عصر آذربایجان

گزارش خبر

پیشرفت لاک‌پشتی اجرای تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه

پیشرفت لاک‌پشتی اجرای تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه

1401/01/22

آراز آذربایجان- مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به بارش‌های مناسب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه بیش از یک سال است وزارت نیرو اقدامی برای رهاسازی آب انجام نداده است.

مسعود تجريشي ه، با اشاره به طولاني شدن روند اجرايي پروژه تونل انتقال آب به درياچه اروميه اظهار داشت: اين پروژه کماکان 99 درصد پيشرفت فيزيکي داشته در حالي که مي‌توانست به سرعت توسط دولت جديد افتتاح شود اما متاسفانه روند افتتاح و به بهره‌برداري رساندن آن طولاني شده است.

وي تصريح کرد: همچنين اين پروژه پيشرفت فيزيکي بسيار کندي داشته و براساس آمار، بخشي که قرار بود تا پايان سال گذشته خاتمه يابد، 20 روز ديگر به پايان مي‌رسد.

مراحل پاياني طرح انتقال آب به درياچه اروميه به صورت دستي انجام مي‌شود

 مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه گفت: مراحل پاياني طرح انتقال آب به درياچه اروميه به صورت دستي انجام شده و هم اکنون با يک چهارم ظرفيت در حال انجام است و به همين سبب روند اجرايي آن به کُندي پيش مي‌رود.

وي با اشاره به اينکه پيمانکار طرح زماني که وضعيت مالي پروژه بسيار بدتر از زمان کنوني بود با اعتبارات خود، پروژه را به پيش برده بود بيان کرد: از سوي ديگر هم اکنون با چند پروژه سازه‌اي براي احياي درياچه اروميه مانند تصفيه خانه‌هاي تبريز و اروميه و تونل انتقال آب به درياچه مواجه هستيم.

پروژه تصفيه‌خانه اروميه بايد تاکنون راه‌اندازي مي‌شد

تجريشي افزود: پروژه تصفيه‌خانه اروميه بايد تاکنون راه‌اندازي مي‌شد اما متاسفانه به بهره‌برداري نرسيده و از سوي ديگر قول افتتاح پروژه تصفيه‌خانه تبريز را براي پايان سال گذشته داده بودند اما مجدد عنوان شد که اين پروژه به پول نقد نياز دارد براي همين امسال اعتبارات مورد نياز براي آن جذب شد.

وي گفت: در واقع دولت به ميزان دو و نيم برابر اعتبارات مورد نياز براي پروژه‌هاي احياي درياچه، آن را به صورت نقد پرداخت کرده و بنابراين انتظار مي‌رفت که با توجه به پرداخت دو نيم برابري اعتبارات مورد نياز به صورت نقدي، اين پروژه‌ها به پايان مي‌رسيد.

دولت به دنبال کاهش 40 درصدي آب در بخش کشاورزي

مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه با اشاره به اينکه دولت سيزدهم به دنبال انجام اقدامات نرم‌افزاري و کاهش 40 درصدي آب در بخش کشاورزي و توسعه عمودي کشاورزي به جاي توسعه افقي آن است اظهار داشت: اين برنامه نهايي شده و اعتبار بسيار مناسبي از وزارت جهاد کشاورزي گرفته شده است يعني به جاي اينکه سطح زيرکشت افزايش يابد، بر روي مسئله بهره‌وري کار مي‌شود.

وي تصريح کرد: در واقع در ساليان گذشته بيشتر پروژه‌هاي احياي درياچه اروميه سخت‌افزاري بوده و تنها 10 تا 20 درصد نرم‌افزاري بود اما هم اکنون 60 درصد پروژه‌ها نرم‌افزاري و 40 درصد سخت‌افزاري مانند لايروبي رودخانه‌ها است.

تجريشي در ادامه با اشاره به اينکه با وجود بارش هاي مناسب در حوضه آبريز درياچه اروميه اما رهاسازي توسط وزارت نيرو انجام نشده است گفت: متاسفانه وزارت نيرو از بيش از يک سال گذشته رهاسازي آب به درياچه اروميه را انجام نداده يعني از سال آبي سال گذشته رهاسازي انجام نشده و امسال دومين سال آبي است که رهاسازي صورت نگرفته و اين براي دولت خوشايند نيست.

وي افزود: بايد براساس قانون و مصوبات، حقابه درياچه اروميه واگذار مي‌شد اما متاسفانه واگذار نشده و حتي بيم اين مي‌رود که اگر وضعيت به همين شکل ادامه يابد، در شهريور ماه امسال، وضعيت همانند گذشته شود يعني به سان گذشته، آبي به درياچه وارد نشده و وضعيت درياچه بدتر شود.

وزارت نيرو به سبب عدم رهاسازي آب به سمت درياچه اروميه بايد پاسخگو باشد

مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه گفت: بايد وزارت نيرو پاسخگوي اين موضوع باشد که چرا با وجود مصوبات و بارش‌هايي که وجود داشته، اين رهاسازي‌ها به خوبي انجام نگرفته است.

وي با اشاره به اينکه دولت قول داده بود که بيش از 200 ميليون مترمکعب رهاسازي خواهد کرد تصريح کرد: متاسفانه تنها 60 ميليون مترمکعب يعني يک سوم قول‌هايي که براي احياي درياچه اروميه داده شده بود، از سد بوکان به درياچه رهاسازي انجام شده است.

نگراني از بابت تبخير و هدررفت آب و عدم رهاسازي به سمت درياچه اروميه

تجريشي اظهار داشت: با اين شرايط اين نگراني وجود دارد که اگر بخواهيم اين آب در ارديبهشت ماه رهاسازي شود، با توجه به اينکه در ماه آينده هوا بسيار گرم خواهد شد، رهاسازي امکان‌پذير نباشد و آب پشت سدها باقي مانده و تبخير شود و در نتيجه آب به درياچه اروميه نرسد.

وي افزود: در اين رابطه با معاون اول رئيس‌جمهور مکاتبه و عنوان شده که اگر قرار است به مصوبات احياي درياچه اروميه عمل نشود، دستگاه‌هاي اجرايي بايد اطلاع دهند که خواهان عملياتي کردن مصوبات احياي درياچه اروميه نيستند چون اگر دو سال پي در پي آب به درياچه اروميه نرسد دوباره به جاي اول باز مي‌گرديم.

مدير دفتر برنامه‌ريزي و تلفيق ستاد احياي درياچه اروميه در ادامه نيز گفت: به نظر مي‌رسد که در زمينه احياي درياچه اروميه، زمان به بطالت مي‌گذرد چون اگر زمان بگذرد نمي‌تواند هيچ آبي را به درياچه رهاسازي کرد.

 

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها