عصر آذربایجان

گزارش خبر

صداوسیما وضعیت دریاچه ارومیه را اطلاع رسانی کند

نماینده مردم ارومیه در مجلس :

1401/04/22

عصر آذربایجان- نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌ها و سیاست های چندین ساله در حوزه کشاورزی و آب متناسب با نیازها و انتظارت مردم نبوده و به همین دلیل آثار تلخ آن خشک شدن دریاچه ارومیه را در پی داشته است.

عصر آذربايجان- نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي گفت: برنامه‌ها و سياست هاي چندين ساله در حوزه کشاورزي و آب متناسب با نيازها و انتظارت مردم نبوده و به همين دليل آثار تلخ آن خشک شدن درياچه اروميه را در پي داشته است.

 سيدسلمان ذاکر در نطق ميان دستور خود در جلسه علني امروز (چهارشنبه) مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: برنامه ها و سياست هاي چندين ساله در حوزه کشاورزي و آب متناسب با نيازها و انتظارت مردم نبوده است و به خاطر همين موضوع آثار تلخ آن خشک شدن درياچه اروميه را در پي داشته است. برنامه ها چه بود؟ برنامه اين بود که تغيير الگوي کشت داشته باشيم، اما نه تنها بي رويه افزايش پيدا کرده بلکه توقع از محصولات زراعي و باغي هم بيشتر شده است.

بايد تعيين سيستم آبياري داشته باشيم

وي در ادامه افزود: بايد تعيين سيستم آبياري داشته باشيم و بايد انجام مي داديم، اما متاسفانه نه تنها آبياري قطره اي و تحت فشار را اجباري نکرديم بلکه مسير درگيري با کشاورزان را پيش گرفتيم. قرار بود اصلاح گونه ها با بهره برداري بالا را به ارمغان بياوريم اما نه تنها از واحدهاي توليدي و مراکز تحقيقاتي نهال ها و اصلاح نهال ها حمايت نکرديم، بلکه گران هم به مردم فروختيم. پس مقصر چه کسي است؟ و اشکال کار کجاست؟ مسئولان اين موضوع را به گردن چه کسي انداختند؟ گفتند اقليم مقصر است و در نهايت به گردن خداوند انداختيم. به جاي اينکه ضعف مديريت و فقر خودساخته را پيگيري و علاج کنيم به دنبال تغييرات اقليمي رفتيم و به گردن ديگران انداختيم.

نماينده مردم اروميه در مجلس خاطرنشان کرد: مگر ترکيه درياچه نداشت؟ بيش از 50درياچه دارد و 600سد احداث کرد، مگر درياچه وان ترکيه کاهش آب چشمگيري داشته است؟ مگر آنها مديريت نکردند؟ قطعا اين کار را انجام داده اند پس ما بايد چکار کنيم؟ راه علاج اين است و به ابرقدرت هاي اقتصادي مثل شستا، ايميدرو، ايدرو و... هشدار مي دهم که رويکرد استان آذربايجان غربي را تغيير دهيد. رويکرد صنعتي شود و تحولات صنعتي را در پيش بگيريم. صنعت خودروسازي، تراکتورسازي، ماشين سازي و... بياييد احياي معادن داشته باشيم و صنايع معدني مانند تيتانيوم، طلا و سنگ را راه اندازي کنيم.

ذاکر با اشاره به اينکه سومين استان معادن کشور هستيم، گفت: بايد زيرساخت هاي توريستي و گردشگري را فراهم کنيد، بياييد بازارچه هاي مرزي و پايانه ها را تقويت کنيم و کمي کشاورزي را تعديل کنيم.

صداوسيما وضعيت درياچه اروميه را اطلاع رساني کند

وي ضمن  تشکر از رئيس جمهور و وزير نيرو گفت: واقعا براي بهبود وضعيت درياچه اروميه آستين ها را بالا زده اند و قرار است بيايند و از نزديک وضعيت را مشاهده کنند. صدا و سيما بايد شفاف سازي کند، 36کيلومتر تونل آبرساني را اگر عيب و ايراد دارد به مردم اعلام کند، چرا اتفاقي که در کشور و جهان مي افتد 3يا 4روز آن را پخش مي کنيد، اما وضعيت درياچه اروميه را نشان نمي دهيد.

اين عضو کميسيون اجتماعي مجلس عنوان کرد: اجلاسيه هاي روساي محيط زيست براي گرد و خاک را نشان مي دهيد، اما چرا طوفان نمک درياچه اروميه را پخش نمي کنيد؟ بدانيد فاجعه بزرگ زيست محيطي در کشور در حال انجام است و آن انفجار بمب 10ميليارد تني نمک درياچه اروميه از ساحل 600هزار هکتاري خشک شده درياچه اروميه در حال وقوع است.

ذاکر خاطرنشان کرد: امروز دغدعه و غم و غصه همه ملت ايران و آذربايجان درياچه اروميه است. با صداي بلند مي گويم ملت آذربايجان وفادار به نظام است و انقلابي هستند اما بدانيد ما محکوم به نجات درياچه اروميه و احياي درياچه اروميه هستيم، کوتاهي در اين راستا قابل عفو نيست. برداران! ما نمک نمي خواهيم بلکه آب و دريا مي خواهيم و خائنان به درياچه اروميه را بايد محاکمه کرد.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها