عصر آذربایجان

گزارش خبر

بدهي‌ها بزرگراه پارس‌آباد را تعطيل کرد!

طلسم رهايي از جاده مرگ//

1400/07/04

گروه گزارش: عمليات اجراي پروژه چهارخطه پارس‌آباد-مشگين‌شهر که يکي از مهم‌ترين پروژه‌هاي راهسازي در اردبيل بوده در چند روز گذشته به دليل بدهي‌هاي انباشته و مطالبات پيمانکار رسما تعطيل شد.

نوشين سلامت

گروه گزارش: عمليات اجراي پروژه چهارخطه پارس‌آباد-مشگين‌شهر که يکي از مهم‌ترين پروژه‌هاي راهسازي در اردبيل بوده در چند روز گذشته به دليل بدهي‌هاي انباشته و مطالبات پيمانکار رسما تعطيل شد.
بهسازي و تعريض جاده‌هاي شمال استان اردبيل به دليل آمار بالاي تصادفات مرگبار در اين محورها در چند سال گذشته اصلي‌ترين مطالبه مردم منطقه بوده که يکي از اين محورها جاده پارس‌آباد-مشگين شهر است که اتفاقاً با اختصاص بيشترين آمار حوادث رانندگي به خود با عنوان جاده مرگ در بين اهالي شناخته مي‌شود.
بعد از چند سال تعلل و چشم‌پوشي بر اين مطالبه مردم و تلفات در اين جاده از سوي مسئولان که با کش و قوس‌هاي فراوان بر سر تأمين بودجه و متقاعد کردن وزارت راه و شهرسازي براي انسجام همکاري همراه بود، نهايتاً عمليات اجرايي پروژه چهار خطه پارس‌آباد-مشگين‌شهر در دي ماه 1399 با کلنگ‌زني پروژه به صورت رسمي آغاز شد.
در ابتدا استقرار ماشين‌آلات و نيروهاي کاري در منطقه براي استارت پروژه با تشريفات انجام شد و اين دلگرمي را به مردم مي‌داد که اين پروژه در نزديک‌ترين و سريع‌ترين زمان ممکن به بهره‌برداري خواهد رسيد که در کنار اين موضوع قول مطمئن مسئولان براي افتتاح بخشي از اين پروژه تا نيمه‌هاي سال 1400 دل اهالي پارس‌آباد را قرص کرد.
ليکن امروز بعد از گذشت چند ماه از کلنگ‌زني اين پروژه، عمليات اجرايي آن به طور ناگهاني متوقف شده که به اقرار مسئولان راه و شهرسازي و مديران محلي علت اصلي اين تعطيلي عدم پرداخت مطالبات پيمانکار پروژه و انباشت بدهي‌هاي راه و شهرسازي در حدود 40 ميليارد تومان به اين پيمانکار است.
اين پروژه که اکنون در يک محور پارس‌آباد-مشگين‌شهر اما دو قطعه مجزاي پارس‌آباد-سربند و سربند-مشگين‌شهر در حال احداث و تکميل بوده براي اتمام و بهره برداري صد درصدي به 800 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد!
کمبود اعتبار و کسري بودجه تنها مانع پروژه است
محبوب حيدري، مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل در خصوص آخرين وضعيت تعطيلي پروژه گفت: تعطيلي پروژه بزرگراه پارس‌آباد-مشگين‌شهر در قطعه دوم اين پروژه اتفاق افتاده که هم‌اکنون تنها مانع اصلي در روند اجراي اين پروژه مطالبات پيمانکار مربوطه است.
وي اذعان کرد: روند اجرايي پروژه در قطعه اول با سرعت قابل توجهي در حال پيگيري و انجام بوده و با تزريق 65 ميليارد تومان در سال جاري به پروژه مذکور توانستيم در حدود 20 کيلومتر از مسير را از مرحله زيرسازي خارج و تکميل کنيم که تا دو ماه آينده 4.5 تا 5 کيلومتر ديگر از اين محور نيز زير بار ترافيک خواهد رفت.
مديرکل راه و شهرسازي استان در خصوص مشکلات پروژه در قطعه دوم بيان کرد: ميزان اعتبار تخصيصي به اين پروژه در سال جاري در حدود 85 ميليارد تومان بوده که در کنار اعتبارات دولتي در فکر جبران کسري منابع با کمک گيري از فاينانس داخلي و از طريق ماده 56 سازمان برنامه و بودجه هستيم.
حيدري از بازديد مسئولان استاني و محلي از پروژه بعد از تعطيلي عمليات اجرايي آن خبر داد و افزود: با حضور امام جمعه شهرستان و ساير مسئولان ارشد و محلي بازديد از پروژه انجام شد که در اين بازديد هم پيمانکار عدم ادامه عمليات اجرايي پروژه را اتمام منابع مالي عنوان کرد که اين مشکل براي شروع دوباره کار بايد هر چه زودتر برطرف شود.
وي همچنين خاطرنشان کرد: طي روزهاي آينده 150 ميليارد تومان از طريق فاينانس داخلي و بانک عامل براي جبران کمبود منابع مالي به حساب راه و شهرسازي واريز خواهد شد که با پرداخت بخشي از مطالبات پيمانکار سعي خواهيم داشت از توقف طولاني عمليات اجرايي پروژه جلوگيري کنيم.
ناگفته نماند که بخشي از بدهي پيمانکار مربوطه در پروژه سربند-مشگين‌شهر که دليل اصلي تعطيلي اين پروژه بوده، مربوط به پروژه اميرکندي-رضي مي‌شود که همين عدم مديريت شرايط از سوي مسئولان و تسويه بدهي سبب تعطيلي پروژه عظيم پارس‌آباد-مشگين‌شهر شده است.
تکميل بزرگراه پارس‌آباد-مشگين‌شهر از وعده قطعي تا جواب سربالا
در عين حال که طبق گفته اهالي منطقه و بازديدهاي ميداني در کنار سرعت حلزوني عمليات اجرايي پروژه پارس‌آباد-مشگين‌شهر، اين پروژه براي چندمين بار پياپي است که به تعطيلي کشانده مي‌شود، اما مسئولان اين موضوع را کتمان کرده و شرايط کنوني پروژه را عالي عنوان مي‌کنند.
در کنار کتمان شرايط موجود از سوي مسئولان، نماينده مردم پارس‌آباد در مجلس شوراي اسلامي طي يک ماه گذشته با اقرار به سرعت کُند عمليات تعريض محور پارس‌آباد به مشگين‌شهر از امکان تعطيلي اين پروژه به دليل بدهي زياد خبر داده بود.
با اين وجود فرماندار شهرستان پارس‌آباد در خصوص سرعت عمليات اجرايي پروژه گفت: اين پروژه با سرعت و شتاب قابل توجهي در حال احداث و تکميل بوده و با عنايت به شرايط موجود از کسري منابع مالي گرفته تا تداخل پروژه‌ها و شرايط جوي در فصل کاري و همچنين محدوديت زمان سپري شده روند اجراي پروژه در بهترين شرايط خود به سر مي‌برد.
وي به تعداد نيروهاي کاري و ماشين‌آلات پيمانکار در منطقه اشاره و اضافه کرد: هم‌اکنون پروژه راه پارس‌آباد با فعاليت نزديک به 90 دستگاه ماشين‌آلات و 150 تا 200 نيرو در حال انجام است.
ابراهيم امامي افزود: در حال حاضر اگر چه پروژه چهار خطه پارس‌آباد-مشگين‌شهر به دليل مطالبات پيمانکار براي مدت زمان کوتاهي متوقف شده اما تمامي ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي سنگين و سبک در کارگاه مستقر بوده و طي روزهاي آينده با حل مشکل بدهي راه و شهرسازي شاهد تداوم عمليات اجرايي آن خواهيم بود.
اين مسئول با اشاره به فعاليت 8 ماهه پروژه خروجي کار را رضايت‌بخش دانست و گفت: هيچ پروژه‌اي در منطقه با توجه به شرايط موجود در اين بازه زماني به اين اندازه پيشرفت فيزيکي نداشته، که البته محور پارس‌آباد به مشگين شهر به عنوان يک پروژه حجيم و عظيم هم اکنون در پنج محور فعال است.
نماينده پارس‌آباد حاضر به پاسخگويي نشد
بايد بدانيم که مسئوليت نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي به دليل وسعت اختيارشان در چنين وضعيت و موقعيت‌هايي به قدري مهم است که مي‌تواند به روند توسعه و آباداني منطقه شتاب دهد، اما افسوس که عدم پاسخگويي به موقع نمايندگان مردم استان در مجلس يا ديرکرد در طرح و ارائه مطالبات و نيازهاي مردم در مدارج بالاي کشوري به قدري مشهود است که چشم اميدي از سوي مردم به تلاش آن‌ها نيست.
کما اينکه در پيگيري وضعيت پروژه چهار خطه پارس‌آباد-مشگين‌شهر و علت تعطيلي اين پروژه نماينده مردم پارس‌آباد تحت هيچ شرايطي پاسخگو نبوده و حاضر به مصاحبه نشد.متأسفانه اين حقيقت تلخ بار ديگر در افکار مردم استان اردبيل تداعي مي‌شود که حضور نمايندگان مجلس در تريبون رسانه صرفاً به ايام انتخابات و شوي تبليغاتي آن‌ها ختم مي‌شود و اين افراد هيچ احساس مسئوليتي به شکلي ملموس در قبال مطالبات مردم منطقه خود ندارند.ه گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر، اما با اقرار به سهم 70 درصدي جاده‌هاي شمال استان از تصادفات مرگبار سالانه بايد در نظر داشت که فوريت تکميل بزرگراه پارس‌آباد-مشگين‌شهر را نبايد فداي هيچيک از شرايط خاص و عادي، مديريت‌هاي ناکافي و تعلل‌هاي بي‌جا کرد، چرا که تعطيلي پروژه‌اي به اين بزرگي به علت بدهي پيمانکار تنها گوياي اين مسئله است که در عين نبود مديريت مناسب و توجه به مطالبه مردم، حقيقت موضوع با وعده مسئولان فاصله زيادي دارد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها