عصر آذربایجان

گزارش خبر

روحاني يا رئيسي؛ برجام در کدام دولت احياء مي‌شود

روحاني يا رئيسي؛ برجام در کدام دولت احياء مي‌شود

1400/04/20

گروه سياسي: کمتر از يک ماه ديگر به روي کار آمدن رسمي آقاي رئيسي به عنوان رئيس جمهور ايران زمان باقي مانده و همچنان تکليف احياء برجام مشخص نشده است.

گروه سياسي:  کمتر از يک ماه ديگر به روي کار آمدن رسمي آقاي رئيسي به عنوان رئيس جمهور ايران زمان باقي مانده و همچنان تکليف احياء برجام مشخص نشده است.
هجدهمين نشست کميسيون مشترک برجام از فروردين امسال با هدف احياء برجام در وين پايتخت اتريش آغاز و با حضور نمايندگان ايران و گروه 1+4 (چين، فرانسه، آلمان، روسيه، انگليس) و بدون حضور آمريکا تشکيل شد و همچنان ادامه دارد.
 اين توافقات که اکنون شش دور از آن برگزار شده، در آستانه برگزاري هفتمين دور است که البته زمان آن هنوز مشخص نيست.
اين مذاکرات در ميانه راه قرار دارد و کمتر از يک ماه ديگر دولت جديد ايران بر روي کار مي‌آيد. سوالي که در اينجا شايد اذهان را درگير خود کرده، اين است که موضع دولت آقاي رئيسي در برابر برجام چيست و تکليف احيا< برجام در کدام دولت مشخص مي شود؟
انتخابات رياست جمهوري ايران چه تاثيري بر روند مذاکرات وين دارد؟
»عباس عراقچي« رئيس هيئت مذاکره کننده ايران در مذاکرات وين 27 خرداد ماه در ششمين دور مذاکرات برجام به شبکه الجزيره گفت که به لطف رفتار ايران بوده که توافق هسته‌اي همچنان به حيات خود ادامه مي‌دهد. او در خصوص روند مذاکرات گفت که پيشرفت خوب و ملموسي در موضوعات مختلف در مذاکرات وين حاصل کرده‌ايم. معتقديم که بيش از هر زمان ديگري به توافق نزديک شده‌ايم، اما هنوز برخي موضوعات اساسي وجود دارد که بايد در خصوص آن‌ها مذاکره کرد.
 رئيس هيئت مذاکره کننده ايران در مذاکرات وين در خصوص انتخابات رياست‌جمهوري در ايران نيز گفت که اين انتخابات تأثيري بر روند مذاکرات ندارد و تيم مذاکره کننده صرف نظر از سياست داخلي به مذاکره ادامه خواهد داد.
عراقچي در پاسخ به اين سوال که آيا نگران انتخاب آيت‌الله رئيسي به عنوان رئيس‌جمهور نيست؟ گفت که به عنوان يک ديپلمات و مذاکره کننده در موقعيتي نيستم که در مورد مسائل انتخاباتي و کانديداهاي رياست جمهوري صحبت کنم.
 با اين حال در پاسخ به سوال شما مي‌توانم تاکيد کنم که هيچ نگراني در اين رابطه وجود ندارد. مواضع جناب آقاي رئيسي در حوزه سياست خارجي، آن طور که در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي بيان شد، نشان دهنده يک سياست واقع بينانه و تعامل گرايانه است که بر مبناي همکاري با جامعه بين الملل و تعامل سازنده اقتصادي قرار دارد. مواضع ايشان در مورد برجام و مذاکرات جاري هم نشان دهنده همين واقع بيني و عملگرايي در سياست خارجي است. اطمينان دارم در صورت انتخاب ايشان هيچ خللي در مسير مذاکرات ايجاد نخواهد شد.
عراقچي همچنين گفت که سياست‌هاي مشخص شده از سوي مراجع عالي کشور دستورالعمل‌هاي هيئت مذاکره کننده ايراني را مشخص مي‌کند و تيم مذاکره کننده تنها در آن مسير حرکت خواهد کرد. تيم ايراني اگر به توافق خوبي با طرف‌هاي ديگر برسد، آن را خواهد پذيرفت، اما در غير اين صورت نه با دولت فعلي و نه با دولت آتي توافقي در کار نخواهد بود.
برجام در کدام دولت به ثمر مي نشيند؟
تقوي نيا تحليلگر مسائل سياسي  گفت که دولت آقاي روحاني ديگر انگيزه‌اي ندارد که تبليغاتي انجام دهد و براي خود دستاورد سازي کند، چراکه تا يک ماه ديگر دولتش پايان مي‌پذيرد و دولت جديد هم هيچ نسبتي با دولت آقاي روحاني ندارد، پس آقاي عراقچي که نماينده ايران در مذاکرات وين است، محکم و قاطع ايستاده است و در برابر خواسته‌هاي طرف غربي کوتاه نمي‌آيد؛ آمريکايي‌ها انتظار نداشتند که تيم ايراني اين چنين مقاومت کند و با سرسختي از مواضع اصولي نظام کوتاه نيايد.
وي تاکيد کرد که موضع رئيس جمهور منتخب روشن است، او همواره گفته است که بايدن بايد به برجام برگردد و تمام تعهدات خود را اجرا تحريم‌هاي را به طور عملي لغو کند و تضمين بدهد که دوباره از برجام خارج نشود، در حال حاضر طرف آمريکايي آمادگي دادن اين امتيازات نشان نداده است.
 آمريکا تمايل زيادي دارد که احياء برجام در دولت روحاني به ثمر برسد و به دولت سيزدهم کشيده نشود، چراکه اگر به دولت رئيسي کشيده شود، ممکن است افراد بسيار سر سخت‌تر از تيم آقاي روحاني انتخاب شود که کار آمريکا سخت‌تر خواهد شد، لذا واشنگتن تمايل ندارد که دوباره در خاورميانه براي خود چالش و درگيري ايجاد کند.
کيومرث يزدان پناه دانشيار جغرافياي سياسي دانشگاه تهران هم ، گفت که روند مذاکرات در دولت جديد اجتناب ناپذير است، اما ممکن است اختلالاتي جدي بر سر راه مذاکرات به وجود بيايد و منجر به توقف هرگونه مذاکرات شود. تجربه نشان داده هر گونه برخورد احساسي و اظهار نظرهاي غير فني امکان اخلال در روند مذاکرات را فراهم مي‌سازد.
احياء برجام در کدام دولت بهتر است؟
تقوي نيا تحليلگر مسائل سياسي درباره اينکه دنبال شدن برجام در دوران کدام دولت بهتر است، گفت: اگر در دولت روحاني مسئله برجام حل و فصل شود، هم براي روحاني بهتر است هم براي رئيسي، اما اگر حل و فصل نشود، جمهوري اسلامي ايران ابزارهايي دارد و فشارهاي تحريم‌ها را هم تا حد زيادي کم کرده است، به مسير خود ادامه خواهد داد و آمريکايي‌ها بايد هزينه لغو نکردن تحريم‌ها را بپردازند، واشنگتن بابت لغو نکردن تحريم‌ها در منطقه هزينه خواهند پرداخت و اين هزينه در هر جاي منطقه ممکن است برايش ايجاد شود، لذا بهتر است که به برجام برگردد.
طاها اکرمي کارشناس مسائل آمريکا، گفت که طرفين برجام بايد با دولت جديد ايران کار کنند و چاره ديگري ندارند.
دولت جديد ايران نيز، بارها اعلام کرده است که به برجام احترام خواهد گذاشت، دولت جديد ايران به مذاکرات صورت گرفته تاکنون احترام گذاشته و بنا دارد تا از حقوق ايران دفاع کند؛ لذا همکاري در سطح برجام حفظ خواهد شد، اما پذيرش شروط و يا محدوديت‌هاي ديگر توسط دولت جديد، دور از ذهن خواهد بود، همچنين به نظر مي‌رسد تا در دولت جديد، شاهد تلاش به منظور افزايش سطح همکاري‌ها با روسيه و چين خواهيم بود.
کارشناس مسائل آمريکا درباره احتمال احياء برجام در دولت روحاني، اظهار کرد: به طور کلي هرگونه توافقي با دولت فعلي ايران، توسط دولت بعدي نيز حفظ خواهد شد.
ايران در اين زمينه برخلاف آمريکايي هاست که پايبندي و عمل توافق‌ها با تغيير دولت‌ها تغيير کنند، اما بايد توجه داشت که دولت فعلي ايران نبايد توافقي را با طرفين برجام بدون هماهنگي با دولت پيروز انتخابات در ايران صورت دهد.
 آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها هم اين را مي‌دانند، اما از طرفي مي‌دانند که توافق با دولت بعدي ايران احتمالا برايشان دشوارتر باشد. با اين حال، به نظر مي‌رسد تا پيش از روي کار آمدن دولت جديد در ايران، بيانيه‌اي مشترک و توافقي موقت صورت گيرد و جزئيات يا هرگونه ترتيبات بيشتر احتمالا به دولت جديد واگذار شود.بايزيدي مدير گروه روابط بين الملل پژوهشکده تحقيقات راهبردي معتقد است که دولت روحاني سعي دارد که پرونده احياء برجام را در زمان خودش حل کند تا دولت نوپاي سيزدهم، از همان ابتدا با دغدغه برجام و مذاکرات مربوط به آن درگير نباشد.
 تيم مذاکرات برجام؛ رئيسي دست به کار شد
شنيده مي‌شود به تازگي دو نماينده از تيم رئيسي به کميته تطبيق متن نهايي توافق احتمالي ايران و گروه 1+4 اضافه شده‌اند و تعداد اعضاي کميته به 7 نفر رسيده است.
سيد علي حسيني تاش معاون راهبردي شوراي عالي امنيت ملي و علي باقري معاون سابق دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي از طرف رئيسي در جلسات اين کميته شرکت مي‌کنند. اين کميته موظف است متن نهايي توافق وين را با قانون اقدام راهبردي لغو تحريم‌ها و همچنين سياست »حرف قطعي« تطبيق دهد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از با باشگاه خبرنگاران جوان ، تقوي نيا در اين باره معتقد است که اضافه شدن اين افراد تاثيري ندارد، در واقع آقاي رئيسي تنها به دنبال رصد اوضاع مذاکرات است تا فضا را به خوبي مديريت کند و تقريبا کار را از دولت روحاني تحويل بگيرند وگرنه موضوعي که توسط آقاي عراقچي در وين اعلام شده، همان موضع نظام است و اين موضع تفاوتي نمي‌کند در تيم روحاني باشد يا رئيسي بنابراين اضافه شدن افرادي از تيم رئيسي صرفا براي آشنا شدن تيم سياست خارجي آقاي رئيسي است تا در دولت آينده به مشکل نخورند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها