عصر آذربایجان

گزارش خبر

نگاه تجاري بر موسيقي نمايش‌ها غالب است

نگاه تجاري بر موسيقي نمايش‌ها غالب است

1399/07/27

گروه فرهنگي : تاثيرگذاري و جذابيت بيشتر موضوعات مذهبي در ترکيب با موسيقي و نمايش، است. ساخت قطعات مذهبي در موسيقي کلاسيک غرب هم توسط آهنگسازان بزرگي مانند موتزارت يا جوزپه وردي، در قالب رکوئيم (آمرزش خواني) صورت گرفته است و در حقيقت ممکن است هر هنرمندي نسبت اعتقادات و ايده خود روي موضوعات مذهبي کار کند.

گروه فرهنگي : تاثيرگذاري و جذابيت بيشتر موضوعات مذهبي در ترکيب با موسيقي و نمايش، است. ساخت قطعات مذهبي در موسيقي کلاسيک غرب هم توسط آهنگسازان بزرگي مانند موتزارت يا جوزپه وردي، در قالب رکوئيم (آمرزش خواني) صورت گرفته است و در حقيقت ممکن است هر هنرمندي نسبت اعتقادات و ايده خود روي موضوعات مذهبي کار کند.
 در ايران نيز با توجه به استعدادها، امکانات و تکنولوژي که در دست داريم، اگر بتوانيم موضوعات آييني، قومي و مذهبي را با روايت ديگري براي مخاطبان به تصوير بکشيم، براي آنها جذاب خواهد بود. برديا کيارس که به تازگي همکاري با موسيقي نمايش »علمدار« به تهيه کنندگي پرويز پرستويي را در کارنامه خود ثبت کرده است، درباره تجربه حضور در چنين رويدادي و جايگاه موسيقي نمايش در ايران با ايسنا گفت وگو کرد.
*جايگاه موسيقي نمايش در ايران
اين هنرمند موسيقي که پيشتر در پروژه‌هاي مشابه همچون »بينوايان«، »اشک‌ها و لبخندها« و »اليور توئيست« هم حضور داشته است، با بيان اينکه برگزاري موسيقي نمايش در جهان به عنوان اپرا و موزيکال مرسوم است، اظهار کرد: در دنيا سالن‌هايي مخصوص براي اپرا ساخته مي‌شود و خواننده‌ها به عنوان سوليست با ارکستر همراهي و در عين حال بازي هم مي‌کنند.
 براي برگزاري اين برنامه، از آنجا که به علت شيوع کرونا در برگزاري رويدادهاي فرهنگي هنري وقفه افتاده بود، امکان برنامه ريزي قبلي وجود نداشت؛ وگرنه بايد پيش از برگزاري چنين رويدادي، سالن مناسب برگزاري آن را آماده مي‌کردند؛ البته در ايران تنها سالن مناسب براي اپرا، تالار وحدت است که پيش از انقلاب نيز چنين برنامه‌هايي در آن اجرا مي‌شد.
اين هنرمند ادامه داد: نسبت به استمرار برگزاري برنامه‌هاي موسيقي نمايش، خوش بين هستم؛ زيرا به طور کلي چنين اجراهايي در جذب مخاطب موفق عمل مي‌کنند.
 بايد در نظر بگيريم که در موسيقي نمايش‌ها، از دو ژانر هنري استفاده مي‌شود و اين امر مي‌تواند طرفداران هر دو بخش را به سالن‌ها جذب کند و در نتيجه برايشان جذاب‌تر واقع شود.
او تاکيد کرد: آهنگسازان‌ مطرح دنيا مخاطبان خاص خود را دارند ولي وقتي موضوعاتي را که مردم با آنها آشنا هستند، در غالب چنين رويدادهايي ارائه دهيم، مخاطبان بيشتري جذب خواهد شد.
*اجراي اپرا در ايران عملي است؟
اين هنرمند درباره امکان اجراي اپرا در ايران و محدوديت‌هاي موجود، بيان کرد: در وهله اول بايد بودجه کلاني براي چنين اقداماتي در نظر گرفته شود تا بتوان امکانات لازم را تهيه کرد. در قدم بعدي براي اينکه ارکستر اپرا داشته باشيم بايد سالني ساخته شود که مختص اجراي اپرا باشد؛ در غير اين صورت بايد از تالار وحدت استفاده شود. اينکه در پايتخت کشوري با اين عظمت تنها دو سالن استاندارد وجود دارد، واقعا جاي تأسف دارد؛ البته تالار وحدت سالن اپراست و سالن خيلي مناسبي براي ارکستر سمفونيک نيست.
 از طرف ديگر بيشتر سالن‌هايي که داريم قديمي هستند و بايد بازسازي شوند. امکاناتي هم که در تالار وحدت داريم، نياز به رسيدگي و تعمير دارند.او ادامه داد: همچنين بايد يک ارکستر اپرا مثلا با عنوان ارکستر اپراي تهران تشکيل شود و بر اساس آن برنامه ريزي ساليانه کرد که چه اپراهايي قابل اجرا است و اصلا چه اپراهايي اجرا شود. البته بايد در نظر گرفت که خطقرمزهايي داريم که بايد رعايت شوند.
 کيارس در بخشي از صحبت هايش تأکيد کرد که »موسيقي نمايش‌هايي که تا به حال به روي صحنه برده‌ايم، از قبل برايشان برنامه ريزي نشده و اينگونه نبوده که به عوامل کار اطلاع داده شده باشد که مثلا دو سال آينده بايد اجرا را به روي صحنه ببرند؛ بلکه اين پروژه‌ها بيشتر براساس شرايط اجتماعي اجرا شده‌اند.«
او همچنين درباره جايگاهي که ممکن است اين موسيقي نمايش در آينده داشته باشد، اظهار کرد: ممکن است سال‌ها بعد، از اين رويداد به عنوان يکي از نخستين اجراهايي ياد شود که برگزاري آن توسط يک ارکستر بزرگ به صورت زنده از تلويزيون پخش شد و هر کسي مي‌توانست به راحتي از تلويزيون خانه خود چنين اجرايي را ببيند؛ البته يکي از مشکلاتي که پخش چنين اجرايي از تلويزيون و يا به صورت آنلاين دارد، اين است که آنچه که شنونده در سالن مي‌شنود با آنچه که بيننده از تلويزيون مي‌بيند  بسيار متفاوت است؛ چون به عواملي مانند سيستم صوتي تصويري هر خانه و يا تغييراتي که ممکن است حين فيلمبرداري و پخش در صدا ايجاد شود، بستگي دارد؛ البته مشکلات چنين اجراهايي در همه جاي دنيا به همين صورت است و اگر من هم بخواهم از خانه خود اجراي ارکستر فيلارمونيک برلين را به صورت زنده ببينم، تفاوت بسياري با آنچه که ممکن بود در سالن بشنوم خواهد داشت.
*نگاه تجاري غالب بر موسيقي نمايش‌ها در ايران
او با اشاره به پيش توليد عظيم و ضرورت بازگشت سرمايه موسيقي نمايش‌ها در ايران، بيان کرد: بر اساس تجربياتي که در اين زمينه دارم، از آنجا که اغلب، بخش خصوصي سرمايه گذار چنين پروژه‌هايي مي‌شود، بايد به چهارچوب هاي بازگشت سرمايه هم نگاه کرد تا اين ژانر بتواند به حيات خودش ادامه دهد.
به همين جهت از چهره‌هايي استفاده مي‌شود که مخاطب را ترغيب کنند تا به سالن بيايند و به تماشاي اجرا بنشينند. با توجه به اينکه برخي از بازيگراني که براي چنين اجراهايي انتخاب مي‌شوند خوانندگي را به صورت حرفه‌اي کار نکرده‌اند بايد زحمت و تلاش زيادي شود تا بتوان کار را به نتيجه رساند.
*عوامل موسيقي نمايش علمدار دستمزدي دريافت نکردند
کيارس در پايان درباره شرکت در پروژه «علمدار» گفت: حضور من در اين پروژه به دعوت بنياد رودکي بود که قرار شد تمام عوايد مالي آن از طريق موسسه خيريه خادمين علي ابن ابيطالب (ع) صرف مناطق محروم‌ به ويژه سيستان و بلوچستان شود که البته هيچ کدام از عوامل اين پروژه، دستمزدي دريافت نکرديم.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايسنا، او اضافه کرد: حضور در يک پروژه موسيقي نمايش بار اولي نبود که برايم اتفاق مي‌افتاد ولي به طور کلي هر بار روي صحنه رفتن و کار کردن با ارکستر، تجربيات جديدي به همراه دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها