عصر آذربایجان

گزارش خبر

ارتقاي گردشگري سلامت زنجان در گرو تقويت زيرساخت‌ها

ارتقاي گردشگري سلامت زنجان در گرو تقويت زيرساخت‌ها

1402/05/22

گروه اجتماعي: استان زنجان در حوزه گردشگري سلامت به رغم برخورداري از ظرفيت‌هاي بسيار خوب تا رسيدن به حد مطلوب فاصله دارد و تقويت زيرساخت‌ها، رقابتي کردن خدمات و توجه به حوزه‌هاي بکر، زمينه ارتقاي اين صنعت را فراهم مي‌کند. گردشگري پزشکي يا توريسم پزشکي، شاخه‌اي از گردشگري سلامت است که در آن افراد به ساير نقاط دنيا با امکانات پيشرفته‌تر بهداشتي و درماني سفر مي‌کنند تا از خدمات پزشکي مراکز درماني آنها بهره‌مند شوند.

گروه اجتماعي:  استان زنجان در حوزه گردشگري سلامت به رغم برخورداري از ظرفيت‌هاي بسيار خوب تا رسيدن به حد مطلوب فاصله دارد و تقويت زيرساخت‌ها، رقابتي کردن خدمات و توجه به حوزه‌هاي بکر، زمينه ارتقاي اين صنعت را فراهم مي‌کند. گردشگري پزشکي يا توريسم پزشکي، شاخه‌اي از گردشگري سلامت است که در آن افراد به ساير نقاط دنيا با امکانات پيشرفته‌تر بهداشتي و درماني سفر مي‌کنند تا از خدمات پزشکي مراکز درماني آنها بهره‌مند شوند.
اين حوزه مهم از جمله محورهاي توسعه صنعت گردشگري در کشورها محسوب مي‌شود، در اين راستا توجه به ظرفيت ها و سرمايه گذاري لازم به ويژه ارتقاي توانمندي هاي پزشکي مي تواند چشم انداز بهتري را پيش روي اين صنعت قرار دهد و علاوه بر ايجاد اشتغال، ظرفيت جديدي براي رونق اقتصادي منطقه باشد.
مقوله مهم گردشگري سلامت چند سالي است به صورت جدي از سوي دست اندرکاران امر در کشور مورد توجه قرار گرفته و به گفته محمدحسين نيکنام دستيار ويژه وزير و مديرکل همکاري هاي بين الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي سالانه بيش از يک ميليون توريست از خدمات درماني داخل کشور استفاده مي کنند و برنامه ريزي براي جذب گردشگران بيشتر در دستور کار است.
استان زنجان هم به لحاظ قرارگيري در موقعيت خاص جغرافيايي از ظرفيت‌هاي مناسب بهداشتي و درماني براي جذب گردشگران سلامت برخودار است اما تا رسيدن به حد مطلوب فاصله دارد هرچند در اين راستا اقدامات بين بخشي خوبي انجام گرفته است.
به گفته کارشناسان، تقويت زيرساخت ها، تامين منابع کافي و ارائه خدمات شاخص و منحصر به فرد در مراکز داراي شرايط گردشکري سلامت در استان به توسعه اين بخش کمک فراواني خواهد کرد.
معدن نمک ظرفيتي خاص در گردشگري سلامت استان است
رييس اداره نظارت و ارزيابي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان زنجان گفت: گردشگري سلامت به هر آن چيزي اطلاق مي شود که افراد با استفاده از آن در مناطق مقصد، دوره درماني يا نقاهت خود را طي کنند يا در تقويت سلامت خود از ظرفيت هاي آن استفاده نمايند.
ابوالفضل اجلي با بيان اينکه بيمارستاني که خدمات درماني منحصر به فردي ارائه مي کند موجب جذب بيماران از نقاط مختلف و ايجاد درآمد براي آن منطقه مي شود، افزود: وجود شرايط آب و هوايي مناسب در يک نقطه جغرافيايي موجب مي شود افراد اين محل را انتخاب و اوقات فراغت خود را در آن سپري کنند.
اين مسئول با بيان اينکه امکانات تفريحي از قبيل مسيرهاي پياده روي و دوچرخه سواري که در فرآيند تقويت سلامت افراد تاثيرگذار است موجب توسعه گردشگري سلامت مي شود، ادامه داد: به عنوان مثال ايجاد يک مکان درماني براي درمان بيماري آسم در نقطه اي خاص به تجويز پزشکان از عوامل توسعه گردشگري سلامت محسوب مي شود.
وي اظهار داشت: در زمان حاضر زنجان به دليل وجود ظرفيت معدن نمک و همچنين دانش کافي آن از ظرفيت هاي لازم براي توسعه گردشگري سلامت برخوردار است و وجود امکانات و شرايط در نقطه خاص، زمينه هاي برنامه ريزي در حوزه گردشکري سلامت اعم از گردشگري درماني را مهيا مي کند و حتي به ارتقاي روز افزون آن منتهي مي شود.
اجلي با بيان اينکه ايجاد سرمايه گذاري هدفمند از قبيل احداث بيمارستان هاي ارائه دهنده خدمات تخصصي، نقاهتگاه هاي خاص در يک نقطه آب و هوايي و مجتمع هاي سلامت "آب درماني " در توسعه گردشگري سلامت تاثيرگذار است، افزود: در بيمارستان ها بايد بخشي به پذيرش بيماران خارجي با عنوان IPD اختصاص يابد که به تازگي 2 بيمارستان استان داراي اين شرايط شده و در واقع قدم هاي خوبي برداشته شده است.
راه اندازي 2 دفتر خدمات مسافرتي و گردشگري در حوزه گردشگري سلامت زنجان اجلي افزود: در زمان حاضر 2 دفتر خدمات مسافرتي و گردشگري در استان مجوز فعاليت در حوزه گردشگري سلامت را اخذ کرده و بيشتر به جذب گردشگر براي مراکز درماني مستقر در استان هاي شيراز، تهران، تبريز تا زنجان مبادرت مي کنند.وي اظهار داشت: يک دليل مهم اين کار آن است که مراکز درماني استان به تازگي مجورهاي لازم پذيرش بيماران خارجي (IPD) را فعال کرده اند که اميدواريم در آينده نزديک و با هماهنگي گردشگري سلامت، شرکت هاي تسهيلگر نيز راه اندازي شوند و مجوز لازم را دريافت کنند همچنين دفاتر خدمات مسافرتي، مراکز درماني استان را به عنوان مقصد انتخاب کنند.
اجلي خاطر نشان کرد: اگر اين استان بتواند براي گردشگران داخلي نيز خدمات درماني لازم و مطلوبي را ارائه کند يک موفقيت مهم به شمار مي رود چون زنجان در نقطه کانون شمال غرب واقع شده است و در شرايط کنوني هدفگذاري در اين بخش نتيجه بهتري را رقم مي زند.
2 بيمارستان زنجان براي دريافت مجوز بخش بيماران بين المللي معرفي شده است
مسئول گردشگري سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان در اين باره گفت: اشتغالزايي و رشد کيفي سلامت کشور و نزديک شدن به استانداردهاي جهاني، کسب درآمد و ارزآوري به کشور، حمايت از رشد اقتصادي و تبديل شدن به قطب گردشگري اسلام در منطقه، ضرورت ايجاد بخش مستقل بيماران بين المللي را دوچندان کرده است.نادر ميراني افزود: جذب گردشگران سلامت از کشورهاي قفقاز و آسياي ميانه به لحاظ قرابت و نزديکي فرهنگي و اشتراک زبان ترکي با آنها و کشورهاي حاشيه خليج فارس و کشورهاي اسلامي به استان بر اهميت مساله ياد شده افزوده است.وي با بيان اينکه از سال 1392 و همزمان با ابلاغ وزارت بهداشت در جهت ايجاد واحد گردشگري سلامت در دانشگاه، گام هاي اوليه در اين زمينه برداشته شد، اظهار داشت:اقدامات لازم براي تجهيز اوليه مراکز منتخب در استان انجام شد و از سال 98 اين مقوله مهم اهميت ويژه اي پيدا کرد و با تاکيد رييس دانشگاه مبني بر تجهيز استان و استفاده از پتاسيل ها گام هاي نويني برداشته شد.
اين مسئول با تاکيد بر اينکه هم اکنون 2 بيمارستان آيت الله موسوي زنجان و بيمارستان الغدير ابهر به منظور اخذ مجوز بخش بيماران بين الملل به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي معرفي شد، ادامه داد: از سال 99 مراکز ياد شده به عنوان مراکز منتخب دانشگاه در زمينه گردشگري سلامت داراي بخش وي آي پي و سايت 2 زبانه هستند.
وي اضافه کرد:از مهمترين درخواست ها و چالش هاي پيش روي گردشگري سلامت در بيمارستان ها تامين منابع مالي مورد نياز جهت بهينه سازي واحد IPD ، اتاق انتظار، پذيرش، داخل بخش ، تامين دارو و تجهيزات مصرفي براي اقدامات تشخيصي و جراحي در صورت جذب خارجي است.
ميراني افزود: تامين نيروي انساني خدماتي و مراقبتي، امکان پرداخت حق الزحمه پزشکان و کادر درماني در صورت خدمت به بيماران خارجي حداکثر يک ماه بعد از انجام خدمت و تعيين سهم واحدهاي پشتيبان و اداري دخيل در امر پذيرش و ترخيص از محل درآمد وصولي از بابت اجراي گردشگري سلامت (نحوه مديريت يک درصد وزارت بهداشت) بود که با تداوم جلسات و شرکت در وبينارهاي وزارت بهداشت، گام هاي رفع اين موانع برداشته شد.
وي با بيان اينکه مقرر شد که با مصوبه هيات رييسه دانشگاه صندوق مجزا و درآمد جداگانه براي اين موارد در نظر گرفته شود، اظهار داشت: حق الزحمه تمامي افراد دخيل در امر گردشگري سلامت بر اساس مصوبات بهداشت و کميته گردشگري از اين منابع پرداخت مي شود.
به گزارش  عصر آذربايجان به نقل از ايرنا، مسئول گردشگري سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان خاطرنشان کرد: مساله مهم ديگر در امر گردشگري سلامت وجود شرکت هاي تسهيلگر و همچنين همکاري آنها در امر ويزاي درماني است که 2 شرکت در استان اعلام همکاري با دانشگاه کرده که پس از برگزاري جلسات درخواست آنها مورد پذيرش قرار گرفت.گردشگري سلامت از مولفه هاي رشد و توسعه اقتصادي کشورها به ويژه ايران محسوب مي شود.استان زنجان با توجه به ظرفيت هاي بالا مي تواند حرفي براي گفتن در اين حوزه داشته باشد که ارتقاي اين بخش در گرو همکاري هاي بين بخشي و معرفي ظرفيت هاي منحصر به فرد استان در اين بخش است.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها