عصر آذربایجان

گزارش خبر

صداي سوت قطار ميانه - تبريز به زودي در ايستگاه خاوران

صداي سوت قطار ميانه - تبريز به زودي در ايستگاه خاوران

1401/12/15

گروه گزارش: طرح راه آهن ميانه - تبريز و 2 خطه کردن آن از جمله طرح هاي ملي در حوزه توسعه زيرساخت‌هاي ناوگان ريلي کشور بوده که از سال 1379 عمليات ساخت آن براي تسهيل در رفت و آمد مردم و جابجايي بار در آذربايجان شرقي آغاز شده است.

گروه گزارش: طرح راه آهن ميانه - تبريز و 2 خطه کردن آن از جمله طرح هاي ملي در حوزه توسعه زيرساخت‌هاي ناوگان ريلي کشور بوده که از سال 1379 عمليات ساخت آن براي تسهيل در رفت و آمد مردم و جابجايي بار در آذربايجان شرقي آغاز شده است. اين پروژه 203 کيلومتر طول دارد و با کم کردن 130 کيلومتر از مسير و دسترسي قبلي، زمان سفر از تبريز به تهران را که اکنون از 10 تا گاهي حتي 14 ساعت طول مي کشد نيز حدود چهار تا پنج ساعت کاهش مي دهد و با تسهيل دسترسي و ترانزيت ريلي به اروپا، سالانه موجب صرفه جويي 1.5 ميليارد ليتر در مصرف سوخت مي شود.
اين پروژه از ايستگاه ميانه واقع در مسير راه‌آهن تهران- تبريز شروع‌ شده است و 132 کيلومتر آن شامل مسير ميانه - بستان آباد در ششم آذر 1398 به بهره‌برداري رسيد تا رونق اقتصادي را براي استان و تبريز به ارمغان بياورد؛ راه‌آهن 2 خطه ميانه- بستان‌آباد- تبريز با گذر از مسيري کوهستاني و شهرهاي ترکمانچاي، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسير خود به ايستگاه موجود تبريز متصل مي شود.
حدود 70 کيلومتر از مسير بستان آباد تا تبريز براي تکميل اين پروژه مهم ريلي در آذربايجان شرقي باقي مانده است که تکميل و بهره برداري از اين پروژه و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ايروان، تفليس از طريق جلفا و ديگر مرزهاي آبي و خاکي به افزايش مبادلات بين‌المللي و صادرات کالا به جمهوري‌هاي آذربايجان، ارمنستان و ترکيه مي انجامد.
پروژه خط آهن و ايستگاه هاي بستان آباد و خاوران در سفر استاني 12 خرداد آيت الله رييسي به آذربايجان شرقي از اعتبار 41 هزار ميليارد تومان براي تکميل پروژه هاي نيمه تمام اين استان بدون بهره نماند و 200 ميليارد تومان از اعتبارات اين سفر را به خود اختصاص و جذب اين اعتبار، روند اجراي آن را تسريع داد.
به گفته مجريان اين طرح و مديران استاني، مسير خط آهن 44 کيلومتري ايستگاه بستان آباد تا خاوران تبريز در مراحل پاياني بوده و پايان امسال يا نهايت اوايل سال 1402 به بهره برداري مي رسد تا همان طور که گفته شد علاوه بر کاهش حدود پنج ساعته مسافت ريلي بين تبريز تا تهران زمينه تبادل مسافر درون شهري و برون شهري جاده اي و ريلي و حتي هوايي را فراهم کند.
با توجه به سياست هاي دولت سيزدهم در بخش حمل و نقل و اهتمام ويژه آن براي راه اندازي قطارهاي حومه اي در جهت کاهش ترافيک جاده اي، افزايش ايمني حمل و نقل و کاهش آمار تصادفات جاده اي، بهره برداري خط آهن ميانه تا ايستگاه هاي ائل گلي و پايانه مسافربري تبريز که مطالعات احداث آن انجام شده است و اتصال خط آهن از طريق اين ايستگاه ها به قطارشهري و حمل و نقل جاده اي، نقش اساسي در ارايه سرويس به مسافران درون شهري و برون شهري اين منطقه و تسهيل تردد آن ها ايفا خواهد شد.
يک¬هزار و 600 ميليارد تومان براي روسازي خط آهن و ساخت ايستگاه هاي بستان آباد - خاوران هزينه شد
مجري طرح 2 خطه کردن راه آهن ميانه - بستان‌آباد - تبريز با بيان اينکه 100 درصد از زيرسازي ايستگاه بستان آباد تا ايستگاه خاوران به طول 44 کيلومتر به عنوان فاز دوم بهره برداري اين پروژه اجرا شده است، مي گويد: بخش روسازي اين مسير نيز 96 درصد پيشرفت دارد و هم اکنون برخي کارهاي جزئي آن در حال اجراست.حميد علي‌محمدزاده، مي افزايد: تاکنون حدود يکهزار و 600 ميليارد تومان در بخش روسازي و ساخت ساختمان ايستگاه هاي مسير بستان آباد تا خاوران هزينه شده در حالي که ارزش روز پروژه پنج هزار ميليارد تومان است.
وي با اشاره به تخصيص 200 ميليارد تومان براي اجراي فاز دوم بهره برداري اين پروژه از محل مصوبه سفر رييس جمهوري به استان، اظهار کرد: با توجه به تخصيص اعتبارات مورد نياز، پيش بيني مي شود خط آهن بستان آباد تا خاوران در يک ماه تا 40 روز آينده به بهره برداري برسد.مجري طرح 2 خطه کردن راه آهن ميانه - بستان‌آباد - تبريز، ارزش روز پروژه خط آهن ميانه تا خاوران را 15 هزار ميليارد تومان اعلام کرده و مي گويد: قطعه خط آهن ايستگاه خاوران تا ايستگاه تبريز 28 کيلومتر است که 6 کيلومتر آن از سوي پيمانکار در حال اجرا بوده و بيش از 50 درصد پيشرفت دارد.
علي‌محمدزاده، ادامه داد: قطعه 9 اين مسير نيز به طول هشت کيلومتر در شرف مناقصه بوده و با توجه به تمرکز اعتبار بر روي تکميل خط آهن بستان آباد تا خاوران، مناقصه اين قطعه به بعد از بهره برداري از اين خط موکول شده است.
وي يادآور شد: کريدور(دالان و مسير) قطعه 10 اين پروژه به طول 15.5 کيلومتر منتهي به ايستگاه موجود تبريز انتخاب شده و استانداري آذربايجان شرقي در شرف اخذ مجوزهاي لازم و مجوز ماده 5 است و به موازات آن برخي تشريفات سرمايه گذاري آن نيز دنبال مي شود.
مجري طرح 2 خطه کردن راه آهن ميانه - بستان‌آباد - تبريز مي گويد: چنانچه اخذ مجوزهاي اين قطعه زودتر اخذ شود، فاينانس آن نيز زودتر به نتيجه مي رسد و حدود چهار سال نياز است تا اين قطعه اجرا شود.
علي محمدزاده، مي افزايد: با توجه به اينکه اين قطعه در محدوده کلانشهر تبريز قرار دارد، مطالعات گسترده آن و هماهنگي هاي لازم با استانداري، شهرداري و قطارشهري تبريز انجام شده و قرار است يک ايستگاه در ائل گلي و يک ايستگاه نيز در پايانه مسافربري تبريز احداث شود.وي اظهار کرد: در اين ايستگاه ها خط آهن تبريز - تهران به قطارشهري، فرودگاه بين المللي و حمل و نقل درون شهري و برون شهري جاده اي وصل مي شود تا امکان تبادل مسافر در مسيرهاي مختلف تسهيل و فراهم شود.علي محمدزاده، با اشاره به اينکه انتخاب و جانمايي محل ايستگاه خاوران طوري است که اين ايستگاه براي تبادل مسافر درون شهري به قطارشهري تبريز در اين منطقه بهم متصل مي شود، ادامه مي دهد: در آينده نزديک با ايجاد قطارهاي حومه اي، تمام مسيرهاي ريلي، جاده اي و هوايي در اين شهر به هم وصل مي شود.
راه‌آهن ميانه - بستان آباد بعد از 22 سال، امسال به ايستگاه خاوران مي رسد
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار آذربايجان‌شرقي نيز با بيان اينکه راه‌آهن ميانه - بستان آباد بعد از 22 سال، امسال به ايستگاه خاوران مي رسد، مي گويد: فاز نخست اين پروژه از ميانه تا بستان آباد قابليت بهره‌برداري دارد و اتصال آن به خاوران مسير ريلي تهران به تبريز را حدود پنج ساعت کاهش مي دهد.
جبارعلي ذاکري، با بيان اينکه بهره برداري از اين مسير ريلي ظرفيت جابه‌جايي مسافر با ناوگان موجود را به 2 برابر افزايش مي‌دهد، مي افزايد: براي ادامه مسير تا ايستگاه تبريز هم گزينه نهايي انتخاب شده و به شکل تهاتر اجرا مي‌شود تا از نظر مالي دچار مشکل نشود.
نواقص جزئي خط آهن بستان آباد تا ايستگاه خاوران در حال تکميل است
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي نيز گفت: در زمان کنوني مرحله اول اين پروژه از ميانه تا بستان آباد به طول 132 کيلومتر بصورت يک خطه بهره برداري شده و نواقص آن شامل تکميل ايستگاه هاي ترکمانچاي و ايمناب و عمليات تکميلي قطعات 1 تا 6 و 7 در حال اجراست.امير بخشي زاده، مي افزايد: 100 درصد زيرسازي اين مسير، 83 درصد روسازي و حدود 63 درصد ايستگاه هاي درجه 2 شامل ايستگاه بستان آباد با 86.5 درصد، ترکمانچاي 23 درصد و تيکمه داش 53 درصد اجرا شده است.
مديرکل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه فاز سه اين پروژه شامل قسمتي از قطعه ? ب ? و قطعه ?? الف است، مي گويد: اين فاز نيز در حال تکميل عمليات اجرايي است.
وي اظهار مي کند: فاز 2 اين پروژه از بستان آباد تا ايستگاه خاوران به طول 44 کيلومتر است که پيشرفت زيرسازي در اين فاز برابر 99.82 درصد بوده و روسازي (بصورت يک خطه) مسير و ايستگاه خاوران در حال تکميل عمليات اجرايي است.
بخشي زاده، ادامه داد: تکميل عمليات باقيمانده زيرسازي در قطعات 1تا 6 و 7 و 8 ب 9 و 10 الف، قطعات 10ب و ج به طول 15 کيلومتر، صدور مصوبات لازم، انجام مطالعات تکميلي و تهيه نقشه هاي اجرايي و اسناد مناقصه در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل قرار دارد.وي با بيان اينکه تکميل روسازي و ساختمان ايستگاه هاي خاوران- تيکمه داش و ترکمانچاي و بستان آباد نيز جزو عمليات باقي مانده در اين پروژه است، يادآوري مي کند: بهره برداري از اين مسير علاوه بر کاهش زمان سفر در مسير تبريز - تهران موجب تسهيل در تردد مسافران و کاهش ترافيک جاده اي در اين مسير مي شود.
به گزارش عصر آذربايجان به نقل از ايرنا،بخشي زاده، با اظهار اميدواري براي بهره برداري از خط آهن ايستگاه بستان آباد - ايستگاه خاوران تا پايان امسال يا اوايل سال آينده، مي افزايد: براي ادامه عمليات اجرايي اين پروژه ريلي تاايستگاه فعلي تبريز نيز مطالعات و اقدامات لازم انجام شده است و مديران استاني به طور جدي پيگير آن هستند.

منبع :

برچسب ها:

نظرات کاربران

    بازگشت به ابتدا صفحه

ارسال نظر

اخبار مرتبط

هزینه سرمایه ملی برای دریاچه ‌بیمارارومیه خیانت است

پدر علم کويرشناسي ادعا كرد
خروج

پدرعلم کویرشناسی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور صرف هزینه کلان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه کار عقلانی نیست، گفت: این دریاچه بیمار است و به هیچ عنوان احیا نخواهد شد.

۹۰ درصد فسادهای مالی ناشی از رانت اطلاعاتی در دولت است

نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي:
خروج

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد فسادهای مالی از رانت اطلاعاتی در دولت است و پایه فساد اخلاقی نیز فساد مالی است.

بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:با توجه به وضعيت اسفبار اشتغال در آذربايجان غربي، وجود 40 هزار فارغ‌التحصيل بيکار در اين استان و بهبود وضعيت اشتغال و کسب و کار در گرو اهتمام جدي مسئولان است.

افزايش اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي استان

عصر آذربایجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش:شش ماه نخست امسال شاهد افزايش 217 درصدي اجراي احکام قضايي در خلع يد مناطق جنگلي از لحاظ مساحت در استان بوده و با توجه به نقش و اهميت منابع طبيعي بايد بهره‌برداري اصولي از آن مورد توجه جدي قرار گيرد.

تيغ مشکلات مالي بيخ‌ گلوي ناشران کتاب

گزارش
خروج

گروه گزارش: گرفتن مجوز کتاب، چاپ و انتشار آن و در ‌‌نهايت توزيع و پخش کتاب از پروسه‌هاي دشواري است که همه ناشران چه کساني که سال‌ها در اين زمينه فعاليت دارند و چه کساني که تازه وارد حيطه نشر شده‌اند از دغدغه‌هاي اصلي فعالان اين بخش به شمار مي‌رود دغدغه‌هاي ناشران استان آذربايجان غربي گلايه‌هاي زيادي از آن دارند.

تندرستی

نذري وتهديد سلامت عزاداران
خروج

گروه تندرستي:در دهه اول ماه محرم بسياري از تكايا، مساجد و حسينيه‌ها غذاي نذري مي‌دهند. هرچه هم كه به تاسوعا و عاشوراي حسيني نزديك‌تر مي‌شويم، هيات‌هاي بيشتري به خيل عزاداران و نذري‌دهندگان مي‌پيوندند و از طرفي بر گيرندگان غذاي نذري هم افزوده مي‌شود.

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي

پاسخ امام زمان (عج) به چند شبهه عاشورايي
خروج

گروه دين و انديشه:کافيست فقط چند لحظه به ماه محرم و روزهاي عزاداري بر امام حسين عليه السلام بيانديشي. اين فکر ناخودآگاه يک شيعه را به ياد امام زمان خويش مي اندازد که آن حضرت چه نگاهي به اين ماه دارد و انديشه و افکار او در اين باب چگونه است؟

مبالغه‌گويي مهم‌ترين آسيب در عزاداري‌ها است

امام جمعه مياندوآب:
خروج

گروه خبر:امام جمعه مياندوآب گفت: اغراق و مبالغه مهم‌ترين آسيب در آئين‌‌هاي عزاداري امام حسين (ع) است.

ايجاد امنيت اجتماعي پايدار نيازمند خرد جمعي

عصر آذربايجان گزارش مي‌دهد
خروج

گروه گزارش: امروزه امنيت اجتماعي به يکي از مهمترين مباحث در بحث امنيت تبديل شده است؛ ايجاد امنيت اجتماعي پايدار به ويژه در استان‌هاي مرزي، نيازمند همت جدي تمام متوليان بخش فرهنگي و اجتماعي است.

معماي حل نشده راه هاي زير زميني تبريز

گفتگو
خروج

گروه تاريخي:?راه هاي زير زميني و عجايب ناشناخته آن هميشه در فيلم هاي علمي تخيلي يکي از سکانس هاي مشهور و مورد علاقه کارگردانان و تماشاگران است و آنها را روي صندلي سينما يا مقابل صفحه جادويي تلويزيون ميخکوب مي کند.

استان زنجان ظرفيتي ناشناخته براي کشورهاي قفقاز

گزارش
خروج

گروه سياسي: استان زنجان در شمال‌غرب کشور مسافت قابل قبولي با کشورهاي قفقاز دارد، اما اين ظرفيت براي اقتصاد زنجان به خوبي به کارگيري نشده است.

درباره نشریه عصر آذربایجان

خروج

«عصر آذربایجان» نخستین نشریه منطقه ای استان های آذربایجان غربی ،آذربایجان شرقی،زنجان و اردبیل هست

سایر اخبار این موضوع

پربازدیدترین خبرها

پرتفسیرترین خبرها