عصر آذربایجان

گزارش خبر

افزايش بدون مرز اجاره بها

افزايش بدون مرز اجاره بها

1400/04/06

گروه گزارش: افزايش اجاره بها در کلانشهرهايي همچون تبريز، درد ديگري را به درد مستأجران اضافه کرده است و حتي مصوبه حمايتي ستاد کرونا نيز چندان تأثيري بر عدم افزايش اجاره بها ندارد

آناهيتا رحيمي

گروه گزارش: افزايش اجاره بها در کلانشهرهايي همچون تبريز، درد ديگري را به درد مستأجران اضافه کرده است و حتي مصوبه حمايتي ستاد کرونا نيز چندان تأثيري بر عدم افزايش اجاره بها ندارد. اگر خواهان تمديد اجاره منزل هستيد بايد سر کيسه را قدري شل کنيد؛ از افزايش مايحتاج عمومي مردم که بگذريم نوبتي هم باشد نوبت افزايش ناگهاني اجاره بها است که دست مستأجران را در پوست گردو گذاشته است.از روزي که قيمت خريد مسکن سر به فلک کشيده، منازل و دفاتر اجاره‌اي نيز افزايش يافته است؛ اين روزها مستأجران ميان قيمت هنگفت خريد مسکن و افزايش اجاره بها، گزينه دوم را انتخاب مي‌کنند تا سرپناهي براي روزهاي آتي داشته باشند.اين گزارش ميداني حاکي از آن است که قيمت اجاره بها در نقاط مختلف کلانشهر تبريز، تفاوت فاحشي دارد و مستأجران براي يافتن يک سرپناه با قيمت مناسب، بايد هفته‌ها بگردند تا بلکه بخت با آنها يار شده و يک سقف اجاره‌اي نصيب آنان شود.حتي شيوع ويروس کرونا و بي رونقي کسب و کار مردم در روزهاي محدوديت‌هاي کرونايي نيز نتوانسته است نرخ اجاره بها را کاهش دهد و مصوبه‌هاي حمايتي ستاد کرونا براي عدم افزايش اجاره بها تنها در حد حرف و حديث باقي مانده است به گونه‌اي که صاحب خانه‌ها افزايش اجاره‌بها را دليل محکمي بر تورم موجود در بازار مي‌دانند.
واحد اجاره‌اي ما حدود 85 ميليون تومان تمام رهن بود که صاحب خانه به يکباره مبلغ دو و نيم ميليون تومان را براي اجاره بها تعيين کرد، اين را يکي از مستأجران تبريزي گفته و افزود: من يکي از رانندگان تاکسي در تبريز هستم که تا کنون به دليل افزايش قيمت مسکن، قادر به خريد يک واحد نشده‌ام.
همه مجبورند با افزايش اجاره بها کنار بيايند
سعيدي ادامه داد: خودتان بهتر مي‌دانيد راننده يک تاکسي بودن تا چه اندازه سخت است؛ زماني که نرخ کرايه تاکسي افزايش مي‌يابد تک تک مسافران اعتراض مي‌کنند و طوري وانمود مي‌کنند که گويا از افزايش قيمت کالاهاي اساسي و مسکن اطلاعي ندارند.وي افزود: در حال حاضر از صاحب خانه خود حدود 15 روزي مهلت گرفته‌ام تا بلکه يک واحد به قيمت مناسب پيدا کنم؛ بدبختي اينجاست زماني که قيمت مسکن و اجاره بها افزايش مي‌يابد همه مجبورند با اين مسئله کنار بيايند چرا که اگر سرپناهي نباشد زندگي به هم مي‌ريزد.
مسکن در ايران ارزش سرمايه‌اي پيدا کرده است
اين موضوع زماني که با يک تحليلگر اقتصادي مطرح شد گفت: به دليل تورم‌هاي موجود در بازار، مسکن در ايران کالاي مصرفي نبوده بلکه ارزش سرمايه‌اي پيدا کرده است.محمد کلامي ادامه داد: در نتيجه تقاضايي سوداگرايانه در بازار مسکن ايجاد مي‌گردد که برگرفته از يک نياز نبوده و در جستجوي سود است.
از دست رفتن قدرت خريد مسکن توسط طبقه متوسط جامعه
کلامي در رابطه با وضعيت بازار مسکن در سال 1400 بيان کرد: افزايش شديد قيمت مسکن در سال قبل سبب شده است که طبقه متوسط جامعه قدرت خريد را در اين بازار از دست داده و رکود را قابل تصور قابل تصور نمايد دولت نيز ظاهراً برنامه‌اي براي رونق بخش مسکن و ارتقاي قدرت خريد مصرف کنندگان ندارد.اين تحليل‌گر اقتصادي بيان کرد: قيمت در بازار مسکن جدا از شرايط حاکم بر اقتصاد ايران نيست؛ در يک اقتصاد تورمي، تمامي قيمت‌ها از جمله قيمت و اجاره مسکن افزايش خواهد يافت.
افزايش 20 درصدي اجاره بها در تبريز
معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازي آذربايجان شرقي گفت: اجاره بها به صورت اتوماتيک وار تمديد شده و افزايش نرخ اجاره بها در کلانشهر تهران، 25 درصد مي‌باشد.مهدي اسحقي نژاد ادامه داد: افزايش نرخ اجاره بها در کلانشهر تبريز، 20 درصد و در ساير شهرها، 15 درست است.وي به آغاز وام وديعه مسکن اشاره کرده و گفت: مبلغ وديعه مسکن در کلانشهر تهران، 70 ميليون تومان، در کلانشهرها 40 ميليون تومان و در ساير شهرها نيز، 25 ميليون تومان مي‌باشد که افراد واجد شرايط با مراجعه به سامانه طرح ملي مسکن، مي‌توانند از اين وام بهره‌مند شوند.اسحقي نژاد بيان کرد: افرادي که طي سال گذشته وام وديعه مسکن به آنها اختصاص يافته بود، حق استفاده از وام وديعه مسکن را در سال جاري ندارند.
بسياري از خانواده‌ها توان پرداخت اجاره بهاي بيشتر را ندارند
يکي از مشاورين املاک گفت: افزايش نرخ اجاره بها در تبريز حدود 20 درست است که همين باعث شده است خانواده‌هاي بسياري که به دليل تعداد فرزندان، در واحد بزرگ‌تري اجاره نشين بودند، واحد خود را خالي کرده و به دنبال يک واحد کوچک‌تر و البته قيمت مناسب باشند.محمودي ادامه داد: با شيوع ويروس کرونا و تأثيراتي که با ايجاد محدوديت‌ها براي اصناف به وجود مي‌آورد، برخي از صاحب خانه‌ها هواي مستأجران خود را داشته و با همان قيمت قبلي، اجاره نامه را تمديد کرده‌اند.
او افزود: با افزايش قيمت مسکن، اغلب خانواده‌ها به دنبال يافتن واحد کوچک‌تر با يک قيمت مناسب هستند تا جايي که در برخي از مواقع، چندان حساسيتي به کوچک و بزرگ بودن پذيرايي و مدل آشپرخانه نشان نمي‌دهند.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، مسکن، سرپناهي که از مهم‌ترين نيازها براي تشکيل يک زندگي است اما تورم موجود در بازار و ناتواني در خريد مسکن، خانواده‌هاي بسياري را اجاره نشين کرده است؛ تحليلگران اقتصادي بر اين معتقد هستند، تا زماني که شرايط تورم کشور به گونه‌اي باشد که داد و ستد مسکن، داراي سود باشد نگاه سرمايه‌اي بر بازار حاکم خواهد بود که اين خود دليلي بر افزايش قيمت مسکن به شمار مي‌رود.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها