عصر آذربایجان

گزارش خبر

کرونا خبرنگارها را به دنياي جديدي برد

کرونا خبرنگارها را به دنياي جديدي برد

1399/05/12

گروه فرهنگي:يک استاد ارتباطات با بيان اينکه خبرنگاران از طريق فضاي مجازي مي‌توانند در خانه کارهايشان را انجام دهند، به مديران رسانه‌ ها توصيه مي‌کند که در شرايط بحران کرونا تا جاي ممکن شرايط دورکاري را براي خبرنگاران فراهم کنند.

گروه فرهنگي:يک استاد ارتباطات با بيان اينکه خبرنگاران از طريق فضاي مجازي مي‌توانند در خانه کارهايشان را انجام دهند، به مديران رسانه‌ ها توصيه مي‌کند که در شرايط بحران کرونا تا جاي ممکن شرايط دورکاري را براي خبرنگاران فراهم کنند.
 اميدعلي مسعودي ـ مدير گروه ارتباطات دانشگاه سوره ـ درباره شرايط جديدي که کرونا براي حوزه روزنامه‌نگاري و خبرنگاران فراهم کرده است، مي‌گويد: خبرنگاران هم در همين جامعه زندگي‌ مي کنند و مجبورند مانند بقيه در قرنطينه باشند. الان کنفرانس هاي مطبوعاتي برگزار نمي شود. قبلا خبرنگارها به کنفرانس هاي مطبوعاتي دعوت مي شدند اما الان اغلب روابط عمومي ها اخبار را به خبرنگاران منتقل مي کنند و خبرنگاران هم همچنان بايد وظيفه شان را انجام دهند. هر دو طرف بايد به سمت ارتباطات غيرحضوري بروند که مي تواند تلفني و يا در فضاي مجازي باشد. خبرنگارها دارند دنياي جديدي را تجربه مي کنند. دنيايي که در آن کنفرانس مطبوعاتي نيست مصاحبه حضوري نيست اما دنيايي است که مي توانند اخبار، عکس ها و ويديوها را دريافت کنند سپس گزينش کرده و ارزش هاي خبري را بررسي کرده و منتشر کنند.
مسعودي در ادامه مي‌گويد: پيشنهادم به مديران و سردبيران اين است که تا جاي ممکن شرايط دورکاري را براي خبرنگاران فراهم کنند. با توجه به امکانات زيادي که الان وجود دارد خبرنگاران از خانه حتي مي‌توانند صفحه‌بندي کنند. حتي شوراي سردبيري هم مي‌تواند کارش را به صورت مجازي انجام دهد. آرام آرام بايد نسخه‌هاي کاغذي را کم کرده و به سمت نسخه‌هاي آنلاين برويم. پيشنهاد بعدي من توجه به شهروند خبرنگارهاست. الان خبر در خيابان نيست، در خانه‌هاست و خانه‌ها خبر را به روي شبکه مي‌برند. خبرنگارها بايد بررسي کنند کدام گروه‌هاي مجازي بيشتر اخبار را منتقل مي‌کنند. بايد گروه‌هاي فعال را پيدا کنند و با آن‌ها تعامل داشته باشند. پشت صحنه رسانه‌هاي جريان اصلي، شبکه‌هاي اجتماعي است. خبرنگاران در خانه به هر گوشه‌اي از دنيا مي‌توانند سرک بکشند و اخبار سرويس خودشان را منتقل کنند.
او دوران کرونا را دوران شرايط جديد و تغيير عنوان و اضافه مي کند: دوران کرونا، دوران شرايط جديد است. بخشي از رفتارهاي اجتماعي و فردي ما بايد تغيير کند و اين تغيير در بعد جهاني است؛ براي مثال نوع احترام گذاشتن ما در ديدارهايمان در هر کشوري متفاوت بود. در ايران و اروپا دست مي دادند. در ژاپن تعظيم مي کردند و در کشورهاي عربي در آغوش مي گرفتند. اما الان همه جا يکنواخت شده و بايد فاصله رعايت شود. بخشي از ارتباطات احساسي ما هم دچار تحول شده اما جايگزين اين ارتباطات، روابط الکترونيکي است.
 ما الان به ارتباطات از طريق گوشي هاي هوشمند روي آورده ايم و بخش عمده ارتباطات ما به فضاي مجازي منتقل شده است. در فضاي مجازي اطلاعات و داده هاي بسياري وجود دارد. هم مي توانيم محتوايي که ديگران توليد کرده اند را ببينيم و هم خودمان توليد محتوا کنيم؛ البته افزايش سواد رسانه اي در اين ارتباطات حائز اهميت است.
رييس هيات مديره انجمن سواد رسانه‌اي ايران، به خبرنگاران توصيه مي‌کند تا به شهروند خبرنگارها بيشتر توجه داشته و با گروه‌هاي اجتماعي در تعامل باشند. او در اين زمينه مي‌افزايد: امروز مردم در کسري از ثانيه اخبار را از طريق گوشي‌هايشان منتقل مي‌کنند و شهروندخبرنگارها زياد شده‌اند. حضور مردم و شهروند خبرنگارها مي تواند باعث تقويت خبرگزاري‌ها شود. در دوران کرونا تحرک فيزيکي کمتر شده اما دسترسي به اخبار را مي توان از فضاي مجازي پيگيري کرد. تفاوتش با گذشته در اين است که ما از اخبار رسمي داريم فاصله مي گيريم و به اخبار غيررسمي متصل مي شويم.
اين استاد ارتباطات سرعت و امکان تعامل با مخاطب را دو ويژگي مثبت روزنامه‌نگاري آنلاين عنوان مي کند و مي‌گويد: روزنامه نگاري آنلاين به دليل سرعت زيادش باعث شده ارزش تازگي خبر حفظ و خبر بيشتر بازنشر شود. قبلا ما روزنامه هايمان ديروزنامه بود؛ مثلا من ‌که در خرم آباد ساکن بودم خبر قبولي خودم در کنکور را 12 ساعت بعد فهميدم. روزنامه با اتوبوس مي‌آمد شهرمان و تا برسد چند ساعت طول مي کشيد. معمولا يک روز بعد از تهران به ما مي رسيد و ديروزنامه بود. اما روزنامه نگاري آنلاين از اين نظر خيلي کمک کرده است و علاوه بر اين همزمان مي توانيم ‌نظر هم بدهيم و با رسانه‌ها تعامل داشته باشيم.
مسعودي سرعت و تعاملي بودن را از خصوصيت هاي خوب روزنامه نگاري آنلاين برميشمارد و اضافه مي کند:  علاوه بر اين ويژگي ها، به صورت آنلاين حجم زيادي از اخبار قابل انتشار است و با لينک به راحتي مي توانند اطلاعاتشان را تکميل کنند. قبلا بايد ارجاع مي‌دانند به منبعي ديگر. روزنامهنگاري آنلاين در انتشار اخبار و اطلاعات خيلي تاثيرگذار است. الان هر خانه مرکزي از جهان است. کرونا باعث شد که جهش ما از دوران سنتي رسانه ها به رسانه هاي مدرن و الکترونيکي جهش خيره کننده اي باشد و به نظر مي رسد در دوران پسا کرونا هم اين جهش تکميل شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا،به گفته اين استاد ارتباطات، يکي از اشکالاتي که روزنامه‌نگاري در موج دوم کرونا داشت عدم پرداختن به ارتباطات بهداشتي بود که يکي از رشته‌هاي جديد در علم ارتباطات است و به سلامتي انسانها فکر مي‌کند. يکي از تئوريهايي که در اين حوزه وجود دارد توجه به محرومان و نيازمندان در بحران است. نيازمندان با وقوع بحران دستشان خالي مي‌شود و حتي رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي هم برايشان امکان‌پذير نيست. البته مي‌دانم کشور شرايط خاصي دارد و دولت تحريم است اما رسانه‌ها در پرداختن به اين مسئله کوتاهي کردند.
او در عين حال معتقد است در دوران کرونا در حوزه آموزش خيلي خوب کار شده است و خبرگزاري‌ها، صدا و سيما و مطبوعات در اين زمينه خوب عمل کردند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها