عصر آذربایجان

گزارش خبر

چرا شهرک تخصصي صنايع دستي در زنجان وجود ندارد

چرا شهرک تخصصي صنايع دستي در زنجان وجود ندارد

1401/04/05

گروه گزارش: با وجود اينکه استان زنجان جز استان‌هاي فعال در زمينه توليدات صنايع دستي است اما شهرک تخصصي براي فعالان اين حوزه در زنجان وجود ندارد. استان زنجان، جزء استان‌هاي برتر در زمينه توليد صنايع دستي محسوب مي‌شود که در برخي از صنايع از جمله مس، چاقوسازي، مليله در کشور و عرصه‌هاي بين المللي جز استان‌هاي برتر و شناخته شده در حوزه صنايع‌دستي است.

گروه گزارش: با وجود اينکه استان زنجان جز استان‌هاي فعال در زمينه توليدات صنايع دستي است اما شهرک تخصصي براي فعالان اين حوزه در زنجان وجود ندارد. استان زنجان، جزء استان‌هاي برتر در زمينه توليد صنايع دستي محسوب مي‌شود که در برخي از صنايع از جمله مس، چاقوسازي، مليله در کشور و عرصه‌هاي بين المللي جز استان‌هاي برتر و شناخته شده در حوزه صنايع‌دستي است.
طبق تصميم مسئولان براي اختصاص شهرک تخصصي و ساماندهي و حمايت از صنعتگران در اين حوزه و همچنين با توجه به ايجاد مزاحمت شغلي و سر و صدا در مسگري و چاقو سازي قرار شد اين حوزه‌ها به خارج از شهر ‌و شرکت تخصصي صنايع دستي منتقل شوند و دو ناحيه ظريفان در محدوده عوارضي زنجان- قزوين و نيکان در محدوده عوارضي زنجان- تبريز به عنوان شهرک تخصصي صنايع دستي در نظر گرفته شد.
ناحيه ظريفان در اواخر سال 93 با همکاري اداره کل ميراث فرهنگي و شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان زنجان پيش‌بيني شد و قرار بود 4 ساله آماده و در اختيار صنعتگران قرار گيرد.
اما از همان ابتداي کار، زمين‌هاي ظريفان و نيکان سال‌هاست که بلاتکليف مانده است. البته قرار بود که اين زمين‌ها به قطعات کوچکتر تقسيم شده و به صورت متحدالشکل ساخته شود که اين امر انجام‌نشد و بعداً قرار شد به صورت مزايده به فروش برسد اما اين کار به دلايل بالا بودن قيمت مزايده و عدم قدرت خريد صنعتگران منتفي شد.
در اين راستا محسن عباسي مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان زنجان در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: در زمينه فعاليت صنعتگران در شهرک تخصصي در سال 98 براي حمايت از صنعتگران در شهرک شماره يک يعني اشراق، پنج هکتار براي سايت مس و چاقو در قطعات 300 و 360 متري طراحي شده بود که با توجه به تقاضاي بالا که وجود داشت فقط به 60  متقاضي اختصاص پيدا کرد.
وي افزود: اين زمين‌ها با تسهيلات خوب و اقساط بلند مدت به متقاضياني که از صنايع دستي و يا سازمان صمت مجوز داشتند تعلق گرفت.
مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان زنجان گفت: در سال جاري شهرک شماره 2 يعني نوآوران، زمين دو هکتاري براي سايت مس و چاقو در نظر گرفته شده و نيازمند مصوبه است تا مثل شهرک شماره يک  فقط به صنايع دستي اختصاص داده شود.
وي بيان کرد: به درخواست صنعتگران و همچنين اختصاص به تعداد بيشتري از متقاضيان زمين‌ها به قطعات کوچک با متراژ 70 ، 80 تا 100 متر تقسيم‌بندي شده است که در حدود 100 قطعه  است.
عباسي در ادامه به شهرک نيکان اشاره کرد و گفت: به دليل وجود معارض اين طرح نيمه‌کاره مانده که در حال حل مشکلات با معارض هستيم.
وي در پاسخ به اينکه با وجود شهرک‌هاي ظريفان و نيکان چرا دو شهرک اشراق و نوآوران راه اندازي شده است گفت: شهرک‌هاي نيکان و ظريف داراي مشکلات خاصي هستند و هدف ما اين است که تا حل مشکلات اين دو شهرک، صنعتگران در شهرک‌هاي ديگر که مشکلي ندارند ساماندهي شوند. مديرعامل شرکت شهرک‌هاي صنعتي استان زنجان با اشاره به دغدغه صنعتگران گفت: به دليل مزاحمت شغلي براي مشاغل ديگر و ايجاد سر و صدا و ساماندهي صنعتگران اين حوزه،  تصميم گرفته شد تا به خارج از شهر منتقل شوند و با توجه به دريافت مجوزهاي زيست محيطي تا دو ماه آينده واگذاري‌ها شروع خواهد شد.
وي عنوان کرد: تلاش خواهيم کرد مشکلات شهرک‌هاي نيکان و ظريفان را تا اوايل سال 1402 حل کنيم تا براي واگذاري آماده شوند.
عباسي با اشاره به تجربيات قبلي در واگذاري زمين‌ها به غير از صنعتگران تصريح کرد: دو هکتار نوآوران بدون مزايده طبق مصوبه با نقدينگي پايين و اقساط بلند مدت به مس‌گران و چاقو سازان واقعي واگذار خواهد شد و به هيچ عنوان به غير واگذار نخواهد شد.
وعده‌هايي که هنوز محقق نشده است
در همين حال،  معاون صنايع دستي اداره‌کل ميراث فرهنگي استان زنجان، در اين زمينه گفت: استان زنجان با دارا بودن بيش از 10 هزار هنرمند در رشته‌هاي صنايع دستي از استان‌هاي هنرپرور کشور است که هنرمندان آن نه تنها در سطح کشور بلکه در عرصه‌هاي بين‌المللي خوش درخشيده‌اند و با توجه به اين امر نياز به حمايت بيشتر در همه جوانب دارند.
الناز خدايي‌‌فرد به زمين‌هاي ظريفان و نيکان اشاره کرد و افزود: در سال 96 و 97 با وجود جلسات متعددي که با مسئولان مرتبط و مسئولان استانداري براي در اختيار قرار دادن زمين شهرک‌هاي ظريفان و نيکان به صنعتگران استان برگزار شد اما متاسفانه به نتيجه خاصي نرسيد.
خدايي‌‌فرد افزود: قرار بود با ثبت ‌نام از متقاضيان و اولويت‌بندي، زمين‌ به آن‌ها واگذار شود اما اين امر انجام نشد و قضيه مزايده مطرح شد اما با توجه به قيمت بالاي مزايده و توان پائين صنعتگران تمايلي به خريد نبود و در نهايت قرار شد زمين‌ها توسط شرکت شهرک‌هاي صنعتي ساخته و در اختيار صنعتگران واگذار شود، اما اين کار همچنان در حال انجام است.
وي تصريح کرد: اگر قرار باشد زمين‌ها ساخته و مجدداً با مزايده در اختيار متقاضيان قرار گيرد مطمئناً هيچ وقت اين زمين‌ها به دست صنعتگران واقعي نخواهد رسيد.
معاون صنايع دستي اداره‌کل ميراث فرهنگي استان زنجان، گفت: توسعه گردشگري و صنايع‌دستي استان از اولويت‌هاي مهم وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري است و در اين راستا تلاش مضاعف خود را براي رونق‌بخشي به صنايع دستي انجام خواهد داد که همراهي و حمايت ديگر مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي را مي‌طلبد.
با اين تفاسير، کاملاً مشخص است که هنوز اقدام به خصوصي در راستاي شهرک‌هاي صنعتي نيکان و ظريفان‌ انجام نشده و اگر واقعا مسئولان تصميم به حمايت از صنايع دستي گرفته‌اند و کاهش دلارهاي نفتي بايد فکري به حال اين پروژه کنند.
بايد اميدوار بود با وجود ناملايمات صنعتگران و مشکلات شهرک‌هاي صنعتي، از جمله فروش و مزايده زمين‌ها که از سال‌هاي گذشته مورد اعتراض اين قشر بوده و به دست صنعتگر واقعي نرسيده، با تصميم‌هاي جديد و وعده‌هاي داده شده، اين زمين‌ها تبديل به کارگاه براي صنعتگران واقعي شود و در حد حرف و وعده روي کاغذ باقي نماند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها