عصر آذربایجان

گزارش خبر

تداوم گراني و کمبود نوشت‌افزار در بازار

تداوم گراني و کمبود نوشت‌افزار در بازار

1401/07/24

گروه گزارش:ماه مهر از ميانه گذشت ولي همچنان گراني و کمبود نوشت‌افزار در بازار تبريز ادامه دارد و والدين نگران اين موضوع هستند.

فاطمه ملک پور

گروه گزارش:ماه مهر از ميانه گذشت ولي همچنان گراني و کمبود نوشت‌افزار در بازار تبريز ادامه دارد و والدين نگران اين موضوع هستند.
مهر ماه که مي‌شود حال و هواي دانش آموزان همه جا طنين انداز مي‌شود و همه به نوعي به تکاپو مي‌افتند. بازيگوشي‌ها، قهقهه‌هاي راه مدرسه، شادي و نشاط کودکاني و ذوق زدگي براي آغاز يک مسير جديد تنها يک روي سکه بازگشايي مدارس است.گاهي مشکلات اقتصادي مانند افزايش قيمت محصولات نوشت افزار مي‌تواند دنياي رنگارنگ کودکان را تحت شعاع قرار دهد. دنياي زيباي کودکان که تنها با چند قلم نوشت افزار ساخته مي‌شود البته محصولاتي که امسال با بازگشايي مدارس افزايش چشمگيري در قيمت داشته است و اين والدين هستند که علاوه بر مشکلات اقتصادي بايد به فکر گراني و تهيه اين محصولات براي فرزندانشان باشند.جواد همتي شهروندي است که به همراه فرزندانش براي خريد به يک مغازه نوشت افزار فروشي آمده است وي مي‌گويد: مغازه‌هاي زيادي را براي خريد محصولات نوشت افزار با قيمت مناسب گشته‌ام ولي متأسفانه قيمت محصولات نوشت افزار امسال افزايش زيادي يافته است.
وي مي‌افزايد: من دو فرزند دبستاني دارم و هر چيزي که مي خرم بايد دو برابر باشد از طرفي هزينه‌هاي زندگي نيز زياد شده است لوازم نوشت افزار هم که يکي دو تا نيست از الان نگران تمام شدن لوازم نوشت افزار هستم چرا که با اين وضعيت اقتصادي نمي‌توانيم اين هزينه‌ها را پرداخت کنيم.همتي ادامه مي‌دهد: شبانه روز کار مي‌کنم تا فرزندانم کمبودي احساس نکنند ولي براي 13 دفتر 40 برگ باکيفيت بسيار پايين آن هم در محروم‌ترين محله تبريز 100 هزار تومان پرداخت کردم با اين اوصاف به شدت نگران آينده تحصيلي فرزندانم هستم.وي مي‌افزايد: آموزش کودکان يک امر حياتي است اميدوارم با اين وضعيت اقتصادي، والدين کودکان اقشار محروم، از ادامه تحصيل فرزندانشان منصرف نشوند.
کمبود محصولات نوشت‌افزار در بازار
در اين زمينه يک فروشنده نوشت افزار مي‌گويد: اوج کاري ما معمولاً از قبل از بازگشايي مدارس آغاز مي‌شود و تا يک ماه بعد از بازگشايي ادامه دارد ولي امسال متأسفانه قيمت نوشت افزار افزايش چشمگيري داشته است.امير کاظمي با اشاره به کمبود برخي از محصولات نوشت افزار در بازار مي‌افزايد: روزانه چند نفر به مغازه مراجعه مي‌کنند و پس از اطلاع از قيمت محصولات، خريد نمي‌کنند و عمدتاً به دنبال محصولات ارزان قيمت مي‌گردند که البته اين محصولات نيز کيفيت بسيار پاييني دارد.وي با بيان اينکه تمام محصولات خارجي نوشت افزار در بازار چيني است، تاکيد مي‌کند: هر سال خريد و فروش در بازار زودتر شروع مي‌شد ولي امسال به دليل گراني محصولات، مردم خريد را ديرتر شروع کرده‌اند.اين فروشنده نوشت افزار با بيان اينکه شيوع ويروس کرونا تأثير زيادي بر فعالان اين صنف داشت، مي‌گويد: محصولات نوشت افزار در نمايشگاه با قيمت‌هاي بسيار بالا به بازار عرضه شد چرا که هزينه اجاره يک غرفه کوچک براي يک هفته در نمايشگاه براي مثال ? ميليون تومان مي‌شد که البته فروشندگان به ناچار اين هزينه‌ها را از مشتريان گرفته‌اند.کاظمي ادامه مي‌دهد: قبل از بازگشايي مدارس تا مدت يک ماه همه جا حتي در کنار خيابان‌ها، دستفروشان محصولات نوشت افزار مي‌فروشند ولي با وجود آسيب‌هاي زيادي که به فروشندگان نوشت افزار وارد مي‌شود مسئولان متولي به اين موارد رسيدگي نمي‌کنند.
افزايش 100 درصدي قيمت محصولات نوشت‌افزار
در همين زمينه يکي ديگر از فروشندگان نوشت افزار مي‌گويد: قيمت محصولات 100 درصد افزايش يافته است به طوري که براي مثال در سال‌هاي گذشته مردم از هر محصول چند عدد خريداري مي‌کردند ولي اکنون به دليل گراني به ناچار يک عدد از هر محصول را مي خرند.رستم پور مي‌افزايد: در حال حاضر مردم محصولات ارزان قيمت را به اجناس گران قيمت ترجيح مي‌دهند.وي ادامه مي‌دهد: برخي از محصولات نوشت افزار در بازار کم است براي مثال هر سال برخي از عمده فروشان، با دعوت از فروشندگان، جشنواره‌هايي براي ترغيب فعالان اين صنف براي خريد بيشتر برگزار مي‌کردند ولي امسال نه تنها اين جشنواره‌ها برگزار نشد بلکه حتي در بازار کمبود وجود دارد.
کاهش قدرت خريد والدين دانش‌آموزان
رستم پور مي‌گويد: هر سال تمام اجناس حتي در فصل تابستان در بازار موجود بود ولي اکنون در روزهاي ابتدايي بازگشايي مدارس با کمبود محصولات نوشت افزار مواجه هستيم علت اين موضوع هم اين است که افرادي از کشور عراق مي آيند و کل محصولات را خريداري مي‌کنند اين در حالي است که فرزندان خود ما به اين محصولات نياز دارند.وي مي‌افزايد: برخي از مشتريان واقعاً توان خريد محصولات نوشت افزار براي فرزندانشان را ندارند و در اين زمينه متأسفانه دولت نيز جنس يارانه‌اي نمي‌دهد که ما اين مشتريان را براي حمايت، بتوانيم به کتابفروشي هاي خاص معرفي کنيم.
فعاليت دستفروشان در مهرماه معضلي بزرگ براي فروشندگان نوشت‌افزار
اما رئيس اتحاديه فروشندگان نوشت افزار تبريز در اين زمينه مي‌گويد: کلاس‌هاي درسي به دليل کرونا حدود دو سال بود که به صورت مجازي تشکيل مي‌شد ولي اگر قيمت نوشت افزار را با دو سال پيش مقايسه کنيم محصولات نوشت افزار 100 درصد افزايش يافته است.
صمد امين پور با بيان اينکه با توجه به برند و کيفيت محصولات نوشت افزار قيمت‌ها متفاوت است، مي‌افزايد: برخي از مشتريان توان خريد نوشت افزار براي فرزندانشان را ندارند و در اين زمينه هيچ گونه يارانه‌اي براي اين اجناس وجود ندارد.وي با اشاره به برخي از مشکلات فروشندگان نوشت افزار مي‌گويد: فصل کاري فروشندگان محصولات نوشت افزار در زمان بازگشايي مدارس است ولي با وجود صرف هزينه‌هاي زياد براي مغازه‌ها، پرداخت عوارض و ماليات متأسفانه در آستانه بازگشايي مدارس، فعاليت دستفروشان و چادرها خسارت زيادي به اعضاي اين صنف وارد مي‌کند.وي با بيان اينکه وضعيت فروشندگان نوشت افزار خوب نيست، اظهار مي‌کند: مسائل و مشکلات فعالان اين صنف را از مسئولان استانداري آذربايجان شرقي، شهرداري تبريز و اداره کل آموزش و پرورش پيگيري کرده‌ايم ولي تاکنون نتيجه‌اي نداشته است.امين پور ادامه مي‌دهد: اتحاديه فروشندگان نوشت افزار تبريز حدود 450 تا 500 نفر عضو داراي پروانه کسب دارد.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از مهر،رئيس اتحاديه فروشندگان نوشت افزار تبريز با اشاره به موضوع تغيير نحوه عرضه کتاب‌هاي درسي مدارس مي‌افزايد: در حال حاضر ثبت نام کتاب‌هاي درسي به صورت اينترنتي انجام مي‌شود و با توجه به اينکه مدت زمان مشخصي براي ثبت نام اين کتاب‌ها تعيين مي‌شود بنا بر اين افرادي که به دليل مشکلات مالي نتوانسته‌اند در زمان تعيين شده ثبت نام کنند با مشکل مواجه مي‌شوند و در زمان بازگشايي مدارس به دنبال کتاب‌هاي درسي مي‌گردند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها