عصر آذربایجان

گزارش خبر

ضرورت نهادينه شدن فرهنگ وقف در جامعه

1398/08/20

گروه گزارش: ضرورت دارد براي ترويج موضوع وقف و نهادينه‌سازي آن در جامعه تلاش و جايگاه وقف در اسلام به جامعه معرفي شود و اطلاعات مردم در اين راستا را بيش از گذشته بالا برده شود.

به گزارش عصرآذربايجان، امام جمعه اروميه، حجت‌الاسلام سيدمهدي قريشي در همايش ياوران وقف بر سنت حسنه وقف در جامعه تاکيد کرد و گفت: انسان به مقام نيکي نمي‌رسد مگر اينکه از اموال خود نيکي کند.وي اضافه کرد: وقف صدقه جاريه بوده و انسان پس از مرگ مي‌تواند از علمي که به ارث گذاشته بهره‌مند شود يا از فرزند صالح يا بناي مسجد خود منفعت ببرد.
*آذربايجان‌غربي جزو 5 استان برتر کشور در اخذ سند مالکيت موقوفات
مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌غربي، حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت نيز در اين همايش با اشاره به اينکه اين استان جزو پنج استان برتر در اخذ سند مالکيت موقوفات است گفت: 83 درصد موقوفات آذربايجان‌غربي سنددار هستند. وي با يادآوري اينکه پيامبر اسلام (ص) بزرگترين واقف جهان اسلام بوده است، خاطرنشان کرد: بر همين اساس، سازمان اوقاف براي آشنايي اقشار مختلف مردم با سنت حسنه وقف، هفته‌اي را به نام هفته وقف نامگذاري کرده است.وي اضافه کرد: حضرت زهرا (س) و حضرت علي (ع) ده‌ها هزار درهم و دينار و نيز باغات و نهرهاي فراواني را وقف کرده و امروز شاهد رشد و گسترش اين سنت حسنه وقف هستيم.مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌غربي با اشاره به اينکه هم‌اکنون بيش از يک ميليون و 250 هزار رقبه در کل کشور به ثبت رسيده است افزود: همچنين 195 هزار موقوفه نيز در انواع و اقسام مختلف زمينه‌ها ثبت شده است.وي با تاکيد بر اينکه سنت حسنه وقف براي گره‌گشايي از مشکلات مردم در کنار موسسات خيريه، اقدام مي‌کند اضافه کرد: به تعبير امام خميني (ره)، وقف يک نهاد ديني و خدماتي شناسايي شده در انواع و اقسام زمينه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است.حجت‌الاسلام جوانبخت در ادامه با اشاره به اينکه 90 هزار مسجد کل کشور از موقوفات هستند افزود: علاوه بر آن، 25 درصد مراکز درماني کل کشور و نيز نيروگاه اتمي نطنز و فرودگاه اصفهان جزو موقوفات هستند.
وي با اشاره به اينکه بيشترين عرصه نيت واقفان خيرانديش مذهبي و عزاداري حضرت سيدالشهدا (ع) است تصريح کرد: از بابت اين موقوفات، شاهد بسط و گسترش اهداف حسيني هستيم.مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان‌غربي در ادامه بيان کرد: تاکنون  38 هزار رقبه و 6 هزار و 600 موقوفه خرد و کلان در آذربايجان‌غربي به ثبت رسيده است.
جوانبخت با اشاره به اينکه در طول چهار سال گذشته 47 ميليارد تومان از موقوفات متصرفي و غيرمتصرفي استان و نيز در مجموع 57 ميليارد تومان از محل بقاع متبرکه، امامزادگان و موقوفات درآمدزايي شده است افزود: تاکنون 53 ميليارد تومان از اين درآمدها صرف هزينه‌هايي همچون بهداشت و درمان، مخارج طلاب و ساخت و ساز مسجد و حسينيه شده است.وي با اشاره به اخذ سند مالکيت موقوفات براي احقاق حقوق آنها تصريح کرد: خوشبختانه هم‌اکنون آذربايجان‌غربي جزو پنج استان برتر در اخذ موقوفات بوده تا جايي که 83 درصد  موقوفات داراي سند مالکيت هستند.
*تجليل از ياوران وقف در چايپاره 
حجت الاسلام رستملو در همايش ياوران وقف که با هدف ترويج اين سنت حسنه و فرهنگ خيرخواهانه در شهرستان چايپاره برگزار شد، با بيان اينکه با وقف زندگي دنيوي و اخروي بيمه مي‌شود، اظهار داشت: سه قشر پرونده اعمال شان بسته نمي‌شود که شامل کسي که فرزند صالحي تربيت کند،کسي که علمي از خود برجاي بگذارد که ديگران منتفع شوند و کسي که صدقات و باقيات صالحات داشته باشند و واقفين مصداق آن هستند. رئيس اداره تحقيق اوقاف آذربايجان غربي با اشاره به اينکه  شفافيت سازي اصل اساسي در هر کاري است، يادآور شد: وقف انواع مختلفي دارد که يک بخش به درآمدزايي مي رسد و به نام وقف منفعتي شناخته مي شود و يک بخشي هم تربيتي و ديني است مثل مسجد که به نام وقف انتفاع آن را مي شناسند. وي بر ترويج و نهادينه شدن وقف هاي اجتماعي و مشارکتي در جامعه تاکيد کرد و گفت: وقف عاملي است که مي تواند تبديل ثروت کند و به نوعي درآمدزايي ويژه اي را داشته باشد و بايد دانست تمامي درآمدهاي حاصل از هر نوع وقف منفعتي در همان منطقه هزينه خواهد شد و به جايي ديگر نخواهد رفت. 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها