کرونا و رونق نسبی کسب و کارهای اینترنتی
1398/12/27
شیوع کرونا در کشور و هشدارهای وزارت بهداشت جهت پیشگیری از انتشار هرچه بیشتر این ویروس موجب شده مردم برخلاف سالهای گذشته آخرین ماه سال را به دور از خریدهای سال نو در خانه بگذرانند و بخش عمده نیازها خود را از طریق اینترنت تامین کنند.
آخرين ماه هر سال که نويد بخش روزهاي بهاري و آغاز سال جديد است، مردم ايران براساس آيين و سنن قديمي خود اقدامات مختلفي براي پيشواز از سال جديد انجام ميدهند که از جمله آنها ميتوان به خريد لباس و لوازم نو اشاره کرد.
همه ساله با شروع ماه اسفند، مسير هاي منتهي به بازار تبريز پرترافيک تر از قبل مي شد و ازدحام جمعيت علاوه بر داغي کسب و کارهاي مختلف موجب رونق بازار دست فروشان نيز مي شد، اما امسال با شيوع بيماري کرونا و درخواست مسوولان از مردم براي حضور در خانه و اجتناب از خريد هاي غير ضروري شاهد کسادي بازار هستيم.
درست است برخي از شهروندان بدون توجه به هشدارهاي بهداشتي و درماني در شلوغي بازار به گشت و گذار مي پردازند، ولي اين شلوغي کجا و آن کجا.
*هيجان انتظار براي دريافت خريدهاي اينترنتي
در اين بين هستند کسب و کارهايي که با خانه نشيني مردم، رونق بيشتري نسبت به قبل پيدا کرده و توانسته اند نيازهاي شهروندان را نيز بدون خارج شدن از منزل برطرف کنند.
مريم آقايي که عاشق خريد و بازار گردي است، در اين خصوص اظهار کرد: هر سال اسفند براي خريد لوازم و البسه نو به بازار مي روم که علاوه بر خريد از ديدن شلوغي و جنب و جوش مردم که خود را آماده برگزاري جشن نوروز مي کنند، به وجد مي آمدم.
وي ادامه داد: امسال به دليل بيماري کرونا مجبور شدم در خانه بمانم، ولي شوق خريد البسه و اقلام جديد براي پيشواز از سال نو باعث شد به فروشگاه هاي اينترنتي سري بزنم.
آقايي اضافه کرد: از سايت هاي معتبر که توسط افراد مورد اعتمادم معرفي شدند، برخي اقلام مورد نياز از جمله لوازم آرايشي و بهداشتي، لوازم خانه و آشپزخانه را خريداري کردم که حدود چهار روز تا يک هفته از طريق پست به دستم رسيد.
زهرا حيدري، نيز در خصوص تجربه خود از خانه نشيني و خريد هاي اينترنتي به خبرنگار ايرنا گفت: براي عيد خريدهايي داشتم، درست مثل هر سال؛ منتها اين روزها به خاطر کرونا مجبور به خانه نشيني هستم.
وي ادامه داد: نزديک به دو هفته است که از خانه بيرون نرفتم اما نمي توانم در مقابل وسوسه خريد مقابله کنم، سعي مي کنم از سايت هاي اينترنتي معتبر خريدهايم را انجام دهم.
حيدري افزود: اين کار هيجان هاي خودش را دارد، خريدها را ثبت کرده، يکي دو روز صبر مي کنم، پست از راه مي رسد، دستکش و ماسک ميزنم و بسته ها را تحويل مي گيرم و يکي دو ساعتي هم صرف تميز کردن مرسوله ميکنم.
*خريد اينترنتي، راهي براي گريز از اجتماعات بازار
مدير يک فروشگاه اينترنتي در تبريز نيز در خصوص وضعيت درخواست هاي خريد اين روزها اظهارکرد: اين فروشگاه اينترنتي سعي کرده با فراهم کردن محصولات مختلف نيازهاي هموطنان را تامين کند.
عليرضا اقدم افزود: در اين فروشگاه انواع کالاهاي ديجيتال و لوازم جانبي، لوازم خانه و آشپزخانه، مد و پوشاک، لوازم مربوط،به ورزش و سلامت، انواع لوازم خودرو و سفر، خوردني ها و آشاميدني ها، کتاب و لوازم التحرير، لوازم آرايشي و بهداشتي و لوازم مربوط به کودک و نوزادان عرضه مي شود.
وي اظهار کرد: با شيوع بيماري کوويد 19 و اعلام وزارت بهداشت مبني بر خانه ماني شهروندان و اينکه غير از موارد ضروري براي خريد به بازار نروند، فروش اين فروشگاه اينترنتي نسبت به گذشته افزايش يافته است.
اقدم گفت: عوامل اين فروشگاه با رعايت تمامي موارد بهداشتي سعي در تامين نيازهاي مشتريان در اسرع وقت را دارند تا از اين طريق بتوانيم کمکي براي کاهش حضور غيرضروري شهروندان در اماکن عمومي داشته باشيم و در عين حال نيازهاي آنان را تامين کنيم.
وي خاطرنشان کرد: با توجه به نزديکي سال نو اين فروشگاه به صورت 24 ساعته پاسخگوي سوالات و درخواست هاي مشتريان مي باشد.
مدير يک فروشگاه لباس در تبريز نيز که با شيوع کرونا و کاهش چشم گير مشتريان در ايام نزديک به سال نو ، براي راحتي مشتريان خود اقدام به فروش،اينترنتي کرده است، گفت: با شيوع بيماري کرونا و هشدارهاي بهداشتي در خصوص رعايت بهداشت و ضدعفوني کردن وسايل ، از همان ابتدا مواد ضد عفوني لازم را فراهم کرديم.
ندا سعيدي ادامه داد: در ورودي مغازه مشترياني که وارد مي شوند، دستانشان را با ماده ضد عفوني کننده استريل مي کنند و سپس وارد مي شوند، همچنين دستکش يکبار مصرف نيز جهت آزمايش (پرو) اندازه لباس به آنها ارايه مي شود، در روزهاي اخير نيز از تب سنج استفاده مي کنيم تا از ورود افرادي که تب دارند به فروشگاه جلوگيري شود.
وي با اشاره به کاهش چشمگير مشتريان اين فروشگاه در اين ايام نسبت به سال هاي گذشته، گفت: براي تامين نيازهاي مشتريان و کاهش تردد هاي غير ضروري اقدام به فروش اينترنتي کرده ايم.
سعيدي اظهار کرد: خوشبختانه استقبال خوبي از اين روش شده و ما از طريق مشاوره هاي اينترنتي به مشتريان، درخواست آنها را تامين و به درب منازلشان، بدون دريافت هزينه کرايه ، ارسال مي کنيم.
مدير يک گالري پوشاک نيز به خبرنگار ايرنا گفت: متاسفانه در طول 15 سال سابقه فعاليت در بازار، اولين سالي است که با اين وضعيت بي رونق بازار روبرو هستم.
حسين نيک بيان افزود: همه ساله اهل بازار و کسبه براي فروش سال نو اجناس جديد خريداري مي کنند تا جوابگوي خواست مشتريان باشند ، امسال نيز ما اصناف منتظر رونق بيشتر کسب و کار در ايام نزديک به سال نو بوديم.
وي ادامه داد: با شيوع بيماري کرونا در کشور شاهد کاهش 10 برابري فروش نسبت به سال هاي قبل هستيم، بطوري که اگر در روزهاي عادي 20 قلم جنس مي فروختيم اکنون به سختي يک قلم جنس بفروش مي رسد.
نيک بيان اظهار کرد: از قبل در فضاي مجازي و شبکه اجتماعي اينستا، صفحه اي براي معرفي اجناس گالري ايجاد کرده بودم که مشتريان کمتري از اين طريق جذب مي کرديم و اکثر آنها از شهرستان ها بودند.
وي گفت: با کاهش حضور مردم در بازار وضعيت فروش اينترنتي اجناس نسبت به قبل بهتر شده و از خود تبريز نيز مشترياني داريم که خريد اينترنتي را به حضور در مغازه ترجيح ميدهند.
به گزارش عصرآذربايجان به نقل از ايرنا، مدير گالري نيک افزود: از پنجم اسفند ماه تا به امروز تعداد مشتريان بسيار کاهش يافته و مي توان گفت در اين مدت شايد فقط 20 مشتري داشتيم که اين نشان دهنده وضعيت اسفناک بازار است.
منبع :