عصر آذربایجان

گزارش خبر

چشم اميد کارگران به چرخش چرخ‌هاي ماشين سازي

چشم اميد کارگران به چرخش چرخ‌هاي ماشين سازي

1399/08/18

گروه گزارش:شرکت بزرگ و قديمي ماشين سازي تبريز که به عنوان صنعت مادر آذربايجان به شمار مي‌رود به گفته نماينده تبريز در مجلس طي ماه‌هاي اخير در رکود و بلاتکليفي است.

گروه گزارش:شرکت بزرگ و قديمي ماشين سازي تبريز که به عنوان صنعت مادر آذربايجان به شمار مي‌رود به گفته نماينده تبريز در مجلس طي ماه‌هاي اخير در رکود و بلاتکليفي است.
گروه ماشين سازي تبريز با نزديک 60 سال سابقه توليد انواع ماشين‌هاي ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور جزو کارخانجات قديمي و مادر ايران محسوب مي‌شود.ماشين سازي تبريز که در نيمه دوم دهه 1340 شمسي توسط مرحوم تقي توکلي، از طلايه‌داران صنعت کشور در منطقه صنعتي غرب تبريز و با هدف اشتغال زايي براي 40 هزار نفر بنيان گذاشته شد و به‌زودي به چهره درخشاني در عرصه صنعت ايران و خاورميانه تبديل شد ولي اکنون ساليان سال است که در پيچ و خم ادارات دولتي و قضائي و نيز مصاحبه‌هاي متناقض مسئولان بلاتکليف مانده است.
ماشين سازي 15 سال است که دست به دست مي‌شود
اين شرکت با سابقه طي سال‌هاي اخير با مشکلات متعددي در فرايند خصوصي سازي مواجه بوده و واگذاري اين مجموعه به بخش خصوصي حدود 15 سال پيش آغاز شد و در اين سال‌ها بين سازمان‌هاي مختلف دولتي و خصوصي دست به دست شده و در مواقعي در اثر سوءمديريت برخي از اين سازمان‌ها شاهد اخلال در توليد و حتي اعتصاب کارکنان نيز بوده‌ايم.به طوري که در سال‌هاي 94 و 95 قريب به 10 تا 15 اعتصاب کارگري در اين مجموعه رخ داد که اين اعتصابات به خاطر جايگاه ماشين‌سازي در بين ساير کارخانه‌ها، موتور محرکي براي اعتصاب در ساير کارخانه‌ها مي‌شد.ماشين سازي تبريز همواره از اهميت ويژه اي در کشور و منطقه غرب آسيا برخوردار بوده و به عنوان اولين توليد کننده ماشين افزار در سطح کشور به عنوان يک قطب صنعتي استراتژيک محسوب مي‌شود.
مشکلاتي که با خصوصي سازي آغاز شد
اين شرکت طي سال‌هاي اخير با مشکلات عديده اي روبرو شد که منشأ اصلي اين مشکلات از زمان آغاز بحث خصوصي سازي سرچشمه مي‌گيرد. ماشين سازي تبريز بر اساس اصل 44 قانون اساسي چندبار توسط سازمان خصوصي واگذار و به دليل عدم بررسي اهليت خريدار توسط اين سازمان، پس از واگذاري با مشکلاتي مواجه شد.آخرين مرحله از اين واگذاري‌ها موافقت سازمان خصوص سازي با حضور فردي در رأس کارخانه بود که بعدها با معلوم شدن فساد مالي وي، اوضاع کارخانه نيز شديداً نامطلوب شد.قربانعلي فرخزاد همان فردي بود که چند روز پس از حضور در کارخانه ماشين سازي، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها، از برنامه‌هاي خود براي احياي توليد سخن گفت سخناني که باعث اميدواري کارکنان ماشين سازي به آينده و بهبود اوضاع پرداخت حقوق‌هايشان شد؛ ولي حرف و عمل فرخزاد زمين تا آسمان با هم تفاوت داشت.
بعداز ورود قوه قضائيه به موضوع، اين کارخانه به صندوق بازنشستگي فولاد واگذار شد و تا حدودي وضعيت بهتر از قبل شد تا جايي که مديريت جديد گروه صنعتي ماشين سازي تبريز اعلام کرد که توليدات اين شرکت در سال 98 نسبت به سال‌هاي گذشته رشد داشته است.
سهامدار اصلي ماشين‌سازي تبريز سازمان ايدرو است
استاندار آذربايجان شرقي در اين خصوص گفت: طبق رأي هيأت داوري سهامدار اصلي شرکت ماشين‌سازي، سازمان گسترش و نوسازي صنايع (ايدرو) خواهد بود و هيچ‌گونه نگراني از بابت تداوم سردرگمي و بلاتکليفي شرکت وجود ندارد.محمدرضا پورمحمدي اظهار کرد: اخيراً هيأت داوري تشکيل جلسه داده و خلع يد صندوق بازنشستگي فولاد از شرکت ماشين سازي و واگذاري شرکت به ايدرو قطعي شده ولي هنوز اين رأي به صورت کتبي ابلاغ نشده و همه منتظر ابلاغ نظر هيأت داوري هستيم.پورمحمدي ابراز داشت: بنده با مديران سازمان گسترش و نوسازي صنايع صحبت کرده‌ام که حتماً کارخانه را تحويل بگيرند و هيأت مديره و مدير عامل را در اسرع وقت تعيين کنند.
فرايند انتقال ماشين سازي به کندي پيش مي‌رود
استاندار آذربايجان شرقي در عين حال خاطرنشان ساخت: باتوجه به تغييراتي که در وزارت صمت انجام گرفته فرايند انتقال ماشين سازي کمي دچار تأخير است و به کندي پيش مي‌رود؛ ولي مطمئناً طي روزهاي آينده هيأت داوري خواستار رسيدگي به موارد خواهد شد.استاندار آذربايجان شرقي يادآور شد: بالاخره مسائل اداري مثل ثبت هيأت مديره و تعيين مديرعامل وجود دارد؛ اميدواريم طي روزهاي آتي شرکت را تحويل بگيرند و به سرعت نواقص و نارسايي‌ها را برطرف کنند.
35 درصد سهام ماشين سازي به صورت غيرقانوني به شستا رسيد
نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به اينکه طبق آخرين جلسات و تصميماتي که گرفته شد ماشين سازي تبريز به شستا و ايدرو رسيد، افزود: در اين خصوص 35 درصد سهام ماشين سازي به شستا و 65 درصد بقيه نيز به اي درو »سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران« واگذار شد.احمد عليرضا بيگي سپس گفت: در خصوص واگذاري 35 درصد سهام ماشين سازي تبريز به شستا اعتراض کرده‌ام چراکه اين اقدام غيرقانوني است.
وي افزود: وقتي که شستا و سازمان تأمين اجتماعي موفق نشد تمام سهام ماشين سازي را تصاحب کند و ما مخالفت کرديم، 30 ميليارد تومان بدهي ماشين سازي به تأمين اجتماعي را بهانه قرار دادند تا جلوي انتقال تمام سهام به ايدرو را بگيرند و 35 درصد سهام را نيز تصاحب کردند.عليرضا بيگي ادامه داد: با رئيس هيأت عامل ايدرو در خصوص وضعيت فعلي ماشين سازي جلساتي داريم. محل تأسف است که شستا مي‌خواهد صنايع بزرگ را به هر ترتيبي تصاحب کرده و کاتاليزور شود تا اين صنايع بدون محدوديت‌هايي که در قانون در خصوص واگذاري‌ها وجود دارد به نفرات ديگر و آنهايي که خودشان مي‌خواهند واگذار شود.
ماشين‌سازي تبريز پتانسيل‌هاي بزرگ اقتصادي دارد
نايب رئيس کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص گفت: ماشين‌سازي تبريز پتانسيل‌هاي بزرگ اقتصادي دارد و بايد با احياي اين گروه صنعتي زمينه رونق اقتصادي شمال غرب کشور را فراهم کنيم.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از تسنيم، محمدرضا ميرتاج الديني با بيان اينکه ماشين سازي يکي از صنايع مادر کشور است افزود: نمايندگان مجلس روي واگذاري اين کارخانه حساسيت ويژه اي دارند.وي با بيان اينکه تعلل در انتقال ماشين سازي به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران جايز نيست افزود: مديرعامل و هيأت مديره کارخانه ماشين‌سازي تبريز بايد هر چه سريع‌تر مشخص شود.ميرتاج الديني با اشاره به اينکه موقعيت اين شرکت هر چه سريع‌تر بايد تثبيت شود، ادامه داد: بايد شرايط بلاتکليفي اين شرکت به پايان رسد تا خللي در اداره آن ايجاد نشود.با اينکه اکنون بايد ماشين سازي تبريز زيرنظر شستا و ايدرو مديريت شود ولي کارکنان و کارگران مشغول در اين کارخانه به شدت نگران وضعيت موجود آن هستند و بايد تدابير لازم براي احياي اين صنعت در شمال غرب کشور انديشيده شود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها