولان به مشکلات فعالان اين بخش اختصاص داده شده که بايد منتظر ماند و ديد اين مطالبات را مسئولان و مديران سازمان هاي مربوطه چه زماني مي‌شنوند و به حل مشکلات کشاورزان مي‌پردازند.
* پيگيري‌هايي که در نامه‌هاي اداري خلاصه مي‌شوند
طي روزهاي گذشته، برخي از نمايندگان در صفحات شخصي خود از نامه‌هايي که به بخش‌هاي مختلف دولتي در راستاي حمايت و پيگيري مشکلات کشاورزان نوشته‌اند، رونمايي کرده‌اند.گويا اين نمايندگان بيشتر براي خود قدمي انتخاباتي برداشته‌اند و هيچ نتيجه‌اي از هيچ‌کدام از نامه‌ها مشاهده نشده، ولي ديدار روز گذشته استاندار آذربايجان‌غربي با وزير جهاد کشاورزي مي‌تواند نويدبخش تصميمات مناسب در اين حوزه باشد.هرچند در اين ديدار وعده‌هايي براي حل مشکل سيب و گوجه فرنگي استان داده شده، اما بايد منتظر ماند و ديد که آيا اين تصميمات و وعده‌ها به نفع کشاورزان خواهد بود يا اينکه نرخ اندک خريد محصولات باعث بدتر شدن اوضاع مي‌شود.به گزارش عصرآذربايجان به نقل از راه دانا، بهتر است استاندار، نمايندگان مجلس و مديران دستگاه‌هاي مربوطه نسبت به حل ريشه‌اي مشکل کشاورزي اقدام درخور انحام دهند نه فقط براي نمايش کوتاه مدت يا موقت در اذهان عمومي…

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها