عصر آذربایجان

گزارش خبر

قول تحقق‌نيافته رئيس‌جمهور براي پتروشيمي زنجان

قول تحقق‌نيافته رئيس‌جمهور براي پتروشيمي زنجان

1399/10/07

گروه اقتصادي: کلنگ اجراي پتروشيمي زنجان در حالي سال 85 به زمين زده شد که بنا به وعده مسئولان وقت قرار بود اين پروژه طي سه سال به بهره‌برداري برسد، وعده‌اي که با گذشت 15 سال هنوز محقق نشده است.

گروه اقتصادي: کلنگ اجراي پتروشيمي زنجان در حالي سال 85 به زمين زده شد که بنا به وعده مسئولان وقت قرار بود اين پروژه طي سه سال به بهره‌برداري برسد، وعده‌اي که با گذشت 15 سال هنوز محقق نشده است.
 پتروشيمي زنجان که سال 85 اجراي آن آغازشده هنوز به نتيجه نرسيده و تنها 30 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
ماجراي پرفرازونشيب پتروشيمي زنجان  قصه بي‌توجهي و سوءاستفاده برخي مديران از شرايط و بهانه‌جويي‌ها و توجيه‌هايي است که همواره در استان در خصوص ساير پروژه‌ها نيز شاهد آن بوده‌ايم.
در 30 دي‌ماه سال 1391، دادگاه تجديدنظر استان زنجان چهار نفر از مديران سابق شرکت پتروشيمي استان زنجان را به اتهام اخلال در نظام اقتصادي کشور، مجموعاً به 12 سال حبس تعزيري و پرداخت جزاي نقدي محکوم کرد.
تنها 30 درصد پيشرفت فيزيکي در 15 سال
پتروشيمي زنجان به‌عنوان تنها واحد صنعتي توليدکننده کود اوره در شمال غرب کشور، يکي از مصوبات سفر هيئت دولت نهم به استان زنجان در ارديبهشت 1385 است که قرار بود که طي چهار سال به بهره‌برداري برسد؛ اما با گذشت بيش از 15 سال تنها حدود 30 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است.
اين در حالي است که غلام‌حسين نجابت مديرعامل وقت شرکت ملي صنايع پتروشيمي وعده اتمام پروژه را زودتر از چهار سال داده بود.
ميزان سرمايه‌گذاري موردنياز اين طرح 500 ميليون دلار تعيين‌شده و قرار بود 80 درصد آن از سوي شرکت‌هاي داخلي استان و 20 درصد باقي‌مانده به‌وسيله شرکت ملي صنايع پتروشيمي تأمين شود؛ اما همان زمان به دليل استقبال بالاي مردم و بخش خصوصي از خريد سهام مجتمع‌هاي پتروشيمي و اوراق مشارکت، سهم شرکت ملي صنايع پتروشيمي به حدود 11 درصد کاهش يافت.
در زمان پذيره نويسي پتروشيمي زنجان  مراکز پذيره نويسي با صف‌هاي طولاني براي خريد سهام اين واحد، مواجه بودند و شهروندان زنجاني همه پس انداز و حتي طلاجات خود را براي استقرار اين واحد صنعتي و ايجاد اشتغال فروختند.
وجود موانع گسترده در روند اجرايي اين پروژه باعث شد پيشرفت فيزيکي آن تا سال 1392 يعني پس از گذشت 7 سال تنها 22 درصد باشد.
تا آن سال اعتبار تزريق‌شده به طرح 500 ميليارد ريال از طريق اوراق مشارکت عمومي بود؛ در حالي که براي تکميل پروژه به 16 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز بود که مقرر شد از اين ميزان 265 ميليون يورو (معادل 8 هزار و 500 ميليارد ريال) از محل صندوق توسعه ملي تأمين شود.
پتروشيمي زنجان از اميد براي حيات صنعتي تا حياط خلوت سياسيون
پتروشيمي زنجان طي 15 سال شاهد حضور سياسيون از هر دو جريان سياسي غالب کشور بوده تا کساني که نتوانستند در پست‌هاي مديريتي استان زنجان حضور داشته باشند سهم خود را از تلاش براي استقرار جريان متبوع سياسي خود در حوزه صنعتي جستجو کنند که هيچ قرابتي با آن ندارند.
رئيس جمهور در مهرماه 1393 در سفر به استان زنجان از برطرف شدن موانع استفاده از فاينانس 265 ميليون يورويي پتروشيمي زنجان خبر داده بود اما در اين ميان سهامداران شرکت پتروشيمي زنجان همچنان منتظر هستند.
مشکلات پتروشيمي زنجان ارزي است
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: مشکلاتي که امروز پتروشيمي زنجان با آن دست به گريبان است، مربوط به مشکلات ارزي است.
مصطفي طاهري، با بيان اينکه چندين جلسه با مسئولاني که عهده‌دار روند اجرايي پروژه پتروشيمي زنجان هستند، برگزار کرديم مي‌افزايد: همه اين جلسات در راستاي رفع کردن مشکلات اين بخش بوده و تلاش شده است تا مشکلات به صورت موشکافانه بررسي شود.وي با اشاره به اينکه اين پروژه با مشکلات عديده‌اي مواجه است، ادامه مي‌دهد: با اين وجود، اولويت امروز در اين حوزه، راه‌اندازي و آغاز به کار اين پروژه عظيم صنعتي در استان است که باعث ايجاد اشتغال قابل توجهي در اين منطقه مي‌شود.
عضو کميسيون صنعت مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اينکه پروژه پتروشيمي زنجان تا به امروز 30 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است، مي‌افزايد: توسط صندوق توسعه ملي مصوب کرده است که اين صندوق کمک‌هاي لازم را براي اين پروژه در نظر بگيرد.
تخصيص اعتبار ارزي به پتروشيمي زنجان در نوبت قرار دارد
طاهري متذکر مي‌شود: با تشديد تحريم‌ها بانک نيز با مشکلات ارزي دست به گريبان شد به همين خاطر فقط 10 ميليون دلار به اين امر اختصاص پيدا کرده و امروز تخصيص اعتبار ارزي به پتروشيمي زنجان را در نوبت قرار داده است.
نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: اگر بخش اول اين تخصيص که در حدود 80 ميليون دلار است، محقق شود گره کار باز خواهد شد و سفارش‌هاي اوليه محقق مي‌شود.
محمدرضا آبي پور معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار زنجان هم با بيان اينکه شرايط تحريم موجب کندي روند اجراي اين پروژه شد مي‌افزايد: شرايط تحريم موجب شد تا ماشين‌آلات پتروشيمي زنجان ديرتر وارد استان شود.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار زنجان با بيان اينکه کارخانه پتروشيمي زنجان به عنوان واحد توليد کننده کود اوره فعاليت خواهد، برخورداري از بازار مصرف بالا و همچنين دارا بودن سهم بالا در سبد صادراتي استان زنجان را از مهم‌ترين مزاياي اجرايي اين طرح عنوان کرده گفت: بيان برخي مطلب غيرواقعي مبني بر نبود بازار مصرف کود اوره و نداشتن توجيه اقتصادي درست نيست.
مديران پتروشيمي زنجان ملزم به پاسخگويي هستند
آبي پور با اشاره به اينکه سرمايه گذاري عمده و اوليه شرکت پتروشيمي زنجان از طريق سهامداران زنجاني است، تاکيد مي‌کند: مسئولان پتروشيمي زنجان ملزم به پاسخگويي در خصوص روند اجراي پروژه به رسانه‌ها هستند و در صورت پاسخگو نبودن، رسانه‌ها و شهروندان مراتب را به استانداري زنجان اطلاع دهند.
رئيس سازمان صمت استان زنجان نيز با بيان اينکه شرکت صنايع پتروشيمي زنجان سهامي عام جواز تأسيس اوره و آمونياک را در سال 86 از وزارت صمت دريافت کرده است، مي‌گويد: بر اساس مجوز صادر شده اين واحد ظرفيت توليد سالانه 677 هزار تن آمونياک و يک ميليون و 73 هزار تن اوره را دارد.
ناصر فغفوري با بيان اينکه طرح پتروشيمي زنجان مهم‌ترين پروژه سرمايه گذاري و اقتصادي استان زنجان است، ادامه مي‌دهد: پس از خريد و بارگيري توربين‌هاي مورد نياز اين پروژه از شرکت آلماني، اين محموله به زودي در بنادر جنوبي ايران تخليه و به زنجان انتقال مي‌يابد تا فعاليت اين شرکت سرمايه گذاري در استان رسماً آغاز شود.
با وجود پيگيري‌هاي چند هفته‌اي صورت گرفته مديران و روابط عمومي شرکت پتروشيمي زنجان پاسخگوي سوالات مطرح شده از سوي خبرنگار نبودند و مديرعامل مجموعه پتروشيمي زنجان نيز پاسخگوي تماس‌ها نيست.
کساني که طي سال‌هاي گذشته مدعي پاسخگويي بودند و در مجموعه پتروشيمي زنجان حضور دارند، امروز در مقابل اطلاع رساني از روند اجرايي و وضعيت اين پروژه مقاومت مي‌کنند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،اميدواريم مديران مجموعه ضمن پاسخگويي به خبرنگاراني که در زمينه پتروشيمي سوال دارند نسبت به تسريع در روند ساخت پتروشيمي زنجان اقدام کنند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها