عصر آذربایجان

گزارش خبر

اجراي طرح‌هاي آبياري و زهکشي مهمترين نياز توسعه آذربايجان غربي

اجراي طرح‌هاي آبياري و زهکشي مهمترين نياز توسعه آذربايجان غربي

1401/04/05

گروه اقتصادي: آذربايجان غربي که اقتصاد آن بر پايه کشاورزي استوار است، براي افزايش توليد ناخالص داخلي خود به تکميل طرح هاي نيمه تمام آبياري و زهکشي نياز دارد که اين مهم با تامين اعتبارات ويژه در سوي دولت سيزدهم در دست پيگيري است. آذربايجان غربي همواره در سطح کشور به استاني با ظرفيت‌هاي قابل توجه کشاورزي شهره است و همگان بر اين امر با توجه به آمارهاي ارائه شده از سوي سازمان‌هاي دخيل، صحه مي‌گذارند.

گروه اقتصادي:  آذربايجان غربي که اقتصاد آن بر پايه کشاورزي استوار است، براي افزايش توليد ناخالص داخلي خود به تکميل طرح هاي نيمه تمام آبياري و زهکشي نياز دارد که اين مهم با تامين اعتبارات ويژه در سوي دولت سيزدهم در دست پيگيري است. آذربايجان غربي همواره در سطح کشور به استاني با ظرفيت‌هاي قابل توجه کشاورزي شهره است و همگان بر اين امر با توجه به آمارهاي ارائه شده از سوي سازمان‌هاي دخيل، صحه مي‌گذارند.
توليد سالانه بيش از 6 ميليون تن اقلام کشاورزي اعم از زراعي و باغي و همچنين داشتن رتبه‌هاي برتر در بسياري از اقلام در اين بخش، نشان دهنده ظرفيت قابل توجه آذربايجان غربي در اين حوزه است که البته هنوز تا رسيدن به آمارهاي مطلوب در اين خصوص فاصله زياد است.يکي از مهمترين نيازهاي بخش کشاورزي آذربايجان غربي، تامين آب مناسب، پايدار و هميشگي است تا بتوان با خيال راحت محصولات را توليد و روانه بازار مصرف کرد، البته بايد توجه داشت که در کنار تامين آب پايدار و مستمر، توجه به صرفه جويي در مصرف و کشت کم آب برترين و پربازده ترين محصولات بسيار مهم به نظر مي‌رسد.براي اجراي اين طرح‌هاي آبياري و زهکشي، اقدامات بسيار زيادي طي سال‌هاي گذشته در آذربايجان غربي صورت گرفته که برخي از آنها بارور شده و به نتيجه رسيده و برخي ديگر هنوز در حال انجام براي رسيدن به هدف است که با تحق آنها، ميلياردها تومان درآمد براي بخش کشاورزي تامين خواهد شد.
بيش از 50 درصد طرح‌هاي آبياري و زهکشي کشور مربوط به آذربايجان‌غربي است‌
معاون آب و خاک وزير جهاد کشاورزي گفت: بيش از 50 درصد طرح‌هاي آبياري و زهکشي کشور مربوط به آذربايجان غربي است که ظرفيت قابل توجه اين استان را نشان مي‌دهد.
علي مراد اکبري اظهار کرد: در راستاي استفاده مناسب و بهينه از منابع آبي کشور تجهيز کردن اراضي کشاورزي به سامانه‌هاي نوين آبياري به عنوان راهکاري موثر و کارآمد در جهت صرفه جويي در مصرف آب کشاورزي و افزايش بهره وري در دستور کار وزارت جهاد کشاورزي است.وي ادامه داد: پروژه آبياري تحت فشار شبکه آبياري و زهکشي شمال غرب کشور درپلدشت با بيش از 95 درصد پيشرفت فيزيکي از طرح‌هاي زيربنايي است که با اتمام اين طرح 61 هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان به سيستم‌هاي نوين آبياري تجت فشار تجهيز مي‌شود.معاون آب و خاک وزير جهاد کشاورزي اضافه کرد: در حال حاضر بيش از 12 هزار هکتار از اراضي تحت پوشش اين طرح به کشاورزان و مدير طرح تحويل شده که با تأمين آب از دستگاه‌هاي ذي ربط و حل مشکلات ديگر روند پيش تحويل اراضي ادامه خواهد داشت.اکبري گفت: در راستاي احياي اراضي کشاورزي دشت آغ‌چاي شهرستان‌هاي چايپاره و پلدشت بيش از 2 هزار و 574 هکتار از اين اراضي تحت پوشش اين طرح بوده است.وي اظهار کرد:  تاکنون بيش از 1800 هکتار از اين اراضي به سيستم نوين آبياري تجهيز شده که اين طرح 95 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و در صورت تأمين آب توسط دستگاه مجري تحويل کشاورزان خواهد شد.
96 هزار هکتار شبکه آبياري و زهکشي در آذربايجان غربي در دست اجراست
طبق گفته معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي، 96 هزار هکتار شبکه آبياري و زهکشي در استان در حال اجراست که براي اتمام اين طرح نيازمند توجه ويژه وزارت نيرو در تامين اعتبارات لازم هستيم.ياسر رهبردين افزود: اختصاص اعتبار از سوي وزارت نيرو براي تامين اعتبار شبکه هاي آب سد کرم آباد پلدشت و شوط و همچنين شبکه‌هاي آب سد سيلوه و آغ چاي ضروري است.وي اضافه کرد: در حوزه شبکه هاي آبياري و زهکشي در استان اقدامات خوبي صورت گرفته و هم اکنون 87 هزار هکتار شبکه هاي مدرن و 48 هزار هکتار شبکه نيمه مدرن در آذربايجان غربي به بهره‌برداري رسيده است.رهبردين با اشاره به اهميت ايجاد شبکه آبياري و زهکشي در اراضي کشاورزي حوضه آبريز درياچه اروميه تاکيد کرد: بيش از چهار هزار ميليارد تومان براي اجرا و تکميل 48 هزار هکتار شبکه آب در حوضه آبريز درياچه اروميه مورد نياز است.‌در کنار اين برنامه ريزي ها و طرح‌هاي اجرايي، در سفر اخير هيات دولت به آذربايجان غربي تمهيدات و اعتبارات خوبي براي حوزه‌هاي زيرمجموعه کشاورزي و وزارت نيرو در استان در نظر گرفته شد که به ثمر نشستن آنها مي‌تواند تحولي قابل توجه در اين بخش ايجاد کند.
اختصاص 10 هزار ميليارد ريال در سفر هيات دولت به بخش آبياري و زهکشي آذربايجان غربي
استاندار آذربايجان غربي در اين خصوص گفت: در سفر اخير هيات دولت به استان، 10 هزار ميليارد ريال اعتبار براي بخش آبياري و زهکشي استان اختصاص يافته است.محمدصادق معتمديان افزود: اين رقم مي‌تواند زمينه اجراي طرح‌هاي مربوط به اين بخش و تسريع در اتمام آنها را موجب شود.وي اظهار کرد: علاوه بر  آن، در اين سفر 400 ميليارد تومان به آبخيزداري و آبخوانداري، 350 ميليارد تومان براي توسعه بخش گلخانه‌اي و 300 ميليارد تومان براي توسعه آبياري نوين در نظر گرفته شده که اثرگذاري زيادي در حوزه آب و آبياري استان خواهد داشت.به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،با توجه به اختصاص اين اعتبارات و اميدواري به تخصيص قابل توجه اعتبارات مربوط  به سفر، انتظار مي رود که در ماه‌هاي آتي، دوره‌هاي پرکاري را در حوزه آب و آبياري در آذربايجان غربي شاهد باشيم و با اتمام طرح‌هاي اين بخش، مشکلات حوزه تامين آب کشاورزي در استان به حداقل برسد؛ امري که مي‌تواند راندمان اين بخش را به ميزان زيادي افزايش دهد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها