عصر آذربایجان

گزارش خبر

–بزرگترين معدن تيتان کشور درانتظار دانش فني

بزرگترين معدن تيتان کشور

1394/08/24

گروه اقتصادي:– نبود تکنولوژي و دانش فني مورد نياز موجب شده بزرگترين معدن تيتانيوم کشور که در نوع خود بي نظير است با گذشت 22 سال از عمليات اکتشاف نتواند وارد فاز اجرايي و عملياتي شود.

گروه اقتصادي:– نبود تکنولوژي و دانش فني مورد نياز موجب شده بزرگترين معدن تيتانيوم کشور که در نوع خود بي نظير است با گذشت 22 سال از عمليات اکتشاف نتواند وارد فاز اجرايي و عملياتي شود.
 عمليات اکتشافي معدن تيتانيم قره آغاج اروميه، بزرگ‌ترين معدن ارزشمند تيتانيم کشور از سال 72 توسط اداره کل معادن و فلزات سابق شروع شد، سال 78 اجراي طرح عمراني به دلايل متعدد از جمله نبود دانش فني توسط اين سازمان متوقف و دوباره عمليات فعال سازي اين معدن از 82 آغاز و در نهايت سال 87 گواهي کشف صادر شد.اما با وجود اين کش و قوس‌هاي فراوان هم اکنون اين معدن که مورد مشابهي در کشور ندارد با گذشت دو دهه به عنوان ظرفيتي عظيم اما بلاتکليف در ?? 36کيلومتري شمال غربي اروميه در استان آذربايجان غربي جاخوش کرده است.هم اکنون دانش فني و تکنولوژي تيتان که فلز قرن نام گرفته تنها در اختيار معدودي از کشورها از جمله فرانسه، کانادا، آمريکا و استراليا به همراه فنلاند است و اين امر موجب شده دو معدن موجود تيتان کشور قادر به فعاليت باوجود ظرفيت فوق العاده نباشند.ذخيره زمين شناسي اين معدن 208 ميليون تن، ذخيره احتمالي 120 ميليون تن و ذخير قطعي ??56 ميليون تن و چون اين معدن در کوه واقع شده عيار آن 6 درصد است و به دليل داشتن عناصر مفيد در کشور منحصر به فرد است.براي پيگيري بيشتر در خصوص آخرين وضعيت بزرگ‌ترين معدن تيتانيوم کشور سراغ اکبر طاهري، معاون امور معادن سازمان صنعت معدن و تجارت آذربايجان غربي رفته‌ايم.*آخرين وضعيت معدن تيتانيوم قره آغاج اروميه به کجا رسيده است؟ تاکنون در مساحتي به اندازه 35 کيلومتر مربع سرمايه گذاري اکتشافي انجام شده و نتايج خوبي در زمينه مطالعات حاصل و به مرحله نهايي رسيده است همچنين در سه محدوده اين معدن براي عمليات اکتشافي، توسط بخش خصوصي، مجوز صادر شده که با ورود دانش فني و تکنولوژي مورد نياز در آينده نزديک اين استان به قطب تيتانيوم کشور تبديل خواهد شد.
*براي کسب دانش فني و تکنولوژي مورد نياز تيتانيوم چه اقداماتي صورت گرفته است؟اما در حال حاضر دانش فني و تکنولوژي تيتان که فلز قرن نام گرفته تنها در اختيار معدودي از کشورها از جمله فرانسه، کانادا، آمريکا و استراليا به همراه فنلاند است در اين راستا براي کسب دانش فني و تکنولوژي مورد نياز هم اکنون با همکاري دانشگاه صنعتي سهند تبريز، دانشگاه حاجت تپه ترکيه و شرکت‌هاي صاحب نام در کشورهاي استراليا و اوکراين تلاش‌هاي متعددي صورت گرفته که بزودي نتايج آن مشخص خواهد شد.
*در صورت ورود دانش فني زيرساخت‌ها براي آغاز عمليات اجرايي اين طرح فراهم است؟در حال حاضر در کنار رايزني و تلاش براي کسب دانش فني و تکنولوژي مورد نياز شرکت توسعه سرمايه گذاري آتيه سفيد آسيا مطالعات فرآوري روي کان سنگ اين معدن را آغاز کرده و قراردادهاي مطالعاتي با مراکز علمي و تحقيقاتي در داخل کشور و خارج از کشور منعقد کرده‌ايم تا تکنولوژي و دانش فني استحصال و فرآوري تيتان را به دست آوريم.ميلياردها تومان در اين زمينه سرمايه گذاري شده تا دانش فني لازم را به دست بياوريم چرا که در صورت دستيابي به دانش فني ساير زيرساخت‌ها و امکانات مورد نياز براي عملياتي شدن اکتشافات از اين معدن فراهم است.
*براي کسب دانش فني و تکنولوژي مورد نياز فلز تيتانيوم چه اقداماتي ديگري صورت گرفته است؟اگر بتوانيم دانش فني فرآوري فلز تيتان را بومي سازي کنيم تحول شگرفي در زمينه صنعت و معدن در کشور به ويژه آذربايجان غربي شاهد خواهيم بود.علاوه برذخاير تيتانيوم، اين معدن حاوي فسفات است و حصول ارزشمند درخصوص استحصال تيتانيوم و فسفات از کان سنگ توسط گروهي متشکل از کارشناسان صاحب نظر از شرکت‌هاي اوکرايني و محققين دانشگاه صنعتي سهند و مجموعه اي در مرکز تحقيقات و کاربرد مواد معدني عمليات اجرايي جهت انجام تست‌هاي تکنولوژي در مرحله پايلوت در مرکز تحقيقات کاربردمواد معدني ايران در حال انجام است.
*ذخاير معدن تيتانيوم قره آغاج چقدر است؟ به موارد مورد استفاده تيتانيوم در کشور نيز اشاره مي‌کنيد؟فلز تيتانيوم با توجه به کاربرد و ويژگي‌هاي منحصر به فرد هم اکنون به فلز قرن شهرت دارد، با توجه به اينکه وزن خالص فلز تيتانيوم از فولاد پايين تر است و داراي استحکام زيادي نسبت به فولاد دارد در مصالح نظامي، هوا و فضا، توليد موشک کاربرد دارد و چون ?? درصد تيتانيوم در صنعت به صورت اکسيد تيتانيوم است که به دليل قدرت انحلالي در صنايع نساجي، کاغذ سازي، سراميک نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

منبع :

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

–بزرگترين معدن تيتان کشور درانتظار دانش فني

بزرگترين معدن تيتان کشور
خروج

گروه اقتصادي:– نبود تکنولوژي و دانش فني مورد نياز موجب شده بزرگترين معدن تيتانيوم کشور که در نوع خود بي نظير است با گذشت 22 سال از عمليات اکتشاف نتواند وارد فاز اجرايي و عملياتي شود.

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها