عصر آذربایجان

گزارش خبر

بازار نابسامان زيتون سبز طارم و جولان دلالان

بازار نابسامان زيتون سبز طارم و جولان دلالان

1401/07/10

گروه اقتصادي: فصل برداشت زيتون در طارم با بيم و اميدهاي فراواني همراه بوده و نبود بازار فروش مناسب، جولان دلالان براي خريد محصول به قيمت پايين و عملي نشدن وعده ها به چالشي براي باغداران تبديل شده است.

 گروه اقتصادي: فصل برداشت زيتون در طارم با بيم و اميدهاي فراواني همراه بوده و نبود بازار فروش مناسب، جولان دلالان براي خريد محصول به قيمت پايين و عملي نشدن وعده ها به چالشي براي باغداران تبديل شده است.
زيتون طارم با وجود کيفيت و مرغوبيت فراواني که دارد، در حال حاضر با مشکلات جدي براي فروش روبه‌رو است، به همين خاطر بايد زمينه افزايش مصرف داخلي و صادرات اين محصول از سوي دولت فراهم شده و مهم‌تر از همه اينکه دست دلالان نيز از بازار فروش کوتاه شود. حضور نيافتن مستقيم خريداران شرکت‌هاي فرآوري زيتون کشور، شناسايي نکردن بازارهاي جديد و بي‌توجهي مسئولان به اين موضوع، موجب شده است تا سايه دلالان بر بازار زيتون طارم سنگيني کند.
توليد 100 هزار تن محصول زيتون در شهرستان طارم
طارم سالانه با سهم 40 درصدي زيتون سبز توليدي، عنوان بيشترين توليدکننده زيتون کشور را از آن خود کرده اما توليد بيش از 100 هزار تن زيتون سبز امسال اين شهرستان با وجود مرغوبيت و کيفيت بالا، نه تنها سودي براي اقتصاد کشاورزان و باغ‌داران اين منطقه ندارد بلکه باعث نااميدي باغ‌داران قطب زيتون کشور با توجه به افزايش تورم و قيمت سرسام‌آور کالاهاي اساسي زندگي آنان شده است.شهرستان طارم گسترش باغات و افزايش ميزان توليد زيتون را در حالي تجربه مي‌کند که اشتغال نزديک به 9000 بهره‌بردار طارمي و اشتغال 500 هزار نفر روز- کار در سال‌جاري براي کارگران فصلي از طريق توليد محصول زيتون تامين مي‌شود اما اين افزايش، امسال به کابوس نبود مشتري و بازار مناسب و به تبع آن متضرر شدن اقتصاد کشاورزي و باغ‌داري اين شهرستان تبديل شده است. باغ‌داراني که با زحمت زياد و با وجود بحران آب، زيتون خود را تا مرحله توليد نگه‌داري کرده‌اند و حالا بايد نگران فروش محصول خود در بازار آشفته آن باشند.
در روزهاي اخير از شرق تا غرب جاده‌هاي شهرستان طارم که گذر کنيم، شاهد باغ‌داران زحمت‌کش زيادي هستيم که به دليل شرايط بد اقتصادي در انتظار فروش زيتون به قيمت ناچيز هستند تا براي تامين نيازهاي معيشتي خود، درآمدي کسب کنند، اين در حالي است که دلالان و واسطه‌ها، بازار خريد اين محصول راهبردي با هماهنگي مديريت شده، سعي در پايين آوردن قيمت زيتون براي خريد از باغ‌داران هستند و با جو سازي‌هاي رواني در فضاي مجازي و بين مردم، هر روز قيمت خريد منبع اقتصاد مردمان بزرگ‌ترين باغ‌شهر زيتون ايران را کاهش مي‌دهند.
اين واسطه‌ها چند سالي است که به صورت هماهنگ مانع حضور مستقيم خريداران بزرگ زيتون کشور در طارم شده و منافع شخصي خود را به منافع عمومي شهرستان ترجيح مي‌دهند و زيتون طارم را به پايين‌ترين قيمت خريداري کرده و با سود بسيار پايين به فروشندگان اصلي زيتون فرآوري شده تحويل مي‌دهند و در نهايت سود اصلي اين بازار در جيب فروشندگان اين محصول واريز مي‌شود که بي‌هيچ دردسر و زحمتي با قيمت‌هاي بالا آن را به مردم مي‌فروشند.با توجه به اينکه چند سالي است زيتون به عامل اصلي توسعه اقتصاد و اشتغال پايدار در طارم تبديل شده است، همه برنامه‌ريزي‌هاي معيشتي مردمان اين ديار بر اساس فروش اين محصول باارزش است اما بازار نابسامان اين روزهاي زيتون سبز طارم، موجي از نگراني را ميان مردم اين شهرستان ايجاد کرده است.
قطب زيتون ايران چشم‌انتظار حمايت
يکي از باغ‌داران زيتون طارم در مورد مشکلات پيش روي صنعت زيتون در اين شهرستان مي‌گويد: متاسفانه قيمت زيتون با توجه به تورم موجود و گراني ساير کالاهاي اساسي بسيار پايين بوده و با هزينه‌هاي بالاي مراحل داشت و برداشت کفاف معيشت باغداران را نمي‌کند.سيد محمد موسوي عنوان مي‌کند: زيتون به صورت مستقيم در زندگي و اقتصاد مردم طارم تاثيرگذار است و در صورت نبود مديريت بازار فروش و يا تامين نکردن آب پايدار کشاورزي براي اين منطقه، در آينده نزديک شاهد فلج شدن اقتصاد طارم خواهيم بود.
اين باغ‌دار فعال طارمي مي‌افزايد: مسئولان استاني و شهرستاني بايد به دنبال تامين حق‌آبه دائمي براي شهرستان طارم باشند؛ چرا که يکي از مشکلات اصلي باغ‌داران به‌ويژه در فصل تابستان و زمان داشت محصول، بحران آب کشاورزي و خشک شدن رودخانه قزل‌اوزن است.
دبير مجمع مطالبه‌گران شهرستان طارم نيز ضمن اشاره به نبود نظارت مسئولان بر بازار فروش زيتون مي‌گويد: مسئولان طارم و استان زنجان بايد براي صادرات اين محصول با وزارت جهادکشاورزي رايزني‌هاي لازم را انجام دهند تا با صادرات زيتون، فروش زيتون از طرف باغ‌داران با قيمت مساعدي صورت گيرد.يونس حيدري اظهار مي‌کند: اگر صادرات زيتون اتفاق بيفتد، تمايل شرکت‌هاي داخلي براي خريد و صادرات نيز بيشتر خواهد شد که همين موضوع تقاضاي بيشتر خريد زيتون در مقابل عرضه بالاي زيتون را به دنبال خواهد داشت.
وي ضمن تاکيد بر حفظ تعادل بازار توسط خود باغ‌داران تصريح مي‌کند: اگر توليدکنندگان و باغ‌داران 20 درصد زيتون توليدي خود را فرآوري و از خام‌فروشي همه محصول اجتناب کنند، تعادل در عرضه و تقاضا برقرار شده و در نتيجه فروش محصول به نفع باغ‌داران خواهد بود.
اين عضو مجمع مطالبه‌گران شهرستان طارم خاطرنشان مي‌کند: يکي از مشکلات اساسي صنعت زيتون در طارم، نبود آب کشاورزي به ويژه در فصل تابستان بوده که زمان اوج آبياري درختان زيتون است که متاسفانه در صورت حل نشدن اين مشکل، در سال‌هاي آينده شاهد نابودي باغات زيتون خواهيم بود.نماينده شوراي شهرستان طارم در شوراي استان زنجان نيز مي‌گويد: اين محصول با صرف هزينه‌ها و منابع مختلف توليد مي‌شود اما به دليل نبود صنايع تبديلي استاندارد و کافي و نيز نبود راه‌هاي ارتباطي مناسب به مرکز استان و استان‌هاي مجاور، موجب شده تا واسطه‌ها از اين فرصت به نفع خود استفاده کرده و زيتون اين شهرستان را با قيمت پايين از زيتون‌کاران با نام استان‌ها و شرکت‌هاي ديگر حتي به خارج از کشور صادر کنند.
راه دسترسي به بازارهاي استان هاي همجوار وجود ندارد
جواد محمدي يادآور مي‌شود: زيتون طارم به دليل نبود راه‌هاي مناسب ارتباطي به مرکز استان و استان‌هاي مجاور از جمله گيلان، قزوين، اردبيل و حتي تهران منتقل نشده و به صورت واسطه‌اي خريداري مي‌شود.وي نقش مسئولان استاني و شهرستاني را در ساماندهي بازار فروش زيتون اين منطقه مهم برشمرد و مي‌افزايد: وزارت جهاد کشاورزي بايد در آينده براي خريد تضميني و يا توافقي براي زيتون طارم برنامه‌هاي ويژه‌اي داشته باشد تا از اين طريق از باغ‌داران و توليدکنندگان حمايت‌هاي دولتي انجام گيرد، مهم‌تر از همه اينکه دست واسطه‌ها از بازار فروش زيتون ناب و مرغوب طارم کوتاه شود.
مدير جهاد کشاورزي طارم با بيان اينکه امسال شاهد شکسته شدن رکورد 40 ساله توليد زيتون هستيم، اظهار مي‌کند: اقدامات تنظيم بازار اين محصول توسط جهادکشاورزي از دو ماه قبل آغاز و پيگيري‌هايي در اين زمينه انجام شده است، به طوري که طي چند روز آينده موضوع ممنوعيت واردات روغن زيتون به کشور اعمال خواهد شد.
فرهاد اکبري با بيان اينکه با توجه به توليد بيش از حد زيتون در داخل قرار بر اين شده است که از واردات روغن زيتون به کشور جلوگيري شود، عنوان مي‌کند: در صدد هستيم در راستاي حمايت از بهره‌برداران اين محصول بتوانيم ايجاد نقدينگي کرده و تسهيلات سرمايه در گردش به ويژه به واحدهاي روغن‌کشي اعطا کنيم.وي با اشاره به اينکه حدود 40 درصد از زيتون کشور در طارم توليد مي‌شود حدود 40 درصد از زيتون کشور در طارم توليد مي‌شود، ادامه مي‌دهد: ديگر اقداماتي که براي تنظيم بازار اين محصول مورد نياز بوده، همکاري خود باغ‌داران است که توصيه مي‌شود حداقل 50 تا 60 درصد محصول خود را براي فرآوري روغن نگه دارند.
اين مسئول با بيان اينکه 20 درصد باغات اين شهرستان مجهز به آبياري تحت فشار است، مي‌افزايد: در همين راستا جهادکشاورزي به ازاي هر هکتار، 40 ميليون تومان تسهيلات بلاعوض پرداخت مي‌کند که توصيه مي‌شود کشاورزان براي مصرف بهينه آب، باغات خود را به سيستم آبياري تحت فشار مجهز کنند.اکبري با اشاره به پرداخت تسهيلات بلاعوض، اظهار مي‌کند: همچنين در همين راستا براي رودخانه‌هاي فصلي بحث صدور پروانه‌هاي مصرف معقول آب را داريم، به طوري که روستاييان نيز بايد با جهادکشاورزي همکاري‌هاي لازم را داشته باشند تا مجوز اين پروانه‌ها صادر و رودخانه‌هاي فصلي را نيز به صورت جمعي به سمت آبياري تحت فشار سوق دهيم.
مدير جهادکشاورزي طارم ضمن اشاره به استقرار واحدهاي فرآوري در اين شهرستان مي‌گويد: مي‌توان گفت که شهرستان طارم قطب فرآوري زيتون کشور است، به طوري که زيتون ساير نقاط کشور نيز براي فرآوري به اين شهرستان انتقال داده مي‌شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،بي شک توجه به روند فروش محصول زيتون و ايجاد زيرساخت هاي مناسب براي توسعه صنايع تبديلي و فروش اين محصول مي تواند گامي مهم در زمينه توسعه اشتغال و اقتصاد در شهرستان طارم باشد و به عنوان يک محصول مهم صادراتي نقش خود را در سبد صادراتي استان و کشور به خوبي ايفا کند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها