عصر آذربایجان

گزارش خبر

تکميل زنجيره توليد مسکن با احداث 63 هزار واحد در استان اردبيل

تکميل زنجيره توليد مسکن با احداث 63 هزار واحد در استان اردبيل

1402/09/19

گروه اقتصادي: روند اجراي طرح نهضت ملي مسکن با تامين زمين مورد نياز در تمامي شهرستان‌هاي استان اردبيل سرعت گرفته و از ابتداي سال جاري تاکنون ساخت هفت هزار واحد مسکن در اين استان شروع شده که تکميل آن در گرو پرداخت تسهيلات بانکي و همچنين آورده متقاضيان طرح نهضت ملي مسکن است.

يعقوب شاددل

گروه اقتصادي:  روند اجراي طرح نهضت ملي مسکن با تامين زمين مورد نياز در تمامي شهرستان‌هاي استان اردبيل سرعت گرفته و از ابتداي سال جاري تاکنون ساخت هفت هزار واحد مسکن در اين استان شروع شده که تکميل آن در گرو پرداخت تسهيلات بانکي و همچنين آورده متقاضيان طرح نهضت ملي مسکن است. طرح نهضت ملي مسکن در استان اردبيل با تامين زمين مورد نياز در تمامي شهرستانها شتاب فزاينده اي دارد. پيگيري و برگزاري مستمر و منظم جلسات شوراي مسکن استان با حضور مقامات ارشد استان و مسئولين دستگاه‌هاي ذيربط و تلاش همه جانبه براي گره گشايي از اين پروژه بزرگ ملي باعث شده است استان اردبيل در اجراي اين طرح در سطح کشور رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.در استان اردبيل ساخت 63 هزار واحد مسکن ملي در قالب 18 طرح نهضت ملي تا چهار سال آينده مورد توجه قرار گرفته که عمده ترين آن مربوط به ساخت 15 هزار واحد نهضت ملي مسکن در شهرک شهيد سليماني اردبيل است که در صورت مساعد بودن شرايط جوي عمليات پي ريزي اين واحد ها تا پايان سال تکميل مي‌شود.
با اين حال و در کنار جهش و تحرک شتابان احداث نهضت ملي مسکن استان اردبيل، مشکلاتي از قبيل تامين زمين مناسب، تاخير در واريزي متقاضيان، تاخير در پرداخت تسهيلات بانکي و مهمتر از همه اخذ جريمه و ديرکرد بانک‌ها از متقاضيان گريبانگير متوليان ساخت مسکن، بانک‌هاي عامل و متقاضيان مسکن شده که رفع اينگونه مشکلات مستلزم حمايت بانک‌ها در پرداخت به موقع تسهيلات و همچنين حمايت دولت در بازنگري و تعديل ميزان بازپرداخت تسهيلات بانکي است.يکي از نگراني‌هاي عمده متقاضيان نهضت ملي مسکن استان علاوه بر تاخير در واگذاري واحدها و کيفيت ساخت، بالا بودن اقساط تسهيلات بانکي طرح نهضت ملي مسکن است که بخش زيادي از متقاضيان پرداخت اقساط تسهيلات به ميزان 70 ميليون ريال در ماه را خارج از توان مالي خود اعلام کرده و خواستار تعديل در نحوه بازپرداخت اقساط تسهيلات ‌بانکي از دولت هستند.دلواپسي متقاضيان از بازپرداخت تسهيلات مسکن محبوب حيدري مدير کل راه و شهرسازي استان اردبيل با بيان اينکه دولت به تعهدات خود در ساخت مسکن عمل مي‌کند، گفت: نگراني‌هاي متقاضيان در طرح نهضت ملي مسکن بيشتر مربوط به بازپرداخت تسهيلات بانکي است که دولت براي رفع اين نگراني ميزان پرداخت اقساط وام را از 90 ميليون ريال در ماه به 70 ميليون ريال کاهش داد.وي افزود: هيچ نگراني در نحوه ساخت مسکن و تکميل به موقع آن وجود ندارد و دولت به نعهدات خود در اين زمينه عمل خواهد کرد و ما هم مصمم هستيم مسکن مورد نياز متقاضيان را به موقع تکميل کرده و به آنها واگذار کنيم .حيدري ادامه داد: دولت ساخت چهار ميليون واحد مسکن را تا چهار سال آينده در کشور تعهد کرده و مقرر است در استان اردبيل هم 63 هزار واحد مسکن تا چهار سال آينده احداث شود که هم اکنون عمليات ساخت هفت هزار واحد نهضت ملي مسکن در استان شروع شده است.
نبود توان مالي برخي از متقاضيان مسکن در تامين آورده اوليه
يکي ديگر از علل تاخير در اجرا و ساخت مسکن، آورده اندک برخي متقاضيان و همچنين تاخير در پرداخت آن است که همين عامل سبب فروش امتياز مسکن از سوي برخي متقاضيان به واسطه گران در استان شده است.حيدري در اين زمينه با بيان اينکه آورده متقاضيان با تاخير پرداخت مي‌شود، افزود: با پرداخت به موقع آورده متقاضيان روند ساخت مسکن سرعت گرفته و در زمان مقرر تکميل مي‌شود.
مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل خريد و فروش امتياز مسکن را غير قانوني دانست و گفت: متأسفانه عده‌اي دلال تلاش مي‌کنند تا به صورت غيرقانوني امتياز نهضت ملي مسکن را داد و ستد کنند که اين امر نه تنها غيرقانوني بلکه به ضرر متقاضيان است.
حيدري بيان کرد: امتياز نهضت ملي مسکن با نازل‌ترين قيمت بين 17 تا 23 ميليون تومان به فروش مي‌رسد که در واقع نوعي تخلف قانوني است چرا که دولت زمين اين طرح را به صورت رايگان به متقاضيان واگذار کرده و 550 ميليون تومان تسهيلات با بهره 18 درصد به هر متقاضي پرداخت مي‌کند.مديرکل راه و شهرسازي اردبيل افزود: ما به متقاضيان طرح ملي مسکن که بالغ بر 23 هزار و 924 نفر هستند هشدار مي‌دهيم که از خريد و فروش خودداري کرده و اجازه ندهند بازار سياه مسکن در استان ايجاد شود.
حيدري با بيان اينکه تاکنون در قالب طرح نهضت ملي مسکن ، کسي از متقاضيان انصراف نداده است، افزود: با شروع عمليات اجرايي طرح نهضت ملي مسکن، مراحل ثبت‌نام از متقاضيان در استان انجام شده و تاکنون بيش از 118 هزار نفر در اين طرح ثبت‌نام کردند که از اين تعداد 43 هزار متقاضي تأييد نهايي شدند و 30 هزار نفر واريزي وجه اوليه 40 ميليوني را پرداخت کردند.
مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل گفت: زمين مورد نياز 30 هزار متقاضي مسکن در استان تهيه شده و همچنان براي 2 هزار متقاضي با کمبود زمين روبه‌رو هستيم.حيدري افزود: به تناسب آورده متقاضيان و پرداخت تسهيلات روند احداث نهضت ملي مسکن در حال انجام است و بانک‌ها نيز موظف هستند تسهيلات مسکن را تا سقف پنج هزار و 500 ميليون ريال براي سنتي سازها پرداخت کنند براي واحدهاي صنعتي ساز هم اين رقم تا 30 درصد افزايش مي يابد.
کوتاهي راه و شهرسازي در نظارت فني مسکن صحت ندارد
طرح برخي ادعاها مبني بر نبود نظارت فني بر نحوه ساخت مسکن ملي در استان يک هفته پيش در رسانه‌ها به عنوان عمده ترين دغدغه متقاضيان مسکن تبديل شده بود. در اين زمينه معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازي استان اردبيل اينگونه اظهار نظرها نادرست خواند و گفت: تمامي واحدهاي نهضت ملي مسکن از سوي مهندسان سازمان نظام مهندسي ساختمان و همچنين کارشناسان و مهندسان فني راه و شهرسازي به صورت سازماندهي شده نظارت مي‌شود.
محمد زارع حسين‌زاده معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازي استان اردبيل با بيان اينکه نظارت کافي بر ساخت مسکن در استان وجود دارد، افزود: بهترين و باکيفيت‌ترين واحدهاي مسکن در استان در دست احداث است و اجازه نمي دهيم در نظارت ساخت مسکن اهمال و سهل انگاري صورت بگيرد.وي اظهار کرد: در ساخت واحدهاي مسکن کليه مقررات ساختمان به ويژه مبحث 19 مورد توجه قرار گرفته تا با کيفيت مناسب احداث و تحويل متقاضيان شود.
تکميل 600 واحد مسکوني در استان اردبيل تا پايان سال مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل گفت: با توجه به اينکه اجراي طرح نهضت ملي مسکن با هدف حمايت از افراد فاقد مسکن به‌ويژه گروه‌هاي کم‌درآمد از مهم‌ترين برنامه‌هاي راه و شهرسازي است سال گذشته 180 واحد مسکن ملي در اردبيل به بهره‌برداري رسيد و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال هم 600 واحد مسکن در نقاط مختلف استان به بهره‌برداري برسد.حيدري افزود: هم اکنون 15 هزار واحد مسکوني در قالب نهضت ملي مسکن به مساحت 645 هکتار در شهرک شهيد سليماني اجرا مي‌شود که از اين تعداد قرارداد ساخت 13 هزار واحد با پيمانکار بسته شده و طرح مذکور در مرحله اجراي فونداسيون است.
وي با بيان اينکه برنامه پيش بيني شده براي اجراي اين واحدها 2 ساله است، افزود: در حال حاضر پي ريزي هفت هزار و 500 واحد از اين شهرک اجرا شده و تمام سعي ما بر اين است اگر شرايط جوي اجازه دهد عمليات پي‌ريزي 15 هزار واحد تا پايان سال به اتمام برسد.
ميزان پيشرفت واحد هاي پيشران مسکن ملي در استان اردبيل مدير کل راه و شهرسازي استان اردبيل گفت: طرح 460 واحدي انديشه سه اردبيل با مساحت مفيد 90 متر مربع در قالب 46 بلوک 10 واحدي با پيشرفت فيزيکي 70 درصد در حال احداث است که در سه ماهه اول سال آينده اين طرح‌ها تحويل متقاضيان مي‌شود.وي افزود: همچنين طرح 210 واحدي انديشه 2 اردبيل نيز در 21 بلوک 10 طبقه به مساحت 90 متر آماده بهره برداري است.حيدري ادامه داد: ساخت 15 هزار واحد در قالب 13 سايت به صورت سنتي و صنعتي شهرک شهيد سليماني با مساحت 600 هکتار دردست اجر است که پيش‌بيني مي‌شود در 2 سال آينده بخش عظيمي از اين طرح‌ها آماده بهره‌برداري شود.
وي اظهار کرد: در مشگين‎شهر و اردبيل طرح‌هاي صنعتي سازي به تعداد پنج هزار و 500 واحد در حال اجراست که بانک‌هاي عامل براي استفاده‌کنندگان از اين فناوري‌هاي نوين با 30 درصد رشد تسهيلات پرداختي و مصوب را انجام مي‌دهند.حيدري بيان کرد: ساخت 510 واحد مسکن در شهرک خراساني اردبيل، ساخت 150 واحد در مير اشرف اردبيل و همچنين ساخت 294 واحدي سپاه و 80 واحدي صدا و سيما در مرجله اجرا است.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، طرح جهش توليد مسکن، از سوي دولت و با هدف خانه‌دار کردن اقشار جامعه در سال جاري ارائه شده و ‌هدف نهايي آن ساخت چهار ميليون واحد مسکوني طي چهار سال آينده در کشور مي‌باشد. بر اساس اين گزارش سقف تسهيلات مسکن براساس مناطق مختلف شهري و روستايي اعلام شده و قرار بر اين است که ‌تسهيلات اين طرح بر اساس قيمت تمام شده مسکن در مناطق مختلف تعيين شود. سقف وام جهش توليد مسکن در مراکز استان‌ها 550 ميليون ‌تومان و در ساير شهرها 500 ميليون تومان در نظر گرفته شده است،

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها